omt_admin
omt_admin Nieuws 17 mei 2003

Longhorn & zijn grafische engine

Microsoft zou Microsoft niet zijn als ze zo af en toe weer ‘ns het wiel uitvindt. Zo wacht PC gebruikers in 2005 een nieuw OS van Microsoft, codenaam Longhorn, waarin opnieuw een wiel zal worden uitgevonden, te weten een nieuwe grafische shell. Zoals Apple met Mac OS X kwam met een OpenGL-gedreven, hardware ondersteunde user interface (Quartz en Quartz Extreme), komt Microsoft in 2005 met een DirectX-ondersteunde “Tier 2”.

Behalve dat Microsoft een jaar of 2 na Mac OS X Panther vrij laat komt met hun inhaalslag, lijkt het er ook op dat er, voordat de effecten in elkaar zijn gezet, niet even een doel is bedacht voor die animaties.

In één van de video’s is dan ook te horen hoe de presentatrice van de demo’s zegt dat dit een conceptueel idee is van wat Microsoft met de grafische engine zou kunnen. Uiteraard heeft Microsoft nog rond de 3 versies Mac OS X aan tijd om daarover na te denken.

Kijk zelf maar: De Longhorn UI demo-video’s

Reageer op artikel:
Longhorn & zijn grafische engine
Sluiten