Een rondje Apple’s smijten…

Door: Adriaan Mol - 10 reacties

Als vervolg op het bericht van Boris. Er is een website speciaal opgericht voor dit “Apple probleem”. Ik citeer letterlijk uit de website:

“Apple Verkoop in Nederland heeft op 1 oktober de marges voor zo’n 100 of meer Apple dealers teruggebracht naar minder dan 1%.

Daartegenover heeft men de eigen internetsite voor rechtstreekse verkoop zo gelaten en ook de “geauthoriseerde Apple dealers” kunnen meegenieten van de (nog) lage inkoopprijzen. Voor de 100 dealers is echter het doek gevallen.

De manier waarop Apple verkoop dat heeft voorbereid verdient geen schoonheidsprijs en dat is heel licht weergegeven. De verkoper die nog geen drie weken geleden in Huizen was heeft over deze actie niets meegedeeld. En daarna was hij voor de vele E-mail berichten niet thuis. Ook op onze fax berichten reageerde hij niet meer. Kennelijk zijn er medewerkers die het nieuwe beleid moeten uitdragen, maar er zelf niet achterstaan….

Lees meer op Een rondje Apple’s smijten

Reacties

10 reacties
  • Profielfoto
    Paul

    Ik heb de reacties gelezen van de dealers etc. Dit verdient inderdaad geen schoonheidsprijs. Je zou zo graag beweegredenen willen zien waarom men dit doet. Niet alleen om Applestore te promoten lijkt me, want Apple wil in de eerste plaats over de gehele markt groei. Want groei = omzet. Dus, wat is hun filosofie?

    Paul ???

  • Profielfoto
    warnerraven

    Het is zomaar een eigen filosofie, ik hoorde al eerder de kleinere dealers klagen wat betreft de marge. Ik krijg het gevoel dat Apple op deze manier alleen nog wat grote dealers over wil houden en voor de toekomst misschien dan toch met Apple Stores te beginnen. Het schijnt dat ze namelijk o.a. in Engeland al zijn begonnen met de ‘Switch’ campange, en inmiddels ook in Nederland. Gezien het feit dat al eerder ‘uitlekte’ (niet echt uitlekken) dat er in Amsterdam een Apple Store zou komen, wat dus niet doorging als reden dat er erg veel dealers zijn in Nederland. Zoals ik al zij zomaar een eigen visie daarop. In ieder geval zeer lullig voor deze mensen!! :angry: :(

  • Profielfoto
    i-mac

    Oproep aan alle Mac gebruikers.
    Spuw Uw gal uit hier : garderen.ton@euro.apple.com
    laat ze meer eens goed voelen dat ook de “gewone” consument zeer ontevreden is.

  • Profielfoto
    Goes

    IK heb ook gehoord dat ze nu in onder andere HiFi zaken (een H dus) waar dus de beter oplettende klant komt apples gaan verkopen. In Rotterdam is er iniedergeval een vanaf volgende week

  • Profielfoto
    Mmmarco

    Tot voor kort kon ik bij de mediamarkt ook een Apple kopen. Ze hadden er veel verschillende modellen en nog meer Apple software. Er stonden meerdere demomodellen waar je mee kon ‘spelen’.
    Helaas heeft de Mediamarkt besloten alles van Apple te verwijderen omdat Apple afspraken niet nakwam en ze het gevoel hadden dat Apple hen niet serieus nam. Eeuwig zonde als je nagaat hoe veel mensen/poteniele klanten er in zo’n mediamarkt rondlopen…. ???

  • Profielfoto
    tricksel

    Mmmarco,

    Op zich is dat best raar, omdat in principe Mediamarkt niet volgens een “normaal” inkoopprincipe werkt.
    De -althans, een jaartje geleden- gevolgde strategie is daar dat ze i.p.v. zelf inkopen de schap-ruimte verhuren. Inderdaad, je huurt gewoon een stukje ruimte in de Mediamarkt waar je jouw product mag stallen, en verkopen. Aan het eind van de maand (of jaar, whatever) krijg je een overzicht wat Mediamarkt verkocht heeft, krijg je daar de volledige omzet van, minus de “huur” van je schap-ruimte…
    Voor de nieuwsgierigen: ik weet dit doordat ik bij een van de grotere Mac-software-bouwers van Nederland heb gewerkt, die ook schap-ruimte hadden gehuurd bij Mediamarkt…

  • Profielfoto
    20minutes

    Hi,

    We lezen in de ‘hardschreeuwuitingen’ op diverse plaatsen op het internet één kant van het verhaal. Misschien is er ook een andere kant van het verhaal? Ik vraag me bijvoorbeeld af waarom de dealers, die niet officieel zijn, niet officieel willen zijn of worden. Of, is het echt waar dat ze ‘ineens’ werden geconfronteerd met margeverkleining en/of prijsstijgingen? Kan me nauwelijks voorstellen dat je een klant van 15 jaar toegewijde trouw, zoals Chipmunk zelf stelt, zomaar schoffeert. Hier is meer aan de hand, geloof mij maar.

    20minutes

  • Profielfoto
    eric-t

    Ik vraag me ernstig af of de dealers die nu het hardste schreeuwen misschien dit niet zelf op zich hebben afgeroepen!

    De zogenaamde dealers doen voor mijn gevoel absoluut geen enkele poging om met een fatsoenlijke en professionele winkel in een normaal stadscentrum te gaan zitten. Advertenties beperken zich tot preken voor eigen parochie in de diverse Mac-bladen, en wat vage advertenties in de kleine kolommen van de Telegraaf. Dit is niet de manier om klanten te werven.

    Klanten die de winkel vervolgens vinden zullen merken dat deze vaak niet meedoen aan koopavonden, opening op zaterdagen en vooral niet klantvriendelijk zijn.

    Mijn ervaringen:
    – Chipmunk die haast nooit open is, achteraf zit, een winkel heeft waar ze het liefst niemand hebben binnenlopen en een website die iedereen poogt af te schrikken om naar de winkel te komen.
    – Macsupport Beverwijk die niet op zaterdag open is… wanneer moeten de mensen zo’n dealer bezoeken dan?
    – Power Systems in Zwolle: achteraf, ziet er uit als een kantoorpand i.p.v. een uitnodigende winkel.

    Ik denk dat Apple groot gelijk heeft en deze arrogante partijen af en toe te passeren. Apple maakt hard- en software die bekend staan om hun klantvriendelijkheid. Bij hun dealers is die klantvriendelijkheid vaak ver te zoeken!

    En natuurlijk.. die mensen doen ook hun best en hebben ook wel behoefte aan een goede marge. Maar ik geloof vooral dat het soort klanten waar deze bedrijven voor gaan de zakelijke markt is, en niet de particulieren die Apple “direct” wil bereiken.

    Mijn mening dus: ze moeten niet zeuren!

  • Profielfoto
    i-mac

    Als er dan een andere kant moet zijn, waarom laten de Apple verantwoordelijken die niet eens horen? Dan weten wij als klant ook waar we staan.
    Ik kan begrijpen dat Apple liever een winkel heeft waar de klant op een serieuse manier geholpen word, dan een die er staat voor spek en bonen.

    Maar ons de beide kant van de historie onthouden, is ook niet goed.

    PS: degenen die kritiek hebben op een weinig zichtbare winkel…begin er zelf een in het centrum en betaal je blauw aan huur.

    Kritiek is makkelijk, maar zie ook eens de andere kant van de medaile.
    Koken kost geld, veel geld.

  • Profielfoto
    eric-t

    Wat een zeer zwakke reactie. “betaal je blauw aan huur”.

    De Dynabyte en Dixons en zo overleven ook in een winkelcentrum, en open op zaterdag en open op koopavond. En dat doen ze ook niet zonder zelf reclame te maken. Ze kunnen niet alleen maar afwachten wat Hewlett Packard en Packard Bell en zo voor ze doen!

    De dealers die Apple nu in Nederland heeft zitten achteraf, zijn niet op zaterdagen en koopavonden open. En ze maken geen reclame gericht op nieuwe particuliere klanten. En waarom? Omdat ze zich *blijkbaar* op de ZAKELIJKE markt richten en niet op PARTICULIEREN! En dat is nou net het gat wat Apple vult met haar eigen online winkel.

    De hardste schreeuwer, Chipmunk, jaagt haar eigen klanten weg van haar winkel met hogere prijzen bovendien. Het ontbreekt deze dealer duidelijk aan marketingkennis en aan klantvriendelijkheid. Zaken als “clicks & bricks” (een mooi voorbeeld is de Kijkshop maar ook PC-dealer Dixons) gaan aan de Nederlandse dealers voorbij.

    Apple heeft lang genoeg gewacht vind ik! Jan met de pet komt geen Apple computer tegen als hij op zaterdag met zijn gezin een computer gaat uitzoeken. Dat KAN niet. Apple mag niet alleen voor de marge blijven maar moet duidelijk zichtbaar zijn.

    Apple maakt steeds meer reclame en dat reclamegeld is weggegooid geld als ze niet ZELF zorgen dat diezelfde Jan met de pet een Apple kan kopen ergens. De dealers hebben dit de laatste tien jaar gewoon geweigerd.

    Eric
    http://erix.tk