OMT LIVE: Xcode of HTML 5? That’s the question!

Koen op 18 januari 2013 19 reacties Laatste door dinck

In de eerste uitzending van OMT LIVE van 2013 hebben we Martin Kool te gast. Hij is programmeur en partner bij internetbureau Q42. In die hoedanigheid was hij bijvoorbeeld  verantwoordelijk voor het bouwen van de nieuwe Rijksmuseum-website én het platform voor de Philips Hue-lampen. In zijn vrij-te-besteden kantooruurtjes heeft hij nu een eigen iOS-game gebouwd: Quento. Dit verslavende rekenspelletje is weliswaar te vinden in de App Store, maar is bijna volledig gebouwd in HTML 5. Had Steve Jobs dan toch gelijk toen hij in 2007 voorspelde dat het web de toekomst voor apps was? Dit (en nog veel meer) gaan we vragen aan Martin.

In de headlines behandelen we de geruchten die alle tongen losmaakte deze week: de al-dan-niet stagnerende interesse in de iPhone 5, de budget-iPhone die wel of niet des-Apple’s zou zijn en de grote update die OMT afgelopen weekend doorvoerde. We hebben hele bijzondere gadgets, zoals Chinese namaak Lightning-accessoires en een heuse Microsoft Surface. Dit alles en nog heel veel meer in OMT LIVE. Vanavond om 21 uur rechtstreeks te volgen om 21 uur op onemorething.nl/live.

En nu?

19 reacties

Kdingo

Kdingo op 17 januari 2013

Leuk! Ik ga zeker weer kijken :smile:

De /live pagina linkt niet goed naar de CSS, of ligt dat aan mij? ;-)

voor een apple en een ei

voor een apple en een ei op 17 januari 2013

Het CSS probleem is bij mij ook dus ligt aan de website.

RamonV

RamonV op 17 januari 2013

ik heb vast wel tijd om te kijken ^^

Ni3l55

Ni3l55 op 17 januari 2013

Ik heb ook wel tijd om te kijken. Lijkt me leuk :)

Bman

Bman op 17 januari 2013

Altijd interessanten onderwerpen (!), vooral nu!

Wesdegroot

Wesdegroot op 17 januari 2013

Ik kan het nooit volgen donderdag ‘s avonds school >_>, netals maandag :-(

maclover111

maclover111 op 18 januari 2013

Ben benieuwd. Zie hem wel op de website verschijnen.

csteelooper

csteelooper op 18 januari 2013

Dit verslavende spelletje (…) is bijna gebouwd in HTML5.

Mijn vraag: Is het spel nou bíjna gebouwd in HTML5 (als in: op het laatst werd toch nog gekozen voor XCode/ObjectiveC/etc.), of is het spel bijna vollédig in HTML5 gebouwd (als in: voorzover mogelijk HTML5)? In het laatste geval mist er een woordje, namelijk ‘volledig’.

De zin in kwestie zou dan zijn:

Dit verslavende spelletje (…) is bijna volledig gebouwd in HTML5.

lEl

lEl [moderator] op 18 januari 2013

@csteelooper: de alles is in HTML5 gemaakt, alleen de integratie met het toestel niet.
Het komt erop neer dat een objective-c app geopend wordt die op zijn beurt een HTML5 app draait. Zoals de ontwikkelaar aangaf in OMT Live kan de app zo net als iedere app doorgeven of er bijvoorbeeld geschud wordt met het toestel

WOZ

WOZ op 18 januari 2013

Leuk maar kan ik het ook afluisteren via mijn iPhone?

koen

koen op 18 januari 2013

It’s Sheldon Cooper! :razz:

prryvnhrk

prryvnhrk op 18 januari 2013

koen 20 minuten geleden
It’s Sheldon Cooper!

Same thoughts here!

csteelooper

csteelooper op 19 januari 2013

@IEI: je hebt me niet echt begrepen. Ik wilde de auteur van het artikel alleen wijzen op het feit dat hij een woord had vergeten. Get. Ging er niet om dat ik het een of andere concept niet snapte of zo…

mixthead

mixthead op 21 januari 2013

De reden dat er veel praatjes rond gaan over apple in negatieve zin
is dat ondanks dat apple over het algemeen goede producten maakt
het merk zichzelf veelte veel gehypet heeft..

En dat er een blinde schare fan’s was en is die doorlopend afgeven
op de producten van de concurrent..

Daarnaast werd het bedrijf apple zo omhoog geluld dat geen enkele fout
van apple op een fatsoenlijke manier besproken kon worden door de fan’s

En dit terwijl apple geboren is uit een trouwe schare fan’s die vooral
veel commentaar leverde op de producten van apple en de ontwikkeling
van apple is daar uit geboren..

Apple zou er goed aan doen de basis weer op te pakken in plaats van de hype
van de ontwikkeling te volgen
die uiteindelijk altijd dood loopt of deze basis ondergraaft..

Ik denk dat het bedrijf blind is voor waar het werkelijk op draait..

osx 10.8 was bv een grote misser en het eerste osx dat er bewust op
gemaakt is om apple hardware onwerkbaar te maken..
Het was de oversteek van ppc naar intel een keer over gedaan
met maar een reden de gebruiker zo irriteren dat deze ook maar een hardware
upgrade doet..

itunes ,mail,iphoto, allemaal essentiële software die totaal prak is..
net als 10.8 zelf slurpen deze applicaties alle kracht uit de mac..

En als je voorbij de eyecandy kijkt dan is er kwa vooruitgang weinig echte
vooruitgang geboekt als je osx van 10 jaar geleden er naast legt..

Een licht gewicht osx en een mac die gewoon 10 jaar mee gaat inc upgrade’s
Daar is apple groot mee geworden…

Niet net doen alsof je 100000 meter kwalitatief boven de markt hangt..
en ondertussen gewoon weggooi zooi produceren die na 2 jaar totaal
onwerkbaar en verouderd is…

Daarnaast het is een totaal achterlijke marketing m…. geweest die
begon te scheeuwen dat osx en ios in elkaar moeten gaan overlopen..

ios en osx zijn twee hele verschillende dingen zowel in gebruik en deze extreem
in elkaar willen verweven doet beide geen goed…

Wil je werkelijk wat aan het milieu doen net als inzetten op ontwikkeling
dan zorgt apple voor duurzame producten die id 10 jaar zonder problemen mee gaan en up to date blijven

Het belangrijkste punt is wel dat apple net als windows meer en meer voor zijn gebruiker is gaan denken en deze meer en meer dwingt en restricties oplegt
in de besturings- systemen

Apple overspoeld zijn gebruikers met “hulp middelen” die alleen een enkeling gebruikt..
En de totaal uit de hand gelopen notificaties en synchronisaties zijn gek makend
En doen mij maar aan een ding denken..

“weet u zeker dat u uw computer uit wil zetten” en
” u moet uw computer herstarten”

jeroen

mixthead

mixthead op 21 januari 2013

Ik ben voor een osx barebone die als basis de hardware vs ontwikkeling
neemt met als uitkomst een besturings- sytheem dat up to date is en
10 jaar goed bruikbaar

En een osx pro die op het randje van de ontwikkeling loopt.

jeroen

mixthead

mixthead op 21 januari 2013

Maar goed het is een van de grote problemen waar de ict mee te maken gaat krijgen
De afvalberg en te kort aan grondstoffen vs de upgrade maffia praktijken…

En elk weldenkend mens kan voorspellen dat je niet eeuwig schaarse grondstoffen
en bakken energie kan verspillen door hoogwaardige techniek 2 jaar houdbaar te maken…

mixthead

mixthead op 21 januari 2013

Het zijn ook deze upgrade maffia praktijken die apple dwingt gebruik te maken van slaven in China..

mixthead

mixthead op 21 januari 2013

Het is zowel de aarde,slaven in china,en de eindgebruiker die een zware
prijs betaalt voor deze upgrade maffia praktijken..
En uiteindelijk doet het apple ook geen goed..
Maar de winst van de dag…dat is waar het om gaat..

dinck

dinck op 21 januari 2013

Ha mixthead! Het is iet waarschijnlijk dat er nu nog veel reacties zullen komen, maar ik ben het wel in grote lijnen met je eens. Ik blijf voorlopig maar op Leopard (misschien nog een upgrade naar SnowLeopard) omdat een groot deel van mijn legaal gekochte software niet eens meer werkt op nieuwere os-versies. Wat ik ervan gelezen heb trekken mij die functioneel niet eens aan. Een nieuwe Mac? Dan is mijn hele investering in FireWire randapparatuur in een klap waardeloos. Wat mij betreft is het ook volkomen bezopen dat je een ouder OS niet op nieuwe machines kunt installeren. Toch maar een PC kopen en MS-XP gaan gebruiken? Ik vind het na meer dan 20 jaar Apple bijna ondenkbaar,maar het is tekenend dat ik dat toch serieus overweeg…

 


Je kunt alleen reageren met een gratis OMT account.
Log in.

Inloggen