Xcode leren

2eSteve

2eSteve op 20 januari 2012 #

Ik wil graag leren programmeren, alleen ben ik totaal onbekend met Xcode.
Weet iemand misschien een boek waarmee ik kan leren programmeren in Xcode?
Het liefst ook een boek waarmee ik de programmeertaal kan leren, ik ken tot nu toe alleen java:slant:

iHaring

iHaring op 20 januari 2012 #

xcode

Succes!

2eSteve

Dank je, iHarling, ziet er goed uit.

Lauwrence

Lauwrence op 20 januari 2012 #

Deze PDF staat doorgaans ook goed aangeschreven om Xcode te leren…

e.abrahamse

e.abrahamse op 20 januari 2012 #

Naast Xcode zul je ook kennis moeten hebben van de programmeertaal die gebruikt wordt bij het ontwikkelen van iPhone/iPad en Mac OSX: Objective C. Hiervan zijn inmiddels heel veel verschillende boeken voor. Van Appress is net een nieuwe aan Lion aangepast versie van Objective C for Absolute Beginners verschenen.

koen

koen op 20 januari 2012 #

http://www.bol.com/nl/p/engelse-boeken/objective-c-programming/1001004008570891/index.html

2eSteve

@e.abrahamse : had ik al gezegd:

Het liefst ook een boek waarmee ik de programmeertaal kan leren, ik ken tot nu toe alleen java

2eSteve

e.abrahamse 1 uur geleden #
Naast Xcode zul je ook kennis moeten hebben van de programmeertaal die gebruikt wordt bij het ontwikkelen van iPhone/iPad en Mac OSX: Objective C. Hiervan zijn inmiddels heel veel verschillende boeken voor. Van Appress is net een nieuwe aan Lion aangepast versie van Objective C for Absolute Beginners verschenen.

Kun je me een url geven?

Jakko Westerbeke

Jakko Westerbeke op 20 januari 2012 #

En het is dan ook nog eens een goed idee om de human interface guidelines van Apple voor Mac OS X en/of voor iOS (afhankelijk van waarvoor je wilt programmeren) goed door te lezen.

koen

koen op 20 januari 2012 #

2eSteve op 20 januari 2012

e.abrahamse 1 uur geleden #

Kun je me een url geven?

https://www.google.com/search?q=Objective+C+for+Absolute+Beginners

Lauwrence

Lauwrence op 21 januari 2012 #

iTunes U biedt overigens ook mooie cursussen, ik meende zelfs te zien met huiswerk opdrachten.

2eSteve

2eSteve 2 jaren geleden #

Bedankt voor jullie reacties! Maar is er ook een boek in het Nederlands?

IBram15

IBram15 2 jaren geleden #

Ik heb nog geen Nederlandse boeken gevonden. Ik ben zelf ik deze begonnen, en is goed te doen!

vooblez

vooblez 2 jaren geleden #

Je kon toch ook C++ programmeren in Xcode?

Ik heb er zelf nog nooit een app in gemaakt, maar een gewone GUI met SFML/Qt libs lukte perfect…

Ik weet natuurlijk niet wat je bedoelt met “ik wil leren programmeren”, wil je gewoon QUI’s schrijven voor Mac / Windows dan raad ik je aan C++ te gaan leren, dat kan je ook gebruiken in andere IDE’s dan Xcode, dus je kan je programma’s ook gaan compilen op Windows / Ubuntu als je niet te veel systeem gebonden functies gebruikt…Maar dan nog kan je dingen gaan aanpassen zodat die wel werken op een ander OS.

Met Objective C ben je volgens mij gebonden aan Xcode / OSX, en dus zal je ook alleen maar GUI’s / programma’s kunnen schrijven voor iOS / Mac OSX.

Ik weet niet of je ook met C++ apps kan schrijven voor iOS, maar ik gok dat het met de juiste libs wel moet lukken. Ik weet dus niet of je met C++ ook kan programmeren voor iOS, maar als dat het geval is, dan raad ik je aan C++ te gaan leren, het lijkt sterk op Objective C, en je kan het op andere Os’en gaan gebruiken als je dat wilt. :)

Een goed boek om C++ te leren is “aan de slag met C++” van Gertjan Laan, let wel op: Dit is de (tamelijk uitgebreide) basis van C++, dit houdt in dat dit boek vooral handelt over de STL (standard template lib), en je dus nog niet zal leren programmeren met andere libs buiten de STL…Maar tegen dat je dat boek uit hebt gelezen, en alles snapt, dan zal het niet veel moeilijker zijn om te leren werken met een andere lib buiten de STL.

- Jonas

Koetjesreep

Koetjesreep op 22 januari 2012 #

Ik zou eerst C leren, is een heel goed boek over! (epub ook).
Hierna objective-c (is een laag erboven die je toelaat om object geori├źnteerd te programmeren) en daarna kan je verder met GUI

2eSteve

2eSteve op 23 januari 2012 #

vooblez op 22 januari 2012 #
Je kon toch ook C++ programmeren in Xcode?
Ik heb er zelf nog nooit een app in gemaakt, maar een gewone GUI met SFML/Qt libs lukte perfect…
Ik weet natuurlijk niet wat je bedoelt met “ik wil leren programmeren”, wil je gewoon QUI’s schrijven voor Mac / Windows dan raad ik je aan C++ te gaan leren, dat kan je ook gebruiken in andere IDE’s dan Xcode, dus je kan je programma’s ook gaan compilen op Windows / Ubuntu als je niet te veel systeem gebonden functies gebruikt…Maar dan nog kan je dingen gaan aanpassen zodat die wel werken op een ander OS.
Met Objective C ben je volgens mij gebonden aan Xcode / OSX, en dus zal je ook alleen maar GUI’s / programma’s kunnen schrijven voor iOS / Mac OSX.
Ik weet niet of je ook met C++ apps kan schrijven voor iOS, maar ik gok dat het met de juiste libs wel moet lukken. Ik weet dus niet of je met C++ ook kan programmeren voor iOS, maar als dat het geval is, dan raad ik je aan C++ te gaan leren, het lijkt sterk op Objective C, en je kan het op andere Os’en gaan gebruiken als je dat wilt.
Een goed boek om C++ te leren is “aan de slag met C++” van Gertjan Laan, let wel op: Dit is de (tamelijk uitgebreide) basis van C++, dit houdt in dat dit boek vooral handelt over de STL (standard template lib), en je dus nog niet zal leren programmeren met andere libs buiten de STL…Maar tegen dat je dat boek uit hebt gelezen, en alles snapt, dan zal het niet veel moeilijker zijn om te leren werken met een andere lib buiten de STL.
- Jonas

Ik hoef niet zo nodig voor Windows of Linux te programmeren. Ik wilde leren wat de beste programmeertaal is voor Xcode, en dan in Xcode programma’s programmeren.

vooblez

vooblez op 23 januari 2012 #

Programma’s voor Mac OSX of voor iOS?

In dat eerste geval raad ik je echt sterk aan C++ te gaan leren, daar kan je hetzelfde mee as met objective-c en waarschijnlijk nog veel meer dankzij de variatie aan libs. Je kan prima C++ gaan programmeren in Xcode, maar ik raad je aan ook eens te gaan kijken naar Qt met Qt creator. Een prima editor om C++ / Qt C++ te gaan schrijven, en het is veel makkelijker te leren dan andere GUI libs, mede dankzij de uitgebreide documentatie.

Maar de keuze is uiteraard aan jou, ik wil je alleen wat tips geven.

koen

koen op 23 januari 2012 #

Gewoon eerst C leren, en dan Objective-C in combinatie met Cocoa. En dat doet 99% van de XCode gebruikers, dus mocht je vragen hebben dan zijn er genoeg die je kunnen helpen. Al die andere goedbedoelde oplossingen zijn leuk, maar veel minder eenvoudig te gebruiken in XCode, inclusief geklooi met allerlei 3rd party libs.

bitsflew

bitsflew op 26 januari 2012 #

Ik sluit me bij Koen aan, eerst C daarna Objective-C / Cocoa.

C++ kennis heb je voor de ontwikkeling van iOS / OSX  programma’s niet nodig.

koen

koen op 27 januari 2012 #

Misschien heb je hier wat aan: http://www.cmm.nl/nieuws/succesvolle-app-development-start-op-23-februari/

2eSteve

2eSteve op 27 januari 2012 #

Bedankt voor jullie hulp! Maar ik heb nog een vraagje: Cocoa touch, is dat dezelfde programmeertaal (lijkt mij logisch) of is het toch wat anders?

koen

Het is net iets anders :)

Hier nog een link, en dan voortaan zelf verder Googlen, ok? :thumbsup:

http://www.cimgf.com/2008/10/01/cocoa-touch-tutorial-iphone-application-example/

2eSteve

Was al bezig:lol:

2eSteve

En moet C leren dan in Xcode zelf zijn, of in een andere SDK? (JA, ik heb zitten googelen:wink:)

En ff als overhorinkje: objective C is C, maar dan met objecten en klassen (een beetje zoals java)

koen

Xcode is het programma waarin je de code typt, en compileert, het is geen SDK ;-)   En ja, ObjC is een uitrbreiding van C, met objecten en klassen.

2eSteve

2eSteve op 04 februari 2012 #

Hallo allemaal,
Bedankt voor jullie hulp!
Ik ben nu bezig met een cursus, zie deze link:

http://www.raywenderlich.com/store/ios-apprentice

IBram15

IBram15 op 08 februari 2012 #

Handige tutorial om te kijken of je het leuk vind. En je leert de basis dingen ook best aardig. Ik heb de eerste gratis tutorial vandaag gevolgd!

Hier de uitkomst: Klik

Volgende doel is de App aanpassen (qua design, nu alleen de background zelf gedaan), en wat extra dingen toevoegen (voor zover mogelijk is :p).

Dr. User

Dr. User op 15 april 2012 #

Hallo,
Ik wil ook graag beginnen met iOS apps schrijven in Xcode.
Ik heb echt al heel wat tutorials gevonden, maar die gaan er allemaal van uit dat je al programmeer ervaring hebt, maar dat heb ik dus niet.

Ik heb nu sinds kort wel een MBP :)

Weet iemand een tutorial om Objective-C vanaf begin af aan te leren, zonder enige programmeer ervaring?

Bedankt!

TheBigZ

TheBigZ op 15 april 2012 #

@JeroenJK:

Lauwrence op 20 januari 2012

Deze PDF staat doorgaans ook goed aangeschreven om Xcode te leren…

Dr. User

Dr. User op 15 april 2012 #

Al doorgelezen, maar is echt te weinig om programma’s mee te scrhijven…
het is ook maar 80 bladzijden

Over dit topic

Gestart op 20 januari 2012 door 2eSteve

Laatste reactie door Dr. User

Je kunt alleen reageren met een gratis OMT account.
Log in.

Inloggen