One More Thing » Community » Forum » Mac Software » OS X » Wiskunde tekens op toetsenbord

Wiskunde tekens op toetsenbord

Yoeri

Yoeri op 13 december 2009 #

Hee,

Ik ben bezig met een verslag voor Natuurkunde en nou moet ik een aantal tekens in mijn verslag krijgen.
Weet iemand hoe ik bijvoorbeeld de variabele x kan krijgen?
Of hoe ik een formule in kan voeren?(delen etc.)

Groetjes Yoeri.

NickSmits

NickSmits op 13 december 2009 #

Kijk eens in de menubalk bij Wijzig –> Speciale tekens. Dan symbolen  –> wiskundige symbolen.

Daar moet je vast wel verder mee kunnen.

Vinhelper

Vinhelper op 13 december 2009 #

Welk programma werk je in?

Alle tekens kun je vinden in Systeemvoorkeuren>Toetsenbord>Toetsenbord>”Toon toetsenbord- en tekenweergave in menubalk”.

Dan in de menubalk ”Toon tekenweergave kiezen”

Vervolgens in het verschenen venster linksboven ”Alle tekens” kiezen. ”Symbolen” > ”Wiskundige symbolen”

Yoeri

Helaas. Beide geprobeerd maar dat had ik al en daar staan ze niet bij. Nog andere oplossingen?

baziel

baziel op 13 december 2009 #

Nog nooit van de vergelijkingseditor in word gehoord??
Is te vinden onder Invoegen > object en dan zie je het wel :)

macaddict101

macaddict101 op 13 december 2009 #

hellow,

Ik veronderstel dat je wiskundige vergelijkingen wil typen in je tekstdocument?!
Als ik zo een werkje moet maken voor wiskunde of iets dergelijks dan gebruik ik in office 2008 een soort van hulpprogramma “equitation editor” genaamd. Het is een programma dat gekoppeld is aan het office 2008 pakket.

Om het te gebruiken: ga in word 2008 naar invoegen > object > microsoft vergelijking

En in dit programmaatje is het dan mogelijk om op een duidelijke manier wiskundige vergelijkingen te schrijven.

Good luck!!!

macaddict101

Yaris

Yaris op 13 december 2009 #

MathType

themacs

themacs op 13 december 2009 #

Een goedkope truc die ik wel eens toe pas is Grapher gebruiken dat je terug vindt onder Utilities op je Mac. Daarmee je formule maken en dan rechts klikken op de formule en bewaren als een Tiff bijvoorbeeld. Die Tiff gebruiken in je document of presentatie.

Ian83

Ian83 op 13 december 2009 #

Nog nooit van de vergelijkingseditor in word gehoord??

Niet iedereen gebruikt Office.

Yoeri

Ik gebruik Pages. Ik zal zoeken naar een andere oplossing aangezien bovenstaande mij niet helpen.

Ian83

Ik denk dat je dit wel interessant vind voor Pages: http://www.uoregon.edu/~noeckel/Pages.html

joerideleebeeck

joerideleebeeck op 13 december 2009 #

"yoerj"

aangezien bovenstaande mij niet helpen.

Hetgeen Yaris al zei werkt wel gewoon hoor. Ook met Pages (of eender welk programma).

1984

1984 op 13 december 2009 #

"Ian83"

Niet iedereen gebruikt Office.

Kijk eens of NeoOffice een optie is.

Yoeri

".joeri."
"yoerj"

Hetgeen Yaris al zei werkt wel gewoon hoor. Ook met Pages (of eender welk programma).

Nup, bij het installeren loopt hij vast.

joerideleebeeck

Vreemd… :?

Ian83

Heb jij mijn link al eens geprobeerd, ik denk dat dit de oplossing voor je is.

Yoeri

Nee. Die geeft ook een foutmelding. De formule’s krijg ik er nu in. Het gaat alleen nog om de variabele x.

mowat

mowat op 13 december 2009 #

In het gratis Openoffice 3. zit ook een vergelijkingseditor om al dat soort tekens en formules te maken.
Direct bij openen krijg je de keuze via een toets “Formula”. ( naast text ,  presentation , spreadsheet , drawing enz.)

mvg
mowat

Xcode

Xcode op 13 december 2009 #

Ik heb me een paar maanden geleden ongeveer hetzelfde afgevraagd: klik!

Jan Pikant

Jan Pikant op 13 december 2009 #

"Yaris"

MathType

Oeh, die is mooi! Ik deed’t altijd met LatexIt en dat werkte op zich ook aardig. Maar dit is veel sexier :)  

LatexIt = gratis, maar je moet soms wat hacken
MathType = “duur”, maar is wel erg gelikt! :9

Enne, over de openingspost: hoezo “de variabele x”? Je typet nu toch ook een “x”?

joerideleebeeck

"cailin

LatexIt = gratis, maar je moet soms wat hacken
MathType = “duur”, maar is wel erg gelikt! :9

Voor de volledige versie van Mathtype moet je inderdaad betalen, maar als je de niet betalende neemt dan is die zeker ook uitgebreid genoeg hoor.

hendrik ijzerbroot

hendrik ijzerbroot op 13 december 2009 #

"yoerj"
".joeri."
"yoerj"

Zojuist even geprobeerd.
De installer is in eerste instantie vrij lang bezig (“searching: Macintosh HD”) en lijkt niets te doen, maar je moet gewoon geduld hebben, want volgens mij gaat het uiteindelijk goed.

Natuurlijk is dit wel even een 30 day trial he? Omgerekend kost dit programma ±€66. Wel veel geld om alleen maar even wat wiskundige symbolen e.d. in een tekst bestand te kunnen plaatsen.

Yoeri

De gewone x zijn twee streepjes die elkaar kruisen.
De variabele x zijn twee haakjes die elkaar net raken.

joerideleebeeck

"hendrik
"yoerj"
".joeri."
"yoerj"

Zojuist even geprobeerd.
De installer is in eerste instantie vrij lang bezig (“searching: Macintosh HD”) en lijkt niets te doen, maar je moet gewoon geduld hebben, want volgens mij gaat het uiteindelijk goed.

Natuurlijk is dit wel even een 30 day trial he? Omgerekend kost dit programma ±€66. Wel veel geld om alleen maar even wat wiskundige symbolen e.d. in een tekst bestand te kunnen plaatsen.

Als je dit niet betaald, heb je een versie die iets minder functies heeft. Maar dat is (voor mij) toch meer dan voldoende.

Jan Pikant

Jan Pikant op 13 december 2009 #

"yoerj"

De gewone x zijn twee streepjes die elkaar kruisen.
De variabele x zijn twee haakjes die elkaar net raken.

Afhankelijk van welk lettertype je gebruikt.

Me dunkt dat jouw leraar het echt niet kan boeien of je de x of de gebruikt. Sterker nog, in de gewone wereld schrijft men gewoon “x” en “y” hoor. Kijk maar eens hier: Willekeurige variabele (Wiki).

Je besteedt nu uren aan het uitzoeken hoe je die mooie, sjieke X kan maken terwijl je die ook lekker aan de rest van het verslag had kunnen besteden.

Jakko Westerbeke

Jakko Westerbeke op 13 december 2009 #

"cailin

in de gewone wereld schrijft men gewoon “x” en “y” hoor.

In de gewone wereld gebruikt men ook een x als vermenigvuldigingsteken. Dat betekent nog niet dat je dat ook moet doen als je weet dat × daarvoor bestaat. Klik :)

joerideleebeeck

In de wiskundige wereld zet men een punt (.) als men wil vermenigvuldigen, speciaal om geen verwarring te veroorzaken tussen de letter ‘x’ en het maal-teken (×).  :wink:

Yoeri

Klopt maar ik wil het toch netjes :P  

@hendrik ijzerbroot Bij mij blijft hij inderdaad heel lang op Macintosh HD staan en als ik met de rechtermuisknop op het icoon klik dan zegt hij: programma reageert niet. Ik ga het nog wel even proberen.

nielsr

nielsr op 13 december 2009 #

Wat je zoekt is LaTeXiT:

http://www.apple.com/downloads/macosx/math_science/latexit.html

Enige is dat je dan wel een aparte TeX distributie op je systeem moet hebben:

http://www.tug.org/mactex/2009/

Da’s een redelijke download (1.3GB). En als je die dan toch op je systeem hebt, kun je net zo goed je hele verslag in LaTeX maken. TextMate is een fijne editor  :)

hendrik ijzerbroot

hendrik ijzerbroot op 13 december 2009 #

"yoerj"

@hendrik ijzerbroot Bij mij blijft hij inderdaad heel lang op Macintosh HD staan en als ik met de rechtermuisknop op het icoon klik dan zegt hij: programma reageert niet. Ik ga het nog wel even proberen.

Het komt wel eens voor dat je inderdaad ziet staan “programma reageert niet”. Maar soms gaat het programma ineens weer verder. (is feitelijk een performance foutje in de code) Bij mij duurde het ± 5 min. (niet echt op gelet) en daarna begon het feitelijke installeren wat in enkele seconde klaar was. Geen idee waarom het begin zo lang duurt, en zal wel beïnvloed worden door de grootte van je hd.

Over dit topic

Gestart op 13 december 2009 door Yoeri

Laatste reactie door Pieter012345

Je kunt alleen reageren met een gratis OMT account.
Log in.

Inloggen