One More Thing » Community » Forum » Pro » Grafisch & Fotografie » Welke camera is geschikt voor mij?

Welke camera is geschikt voor mij?

vooblez

vooblez op 02 maart 2012 #

Hallo iedereen,

Ik heb nu al een tijdje een digitale compact camera gehad, maar ik ben nu op zoek naar iets anders…

Alleen weet ik niet zo goed welke mogelijkheden er allemaal zijn, volgens mij heb je de volgende mogelijkheden:

- digitale compact camera
- digitale systeemcamera
- de single lens camera
- de spiegelreflex camera

Ik wil dus geen compact camera meer, gewoon omdat de beeldkwaliteit volgens mij een beetje tegenvalt, en ik wil me ook wel wat meer gaan inwijden in de wereld van de fotografie…

Dus het eerste wat me een goede keuze leek, was de systeemcamera. Deze hebben volgens mij dezelfde mogelijkheden van een compact camera, alleen heb je een keuze in lenzen, en je hebt een grotere sensor. Daarom dacht ik aan de Olympus Pen-serie, en de Nikon 1-serie. Alleen is de sensor van die systeemcamera’s dan weer kleiner dan de volgende stap: de single lens reflex camera. Maar daar komen we straks toe. Ik heb ook nog de Sony Nex-serie gezien, en dan ook nog de Samsung NX-serie. Al weet ik niet zo goed wat de verschillen tussen al deze camera’s zijn.

Dus als iemand vind dat dit de beste keuze is voor een beginner als ik, kan je dan even zeggen waarom precies en welke serie / merk dan het beste zou zijn?

Dan komen we aan de volgende stap: de single lens reflex camera. Dit beschouw ik als een tamelijk professionele camera, al is er waarschijnlijk nog veel verschil tussen de modellen onderling. Alleen weet ik totaal niet welk model bijvoorbeeld geschikt is voor een beginner zoals ik. Ik denk dat vooral Canon en Nikon in dit segment actief zijn, maar zeker ben ik er niet van.

Dus nogmaals, als ik wil leren fotograferen op een bepaald niveau, welke camera is dan het beste voor mij? De systeemcamera of de SLR? Ik zelf denk dat ik met een systeemcamera al een heel eind kom, maar als ik echt dingen manueel wil gaan instellen, dan lijkt me zo’n SLR wel beter dan een systeemcamera, bovendien wil ik wel dat de camera een tijdje meegaat. Zou iemand me duidelijk kunnen uitleggen wat het beste zou zijn voor mij?

En dan nog een paar vraagjes: wat zijn zo de meest voorkomende termen in de fotografie, en wat willen ze zeggen? Even wat voorbeelden:
- ISO: ik gok dat dit de aanwezigheid van licht is, en als je een grotere sensor hebt, dan kan je tot een hoger ISO gaan zonder ruis-onderdrukking ten gevolge van scherpte in de foto, is dit correct?

- de verschillende lenzen: Dit wordt volgens mij uitgedrukt in mm. Zo heb je dacht ik pancake-lenzen (17 mm als ik het goed heb). Maar wat is een pancake lens dan precies, en wanneer gebruik je welke lens? Graag even uitleggen wanneer je een bepaalde lens gebruikt.

- Enzovoort, als je bepaalde dingen weet die ik zou moeten kennen, dan mag je die altijd hieronder zetten.

Alvast bedankt! Ik hoop dat iemand me kan helpen!

- Jonas

Joffry

Joffry op 02 maart 2012 #

Koop of huur een fotografie boek voor beginners.

Hengheng

Hengheng op 02 maart 2012 #

Met de vragen die je nu stelt, steun ik het advies van Joffry…

Ravaso

Ravaso op 02 maart 2012 #

Als ik het goed lees ben je echt een beginner…

Probeer je wat meer te verdiepen in fotografie met behulp van je grote vriend google..

Zoek op fotografie,objectieven,diafragma,sluitertijd,scherptediepte,lichtsterkte enz. enz.

Als je je daar wat meer in verdiept kan je misschien ook wat meer uit je compactcamera halen.. en heb je niet eens een andere camera nodig..

veel succes

iHaring

iHaring op 02 maart 2012 #

Ik ben het met Ravaso eens. Een duurdere, betere camera (meer megapixels, meer objectieven enz.) zorgt niet voor een mooiere foto’s. Dat doe je zelf….

Succes!

1984

1984 op 02 maart 2012 #

vooblez op 02 maart 2012

Ik heb ook nog de Sony Nex-serie gezien, en dan ook nog de Samsung NX-serie. Al weet ik niet zo goed wat de verschillen tussen al deze camera\’s zijn.

Over de Sony nex 7 is op dit forum het een en ander geschreven , dat is een aanrader :
DSLR Quality in Your Pocket (It would NOT fit in your pocket with a lens attached)
Here’s the same APS-C sensor size as a DSLR, with higher resolution than most DSLRs and the interchangeable lenses that make DSLRs so attractive. Yet the camera is about half the size and weight of a typical DSLR camera. Removing the conventional mirror box and viewfinder makes it possible
http://www.onemorething.nl/community/topic/welke-dslr#post-2354955

http://www.onemorething.nl/community/topic/het-grote-wat-staat-er-op-je-verlanglijstje-topic/page/115#post-2337534

Profesional Cameras In Your Pocket With Sony NEX-7

flyinghigh

flyinghigh op 03 maart 2012 #

Jonas,

Je hebt je blijkbaar al verdiept in de verschillende camera’s die er op dit moment te koop zijn. De keuze is reuze! Je bent een beginnende fotograaf. Je kunt een goede keuze maken voor een camera door nu je eigen gebruikswensen in kaart te brengen. Ga je landschappen fotograferen? Of portretten? Of sport? (lenskeuze) Binnenshuis of buitenshuis? Houdt je van compact of heb je graag een goede grip op de camerabody?

Dit zijn vragen die je voor jezelf helder moet krijgen. Dan maak je het voor jezelf inzichtelijker wat voor jou een goede keuze is. Leen eens een camera van iemand of probeer uit in een winkel. Op die manier vind je voor jezelf uit wat je prettig vindt.

En ik zou me niet teveel blind staren op megapixels en extreme iso-waarden. Fotografie betekent: het lezen, het vastleggen van het licht! Daarbij komt dus de (vak)kennis van de fotograaf aan te pas. Zodra je weet wat de mogelijkheden van je camera zijn, maar ook juist de beperkingen, ga je betere foto’s maken.

Tot slot, fotograferen is vooral veel oefenen! Uitproberen! Op youtube kun je handige tutorials vinden over begrippen als ISO, aperture (diafragma), shutterspeed (sluiterstijd). Als je deze drie begrippen doorkrijgt, gaat er een wereld voor je open! Succes met je keuze

tarun

tarun op 03 maart 2012 #

Een hele fijne camera is de Panasonic Lumix DMC-FZ150 Review.

Cop17

Cop17 op 03 maart 2012 #

Ik zou in het begin al de keus maken voor een Canon of Nikon.
Deze maken uiteindelijk bij de duurdere segmenten de doorslag.
Ik snap als je nu begint met fotograferen overspoeld wordt met vele merken.
De een gebruiksvriendelijke en de andere heeft een betere kwaliteit.
Je moet voor jezelf ontdekken welke kant van fotograferen je het leukst vind.
Bij sportfotografie zal de sluiterstijd, isowaarden en autofocus van belang zijn (je wil natuurlijk ook wel eens in de avonduren fotograferen.
Bij macrofotografie is het beeldformaat 1.1  en de iso waarden (onder de 100) belangrijk.
Wil je straatfotografie of Lomofotografie (underground) dan moet je klein en handzaam fototoestel hebben.
Het voordeel van Canon is dat je veel andere lenzen op marktplaats kan vinden. Ook met lichtsterkte van 2,8
Nikon heeft kan je niet zo veel vinden, maar is naar mijn mening kwalitatief beter.
Ik ben nu in het bezit van een Canon 1D markt IV. (4200 euro) en diverse lenzen (4000 euro.)
Je ziet, ik zit nu vast aan de Canon en zal niet makkelijk overstappen naar Nikon omdat dat gewoon te veel geld kost.
Nou succes met je aanschaf van je toestel. Als je echt veel lol in gaat krijgen en mensen (niet alleen familieleden) vinden je plaatjes mooi, dan zullen er nog velen volgen… hi hi gr Jaap

vooblez

vooblez op 03 maart 2012 #

@ Joffry, Hengheng, Ravaso: Ik ben inderdaad een echte beginner, maar aangezien er best wel veel fotografen op dit forum aanwezig zijn, dacht ik hier ook wel een antwoord te vinden. Maar ik ben momenteel al aan het zoeken naar een goede handleiding / boek over fotografie.

@ Ravaso, iHaring: De compact camera die ik nu heb is een olympus die bedoeld is om tegen een stootje te kunnen, en deze is ook aangeschaft geweest om tijdens de canyoning op reis ook te kunnen fotograferen. Al is de kwaliteit op het “gewone” land niet echt denderend…Dus ik ben echt wel op zoek naar een andere camera.

@ 1984: Ik ben ook al op die Sony’s gebotst, en ik heb ook al enkele reviews bekeken, en daar komt hij echt wel goed uit. Maar de prijs van dat toestel is ook wel een stuk hoger dan pakweg een Canon 550D. En ik weet nog steeds niet echt welke dan beter is voor mij…Volgens mij zijn er een hoop meer lenzen beschikbaar voor een Canon / Nikon dan voor een systeem camera.

@ flyinghigh: Ik heb inderdaad al eens rondgekeken naar de verschillende camera’s. En op http://www.digicamshop.be/ is dan de 550D en de 600D bij mij in het oog gesprongen, net als de Nikon D3100. Afgezien van het feit dat de 550D / 660D meer megapixels hebben, heeft de D3100 een hogere ISO waarde, al weet ik nog steeds niet zo goed wat die ISO waarde nu precies inhoudt.

Wat ik precies wil fotograferen? Goede vraag…We hebben een mooie reis naar Costa Rica in het vooruitzicht, en daarom ben ik eigenlijk op zoek naar een andere camera. Wat ik verwacht te fotograferen is vooral landschappen denk ik, maar ook een grote diversiteit aan dieren. Natuurlijk wil ik ook op bijvoorbeeld familiefeesten / voetbal kunnen fotograferen, maar de nadruk licht toch vooral op landschappen op reis denk ik.

Dus ik denk dat het meer een allround-camera moet worden…Alleen denk ik dat dit meer aan de lenzen dan aan de camera licht. Ook heb ik al een paar keer gelezen dat de lens de camera maakt, maar over die lenzen zelf weet ik ook nog totaal niets.

@ Cop17: Je hebt inderdaad gelijk over het grote aanbod van de verschillende camera’s…Maar je overspoeld me direct al met heel wat begrippen, dus die zal ik even moeten opzoeken. Maar ik denk dat ik om te beginnen niet boven de 700-800 ga gaan om een camera aan te schaffen.

@ iedereen: bestaat er zoiets als een lens waarmee je verschillende dingen kan gaan doen? Bijvoorbeeld landschappen, maar ook mensen op feesten fotograferen? Of heb je dan echt voor elk onderdeel een specifieke lens nodig?

Bedankt iedereen voor de reacties!

1984

1984 op 03 maart 2012 #

Volgens mij zijn er een hoop meer lenzen beschikbaar voor een Canon / Nikon dan voor een systeem camera.

Volgens zover ik weet kun je in ieder geval Leica M lenzen gebruiken maar ook alle Nikon en Canon lenzen en zelfs oude SSL lenzen, kortom een ruim aanbod door middel van een adapter.

bestaat er zoiets als een lens waarmee je verschillende dingen kan gaan doen? Bijvoorbeeld landschappen, maar ook mensen op feesten fotograferen? Of heb je dan echt voor elk onderdeel een specifieke lens nodig?

Dat kan in principe met alle lenzen, Echter lenzen die onder moeilijke licht omstandigheden kunnen fotograferen, zijn daar speciaal voor gemaakt (en over het algemeen prijzig) Groothoek (18 /35 ) werkt prettig en bijna altijd scherpe foto’s, tele vind ik niet geschikt voor je vraag, Zoomlenzen kan een optie zijn (misschien de goedkoopste)echter kwalitatief niet de beste oplossing

1984

1984 op 03 maart 2012 #

- de verschillende lenzen: Dit wordt volgens mij uitgedrukt in mm. Zo heb je dacht ik pancake-lenzen (17 mm als ik het goed heb). Maar wat is een pancake lens dan precies, en wanneer gebruik je welke lens? Graag even uitleggen wanneer je een bepaalde lens gebruikt.

Het aantal mm oftewel de Brandpuntsafstand verschild per camerasysteem zo is 50mm bij kleinbeeld de standaard lens maar op een middenformaat is dat 80mm,een 17mm pancake lens is zoals het woord al zegt een platte lens en in geval op de Sony NEX7 heb je  DSLR Quality in Your Pocket [size=2](It would NOT fit in your pocket with a lens attached)[/size] Maar wel dus met zo’n 17mm pancake lens erop, wat als voordeel heeft dat je jouw camera in je jaszak mee kunt nemen.

vooblez

Ik heb een mooie site gevonden, waar zo goed als alles stap voor stap wordt uitgelegd, namelijk deze:http://webpalet.titeca.net/category/fotografie/fim/ .

Echt een hele mooie site, maar nog steeds zit ik met de vraag welke camera de beste is…

1984

1984 op 03 maart 2012 #

Betaalbare maar goede spiegelreflexcamera

1984

1984 op 03 maart 2012 #

vooblez op 03 maart 2012

maar nog steeds zit ik met de vraag welke camera de beste is…

Die vraag is moeilijk te beantwoorden, het is maar net wat je met de camera van plan bent en wat je budget is.
Technische camera’s (zul je niet nodig hebben) Hasselblad (en andere midden formaat camera’s) voor hoge kwaliteit (ook een hoge prijs) DSLR spiegelreflex meetzoeker camera zijn er in uiteenlopende prijsklasse  compact camera’s zijn makkelijk mee te nemen, zo ook de The Nokia 808
Wil je je camera altijd meenemen , ben je van plan er je geld me te gaan verdienen, Kortom overweeg wat je nodig hebt, maar realiseer ook dat een meerprijs soms de moeite waard is , beter een duurdere body  en later een beter /duurdere lens erop

vooblez

Ik denk dat het inderdaad wel eens handig is als ik eens ga nadenken over wat ik er mee wil gaan doen.

Volgens mij wil ik ongeveer het volgende: alleszins een niet te grote camera, maar landschappen / soms snellere bewegende beelden fotograferen is wel een vereiste. Ook kan eens filmen aan bod komen, maar dit is niet echt een vereiste.

Ik ben totaal niet van plan er geld mee te verdienen, maar ik wil wel op een andere manier foto’s gaan maken dan dat dit nu het geval is. Nu maak ik foto’s gewoon om een herinnering te hebben aan bepaalde gebeurtenissen, maar kwalitatief zijn ze vaak niet zo goed, ook omdat ik gewoonweg geen moeite deed om mooie foto’s te trekken.

Maar als ik zie wat sommigen op dit forum hier kunnen vastleggen met hun fototoestel, dan is dat echt wel prachtig. Ik zeg niet dat ik dat ook ga doen, maar als ik ook maar enigszins een beetje in de buurt kom van dat soort fotograferen (en dan zal ik al een enorme vooruitgang hebben geboekt), dan zal ik al super blij zijn. Alleen weet ik niet zo goed welk toestel er dan geschikt is voor mijn doeleinden.

Ik ben nu nog een student, maar de camera zal zeker niet elke dag meegaan met mij. Daarvoor heb ik de iPhone / compact camera. Maar ik wil wel leren op een goede manier fotograferen, en de instellingen van een systeem camera / SLR zijn dan wel enigszins een vereiste denk ik. Denk maar aan de gemakkelijk in te stellen sluitertijden (voor bijvoorbeeld het fotograferen van een rivier), of gewoon de ISO waarden.

Maar het probleem is dus nog steeds dat ik niet weet wat eigenlijk het beste is: een systeemcamera of een SLR. Natuurlijk zijn “systeemcamera” en “SLR” ruime begrippen, maar ikzelf heb de volgende modellen voor ogen. Ik heb heel wat positieve reviews gezien over de Nikon 1-serie. Vooral de 1V zou me dan interesseren omdat die wat robuuster is, en hij heeft een zoeker…Alleen heeft die serie “slechts” 10 megapixels, en is de sensor natuurlijk niet zo groot. Ik weet wel niet echt wat de megapixels nu allemaal betekenen, dus zijn die echt belangrijk? Want als je nu naar bijvoorbeeld de Sony NEX5 kijkt, dan heeft die weer 16.2 MP, en een veel grotere sensor. Alleen heeft die weer geen zoeker…( De NEX7 is gewoonweg te duur).
Maar dan komen we bij de SLR’s die ik voor ogen had. Dus ik had de Canon 550D/ 600D gezien, erg mooi toestel, 18MP, kantelbaar scherm bij de 600D, en natuurlijk de grote sensor. Ook had ik de nikon 3100D gezien, maar in vergelijkende tests kwam de Canon er gewoon beter uit. Daarom overweeg ik vooral de Canon 600D (kantelbaar scherm) en de Nikon V1 / Sony NEX5.

Weet iemand wat echt doorslag-gevende argumenten zijn van tussen deze toestellen? Want ik weet het echt niet…

koen

koen op 03 maart 2012 #

http://www.digitalefotografietips.nl/basiscursus/

vooblez

Mooie site, bedankt!

1984

1984 op 03 maart 2012 #

Dus het word een camera onder de 1000 euro

vooblez op 03 maart 2012

de Sony NEX5 kijkt, dan heeft die weer 16.2 MP, en een veel grotere sensor. Alleen heeft die weer geen zoeker..

Maar die zou je er los bij kunnen kopen, Al kost die dan weer wel €350,  Kortom dan zit je alweer op €950 (NEX-5N+ Elektronische beeldzoeker ) en dan ga je in de richting van de NEX-7 die dan weer veel meer bied.

vooblez op 03 maart 2012

Ook had ik de nikon 3100D gezien, maar in vergelijkende tests kwam de Canon er gewoon beter uit.
Weet iemand wat echt doorslag-gevende argumenten zijn van tussen deze toestellen? Want ik weet het echt niet…

musicmaker

musicmaker op 03 maart 2012 #

Ik zou zeggen: begin met een Canon of Nikon instap SLR, volg een basiscursus of een workshop fotografie en ga vooral veel fotograferen en foto’s van grote namen in de fotografie bekijken. Fotografie is bij mij ook als een hobby begonnen en later “ontaard” in professie. Ik had het geluk dat ik de ontwikkeling van de digitale fotografie van begin af aan heb meegemaakt en ook beeldbewerking heeft geen geheimen meer voor mij. Je moet je niet blind staren op megapixels want daar kun je vooralsnog niks mee. Ga er eerst maar eens op uit met je camera en geniet van de fotografie.

ramrod

ramrod op 04 maart 2012 #

Op deze site kan je alle camera met elkaar vergelijken , geven de voor en nadelen sterke en zwakke punten mooi weer , kan je voor je zelf kijken wat je belangrijk vind , en ga naar een winkel kijken welke camera goed in je hand ligt .

http://snapsort.com/

Ik heb nog een mooie Nikon D300s te koop , nog geen jaar oud :razz:

vooblez

vooblez op 04 maart 2012 #

@ 1984: Ik had dat filmpje ook al eens gezien, en er wordt gezegd dat als je voor ietwat langere termijn wil investeren, je beter voor de Canon 550D gaat.

Ik denk toch dat het een SLR wordt, en geen systeem camera. Als je ziet wat een SLR meer biedt ten opzichte van een systeem camera, en dat voor een kleinere prijs, dan weet ik het wel denk ik…

Ik denk dat ik voor de Canon 550D / 600D ga, al weet ik nog niet zo goed of ik dat kantelbare schermpje wel ga nodig hebben. En dan nog een vraagje, wat is een goede instap-lens, waarmee je toch verschillende dingen kan doen? Ik heb keuze uit verschillende kits: http://www.digicamshop.be/category/178876/canon-eos-600d.html. Of uit verschillende lenzen, en dan koop ik de body apart: http://www.digicamshop.be/category/187954/keuzehulp-lenzen-voor-canon-spiegelreflexcameras.html. Maar dan denk ik dat ik met een kitlens goedkoper / beter uitkom dan de lens apart te kopen…

@ musicmaker: Ik denk dat ik sowieso een cursus ga volgen om toch een beetje deftig de fotografie onder de knie te krijgen…Al denk ik dat je vooral veel leert door te proberen.

@ ramrod: bedankt voor die site! Zo heb ik eens een overzicht van andere SLR’s ook!

ramrod

Misschien moet je toch een tussen stap ook eens overwegen  scheelt een hoop geld voor het geval het toch niet is wat je er van gehoopt had .
Omdat je er helemaal nieuw in stapt,
Kijk eens naar de Panasonic DMC-FZ150 , voor rond de €425 een “Bridge” camera ,voor het geld een geweldig ding , kan alles wat een DSLR ook kan(alles handmatig in te stellen ), ook het video gedeelte is erg goed , een prima zoom van 24x , hoef je ook nog geen losse lenzen te kopen .
Op gebied van ruis in de hogere ISO,s heb je wel wat meer last maar om alles te gaan ontdekken is dit een prima camera hoor .

vooblez

Ik heb nu zo goed als dezelfde camera ook als die lumix, alleen is diegene die ik heb al een stuk ouder, en heeft die “slechts” 7 MP. Ook al weet ik dat MP’s niet alles zeggen over de camera, is de kwaliteit van de foto’s toch niet echt prachtig te noemen. Dit kan misschien voor een stuk aan mij liggen, maar als ik gewoon een foto trek op een heldere dag, gewoon in “auto”-modus, dan is de foto op m’n MBP niet scherp. Ook al zet ik de camera op een vaste ondergrond, als ik de foto fullscreen open, dan zie ik het zogenoemde “noise” in de foto…

Maar als ik voor een paar honderd euro een SLR heb, met eventueel een instap-kitlens, dan is dat volgens mij wel beter. En aangezien de canon 550D wordt afgestempeld als instap-slr, dan lijkt me die wel een goede keus.

ramrod

De keus is aan jou maar je vergist je sterk in de kwaliteit van die FZ150 , als het met je huidige limux niet lukt lukt om scherpe foto,s te maken gaat het je met een DSLR ook niet lukken of hij moet een defect hebben , niet lullig bedoelt hoor , maar je moet er echt de nodige tijd in gaan steken en je er in verdiepen .

En fotograferen op de automaatstand heeeel snel afleren daar leer je niets van .

1984

1984 op 04 maart 2012 #

vooblez op 04 maart 2012

maar als ik gewoon een foto trek op een heldere dag, gewoon in “auto”-modus, dan is de foto op m\’n MBP niet scherp. Ook al zet ik de camera op een vaste ondergrond, als ik de foto fullscreen open, dan zie ik het zogenoemde “noise” in de foto…

Maar als ik voor een paar honderd euro een SLR heb, met eventueel een instap-kitlens, dan is dat volgens mij wel beter. En aangezien de canon 550D wordt afgestempeld als instap-slr, dan lijkt me die wel een goede keus. Dat hoeft niet, het is die autofocus die waarschijnlijk blijft zoeken, en waait het een beetje en er komt een takje in beeld dan focust hij zich daar weer op. Ik weet niet of je die camera ook handmatig kunt instellen,bij een nieuwe camera zou ik daar op letten.

vooblez

Ik kan hem ook manueel instellen via de standen A, S, en M.

Ik ben nu de handleiding eens opnieuw aan het lezen. Wat niet wegneemt dat ik geen nieuwe camera zal kopen. Hij is immers al een jaar of 6 oud (Al worden ze nog verkocht aan 245€ nieuw).

Maar als ik eerst nog even leer met deze camera, dan heb ik al een kleine voorsprong met m’n toekomstige camera. :)

ramrod

Inderdaad, goed bezig.

Ganymedus

Ganymedus op 20 mei 2012 #

Goed plan, daarnaast kun je altijd een tussenstap doen, of via marktplaats of via een goedkoper model.
Zo zullen er binnenkort redelijk wat Nex-3 modellen op de markt komen aangezien er een nieuw model is geïntroduceerd. Je hebt ook een PEN mini van olympus. Compact klein maar wel met alle opties.
Dus mocht je ontdekkingsreis klaar zijn…

1984

1984 op 19 mei 2013 #

Sony DSC RX1 Full Frame Camera……shooting like a pro with a pocket-sized camera

http://iphone-squad.com/sony-rx1-and-nikon-d5200-get-raw-support-from-apple.html

Over dit topic

Gestart op 02 maart 2012 door vooblez

Laatste reactie door KarelWillem

Je kunt alleen reageren met een gratis OMT account.
Log in.

Inloggen