Webpagina's beheren vanuit OS X
ElsR op 18 juli 2012 #
Wie kan me helpen? Ik heb een website met diverse pagina’s die ik zelf heb gemaakt in HTML. Daar heb ik ooit eens een cursus voor gedaan, dat gaat redelijk. Dit is gratis via mijn werk maar dan moet ik ze wel vanuit Windows in een webfolder met PageMaker beheren. Dat gaat wel maar binnenkort ga ik stoppen met werken en dan moet ik daar weg.
Ik heb ook een nieuwe MacBookPro met Lion en daar kan ik niet door partioneren mijn oude Windows besturing op draaien. Ik heb geen zin om nieuwe te kopen.
Ik heb wel eens een andere provider/host geprobeerd maar daar moest ik de pagina’s toch weer vanuit Windows bijwerken.
Wat ik zoek is dus ergens waar ik dat beheer kan doen vanuit OS X. Ik kan eventueel wel overnieuw beginnen met een website, de domeinnaam s doorgekoppeld dus dat kan ik veranderen. Maar dan wil ik dus geen Windows meer draaien ervoor.
Vroeger heb ik wel eens wat gedaan voor een andere website via een (gratis) FTP-server, zou dat weer eens op moeten halen. Maar dat is volgens mij alleen als je nieuwe pagina’s wilt linken? Wie weet raad? Graag iets waar je ook instructies krijgt die er niet van uit gaan dat je dagelijks met servers enzo werkt.
Hansi2124 op 18 juli 2012 #
Ik begrijp uit je lange verhaal dat je gewoon een app zoekt om websites mee te maken. Die uiteraard op de Mac werkt.
Heb je dit topic al doorgelezen?
ElsR op 18 juli 2012 #
Nee ik zoek iets om bestaande (HTML-)pagina’s mee bij te werken. Dat doe ik nu vanuit Windows met FrontPage, zag ik, niet met PageMaker.
Koetjesreep op 18 juli 2012 #
Iets zegt me dat Nederlands niet je moedertaal is. Wat stroef om te lezen zeg. Maar waarom gebruik je niet gewoon cyberduck, coda (aanrader) etc? Er zijn zoveel opties. Ik zou gewoon eens op google gaan zoeken als ik jou was.
En html en beheer…… tjah. Desnoods download je het met een ftp client en pas je het even aan met een teksteditor en gooi je het terug vai de ftp
En waarom gebruik je frontpage en niet gewoon kladblok in windows, als je toch een cursus heb gehad (voor hoever je een cursus voor html nodig hebt).
ElsR op 18 juli 2012 #
Nou geboren en getogen in Den Haag hoor. Maar misschien ben ik niet zo thuis in cybertaal. Kan ik echt niet aan die bestaande pagina’s geraken vanuit OS X?
Koetjesreep op 18 juli 2012 #
Hahaha, misschien dat ze in Den haag woorden uit zinnen laten, en geen komma’s en dergelijke gebruiken, dat kan ook natuurlijk
Wat zeg ik nou net, gebruik coda (ftp ingebouwd, ftp = benaderen van bestanden). Het is tevens een editor voor je “code”.
Dat ftp kan gratis, zoek maar op google, genoeg programma’s, waarmee je dus je bestanden kan benaderen vanuit OSX. Voor het editen kan je ook een random tekst edtor gebruiken, wat tevens ook gratis is.
Shmoo op 18 juli 2012 #
Ik zou ook voor Coda gaan daar zit een (s)FTP client in verwerkt zodat je direct de bestanden kunt bewerken op de server + lokaal (optioneel).
Het kan ook helemaal gratis maar dan moet je met twee programma’s werken.
1) Een gratis FTP programma om steeds de bestanden te downloaden en uploaden
2) TekstEditor op je Mac in plaintekst voor het aanpassen van de bestanden.
Ernste op 18 juli 2012 #
Kan ik echt niet aan die bestaande pagina’s geraken vanuit OS X?
Ja hoor, meenemen vanaf het werk waar ze nu staan (begrijp ik?) op een USB-stick, of met een ftp-programma voor MacOS zoals het al genoemde Cyberduck downloaden naar de Mac.
Ik onderhoud mijn pagina’s met de gratis editor Textwrangler. Na bewerking weer uploaden natuurlijk.
Maar er zijn meer wegen naar Rome.
ElsR op 18 juli 2012 #
Dank voor je advies. Ik heb Coda bekeken en dat ziet er niet al te moeilijk uit.
Waar ik nog steeds moeite mee heb is het omgekeerde denken. Ik denk zo:
1. Ik begin met een idee wat ik op een website wil zetten (een aankondiging voor een workshop voor schoenen poetsen zeg maar).
2. Dan maak ik een pagina met informatie wie wat waar, foto’s van schoenen, filmpjes over een impressie van zo’n workshop, linkjes voor schoenpoetsmiddelen en borstels enzo .
3. Dan een linkje naar een inschrijfformulier, e-mail mogelijkheid ofzo.
4. Dan moet ik dat alles ergens bij een host met een server onderbrengen.
5. Dan wil ik daar later andere pagina’s aanhangen of de bestaande pagina’s veranderen.
En dat alles vanuit OS X.
Ik zie dat ik met Coda de pagina’s kan maken, maar dan komt de vraag bij welke host ik dat dan moet onderbrengen. Ik ben een half jaar geleden een verbintenis met eentje aangegaan maar kwam er pas bij het werken ermee achter dat die verdorie alleen maar in Windows draaien. Dat wil ik dus niet meer.
Vroeger toen ik met Windows werkte had ik een mogelijkheid dat ik vanuit Word begon en er dan een HTML-pagina van maakte (zo heb ik het geleerd). Dat zette ik dan in mijn webfolder en paste van de voorgaande pagina de links aan. Dat kon toen om duistere redenen niet via een FTP-server, vandaar dat ik naar de webfolders ben gegaan.
Vanuit Pages kun je jammer genoeg geen HTML-pagina’s maken en vanuit hogere versies van Word ook niet meer (Daarom ben ik destijds naar FrontPage overgestapt. Dat vind ik op zich best wel een werkbaar programma. )
Ik hoop dat ik niet te warrig ben.
ElsR op 18 juli 2012 #
Ernste ik zal jouw suggesties bekijken. Ik breng al wel pdf’jes over naar mijn webfolder in windows over via de USB-stick dus die truck ken ik wel. Maar mijn pagina’s met links naar elkaar staan in FrontPage, kunnen die dan wel door een OS X-programma gezien/bewerkt worden? Of moet ik ze in Windows als …… saven? (HTML bijvoorbeeld)
Hansi2124 op 18 juli 2012 #
ElsR - op 18 juli 2012Ik ben een half jaar geleden een verbintenis met eentje aangegaan maar kwam er pas bij het werken ermee achter dat die verdorie alleen maar in Windows draaien. Dat wil ik dus niet meer.
Ik hoop dat ik niet te warrig ben.
Je brengt mij in ieder geval wél in verwarring….. Je kan toch gewoon met een Mac programma je website uploaden?
ElsR op 18 juli 2012 #
Okee ik zie het al. Als ik mijn FrontPage pagina’s als html opsla op de stick, en de stick in de Mac steek, kan ik ze in Coda bewerken.
Kijk, we zijn alweer een stapje vooruit!
Ernste op 18 juli 2012 #
dat die verdorie alleen maar in Windows draaien
Dat zou alleen moeten betekenen dat hun server op Windows draait. Dat heeft niets te maken met de productie / bewerking van de pagina’s. Zoals Hansi2124 zegt: je zou gewoon vanaf je Mac moeten kunnen uploaden (en pagina’s, die je op je Mac wilt bewerken, downloaden).
Edit: deze reactie was te laat, je was er al.
Dr. Maddox op 18 juli 2012 #
HTML bestanden kan je bewerken met de meest simpele tekst editors. Belangrijk is dat je de bewerkingen opslaat als .html bestanden. Je kan live meekijken wat je doet door het html bestand in je browser te bekijken en nadat je het html bestand in de teksteditor hebt opgeslagen/overschreven.
De website publiceer je door in te loggen met een ftp programma zoals Cyberduck of Filezilla. Om in te loggen heb je drie dingen nodig. Een server adres, gebruikersnaam en wachtwoord. Dit kan je opvragen bij het hostingbedrijf.
Eenmaal ingelogd sleep je bestanden van je mappen naar de map op de server via het venster van het ftp programma.
Misschien overbodige informatie maar dit is in de basis wat je moet weten.