One More Thing » Community » Forum » Casual » Lounge » Wat voor kwaliteitsfornuis? Smeg, Boretti, …

Wat voor kwaliteitsfornuis? Smeg, Boretti, …

michi_rishi

michi_rishi op 15 februari 2007 #

Ik ben van plan om op niet al te lange termijn (komende maanden) een nieuw fornuis met oven te kopen.
Heb een beetje rondgekeken en me laten informeren, maar ben er niet uit.
Omdat het toch om een forse investering gaat (2.000 a 3.000) wil ik me eerst uitgebreid laten voorlichten. En bij voorkeur niet alleen door verkopers die op provisie wachen [...]

Mijn voorkeur gaat nu uit naar een fornuis met de volgende mogelijkheden:
een breed fornuis (90 a 100 cm).
vier a vijf branders waarvan één wokbrander (met dubbele ring)
frytop of tepanyaki plaat (indien mogelijk afwisselbaar met grill?)
liefst een dubbele oven
wil perse een pizzaplaat in de oven (geeft dat echt een knapperige, authentieke bodem?)

Nu vermoed ik dat hier wat mensen komen die ervaring hebben met dit soort apparaten. Waar moet ik rekening mee houden? Wat zijn leerpunten?

Cloudsurfer

Cloudsurfer op 15 februari 2007 #

Vermijd in iedergeval fornuizen met een zilverkleurig, glanzend metalen oppervlak: die zijn een hel om schoon te maken en houden. Gevolg is dat je er met een schuurspons op tekeer gaat en er allemaal krassen in achter blijven.

De miskoop van vorig jaar   :cry:

Shannon

Shannon op 15 februari 2007 #

Dit is volgens mij wel een degelijk merk
www.atag.nl
Of miele, dat is ook goed spul.

Marcski

Marcski op 15 februari 2007 #

ik heb zelf deze boretti

geweldig, ben er erg tevreden mee

Griffendahl

Griffendahl op 15 februari 2007 #

Ik heb er echt 0 verstand van, maar die is echt mooi…

Zakske

Zakske op 15 februari 2007 #

Neem in ieder geval geen Italiaans fornuis waar ook maar één plastic knopje op zit… die vallen er namelijk na drie keer koken vrolijk vanaf. :(

michi_rishi

michi_rishi op 15 februari 2007 #

"Marcski"

ik heb zelf deze boretti

Grappig, dit fornuis: exact deze kleur, breedte, incl. frytop (maar dan met dubbele oven) is het model dat ik ook overweeg. Alleen twijfel ik over Boretti: in Duitsland, Italie en de UK kennen ze dat niet. Maar goed, dat zegt natuurlijk niet alles…
Hoe lang heb jij die nu?
Is het e.e.a. makkelijk schoon te maken?

trabant

trabant op 16 februari 2007 #

Is een fornuis om eten mee te koken of om te poetsen?
In de horeca leggen ze alufolie om de pitten. Na de dienst wordt dat ververst, niks boenen.

Zodra het geld er is, komt hier een Lacanche.

Heb je je licht al opgestoken bij De Tweede Kamer in Kaatsheuvel? Daar hebben ze van alle exclusievere merken wel wat staan en kun je meteen de fornuizen eens voelen.

n8n

n8n 7 jaren geleden #

Wat je ook kan overwegen is inductie, dit werkt echt! even snel als gas met reageren en warmte, je hebt alleen geen visuele feedback omdat je niet ziet hoe groot je vuur is. Maar dat went snel, verder zijn er alleen maar voordelen.

Hij wordt niet warm, want het werkt met magnetsische golven oid. De enige warmte die er van af kan komen is door restwarmte van de pan die er op staat. Als die van mn ouders warmer dan 60° is gaat er een lampje bij de pit branden. Als je de pan er afhaalt staat de ‘pit’ meteen uit, zet m terug en hij gaat verder. Verder is het een plaat dus makkelijk te reinigen en ziet het er leuk uit, al kan dat van je keuken en smaak afhangen. Verder moet je er alleen op letten dat je pannen magnetische zijn, het is echt even snel als gas, ook bij tussendoor snel de temperatuur omhoog of omlaag brengen

justhan

justhan 7 jaren geleden #

"mvdlande"

(…)
Mijn voorkeur gaat nu uit naar een fornuis met de volgende mogelijkheden:
een breed fornuis (90 a 100 cm).
vier a vijf branders waarvan één wokbrander (met dubbele ring)
frytop of tepanyaki plaat (indien mogelijk afwisselbaar met grill?)
liefst een dubbele oven
wil perse een pizzaplaat in de oven (geeft dat echt een knapperige, authentieke bodem?)
(…)

Wij hebben hier een Bosch Solitaire staan, ruim 7 jaar geleden aangeschaft. Zes pitten met één wokbrande; hier inmiddels de meest gebruikte pit (vergeet daar trouwens niet een goede wok bij te kopen, want anders sta je binnen korte tijd weer met een wok bij de kassa  :)  ). Voor ons fornuis staan diverse platen te koop die je op twee van de gaspitten kunt leggen, hier worden de grill en tepanyakiplaat regelmatig gebruikt.
Dubbele oven zou ik nu een must vinden. Wij hebben hier een grote enkele oven, maar de opwarmtijd is voor een klein hapje zo groot, dat we op een gegeven ogenblik, toen de magnetron aan het einde was, besloten hebben een combi-magnetron te kopen waar we dat kleine hapje, die twee, drie broodjes, enz,  in kunnen bakken.

Wij hebben een rvs-uitvoering. Dit is niet – zoals Cloudsurfer stelt – een hel om schoon te maken, wanneer je maar de juiste schoonmaakmiddelen gebruikt. Uiteraard kun je aan ons exemplaar zien dat ie 7 jaar dienst heeft gedaan, maar dat zijn kleine gebruikskrasjes, iets wat je inderdaad eerder hebt met rvs dan met een geëmailleerd exemplaar.

@i,N8N: inductie is inderdaad heel mooi, maar heeft voor een echte kok toch niet die feeling die je kunt hebben met een echte gasvlam. Vooral het wokken is eigenlijk alleen maar te doen met een echte gasbrander.

beammeup

beammeup 7 jaren geleden #

Tja.
Hier staat een 120cm. strekkende SMEG. 2 x oven, 6 branders, frytop. The works.
Volgens de eerste de beste keukenwinkelier ± 6500 EURO.
Wij betaalden na lang zoeken iets meer dan de helft. En dat is precies zoals de hele keukenhandel in elkaar zit. De marges zijn enorm want dan kun je veel korting geven.
SMEG is daarbij echt niet beter dan iets anders. Volgens de Consumentenbond waren modellen vroeger electrisch niet veilig…

Boretti’s voelen de wensen van de consument in elk geval optisch, qua design, goed aan.
Verder komt het gewoon uit Italië. Bij ilve(?) of een ander buitengewoon vage fabrikant. En is het allemaal door een Nederlander bedacht. Bedenkelijke kwaliteit in een commercieel jasje.

Mijn idee zou zijn op zoek te gaan naar een groothandel in horeca apparatuur.
Koop een Misset food oid. en verbaas je over de prijzen voor apparatuur die je, zoals Herman den Blijker zegt, niet binnen 1 uur kapotslaat. Echte wokbranders, echte pannendragers. Geen blikken rommel en dunne scharnietjes.

Dan krijg je dus zoiets:

dre brettel

dre brettel 7 jaren geleden #

Zoiets staat er in de lokalen van de scouts :-), maar dan wel een paar duizend jaar ouder natuurlijk.

Reflex

Reflex 7 jaren geleden #

Misschien moeten we dit forum omdopen tot consumentenbondforum ofzo, want de topics die hier de laatste tijd voorbij komen…

Here’s a thought: Consult an expert!

trabant

trabant 7 jaren geleden #

Die zal jou een Amerikaanse Viking aanraden. Dat is een kooktank op poten.

Marcski

Marcski 7 jaren geleden #

"mvdlande"
"Marcski"

ik heb zelf deze boretti

Grappig, dit fornuis: exact deze kleur, breedte, incl. frytop (maar dan met dubbele oven) is het model dat ik ook overweeg. Alleen twijfel ik over Boretti: in Duitsland, Italie en de UK kennen ze dat niet. Maar goed, dat zegt natuurlijk niet alles…
Hoe lang heb jij die nu?
Is het e.e.a. makkelijk schoon te maken?

Ik heb hem net 3 weken  :wink:
maar voor alsnog makkelijk schoon”houden”  dus

Ik heb ook die twijfels gehad, maar een vriend van me had al een tijdje een boretti en op zijn woord heb ik hem aangeschaft eigenlijk

inberlin

inberlin 7 jaren geleden #

ik heb hier nu 6 jaar een boretti, zwaar geval met 10 sec bimetaal beveiliging op de branders ( zwaar ka uu t) De 2 ovens is wel handig. Maar na 1 keer lekker koken ben je gemiddeld een kwartier bezig met die loodzware panendragers en het rvs eronder schoon te maken. Dus ik heb t geval nu samen met het huis waar t in staat verkocht.

In de nieuwe keuken komt een mooi strak rvs aanrechtblad met ingewerkte 6 pits keramische kookplaat. geen randen, geen knoppen en binnen 10 sec schoon. De ovens worden in een aparte kast gebouwd.

Griffendahl

Griffendahl 7 jaren geleden #

Ik heb eerlijk gezegd mijn gasstel nooit vies na het koken… Knoeien jullie altijd zo dan :?  ??

Tijgje

Tijgje op 17 februari 2007 #

Als mijn fornuis vies is gooi ik het in de vaatwasmachine :)

trabant

trabant op 17 februari 2007 #

Houten handvaten zijn doorgaans niet vaatwasmachinebestendig…

hansenonline

hansenonline op 17 februari 2007 #

ik heb een bosch/siemens fornuis, het voordeel hiervan vind ik dat de oven een lade is die je eruit trekt. dus nooit last van schuivende rekken in de oven zodat je de lasagne in je armen opvangt in plaats van met je ovenwanten op de normale manier.
als je goed wil wokken moet de gehele bodem van de wok verhit worden en daar hebben ze tegenwoordig een inductie systeem voor, een vierkant blok met een uitsparing waar precies de wok in past.

Rik H.

Rik H. op 17 februari 2007 #

"trabant"

Houten handvaten zijn doorgaans niet vaatwasmachinebestendig…

handvatten en olievaten.  :sealed:

Siemens is inderdaad fijn spul, hier sinds anderhalf jaar alle keukenapparatuur van Siemens.
Met name de oven is een geweldig ding, daar kan werkelijk van alles mee en ik gebruik het ook nog!

Mono1

Mono1 op 17 februari 2007 #

Ben al drie jaar tevreden met een 6 pits (waaronder wokbrander) SMEG. Voordeel van de (gietijzeren) pannendragers: je kan de pannen makkelijk heen en weer schuiven zonder de pannen op te tillen. Een krasje of een inbrandplekje geven alleen maar aan dat ie gebruikt wordt!

beammeup

beammeup op 18 februari 2007 #

De SMEG wokbrander kun je ‘tunen’ door er een belgisch gastoevoer in te schroeven.
In Nederland zijn de SMEG’s blijkbaar geknepen.

michi_rishi

michi_rishi op 20 februari 2007 #

Is er iemand hier die ervaring heeft met zo’n ‘coupe de feu’?
Lijkt me erg handig, maar gebruik je dat ook in de dagelijkse kookpraktijk.
Is het lastig om daarmee te leren koken?

RJM

RJM op 20 februari 2007 #

In ons nieuwe huis zit een keramische kookplaat (plm. 15 jaar oud, dus vermoedelijk 1e generatie).
Heeft iemand hier ervaring mee? Ik hoor heel verschillende verhalen over keramisch koken.
Eerlijk gezegd lijkt het me niks…

Over dit topic

Gestart op 15 februari 2007 door michi_rishi

Laatste reactie door RJM

Je kunt alleen reageren met een gratis OMT account.
Log in.

Inloggen