One More Thing » Community » Forum » Algemeen » One More Thing » Wat is nou verboden / illegaal…

Wat is nou verboden / illegaal…

Riro

Riro op 18 januari 2012 #

Allen,

Ik ben nog niet zo heel erg lang actief op OMT, desondanks heb ik al een aantal maal iets langs zien komen waar ik wat vragen over heb.
We mogen niet over illegale activeiten praten. Maar wat is nou eigenlijk precies illegaal? En zitten er verschillen tussen illegaal krachtens de wetgeving of illegaal krachtens het moraal van OMT?

De hele wereld van downloaden, uploaden, jailbraiken etc is voor mij echt onbekend terrein. Mag je nou wel of niet films, muziek, programma’s downloaden, beluisteren, bekijken, kopieren. En wat mogen we er dan over kwijt op deze forums.

Graag jullie mening / visie / kennis hierover voordat ik ergens de fout in ga.

Thanks

stavos

stavos op 18 januari 2012 #

Downloaden is illegaal wanneer hetgeen wat je binnen haalt beschermd is (bijv. met een licentie). Films en muziek vallen daar (in Nederland) niet onder. Software (Windows, Photoshop, enz.) bijvoorbeeld wel. Met films en muziek ben je wel illegaal bezig wanneer je deze upload naar het internet op een manier die voor derden toegankelijk is.

SunKeeper

SunKeeper op 18 januari 2012 #

stavos op 18 januari 2012

Met films en muziek ben je wel illegaal bezig wanneer je deze upload naar het internet op een manier die voor derden toegankelijk is.

Wat dus kan betekenen (in dit voorbeeld even P2P, torrents dus) dat er niemand meer iets kan downloaden wanneer er niet geupload wordt.

Op zich te vergelijken met wietteelt, ook dat is verboden, maar het wordt toch vrolijk verkocht. De Nederlandse wetten vertonen kronkels op sommige vlakken, en het zijn er daarnaast zoveel dat we ergens lang geleden het overzicht zijn kwijtgeraakt.:slant:

Over die forumregels:

Klik hierboven om naar de pagina met alle huisregels te gaan.

stavos

stavos op 18 januari 2012 #

Inderdaad, het illegale maakt het legale mogelijk.

unSOUND

unSOUND [moderator] op 18 januari 2012 #

Downloaden van muziek en films mag in Nederland. Let daar wel bij op dat uploaden dus niet mag, en ook helpen bij het vinden van een download niet mag. Wij mogen dus uitleg geven over de software, maar geen directe links naar downloads, torrent of nzb bestanden geven als die wijzen naar een film of muziekstuk waar copyright op zit.

Software is ten alle tijden illegaal, net als het geven van serials, cracks, en andere hulpmiddelen om niet betaalde software aan de praat te krijgen.

Jailbreaken op zich is toegestaan, dus ook de uitleg daarover. Maar na het uitvoeren van de jailbreak mogen wij je weer niet helpen bij het vinden en/of installeren van gecrackte Apps.

hendrik ijzerbroot

hendrik ijzerbroot op 19 januari 2012 #

SunKeeper op 18 januari 2012
stavos op 18 januari 2012

Met films en muziek ben je wel illegaal bezig wanneer je deze upload naar het internet op een manier die voor derden toegankelijk is.

Wat dus kan betekenen (in dit voorbeeld even P2P, torrents dus) dat er niemand meer iets kan downloaden wanneer er niet geupload wordt.

Dat is een issue waar de meningen over verdeeld zijn. En dat zijn hoofdzakelijk 2 meningen: de consument vs de industrie. Aangezien het downloaden van een film voor eigen gebruik (de thuiskopie) in Nederland is toegestaan, ook als het uit een illegale bron komt heb je gelijk een contradictie: men zegt dat je tevens upload als je aan het downloaden bent via p2p en dat het daardoor illegaal is, maar dat is het weer niet volgens de thuiskopie regeling omdat die slechts spreekt over ‘een illegale bron’ en niet specifiek over p2p.
Dat je met p2p ook upload is inherent aan het protocol en er staat nergens in de wet dat gebruik maken van p2p illegaal is. In mijn optiek (en ook dat van p2p) is alleen diegene die een DVD ript en upload een uploader, maar instanties zoals BREIN en BAF denken daar anders over en die zien iedereen als uploader ook al zijn de ge-uploade zaken slechts stukjes van een film die bij verschillende ‘peers’ terechtkomen. Er is feitelijk geen enkele peer die aan een andere peer een complete film upload. Zelfs een seeder doet dat niet; zijn film wordt ook in stukjes verdeelt en verstuurd naar peers die dat stukje nog niet hebben.

De film en muziek industrie ziet graag dat downloaden per definitie illegaal is vanwege hun vermeende (en sterk overdreven) verlies als gevolg van deze ‘piraterij’. Omdat ze er niet uitkomen (rechtszaken duren soms jaren) komen ze met draconische wetten zoals SOPA die de rechthebbende in staat stellen om zonder tussenkomst van een rechter een site op zwart te zetten waar o.a. door Google en de Wikifoundation tegen geprotesteerd wordt (de Engelse Wiki is/was 24 uur niet te gebruiken). Begrijpelijk, want het is ondoenlijk om b.v. alle youtube filmpjes te controleren en de geplaatste Wiki artikelen waardoor deze sites gevaar lopen een boete te krijgen zonder dat er een rechtszaak geweest is.

MacBeer2

MacBeer2 op 19 januari 2012 #

Buiten bovenstaande is het hier ook verboden te praten over Android, Steve Ballmer, AppleCare en Justin Bieber :sarcastic:

stavos

stavos op 19 januari 2012 #

3 van die 4 kan ik me nog voorstellen, maar waarom zou AppleCare verboden zijn? :slant:

unSOUND

unSOUND [moderator] op 19 januari 2012 #

Ga je daar nou echt serieus op in ?

stavos

stavos op 19 januari 2012 #

Voor maar 25%.. :wink:

hendrik ijzerbroot

hendrik ijzerbroot op 19 januari 2012 #

Ik heb gehoord dat het ook verboden is over Macbeer2 te praten… :evil:

Jakko Westerbeke

Jakko Westerbeke op 20 januari 2012 #

Over of tegen? ;)

Triumph

Triumph op 20 februari 2012 #

Wat ik bijvoorbeeld echt fout vind van OMT(de huis regels..) en waar gelijk een slotje op werd gezet is dat iemand vraagt over een sata kabel van zijn MacBook Pro.

En als iemand een vraag stelt over een beta versie van Lion of hij daar een andere versie van Lion op kan zetten dan mag dat wel.

Persoonlijk vind ik dat huisregels moeten aangepast worden en als iemand een vraag stelt of hij weet waar hij zo’n kabel kan kopen of dat er iemand zo’n kabel voor hem heeft dat dat gewoon MOET kunnen en dan dat er niet gelijk met huisregels moet worden gegooid “en dat mag je niet vragen op OMT’

deze kabel in dit geval is als voorbeeld

jesper211232

jesper211232 op 20 februari 2012 #

ik vind dat er een algemeen handel topic moet komen….

om 2de hands mac spullen aan te bieden, die hebben mensen vast over van OMT

Hansi2124

Hansi2124 op 20 februari 2012 #

Triumph op 20 februari 2012

Wat ik bijvoorbeeld echt fout vind van OMT(de huis regels..) en waar gelijk een slotje op werd gezet is dat iemand vraagt over een sata kabel van zijn MacBook Pro.

En als iemand een vraag stelt over een beta versie van Lion of hij daar een andere versie van Lion op kan zetten dan mag dat wel.

Nee Triumph, je moet het wel goed lezen:

Ik stel daar uitdrukkelijk dat vragen n.a.v. een illegale versie van Lion verwijderd worden.
Over het handelen met Apple spul op OMT wordt nog nagedacht, maar totdat er nog niets is besloten gelden gewoon de huidige huisregels.

hendrik ijzerbroot

hendrik ijzerbroot op 20 februari 2012 #

jesper211232 op 20 februari 2012

ik vind dat er een algemeen handel topic moet komen….
om 2de hands mac spullen aan te bieden, die hebben mensen vast over van OMT

Er schijnt over nagedacht te worden, maar ik heb mijn antwoord al klaar:
Niet doen!
Waarom niet? Ten eerste is een vraag & aanbod site iets heel anders dan een Apple forum. Op dergelijke sites wordt vaak persoonlijke informatie uitgewisseld en dat betekend dat het mogelijk via https moet lopen net als bij b.v. een bank. Ten tweede kan er onenigheid ontstaan tussen de koper en verkoper en daar is een forum niet voor bedoeld. Kijk maar naar marktplaats.nl, daar is ook geen forum mogelijkheid vanwege de complicaties die dit met zich mee brengt.

jesper211232

jesper211232 op 20 februari 2012 #

Hendrik ijzerboot,

ik denk dat je daar wel een punt hebt, maarja kon het altijd proberen

Triumph

Triumph op 20 februari 2012 #

Hansi2124 op 20 februari 2012

Nee Triumph, je moet het wel goed lezen:

Ik stel daar uitdrukkelijk dat vragen n.a.v. een illegale versie van Lion verwijderd worden.

Over het handelen met Apple spul op OMT wordt nog nagedacht, maar totdat er nog niets is besloten gelden gewoon de huidige huisregels.

Ik begrijp nu wel dat Hansi2124 de kwade geest in dit forum is.
Gooi net weer iets op slot en verwijst naar een post van 1 1/2 jaar geleden

Echt je bent naar mij inziens hier verkeerd aan het modereren (of hoe dat ook mag heten)

Behalve over ‘Apple spul’ denk eens na over andere ‘vervelende husregels’

segher

segher op 20 februari 2012 #

ja inderdaad ik vind het ook vervelend als je een vraag hebt en er is al een topic over dat je eigen topic dan meteen word gesloten, want driekwart van die andere topic’s waar je naar wordt toegewezen reageert niemand meer op. dus daarom vind ik sommige huisregels ook niet helemaal kloppen

unSOUND

unSOUND [moderator] op 20 februari 2012 #

segher op 20 februari 2012

driekwart van die andere topic’s waar je naar wordt toegewezen reageert niemand meer op.

Dat valt wel mee hoor. Er is een handjevol mensen die niet naar de lijst met recente posts kijkt, maar het gros ziet het gewoon als er weer leven is in een bestaand topic, en je krijgt ook daar gewoon antwoord.

Hansi2124

Ik begrijp nu wel dat Hansi2124 de kwade geest in dit forum is.

Ik kan het gelukkig allemaal relativeren. :wink:

Gooi net weer iets op slot en verwijst naar een post van 1 1/2 jaar geleden

Waarschijnlijk bedoel je dit topic (ik moet er zelf maar naar raden….):

http://www.onemorething.nl/community/topic/wanneer-denk-jij-dat-de-nieuwe-mac-pro-uitkomt

Dat is een topic met dezelfde vraag van een half jaar geleden (dus niet anderhalf jaar geleden). Die vraag staat nog steeds open, want er is nog steeds geen nieuwe Mac Pro. Denk je dat een nieuw topic openen ineens wél een juiste datum oplevert?

Echt je bent naar mij inziens hier verkeerd aan het modereren (of hoe dat ook mag heten)

Jij hebt uiteraard het volste recht om zo over mij te denken. Maar zo zijn er vele mensen, vele meningen.

Behalve over ‘Apple spul’ denk eens na over andere ‘vervelende husregels’.

Ik ben slechts 1 van de moderators. Samen met het beheer stellen we de huisregels samen. Ik ben dus niet in mijn eentje hiervoor verantwoordelijk, mocht je dat dus zo denken.
Regelmatig komen de huisregels voorbij en kunnen ze worden aangepast, zoals je een aantal maanden geleden ook hebt kunnen ontdekken.

iNicky

iNicky op 20 februari 2012 #

Even wat kolen op het vuur dan: Iemand vroeg afgelopen week wat hij nog kon vragen voor een iPhone 3GS. Draadje op slot met een verwijzing naar een draadje waarin de laatste bijdrage uit midden 2010 stamde. De bedragen in dat draadje worden nu echt niet meer betaald hoor!

Maar ik zie heel het probleem van meerdere draadjes met hetzelfde onderwerp niet zo. Voor de moderatoren is het ook lastig om bij ieder draadje na te gaan of er niet al een draadje over is.

Hansi2124

Is niet zo lastig hoor: gewoon de zoekfunctie gebruiken.
Om het vuurtje dan nog even verder op te stoken: als ik in het zoekveld iphone 3gs tik, kom ik dit topic uit 2010 tegen:

http://www.onemorething.nl/community/topic/goeie-prijs-2dehands-iphone-3gs-16gb

Zoals je ziet, is dat topic nog steeds actueel.

iNicky

Hahaha, je weet ook wel dat je de boel aan het bedotten bent!

hendrik ijzerbroot

hendrik ijzerbroot op 20 februari 2012 #

iNicky op 20 februari 2012

Draadje op slot met een verwijzing naar een draadje waarin de laatste bijdrage uit midden 2010 stamde. De bedragen in dat draadje worden nu echt niet meer betaald hoor!

Dat kan best waar wezen, maar ook dat draadje gaat dan zogezegd “met zijn tijd mee” als er gereageerd wordt. Want dan is er vast wel iemand die iets zegt in de trant van: “zoveel?? Voel je je wel goed bij je hoofd, het is 2012 hoor!” :wink:

Hansi2124

Jij begrijpt het Hendrik!
:thumbsup:

Pete.Z

Pete.Z [moderator] op 20 februari 2012 #

En, het voordeel is dat we onderwerpen centraal houden, dus minder versnippering krijgen bij het zoeken, en door continue opnieuw reageren blijven de prijzen in het voorbeeld topic ook actueel.

iNicky

Hmm, alleen was dat dus al 1,5 jaar niet gedaan. Maar ok. Wanneer ik wat te vragen heb zal ik eerst de oude draadjes erover recycelen :grin:

Haike

Haike op 21 februari 2012 #

Ik vind het ook prettig dat er niet draadjes bij komen over een onderwerp wat al eerder is gepasseerd, als je dat wel gaat doen, zie je straks de draden in de deken niet meer… Wat is er op tegen om de draad opnieuw op te pakken? Je kunt soms nu al zo veel vinden over een onderwerp, daar hoef je dan niet weer een nieuw topic voor te starten.

iNicky

iNicky 2 jaren geleden #

Naarmate een draadje ouder is, is ook de actualiteit minder. Ik vind het vervelend om eerst een aantal pagina’s aan reacties door te werken om er dan achter te komen dat het om een probleem gaat in Tiger of met het toetsenbord van een iMac G3 of ….

Over dit topic

Gestart op 18 januari 2012 door Riro

Laatste reactie door Soulshaker

Je kunt alleen reageren met een gratis OMT account.
Log in.

Inloggen