One More Thing » Community » Forum » Pro » Grafisch & Fotografie » wat is het formaat van een A5

wat is het formaat van een A5

maarten_wo

maarten_wo op 06 november 2008 #

Waarom is een A5 148 x 210 en niet 148,5 x 210??? :?

sonic1984

sonic1984 op 06 november 2008 #

Een A5 is wel degelijk 148,5mm bij 210mm

Dat mensen het verkeerd gebruiken is een ander verhaal :)

Fester

Fester op 06 november 2008 #

Hier zijn afspraken overgemaakt. Een A5 is 148 x 210, met een tekenoppervlak van 138 x 200 mm.
Heb jij een A4 gehalveerd en struikel je nu op een halve mm ?
A4 = 297 x 210      —–     297/ 2 = 148,5 is dus niet goed.

ProBookMac

ProBookMac op 06 november 2008 #

http://www.designerstoolbox.com/designresources/paper/

sonic1984

sonic1984 op 06 november 2008 #

Alle kleinere formaten worden toch afgeleid van een A0 (vierkante meter)?

Waarom zou je dan af gaan ronden?
Een A2 naar A3 is weliswaar ook afgerond, maar op een halve mm.

Ik kan het fout hebben hoor :-)  maar wil graag weten waarom.

Ook het tekenoppervlak zoals Fester dat noemt; mensen maken toch ook aflopende A5jes. Is dat dan tegen ‘de regels’?

KarelWillem

KarelWillem op 06 november 2008 #

Het ‘tekenoppervlak’ van een A5 is natuurlijk onzin.

We hebben wel zoiets als de ‘gulden snede’, maar dat is ook niet beperkt tot een vast formaat of percentage van formaat.

Maar het is helaas wel zo dat de afspraak voor een A5 148 breed is en niet 148,5

Wiki is lekker uitgebreid:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Papierformaat

maarten_wo

"sonic1984"

Alle kleinere formaten worden toch afgeleid van een A0 (vierkante meter)?

Waarom zou je dan af gaan ronden?
Een A2 naar A3 is weliswaar ook afgerond, maar op een halve mm.

Ik kan het fout hebben hoor :-)  maar wil graag weten waarom.

Ook het tekenoppervlak zoals Fester dat noemt; mensen maken toch ook aflopende A5jes. Is dat dan tegen ‘de regels’?

Dit is precies wat ik bedoel, waarom wordt 148,5 afgerond?
Met welke reden?

nookie

nookie op 06 november 2008 #

Waarom afronden?
Onderstaand tabel geeft de maten aan als er niet afgerond wordt, dan wordt het wel duidelijk, toch?

A0 – 1189 x 841 mm
A1 – 841 x 594,5 mm
A2 – 594,5 x 420,5 mm
A3 – 420,5 x 297,25 mm
A4 – 297,25 x 210,25 mm
A5 – 210,25 x 148,625 mm
A6 – 148,625 x 105,25 mm
A7 – 105,125 x 74,313 mm
A8 – 74,313 x 52,563 mm
A9 – 52,563 x 37,157 mm

MouseMighty

MouseMighty op 06 november 2008 #

Wat overigens niet ertoe mag leiden om alle lengtematen af te ronden. Aanleverspecs voor bestand: 3,25″ x 6″, gedrukt via rotatie betekent toch echt 82,55mm x 152,4mm. Hoe vaak ik bestanden terug heb moeten sturen omdat ze voor het gemak even afgerond waren…

maarten_wo

"nookie"

Waarom afronden?
Onderstaand tabel geeft de maten aan als er niet afgerond wordt, dan wordt het wel duidelijk, toch?

A0 – 1189 x 841 mm
A1 – 841 x 594,5 mm
A2 – 594,5 x 420,5 mm
A3 – 420,5 x 297,25 mm
A4 – 297,25 x 210,25 mm
A5 – 210,25 x 148,625 mm
A6 – 148,625 x 105,25 mm
A7 – 105,125 x 74,313 mm
A8 – 74,313 x 52,563 mm
A9 – 52,563 x 37,157 mm

Waar haal je dit schema vandaan?

Ik kom alleen deze tegen:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Papierformaat

AppleCase

AppleCase op 06 november 2008 #

Er wordt op de millimeter afgerond omdat je die halve millimeter niet terug ziet in het eindproduct.
1 mm = ongeveer 3 papiervezels naast elkaar. Bovendien heeft papier onder invloed van druk (in de zin van pressie), warmte (droging) en luchtvochtigheid nogal last van groei- en krimpverschijnselen. Met andere woorden: papier is niet maatvast, net als veel andere natuurproducten (hout). Je zit maatverschil vaak bij tijdschriften die een ander omslagpapier dan het binnenwerk hebben: het binnenwerk steekt er dan iets uit. Dat komt door een verschillende reactie van de verschillende papiersoorten op de klimaatomstandigheden. Mensen die zelfs op de 0,01 mm afronden zijn stof aan het meten en een drukker die daarom bestanden terugstuurt mag zich afvragen waarom hij nog klanten heeft.

nookie

"maarten_wo"

Waar haal je dit schema vandaan? (zelf gemaakt?)

Inderdaad, even zelf gemaakt.

MouseMighty

@AppleCase
Omdat in flexo en offset gecombineerde rotatie cilinder druk elke mm telt. Vergelijk een druk cilinder van 24″ (609,6mm) die “gevuld” moet worden met beeld. He, op 24″ passen precies 4×6″ bestanden! Tenminste als ze 152,4mm zijn anders kom ik toch 1,6 mm tekort, reken de verkorting van beeld mee en je hebt op je pers een probleem. Met plano formaten a0 t/m a345 is dat anders. Daarom kan je dat wel afronden want daar wordt “naar toe gewerkt”.

AppleCase

AppleCase op 06 november 2008 #

Ik denk dat je het over een nichemarkt hebt, bij een ‘regulier’ drukprocedĂ© (offset plano&rotatie, flexo rotatie en diepdruk) heb je geen last van tienden van millimeters. De gemiddelde omt-er, dpt-er, lithograaf etc. werkt niet met gecombineerde technieken op een rotatiepers (verpakkingen? indrukken? rol-op-rol? kettingformulieren?). Voor jou is dat waarschijnlijk gesneden koek, je ziet het iedere dag (?). Uitzonderingen zijn er altijd, dat houdt het gelukkig een beetje spannend.

MouseMighty

Klopt. Punt is dat het afronden van de formaten dus niet automatisch voor andere drukprocede’s/formaten mag/moet gelden. Afgezien daarvan als de maten van een aan te leveren document duidelijk in de aanleverspecs staan vraag ik mij toch af waarom iemand zich daar niet aan houdt? Maar dat is weer een volledig andere discussie  :wink:   Ook spannend maar bezijden deze discussie.

Fester

@ Karel willem – als je een kader van 5 mm aanhoudt, krijg je een schoon tekenvel, dit geldt altijd, voor elk formaat.
Ik doe dit uit mijn hoofd, maar, ik ben nog steeds constructeur, en dat pas 34 jaar, ik denk dat ik de formaten wel uit mijn hoofd weet.
Dit is uiteraard genormaliseerd in allerlei normen, weer uit mijn hoofd, o.a ISO 216. :D

nookie

@ Fester:

Als ontwerper/dtp-er hoef je geen rekening te houden met marges van 5 mm of wat dan ook van de kant af gerekend.
Het enige wat ik je over een marge kan vertellen is een tekstmarge. Teksten vanaf  3mm van de kant zijn aanvaardbaar.
Dichter op de kant is een risico met bijvoorbeeld uitsnijden. Maar er zijn genoeg ontwerpen waar dit wel bij gebeurt. Dan heb je het bijvoorbeeld over grotere teksten, die bewust tegen de kant aanzitten.

Fester

Uiteraard niet. Ik zit met meerdere marges en rechteronderhoeken.
Maar, de formaten liggen vast. :D

nookie

"Fester"

Maar, de formaten liggen vast. :D

Gelukkig wel.

Pokerface

Pokerface op 09 november 2008 #

"nookie"

@ Fester:

Als ontwerper/dtp-er hoef je geen rekening te houden met marges van 5 mm of wat dan ook van de kant af gerekend.
Het enige wat ik je over een marge kan vertellen is een tekstmarge. Teksten vanaf  3mm van de kant zijn aanvaardbaar.
Dichter op de kant is een risico met bijvoorbeeld uitsnijden. Maar er zijn genoeg ontwerpen waar dit wel bij gebeurt. Dan heb je het bijvoorbeeld over grotere teksten, die bewust tegen de kant aanzitten.

Ik vind 3 mm nog veel. Ik hou 1 tot 1,5 mm aan (of dat mooi is, is een tweede, maar technisch moet dat kunnen) Wij werken standaard met 1 mm afloop bij onze etiketten. Meer heeft geen nut omdat dat zou betekenen dat je bij het stansen meer dan een mm afwijkt en dat vind ik onacceptabel. 5 mm vind ik dus onzin. Ik praat dan over flexo-rotatie of digitaal drukken. Hoe dat bij plano zit weet ik niet.

nookie

nookie op 10 november 2008 #

3mm voor folderopmaak is toch wel het minimum.
Vanwege de afwerking komt het vaak voor dat het schots en scheef uitgesneden wordt.
Uit ervaring hou ik daarom minimaal 3 mm aan.
De productiemanagers waarmee ik gewerkt heb, houden dit ook aan.

KarelWillem

KarelWillem op 10 november 2008 #

"Fester"

@ Karel willem – als je een kader van 5 mm aanhoudt, krijg je een schoon tekenvel, dit geldt altijd, voor elk formaat.
Ik doe dit uit mijn hoofd, maar, ik ben nog steeds constructeur, en dat pas 34 jaar….

Ik denk dat de ISO-norm die voor constructeurs wordt gehanteerd nog wel even iets anders is, dan wat in de ontwerpers- of drukkerij-wereld als norm geld.

Ik ken die 5mm-norm i.i.g. niet. Maar ja, ik doe dit werk dan ook pas 28 jaar.  :wink:

"nookie"

….Vanwege de afwerking komt het vaak voor dat het schots en scheef uitgesneden wordt…..

Dat zal best voorkomen. maar de lieve schatten mogen het dan wel lekker over doen van mij.

AppleCase

AppleCase op 10 november 2008 #

Mocht je misschien al weten waar je creatieve uitbarsting tot productie gaat komen: vraag het altijd na. Dan weet je zeker dat je goed zit en als het dan toch mis gaat kun je ze er op aanspreken. Het hangt ook altijd af van wat & hoe er geproduceerd wordt: bij het stanzen van etiketten kan 1 mm al voldoende zijn, maar voor 6 mio folders kan 3 mm nog krap zijn…

nookie

Ik had het ook over de afwerking van folders van pak hem beet 32 pagina’s.
Als deze gesneden worden, is de kans erg groot dat het niet kaarsrecht is.

Pokerface

Pokerface op 10 november 2008 #

"nookie"

3mm voor folderopmaak is toch wel het minimum.
Vanwege de afwerking komt het vaak voor dat het schots en scheef uitgesneden wordt.
Uit ervaring hou ik daarom minimaal 3 mm aan.
De productiemanagers waarmee ik gewerkt heb, houden dit ook aan.

Als jij ze 3 mm afloop geeft, dan nemen ze die 3 mm ook. Geef je ze 1 mm, dan gaan ze meer hun best doen is mijn ervaring. En mocht het ze niet lukken, dan doen ze het maar over. Er staan toch niet voor niets snijtekens bij… Wie betaalt er nou…
Maar inderdaad, bij dikkere folders wordt het weer een ander verhaal. Dat is ook niet mijn vakgebied, dus daar kan ik niet zo veel over zeggen.

nookie

Je hebt het nu over overvul (afloop).
We hebben het nu over de marge (zetspiegel) binnen je formaat (snijtekens).

Een afloop aangeven van 1 mm is toch onzin, dan maak je het de afwerker bewust moeilijk,
wat niet nodig is. En als ze dan de afloop bewust gaan benutten, is het een slechte afwerker.
Snijtekens zijn snijtekens, maar bij een grotere stapel snijwerk heb je toch echt wel wat overvul nodig.

Pokerface

Pokerface op 10 november 2008 #

"nookie"

Je hebt het nu over overvul (afloop).
We hebben het nu over de marge (zetspiegel) binnen je formaat (snijtekens).

Een afloop aangeven van 1 mm is toch onzin, dan maak je het de afwerker bewust moeilijk,
wat niet nodig is. En als ze dan de afloop bewust gaan benutten, is het een slechte afwerker.
Snijtekens zijn snijtekens, maar bij een grotere stapel snijwerk heb je toch echt wel wat overvul nodig.

Afloop en zetspiegel hebben wel degelijk met elkaar te maken. Waarom denk je dat er een zetspiegel is? Om te voorkomen dat er tekst wordt afgesneden die te dicht op de rand staat. En dan heb je dus afloop nodig om dat te compenseren. Gebruik je 1 mm afloop en de afwerker weet daar binnen te blijven, dan heb je dus ook genoeg aan een zetspiegel die 1 mm kleiner is. Of dat mooi is, is een tweede…
Ik maak het de afwerker niet bewust moeilijker, ik geef hem minder marge om fouten te maken. Maar ik heb het nu niet over plano en grote stapels hoor, puur over etiketten (op rol)

nookie

nookie op 11 november 2008 #

Ja, dat snap ik zo onderhand na 12 jaar ook wel.
Natuurlijk heeft het een verband met elkaar,
dat ontken ik ook niet, maar daar hadden we het niet over.

Pokerface

Pokerface op 11 november 2008 #

Doe eens niet zo gestresst… We hadden het inderdaad over de zetspiegel, maar als die samenhangt met de afloop, dan kun je net zo goed over de afloop spreken. Topic gaat trouwens ook niet over de zetspiegel, maar over het formaat A5, maar dat terzijde…

nookie

nookie op 11 november 2008 #

Het was niet de bedoeling om gestresst over te komen, dat ben ik helemaal niet.

De begrippen ‘afloop’ en ‘zetspiegel’ blijven voor mij toch twee aparte begrippen.

Als iemand een afloop wil hebben van 5 mm, houdt dit in dat ik een document aan moet leveren met 5 mm afloop,
vanaf de snijtekens.
Als iemand om een zetspiegel vraagt van 5 mm, houdt dat voor mij in, dat ik moet beginnen met mijn tekst, 5mm vanaf de rand.
Ook als ik specificaties opvraag bij uitgeverijen, drukkers, kranten e.d. voor een bepaalde opdracht, dan blijven het 2 aparte begrippen waarover gesproken wordt.

We kunnen hier nog uren over doorgaan, maar meningen verschillen nou eenmaal.

Over dit topic

Gestart op 06 november 2008 door maarten_wo

Laatste reactie door Pokerface

Je kunt alleen reageren met een gratis OMT account.
Log in.

Inloggen