One More Thing » Community » Forum » Pro » Audio & Video » Wat is er verdwenen met Final Cut Pro X?

Wat is er verdwenen met Final Cut Pro X?

Koen van Tongeren

Koen van Tongeren [moderator] 3 jaren geleden #

Her en der lees je de eerste kritische geluiden over Final Cut Pro X en dan met name over functionaliteit die wel in FCP 7 maar niet meer in FCP X te vinden is.

Voor een artikel op OMT wil ik een overzicht makken van deze functies. Daarom deze wiki-post. Heb jij aanvullingen? Voeg ze dan toe.
Dank!

Wiki Post

Wiki Post 3 jaren geleden #

1. geen import projecten uit vorige versie Final Cut
  2. export naar tape niet meer mogelijk
  3. geen ondersteuning EDL
  4. geen ondersteuning XML
  5. geen multicam editing
  6. geen toegewijde viewer maar een ‘unified viewer’
  7. Geen plug-in support
  8. Geen editkaarten ala Aja, Kona, Matrox, Black Magic

• Geen optie om schermen te verplaatsen
  • Geen iChat Theater meer
  • Drop shadows ontbreken
  • Geen “Save As” functie (Oplossing: project kopiëren en bewerken)
  • Het niet onthouden van in’s en out’s op beeldmateriaal (Oplossing: Shift+F)
  • Projecten van FCPX doorsturen naar Motion 5
  • Een eigen resolutie maken, bijvoorbeeld 1920 X 804.
  • Gestart door 10 keer bewerkt. De laatste keer bewerkt door Frunk op 27 juni 2011.
    1984

1984 3 jaren geleden #

Volgens mij is de i verdwenen

Nickalicious

Nickalicious 3 jaren geleden #

Ik mis de retail verkopen, oh wacht

fuen

fuen 3 jaren geleden #

Ik heb een beetje het gevoel dat je bijna beter kunt vragen wat er NIET is verdwenen.

Demon Hunter

Demon Hunter 3 jaren geleden #

-Geen plug-in support
    -Geen editkaarten ala Aja, Kona, Matrox, Black Magic

:(  zitten mooie dingen in FCPX maar er mist nog zoveel voordat je er als pro mee kan werken. Wordt nog maanden FCP7 ernaast draaien…

Frunk

Frunk 3 jaren geleden #

Er zitten zeer mooie functies in Final Cut X.
    Het probleem is alleen voor Apple dat daar totaal niet de aandacht naar toe gaat.
    Het lijkt wel alsof “wij” niet meer serieus genomen worden.

Ik bedoel… Het eerste wat gevraagd wordt is of ik iMovie projecten wil importeren!?
    Ik werk verdomme met FCP7! Hierbij kijk ik ook even terug naar de presentatie op de NAB. Ze haalde ee project naar voren in FCP7 en lieten vervolgens zie hoe geweldig dat er uit zal zien in FCPX. Nou dat gaat dus niet eens.

Er worden hier boven ook al zeer nuttige tools vermeld die er niet in zitten en waar je eigenlijk van uit gaat dat het standaard er in zit.

Ik heb hem nog niet gekocht om dat ik voel aan komen dat ik bij projecten tegen dingen aan loop die het proces alleen maar vertragen.

Zo is er ook geen functie voor het verplaatsen van scherm onderdelen in FCPX en is er geen mogelijkheid tot “Save As”. Iets wat toch eigenlijk echt niet kan als je met projecten bezig bent op externe schijven.

EDIT: Dit is zeker even een aanrader om door te nemen: http://www.philiphodgetts.com/2011/06/what-are-the-answers-to-the-unanswered-questions-about-final-cut-pro-x/

Anillusion

Anillusion op 22 juni 2011 #

Ik heb Final Cut Pro X en Motion 5 gekocht gisteren en gisteren en vandaag er een beetje mee zitten spelen. Tja, het lullige is dat je absoluut ziet waar ze heen willen gaan met bepaalde zaken. Hoe ze de secondary display in FCPX hebben opgelost, prima. Maar in Motion zit die mogelijkheid nergens, dus ben je genoodzaakt om 1 display te gebruiken. Ook de waveform monitor, volgens mij zat er zelfs in Color niet zo’n mooie.

Maar inderdaad,zoals Frunk hierboven ook al terecht aanhaalt, we hebben verdorie jaren met Final Cut Pro gewerkt en we kunnen onze bestaande projecten niet eens importeren. Ik heb vaak genoeg dat bestaande klanten terugkomen om wat dingen aan te passen op hun bestaande video. Updaten naar de nieuwe tijd.

Ook NAS/SAN support schijnt er niet in te zitten, je kunt alleen lokaal op je computer monteren. Niet van deze tijd. De kleurcorrector, sorry maar ik kan daar als Color gebruiker echt niet mee werken, veel te primitief en er is niet eens een motiontracking mogelijkheid voor secondaries. En als ik dan misschien te professioneel werk, even roundtrippen naar DaVinci Resolve kan ook al niet, omdat er geen XML of EDL support in zit.

Geen RED support!!! Hoe kunnen ze menen dat je 4K projecten kunt doen als je geen native support geeft voor RED. En al zat het er in, dan komen de Epics en Scarlets uit. Sta je dan met je 5K media.

Timecode is een groot gemis. Geen batch capture dus bij tape workflows. Geen export to tape, gebruik ik zelf niet, maar er wordt wereldwijd nog genoeg gemasterd op DigiBeta en HDCAM-SR. De wereld is nog lang niet zo tapeless als we zouden willen. Ook neemt Final Cut de timecode van m’n Canon DSLR niet over.

Multicam…hoe hebben ze dit kunnen missen met zo’n schitterende sync functie. Staan je camera’s en audio sync met een druk op de knop, kun je er niks mee. Doodzonde.

DVD/Blu-ray authoring…misschien dat je die templates voor tussenversies kunt gebruiken, maar als een DVD of Blu-ray je eindproduct is dan is dat totaal onbruikbaar. Ik geef toe, de meeste projecten van me eindigen op Youtube of Vimeo, maar ik doe bijvoorbeeld ook groep 8 musicals. Hoe moet ik die verkopen?

Als ze nou hadden  gezegd dat dit de opvolger van Final Cut Express zou zijn dan had ik ze gelijk gegeven en was het een prima update. Maar dit is bij lange na geen Final Cut PRO. Dus voor mij is het nog even vasthouden aan Final Cut Studio 3. Iemand enig idee of Final Cut Studio 3 op Lion werkt?

Ik raad iedereen toch ook even aan om dit artikel eens te lezen.

Frunk

Frunk op 22 juni 2011 #

Helemaal met Anillusion eens.
    Ik las niet hier dat er hoe dan ook een update komt, logisch. Maar ze hadden best deze boven genoemde functies makkelijk in kunnen bouwen. Misschien dat Multicam iets lastiger is met het huidige design maar meld dan ergens dat dit er binnenkort aankomt.

Iets totaal anders wat ik eigenlijk ook wel verwachten, was een intergratie met de iPad zoals we dat nu kennen van Adobe met Photoshop.

Zelf nog wat functies die er missen toegevoegd aan de lijst.

En hier ook nog een artikel over updates.

xray

xray op 23 juni 2011 #

Ik heb het niet draaien want mijn Macpro! kan er niet mee overweg omdat ik eerst een andere grafische kaart moet kopen voor dit programma …     

FCP alleen via download beschikbaar stellen (zoals straks ook Leon) is ook lastig. Veel edit werk is ‘on the road’ op vreemde locaties in verre landen, en niet altijd met beschikking over een snel internet. Als je met een probleem zit en je wilt je eigen software herinstalleren dan kan dat niet. Daarbij heeft de appstore een IP check, dus in een ander land wordt je niet herkend.

De recensies:
    Alles komt op 1 plek te staan, je software en video alles in 1 map op de schijf, lijkt handig, is lastig. Samenwerking, waarbij een externe studio het audio ‘sweetend’, animaties maakt, colorcorrection doet kan niet meer want er is geen uitwisseling synchronisatie (EDL/ Protools/OMF/XML). Dit is geen edit pakket waar een professional mee kan werken zoals er nu gewerkt wordt. Geen externe plugins,aansluiting op pro-monitoren, geen import van FCPro zelf!.

Apple zoekt het bij de consumenten en de prosumers, de fotografen. Daarvoor is het prima, het ziet er oo kek uit, maar dat is niet wat de pro markt zoekt. Color koste ooit $23.000, deels is dat fantastische pakket in FCP studio opgenomen, en nu is het dus verkwanselt door wat er over is gebleven in FCPX.

Zoals CreativeCow al opmerkt: het is X FCP, waarbij de X staat voor einde verhaal.

Frunk

Frunk op 23 juni 2011 #

Ik hoop echt dat we over een (paar) maand(en) hier hartelijk om lachen en dat al het moois dat in FCP7 zit ook in FCPX zit + meer!

Anders ben ik heel erg benieuwd of Apple ooit nog een selectie online gaat zetten over pro’s die vertellen hoe zij FCP gebruiken…

RiFF

RiFF op 23 juni 2011 #

Erg vervelend dat een groot deel van de tapemogelijkheden eruit zijn gehaald. Er zijn nog zo veel mensen die met tape werken. Laat het dan gewoon erin zitten en stop het wat verder weg desnoods, in plaats van het helemaal eruit te slopen :|

Frunk

Frunk op 23 juni 2011 #

Nog artikel met toffe punten in FCPX. (met veel screenshots)

http://www.fcp.co/final-cut-pro/articles/434-the-top-ten-editors-concerns-about-final-cut-pro-x

xray

xray op 23 juni 2011 #

Zelfs die toffe punten overtuigen niet, een groot deel ervan kan nu ook al in de oude versie. Ik hoop, maar geloof niet dat we over een paar maanden hard lachen. Dan was dat al lang opgelost geweest. XFCP

En het artikel zelf:
    Ik begrijp dat Apple Certified Master Trainers oog hebben voor wat er leuk en verkeerd is aan het programma. Er moet weer veel afgeleerd worden en daar kan je vast een dure cursus voor volgen bij het Apple Train Centre. Of je zomervakantie opzeggen. En wat te doen met al die frustraties omdat je oude klanten niet meer kan helpen met dit nieuwe programma?  En het vooruitzicht dat je werkt met  FCP7 die nu al niet meer verkocht wordt, maar EOL is?

Nog een cursus Thaise healing massage!

Frunk

Frunk op 24 juni 2011 #

Zelfs de show Conan beterde hier aandacht aan.

http://www.youtube.com/watch?v=sRzLP0FJ82I

Demon Hunter

Demon Hunter op 24 juni 2011 #

Geen in- en outpoint exporteren meer :(  Gebruik ik heel vaak(met keyboard shortcut X) om een shot te exporteren en te importen in After Effects…

Alle media moet op een schijf staan. Ik heb een SSD met OSX en apps, een RAID met media en back-up schijven met totale projecten. Alle media komt nu op de 120GB grote SSD, heel handig…

Frunk

Frunk op 24 juni 2011 #

ok ik heb nu FCPX draaien en het is ECHT wennen. Ik mis een paar handige functie en de manier waarop de timeline reageert is in het begin niet echt lekker. Daarna ontdek je snel hoe Apple dit heeft willen doen.

Nu ik een tijdje bezig ben merk ik dat de Magnetic Timeline toch echt wel erg handig is, vooral met clips die ergens in het midden staan. Alles blijft sync.

Ook gaat FCPX zeer netjes om met bestanden. Ik werk altijd vanuit externe harde schijven en zodra ik een nieuw event aan maak en daar in muziek zet wat ergens in m’n downloads map zit zet hij dat automatisch op m’n externe HD, dus geen scratch disk meer nodig. Wel zou ik nog graag zien dat ik zelf kan instellen waar hij dat dan ik zou moeten zetten omdat ik al jaren werk met een eigen mappen structuur.

Wat ik wel direct tegen kwam is dat FCPX niet als eerste audio in z’n timeline wilt hebben. Dan snapt hij niet wat het beeld materiaal is en vraagt hier ook om.

Verder is er antwoord door Apple op het Multicam probleem.
    Dit is te lezen op MacRumors

shanna61

shanna61 op 25 juni 2011 #

Verder is er antwoord door Apple op het Multicam probleem.
    Dit is te lezen op MacRumors

Heel leuk, lijkt een beetje op audi die een nieuwe wagen lanceert zonder motor. En dat er via de audiorumors gemeld wordt dat er aan de ontwikkeling van een nieuwe ultrazuinige motor wordt gewerkt.
    Dit heeft de hoogste prioriteit bij audi. Daar sta je dan met je aankoop! Dat wordt dus duwen en trekken.

Dit gevoel heb ik ook bij fcpx en motion5. Het is duwen en trekken om de boel aan de gang te krijgen en te houden. Als je een nieuw pakket uitbrengt mag je verwachten dat je er op vooruit gaat. Het tegendeel is waar. Je moet met workarounds dingen die in het oude fcp7 en motion 4 goed werkte in het (nieuwe) fcpx importeren vanuit die oude paketten?

Het is dat ik jammergenoeg dat ik dit programma nu heb gekocht. Maar als ze een moneyback regeling zouden hebben zou ik het zo weer terugsturen. Dit pakket is zijn geld op dit moment echt niet waard met al zijn nukken.

Demon Hunter

Demon Hunter op 25 juni 2011 #

Je kan je geld terugkrijgen. Je kan een klacht indienen bij de App Store met de mededeling dat de software niet gefunctioneerd zoals je verwacht had. Apple stort dan je geld terug, zijn ze redelijk coulant mee.

Appelschil

Appelschil op 25 juni 2011 #

Al die mensen die overwogen voor $999 over te stappen naar Avid zullen nu wel balen. :’)

vishaakje

vishaakje op 26 juni 2011 #

Conclusie van de New York Times beviel me wel:

Professional editors should (1) learn to tell what’s really missing from what’s just been moved around, (2) recognize that there’s no obligation to switch from the old program yet, (3) monitor the progress of FCP X and its ecosystem, and especially (4) be willing to consider that a radical new design may be unfamiliar, but may, in the long term, actually be better.

Met name punt 2 geldt natuurlijk altijd voor early adopters.

Frunk

Frunk op 26 juni 2011 #

En de rant gaat verder.
    Want het volgende kan ook niet:

- Projecten van FCPX doorsturen naar Motion 5
    - Een eigen aspect ratio maken, bijvoorbeeld 1920 X 804.

Beide functies gebruik ik wel in ELK project dat ik maak.
    Vooral de  aspect ratio 1920 X 804 maken.
    Wat er dan namelijk gebeurde is dat er mijn 16:9 footage normaal bleef en ik dus ruimte had het beeld nog wat naar boven of naar beneden te slepen zonder dat het weg valt.

fuen

fuen op 26 juni 2011 #

@Frunk: Met dat tweede punt zat ik ook, een van de meest essentiële opties voor me aangezien ik veel met anamorphisch beeld werk.

Ik vroeg me wel af of dit misschien te omzeilen is door uiteindelijk te renderen via Compressor en ‘t daar weer tot ‘t goede formaat te croppen? De rest is toch zwarte balken. Maar eigenlijk kan dat natuurlijk niet, dat je dat niet kunt doen.

Frunk

Frunk op 26 juni 2011 #

Fuen,
    Je kan inderdaad met zwarte balken werken. Dat deed ik altijd eerst in FCP7, omdat een ander formaat moest renderen. Dus ik zou op die manier kunnen werken.

In FCPX zit ook een effect dat dit nabootst maar zit aan de video vast, waardoor je dus niet een shot omhoog en omlaag kan zetten.

Het zal vast in Compressor kunnen (nog niet uit de App Store gehaald). Voordat je project maakt kan je ook de aspect ratio kiezen. Er is ook een kopje costum, misschien dat je via Compressor daar meer kan toevoegen.

Ik heb ook als test een 1920X804 video gemaakt in Quicktime 7. In de Event Library geeft die hem correct weer, als ik hem in de “storyline” wil slepen krijg ik een melding dat dit niet wordt herkend.

Iets anders, over Transitions. Check even dit: http://help.apple.com/finalcutpro/mac/10.0/#ver761c7150

JapserP

JapserP op 08 juli 2011 #

Bestaat er bij FCPX ook iets van een trial? Ik werk nu namelijk met Premiere Pro en ik wil kijken hoe FCPX daar tegenover staat. Maar ik wil het liever niet meteen hoeven te kopen en bij Adobe hebben ze wel trials…

Frunk

Frunk op 12 juli 2011 #

Op de website van Alex4D worden veel handige (gratis) plugin’s aangeboden die hij zelf in Motion 5 heeft gemaakt.

Dit laat meteen ook de kracht zien van Motion 5 en de mogelijkheid om zelf plugins te maken / toevoegen.

SvenHaverbus

SvenHaverbus op 27 juli 2011 #

<br />
    <object width="1280" height="750"><br />
    <param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/LJfiy7JzThY?version=3&hl=nl_NL&hd=1" />
    <param name="allowFullScreen" value="true" />
    <param name="allowscriptaccess" value="always" /><embed src="http://www.youtube.com/v/LJfiy7JzThY?version=3&hl=nl_NL&hd=1" type="application/x-shockwave-flash" width="1280" height="750" allowscriptaccess="always" /></object><br />

SvenHaverbus

SvenHaverbus op 27 juli 2011 #

Over dit topic

Gestart 3 jaren geleden door Koen van Tongeren

Laatste reactie door SvenHaverbus

Je kunt alleen reageren met een gratis OMT account.
    Log in.

Inloggen