One More Thing » Community » Forum » Pro » Grafisch & Fotografie » Waarom is Adobe Fireworks een underrated product?

Waarom is Adobe Fireworks een underrated product?

Shmoo

Shmoo op 14 mei 2012 #

Ik vroeg me eigen af waarom Adobe Fireworks zo underrated is, terwijl het toch gewoon een product is dat al bestond voordat Adobe Acromedia kocht bijna 10 jaar geleden?

Ik zit in een aantal groepjes met webdesigners en volg ook een x-aantal Pro’s om van hun te leren maar ik ervaar dat mensen het amper gebruiken, ze weten vaak wel dat het bestaat en dat het ‘het gele’ zoveelste product van Adobe is dat je wel in het CS -pakket hebt zitten maar nooit gebruikt.

Zijn er mensen hier die het wel of niet gebruiken en vooral waarom gebruik jij bijv. PS boven FW?

* een goede motivatie zal denk ik zijn dat je eerder een baan kunt vinden als je PS gebruikt i.p.v Fieworks. Het valt me echt op dat niet veel vacatures over Fireworks spreken.

Baszert

Baszert op 14 mei 2012 #

Volgens mij is Photoshop gewoon meer bekender en is er meer over te vinden dan Fireworks, persoonlijk prefereer ik ook Photoshop, nog nooit met Fireworks gewerkt.

Trouwens, Acromedia? Macromedia ;)

Dr. Maddox

Dr. Maddox op 14 mei 2012 #

Fireworks wordt denk ik nog ondersteund voor de liefhebber. Adobe moest het vooral hebben van Flash en Dreamweaver. De rest was een “package deal” bij de overname. Photoshop loopt voor de rest natuurlijk ver voor qua standaard. Of er later nog functionaliteit is overgenomen van FireWorks voor Photoshop weet ik niet. Wel een interessante vraag.

daanclasener

daanclasener op 14 mei 2012 #

Ik gebruik vooral Photoshop omdat ik het moeilijk vind om FW onder de knie te krijgen..

nickybbb

nickybbb op 14 mei 2012 #

Je kunt ook meer in photoshop doen qua bewerking, dus zit meer alles in 1. Ik zou het wel tof vinden als ze het kunnen combineren op een of andere manier (dus stuk FW verwerken in PS).

Perspective

Perspective op 14 mei 2012 #

Freworks is wel veel beter in het omgaan met vector in combinatie met raster. Ik gebruik fireworks vooral voor prototyping toepassingen. Erg handig want je kan snel verschillende schermen aan elkaar linken voor bijvoorbeeld iPhone prototyping

Shmoo

Shmoo op 14 mei 2012 #

@Baszert,
Klopt Macromedia , ik moet altijd bij die naam denken aan het PDF programma Acrobat.

@Dr. Maddox,
Daar zit wel wat in, maar volgens mij is het voor Adobe niet zomaar een product geworden en hebben ze de afgelopen jaren er echt hard aan gewerkt om het een eigen draai te geven.

@daanclaesener,
Ik moet zegen het is even wennen en je moet weer een nieuwe Workflow aanmaken, dit is niet iets dat in één keer goed gaat maar dat gaat ook niet bij Photoshop of Illustrator omdat je pas na een tijdje weet welke functies en panels je het meest gaat gebruiken.

@Nickbbb,
Op het aantal functies kun je je volgens mij nog eens heel goed verkijken.
Photoshop is een allround foto-edit programma waar je ook een layout mee kunt opmaken maar zal het altijd afleggen tegen Illustrator of InDesign als het op opmaak-/positionering aankomt. Plus de meeste webdesigners zullen heel veel functies van PS nooit gebruiken.
Hoeveel webdesigners kunnen rimpels wegwerken en iemand’s billen verkleinen en dat soort stuff, miss. kunnen ze het wel maar hoe vaak moeten ze het ook echt uitvoeren als je een layout moet maken?

Voor mijn gevoel is alles wat binnen de Layer Options Panel in Photoshop zit nu in Fireworks losgekoppeld en in een eigen panel gestoken. Dus je kunt het veel sneller en eenvoudiger toevoegen. Terwijl je in PS heel vaak in de laag opties zit om gradients, overlays en shadows toe te voegen. Dit zit allemaal eenvoudiger verwerkt in FW.

@Perspective,
Dat dacht ik 2 jaar geleden ook toen ik het voor het eerst zag en heb daarna nooit meer naar fireworks gekeken. Het iWeb gevoel dat je lay-outs en pagina’s (complete .png’s) en of ook mobiele versies kunt exporteren met werkende linkjes zodat de klant er toch doorheen kan navigeren en feedback geven voordat je het in HTML gaat hakken.. Das volgens mij nog allemaal oude ‘stuff’ dat nog uit de Macromedia Flash periode komt nu richten ze zich veel meer op het opmaken.

Wat ze nu in CS6 hebben gedaan is het toevoegen van CSS(3) en niet zomaar simpele opties zoals een gele background en een border herkennen. Maar ik kan dus op elk object gaan staan en de CSS opvragen, niet dat het overal toe te passen is maar dat kan iemand die verstand heeft van CSS wel herkennen. Dus met één druk op de knop zou ik bijv. een soort header als OMT kunnen copy-/pasten in mijn stylesheet  vanuit Fireworks daar waar iemand normaal een direct een Slice (image) zou maken via Photoshop en die een repeat zou geven.

En nog een super functie is dat je nu heel simpel Sprites kunt maken dat is ook allemaal extra werk in PS en nog eens dubbel zoveel werk om daarna handmatig in CSS de juiste afbeeldingen te positioneren bij de classes.

Ik ben de Fireworks CS6 Essential Training aan het bekijken op Lynda.com en moet zeggen er zijn dingen die je leven eenvoudiger kunnen maken. :)
We zullen zien of ik het ook kan volhouden en er aan wennen..

rdesign

rdesign op 14 mei 2012 #

Ik denk omdat veel mensen geen Fireworks bij hun opleiding gehad hebben. Bij mijn opleiding wordt nooit over Fireworks gesproken. Veel leraren kennen het niet eens of weten niet meer dan dat het een geel icoontje heeft. Ze konden mij nooit uitleggen wat het was en wat het kon.

Zelf ben ik ‘designer’ en ontwerp ik veel layouts voor Magento etc. De webdevelopers vragen mij ook om Photoshop PSD’s in te leveren omdat zij dit zelf prettiger vinden omdat iedere webdesigner zijn eigen manier van ‘slicen’. Zelf vind ik beide programma’s wel fijn werken. Het heeft beide zijn voor- en nadelen. Fireworks heeft bijv. de optie om ‘states’ te geven aan objecten en verschillende pagina’s te maken. Photoshop heeft weer het voordeel dat het inderdaad zo ‘ingeburgerd’ is.

Wat ze nu in CS6 hebben gedaan is het toevoegen van CSS(3) en niet zomaar simpele opties zoals een gele background en een border herkennen. Maar ik kan dus op elk object gaan staan en de CSS opvragen, niet dat het overal toe te passen is maar dat kan iemand die verstand heeft van CSS wel herkennen. Dus met één druk op de knop zou ik bijv. een soort header als OMT kunnen copy-/pasten in mijn stylesheet vanuit Fireworks daar waar iemand normaal een direct een Slice (image) zou maken via Photoshop en die een repeat zou geven.

Oei, dat klinkt goed. *zet Piratenmuts op*

Shmoo

Shmoo op 14 mei 2012 #

Haha ik bedoelde niet CSS jatten uit een Live voorbeeld ;)

Stel je krijgt een Layout aangeleverd dat nog niet gesliced is dan zouden denk ik 90% van de developers via Photoshop een Slice maken van de header -achtergrond die ik even snel in dit voorbeeld heb geplaatst, iedereen kan ziet dat het niet een volle kleur is dus wordt er direct een slice gemaakt terwijl dit heel eenvoudig via CSS te regelen moet zijn en je hierdoor weer één browser request kunt verminderen. (linkje)

2 of 3px breed bij 160px hoog en deze dan op repeat-horizontaal zetten binnen de CSS om de achtergrond van je header op te maken.
Dit doen developers denk ik omdat het eenvoudiger is om snel even een slice-je te maken en te exporteren dan de complete CSS te typen waar je in het geval van  gradients rekening moet houden met verschillende browsers. Nu gaat dit in Fireworks dus met één druk op de knop, alles wat ik gedaan heb is alleen de header aanklikken (selecteren) en ik krijg in het CSS panel direct alle CSS waardes te zien die ik zo 123 kan copy-/paste in mijn stylesheet en koppelen aan de header Class of ID.

screenshot.

http://i47.tinypic.com/jh6fbr.png

* Kijk ook eens naar de opties die je bij elke stap onderaan de pagina hebt.
Dit zit bij Photoshop allemaal verstopt in menu’s waar je 2, 3 of meer keer moet klikken om erbij te komen.

Vraagje, op de opleiding die je nu volgt heb je daar ook een beetje keuze in het gebruik van software of is het gewoon Dreamweaver gebruiken omdat het van Adobe is en thats it.
Ik ken namelijk niemand meer die het nog gebruikt onder de Mac OS gebruikers.

deonprins

deonprins op 15 mei 2012 #

Dit is wel interessant om te lezen over fireworks denk ik.

Shmoo

Shmoo op 15 mei 2012 #

Thanks..

Over dit topic

Gestart op 14 mei 2012 door Shmoo

Laatste reactie door Shmoo

Je kunt alleen reageren met een gratis OMT account.
Log in.

Inloggen