One More Thing » Community » Forum » Mac Software » OS X » Vraagteken-opstart probleem: maar nu anders

Vraagteken-opstart probleem: maar nu anders

NickSmits

NickSmits op 22 oktober 2010 #

Beste forumleden,

Ik heb een probleem, het gaat over mijn iMac (mid 2008). Toen ik vanmorgen mijn iMac aanzette, kwam die niet verder dan het grijze opstartscherm, met een knipperende vraagteken op een map. Dat is het volgende probleem zoals Apple het omschrijft: http://support.apple.com/kb/TS1440?viewlocale=nl_NL

Meestal is de hardeschijf kapot bij dit probleem, alleen die werkt nog

Het volgende heb ik al geprobeerd:

1. Ik heb de schijf gecontroleerd met behulp van Schijfhulpprogramma
  2. Ik heb de PRAM gereset
  3. Ik heb de opstartschijf proberen te selecteren door middel van de option/alt-knop. Hierbij kwam er geen enkele schijf te voorschijn.
  4. De Apple Hardware Test (AHT) vindt geen problemen

Daarnaast:

1. Kan ik de hardeschijf gewoon benaderen via een andere Mac middels een FireWire kabel
  2. Werkt het opnieuw installeren van het besturingssysteem niet
  3. Het herstellen van de schijf met TechTool Pro via FireWire werkt ook niet.

Wie denkt met mij mee, wat het probleem is en vooral hoe het op te lossen is.

Bedankt!

Nikita

Nikita op 22 oktober 2010 #

Het betekend eigenlijk alleen maar dat ‘ie geen opstartschijf kan vinden. Kan je (via die andere Mac) wel een systeemmap terugvinden? Misschien dat ‘ie een cruciaal bestandje mist; misschien per ongeluk iets gewist of verplaatst?

NickSmits

Ja, de map Systeem staat er gewoon op (net gecheckt). Er staat (nu dus) een compleet nieuw, schoon besturingssysteem op. Opstarten vanaf de dvd (en installeren) kon namelijk wel gewoon.

NickSmits

Inmiddels is het wel duidelijk dat de schijf van mijn iMac niet kan gebruiken om als opstartschijf te dienen voor mijn MacBook Pro.

Betekent dat, dat de hardeschijf kapot is? Want alleen de hardeschijf van de iMac wordt op die manier dan gebruikt, toch?

hendrik ijzerbroot

hendrik ijzerbroot op 22 oktober 2010 #

Aangezien je wel van af de DVD het systeem opnieuw kon installeren kan de schijf niet echt “stuk” zijn. Voer nu nogmaals een PRAM reset uit als je dat nog niet had gedaan. Als dit niet hielp, kun je ook een keertje in safe-mode opstarten (shift ingedrukt houden totdat het radertje verschijnt) Het opstarten kan nu lang duren, dus niet onderbreken!

Ook is het raadzaam alle non-apple randapparatuur even te verwijderen.

NickSmits

Het resetten van de PRAM heb ik vandaag al (meerdere keren) gedaan. Het starten is safe-mode gaat niet, omdat hij niet weet wat hij moet opstarten. Ook werk ik de hele dag al op minimale randappararuur: muis en toetsenbord.

Trat

Trat op 22 oktober 2010 #

Harde schijf is stuk of iig flink de kluts kwijt. Als hij niet stuk is: gewoon wissen en terugrollen naar je laatste backup. Kost je hoogstens een uurtje.

NickSmits

Op dit moment staat er een schoon, fris, nieuw besturingssysteem op. Ook dat werkt dus niet.

Maar is het niet vreemd, als je de schijf (via FireWire) kunt gebruiken dat hij tóch kapot is?

NickSmits

NickSmits op 26 oktober 2010 #

Mijn iMac doet het weer. De hardeschijf was dus wel het probleem, die heb ik vervangen en nu draait alles weer.

jobz

jobz op 03 april 2011 #

ik had/heb zelfde probleem. Harde schijf (iMac 24′ apr2008) heeft kuren.
Wat te doen? HD wissen en van een schijkopie alles terugzetten of een nieuwe erin?
Waar kan ik die (regio Den Haag) het beste erin laten zetten?

Over dit topic

Gestart op 22 oktober 2010 door NickSmits

Laatste reactie door jobz

Je kunt alleen reageren met een gratis OMT account.
Log in.

Inloggen