One More Thing » Community » Forum » Mac Software » OS X » "Versions" uitzetten

"Versions" uitzetten

Monnnique

Monnnique op 28 maart 2012 #

Hoe doe ik dat? Ik vind het irritant!

SunKeeper

SunKeeper op 28 maart 2012 #

Wat is er precies irritant aan?

Hansi2124

Hansi2124 op 28 maart 2012 #

http://www.onemorething.nl/community/topic/resume-osx-lion-uitzetten
(via de zoekfunctie gevonden)

Monnnique

SunKeeper op 28 maart 2012

Wat is er precies irritant aan?

Dat ik niet zelf het document mag opslaan. Bovendien worden er versies bewaart op een plek waar ik geen controle over heb.

Monnnique

Hansi2124 op 28 maart 2012

http://www.onemorething.nl/community/topic/resume-osx-lion-uitzetten

(via de zoekfunctie gevonden)

Ik bedoel hoe ik het automatisch opslaan van documenten kan uitzetten.

Hansi2124

Hansi2124 op 28 maart 2012 #

Dit dan?

iep

iep op 28 maart 2012 #

Versions is GEEN resume en lijkt er in de verste verte niet op! Versions gaat om het continu opslaan van de wijzigingen ongeacht of jij dat als gebruiker wel of niet wil waardoor je als gebruiker extra werk hebt omdat je allerlei changes ongedaan moet maken. Vooral bij grote bestanden is Versions een complete hel.

Helaas is het antwoord op de vraag nog steeds: nee dat kan niet. Wat wel kan is klachten sturen naar de softwareontwikkelaars die het implementeren en naar Apple zelf. Als men dat maar vaak genoeg doet en ook massaal genoeg is de kans een heel stuk groter dat men deze onzin er eindelijk eens uit gooit of optioneel maakt (mijn voorkeur gaat uit voor dat laatste).

Monnnique

Hansi2124 op 28 maart 2012

Dit dan?

Ook niet.

Night

Night op 28 maart 2012 #

Simpel antwoord: nee, het kan niet. Wereldwijd delen overigens vele Lion gebruikers je mening en het wachten is nu op Apple – of een third party programmeur – om een off-switch te maken. ;-)

Monnnique

Teleurstellend dit. Apple verziekt het weer met zijn nieuwe features waar ik niet op zit te wachten.

johnkeates

johnkeates op 28 maart 2012 #

Uiteindelijk kies je er zelf voor om Lion te gebruiken he…

robert1970

robert1970 op 28 maart 2012 #

Lion wordt ook wel de Vista voor de Mac genoemd.
Ik gebruik nog steeds SL 10.6.8.

AppleStef

AppleStef op 28 maart 2012 #

Dat is ook wel wat overdreven… Het is niet het beste OS dat Apple heeft gemaakt (volgens velen), maar om het met Vista te vergelijken gaat wat te ver.

robert1970

robert1970 op 28 maart 2012 #

Ik heb er geen ervaring mee. Dat is wat ik wel eens heb gehoord van Liongebruikers.

senseopadje

senseopadje op 28 maart 2012 #

Hou niet zo van leeuwen, doe mij maar een luipaard..

johnkeates

johnkeates op 28 maart 2012 #

Je kan het trouwens wel uitzetten gewoon DocumentRevisions-100 blokkeren:

sudo rm -fr /.DocumentRevisions-100
sudo mkdir /.DocumentRevisions-100
sudo chown username:username /.DocumentRevisions-100
sudo chmod 0400 /.DocumentRevisions-100

of misschien
sudo rm -fr /.DocumentRevisions-100
sudo ln -s /dev/null /.DocumentRevisions-100

Lijkt een beetje op een spotlight+timemachine database.
Alternatief is kijken of je launchctl kan vertellen dat je de versions server oid niet wil laden en dan is het probleem ook opgelost.

Andere oplossing van je probleem

1. “Dat ik niet zelf het document mag opslaan.” <ik neem aan dat je de lock melding bedoelt>
en
2. “Bovendien worden er versies bewaart op een plek waar ik geen controle over heb.” <locatie?>

1. – Locken van bestanden die je een tijd niet open had kan je in Time Machine settings veranderen

2. – De versions backups staan dus in /.DocumentRevisions-100, die staan weer gebackupt in elk van je TimeMachine backups

Nikita

Nikita op 29 maart 2012 #

robert1970 op 28 maart 2012

Lion wordt ook wel de Vista voor de Mac genoemd.
Ik gebruik nog steeds SL 10.6.8.

Fijn te lezen dat ik niet de enige ben. Ik vind de Finder van Lion vreselijk, met name het sorteren (of eigenlijk, de onmogelijkheid daartoe) van bestanden. Resume heb ik vrijwel direct uitgezet.
En uiteindelijk kies ik er niet zelf voor om Lion te gebruiken, het kwam voorgeïnstalleerd op m’n MacBook Air, dus Snow Leopard is uitgesloten…

App69

App69 op 29 maart 2012 #

Zoek hier eens.

Jakko Westerbeke

Jakko Westerbeke op 29 maart 2012 #

robert1970 op 28 maart 2012

Ik heb er geen ervaring mee. Dat is wat ik wel eens heb gehoord van Liongebruikers.

Ik vermoed dat hier opgaat wat vaak het geval is: ontevreden gebruikers klagen dat het een lieve lust is, tevreden gebruikers hoor je niet. Dit geeft meestal een nogal vertekend beeld …

Nikita op 29 maart 2012

Ik vind de Finder van Lion vreselijk, met name het sorteren (of eigenlijk, de onmogelijkheid daartoe) van bestanden.

Um … volgens mij kan de Finder in Lion op precies dezelfde manieren sorteren als in Snow Leopard, alleen zijn er extra opties toegevoegd.

Nikita op 29 maart 2012

Resume heb ik vrijwel direct uitgezet.

Ik vind dat nou net één van de betere dingen die toegevoegd zijn … als ik ‘s avonds m’n laptop uitzet en de volgende ochtend weer aan, kan ik verder waar ik gebleven was.

Nikita op 29 maart 2012

En uiteindelijk kies ik er niet zelf voor om Lion te gebruiken, het kwam voorgeïnstalleerd op m\’n MacBook Air, dus Snow Leopard is uitgesloten…

Die logica zie ik ook even niet. Haal ergens een Snow Leopard-DVD vandaan en je kunt het toch op die computer zetten?

macpro

macpro op 29 maart 2012 #

Jakko op 29 maart 2012
Nikita op 29 maart 2012

En uiteindelijk kies ik er niet zelf voor om Lion te gebruiken, het kwam voorgeïnstalleerd op m\\\’n MacBook Air, dus Snow Leopard is uitgesloten…

Die logica zie ik ook even niet. Haal ergens een Snow Leopard-DVD vandaan en je kunt het toch op die computer zetten?

Helaas gaat dat bij Apple vaak niet. Ze blokkeren het gebruik van oudere versies van OS X op een gegeven moment. Heb je een model van een Mac die vroeger is geleverd met Snow Leopard en je koopt die Mac nu met Lion er op, dan kun je Snow Leopard er nog wel opzetten.
Maar koop je een model dat uitsluitend met Lion is geleverd, dan zal het niet lukken om daar Snow Leopard op te zetten.

In de PC wereld is dat anders/beter geregeld, want daar kun je zo’n beetje nog XP installeren op een machine die je vandaag koopt.

Buzz_D

Buzz_D op 29 maart 2012 #

iep op 28 maart 2012

Versions gaat om het continu opslaan van de wijzigingen ongeacht of jij dat als gebruiker wel of niet wil waardoor je als gebruiker extra werk hebt omdat je allerlei changes ongedaan moet maken. Vooral bij grote bestanden is Versions een complete hel.

Ik begrijp nog steeds het probleem niet. Waarom zou je er extra werk aan hebben en dingen ongedaan moeten maken? Als je Versions niet gebruikt dan zit het toch ook niet in de weg?

johnkeates

johnkeates op 29 maart 2012 #

macpro, je snapt het niet… Er kan alleen maar Lion op, om dat alleen Lion de drivers heeft om de hardware aan te sturen. Niks blokkade. Als je die drivers voor Snow Leopard had zou het gewoon werken. En dat zijn natuurlijk niet slechts ‘wat drivers’ maar ook EFI gegevens en de kernel die goed moeten zijn.

Je kan Windows XP vaak niet op SATA controllers die alleen AHCI ondersteunen installeren, en vaak ook niet op EFI systemen. Je kan Windows 2008R2 dan weer niet op non-64-bit machines installeren, dus dat lukt ook niet. Met andere woorden: niks beter geregeld, maar gewoon andere voorwaarden.

iep

iep op 01 april 2012 #

Buzz_D op 29 maart 2012

Ik begrijp nog steeds het probleem niet. Waarom zou je er extra werk aan hebben en dingen ongedaan moeten maken? Als je Versions niet gebruikt dan zit het toch ook niet in de weg?

Het probleem is in feite dat jij als gebruiker geen enkele controle hebt over die versions. Hij doet het wanneer hij het doet en de applicatie maakt er gebruik van als de ontwikkelaar het erin heeft gestopt. De gebruiker zelf kan alleen handmatig een versie opslaan en door de versies bladeren en die weggooien.

An sich zou dat mooi werken maar het kan er bij bepaalde bestanden voor zorgen dat ze enorm groeien. Dat komt door de manier waarop wijzigingen worden berekend en opgeslagen. Met version control systemen zoals CVS, subversion, git, Mercurial, etc. loop je tegen diezelfde problemen aan maar heb je veel meer controle omdat je zelf kunt bepalen wanneer je de wijzigingen opslaat (in version control taal heet zoiets een commit). Het zit ‘m in de data zelf. Sommige stukken data zijn heel makkelijk in te zien, moet je denken aan tekstbestanden. Daarvan kun je heel eenvoudig de verschillen van berekenen en die opslaan. Dat is snel en ook heel erg klein. Bij zogenaamde binary bestanden zoals een mp3 of een .doc werkt zoiets totaal niet. Die zijn volledig afgeschermd waardoor je op een veel lager niveau moet gaan kijken. Juist daar wringt de schoen. Wat er in de meeste gevallen dan gebeurd is dat niet de wijziging maar het complete nieuwe bestand wordt opgeslagen. Bij een disk image zou zoiets ook gebeuren. Stel je voor dat je er eentje hebt van 1 GB. Wijzig een letter in een tekstbestandje in die image en de gehele image is ineens anders qua grootte. In plaats van die ene wijziging op te slaan slaat hij de gehele image opnieuw op. M.a.w. je bestand is nu niet 1 GB groot geworden maar minstens 2 GB (er zit nog wat overhead bij, als in informatie wat er gewijzigd is). Als hij niet weet wat voor soort bestand het is en hoe daarmee omgegaan moet worden gebeurd er exact hetzelfde. Bij een bugje in zo’n systeem zie je dat dit ook dit soort dingen tot gevolg kan hebben.

Het extra werk zit ‘m op 2 punten: versies ongedaan maken en eromheen zien te werken. Als je geen versies wilt wordt het verhaal heel erg omslachtig omdat je trucs moet gaan verzinnen om te voorkomen dat ie versies aanmaakt of om nadien versies weg te gooien. Dat laatste kan overigens ook problemen veroorzaken. Hij slaat verschillen op en bij het verwijderen van verschillen willen dit soort systemen vaak ter voorkoming van problemen terug gaan rekenen. Daardoor kan het heel erg lang duren maar kan ook de bestandsgrootte wederom toenemen.

De genoemde problemen spelen al sinds de eerste version control systemen zoals het welbekende CVS en zijn nu nog steeds van toepassing op de modernere zoals git en mercurial. Apple heeft zich wat mij betreft enorm verkeken op deze problematiek. Totdat dit probleem is verholpen is het onverstandig om gewone gebruikers er mee op te zadelen. Dit is materie voor gevorderden die de voor- en nadelen van version control systemen kennen en ook weten hoe ze daarmee om moeten gaan. Een gewone gebruiker weet dat niet, dat is echt veel te veel gevraagd.

Die Versions zit je dus altijd in de weg, al is het maar omdat je het op geen enkele wijze uit kunt schakelen. De enige oplossing is om iedere applicatie die het gebruikt links te laten liggen en te vervangen door een alternatief die dat niet doet.

Over dit topic

Gestart op 28 maart 2012 door Monnnique

Laatste reactie door iep

Je kunt alleen reageren met een gratis OMT account.
Log in.

Inloggen