One More Thing » Community » Forum » Mac Hardware » Airport & Netwerken » Verschil wifi snelheid macbook air vs macbook

Verschil wifi snelheid macbook air vs macbook

dijkie

dijkie op 13 februari 2013 #

Beste mede forumers,

Ik heb een probleem met betrekking tot de wifi snelheid van mijn macbook air (Medio 2011).
Sinds paar weken zijn we overgestapt op glasvezel met up- en down-load snelheid van 50mbit.

Op de macbook (white, medio 2010, 7,1) haal ik zowel via ether als via wifi 47/48 mbit download en upload.
Op mijn iphone haal ik overal 30 mbit download en 20 mbit upload.
Echter op mijn macbook air haal ik max 18 mbit download en 10 mbit upload.

Al deze testen zijn gedaan, meerdere malen, via speedtest.net. En ook via verschillende browsers zoals safari en chrome, alles up-to-date.

De router (TP-Link TL-WR1043ND) staat overigens op de kamer van de witte macbook. Maar de macbook air staat 1 kamer er naast op dezelfde verdieping, dus dat zou het verschil niet kunnen maken denk ik zo.

Als ik kijk bij de uitgebreide wifi info verschillen de macbooks op de volgende punten:
air BSSID= bo:48:7a:de:0e:6c
wit BSSID= bo:48:7a:de:e:6c

air RSSI= -72
wit RSSI= -31

air verzendsnelheid= 59
wit verzendsnelheid= 130

air MCS-index= 6
wit MCS-index= 15

Het lijkt mij sterk dat dit grote verschil komt door de plek van de router.
Weet iemand van jullie raad hiermee? Heb wat topics gelezen over vergelijkbare problemen maar relevante oplossingen kwamen daar niet echt naar voren.

Alvast bedankt,
Dijkie

dijkie

Na wat verder onderzoek zie ik dat het waarschijnlijk komt door het feit dat de Air op MCS-index 6 zit en dat een lagere snelheid heeft dan 15.
Is het mogelijk om dit aan te passen?

fred44nl

fred44nl op 13 februari 2013 #

je zult eens goed moeten kijken naar de vrije en beschikbare kanalen in jouw omgeving.
dat kun je doen met een programma als iStumbler

dijkie

Gedaan en er is niemand in de buurt op hetzelfde kanaal.

MacKevin11

MacKevin11 op 13 februari 2013 #

Als je bij systeeminformatie (alt + appeltje(bovenaanjescherm)) kijkt, en dan bij ‘Wi-Fi’ kun je ook de kanalen zien;)

Waarom verplaats je de MacBook Air niet even naar dezelfde plek als waar de MacBook staat? Of wissel ze even om om te kijken of het dus aan de MacBook ligt of toch aan je draadloze signaal.

dijkie

Heb ik zojuist even naar gekeken. Eerst de firmware van de router een upgrade gegeven. Dat zorgde er in ieder geval voor dat ik nu op de AIR op MCS 13 zit.

Echter haal ik hier nog steeds 20mbit en op de andere kamer met dezelfde laptop 45 mbit. 5mbit langzamer dan de macbook white maar dat verschil neem ik wel voor lief.

Verder kwam ik er achter dat als ik m’n scherm open heb staan dat ik op deze kamer 28/30mbit haal en als ik het scherm dicht heb en een extern scherm gebruik dat ik 20mbit haal.

Dit zou toch eigenlijk niet moeten kunnen of wel?

fred44nl

de antenne zit waarschijnlijk in het deksel.
en een andere stand kan dan wel degelijk invloed hebben.
staat jou wifi op G of op N ??

dijkie

MCS is weer gedaald naar 6/7

dijkie

2,4ghz Maar deze router is dan ook alleen geschikt voor 2,4ghz

MacKevin11

De wifiantennes van alle MacBooks zitten in het scherm. Als je dit dichtklapt, en dan vooral bij de alluminium modellen (dus de MacBook Air en de MacBook Pro’s) maakt dit wel degelijk verschil!
Dit kan zelfs een verschil van 20mb naar 1mb betekenen.

fred44nl

als de MCS steeds varieert, dan heb je last van externe invloeden.
dat kunnen gebruikte kanalen zijn, maar ook dect-telefoons, magnetrons, e.d.
binnen 2,4 GHz kun je in de router ook kiezen voor G of N

dijkie

Ja, kan kiezen voor g n en combinatie

MacKevin11

De MacBooks ondersteunen 802.11a/b/g/n waarbij de n-variant het grootste bereik zou moeten hebben.

dijkie

Op dit moment staat mij router op de combinatie. Zal hem alleen op N zetten, kijken of dat effect heeft.

dijkie

Heeft geen noemenswaardig effect helaas.

Ga nu de witte macbook op deze plek zetten, kijken hoeveel langzamer die zou zijn.

computer space

computer space op 14 februari 2013 #

Ik snap nooit zo die drang om op mobiele devices die absurde snelheden te willen halen en speedtesten op internet te gaan draaien. 50 mbit torrents ophalen op een Air en de SSD is in 2 uur volgelopen. De meeste on-demand videodiensten hebben aan 2-3 mbit meer dan zat.

Maar als je veel data TUSSEN je computers wilt verhuizen, is Wifi weer een bult van traagheid van heb ik jou daar. Dan is Gigabit (full duplex) de enige serieuze optie. Dat is in praktijk nog 10x zo snel als een goed Wifi-N netwerk.

dijkie

dijkie op 14 februari 2013 #

Punt is dat ik veel data moet downloaden die rechtstreeks doorgaat naar de externe hdd.

computer space

computer space op 18 februari 2013 #

En dat kan die Macbook niet doen? Desnoods bedien je m met schermdeling.

Stirf

Stirf op 18 februari 2013 #

Moet downloaden???
Als dat zo is, dan zou ik hem altijd aan een draadje hangen.

MacKevin11

MacKevin11 op 18 februari 2013 #

Ik download hier thuis ook veel dingen draadloos en dat gaat bij mij eigenlijk even snel als met kabel.

Als mijn internet abonnement 60mbps downloadsnelheid bedraagt, haal ik via de kabel 59,83mbps en draadloos gewoon ‘t zelfde (speedtest.net).

Ik zit dan wel op 2 meter van de router af, maar ook 2 verdiepingen lager haal ik op speedtest.net nog 45mbps

jobnl

jobnl op 03 april 2013 #

Ik had een soortgelijk probleem met MacBook Retina.
Gebruik sinds kort draadloos internet (WIFI middels KPN glasvezel / Experia box)

Mijn probleem nu is dat deze verbinding het perfect doet als ik Bluetooth UIT heb staan.
Zodra ik echter Blutooth aanzet voor het draadloos toetsenbord werkt de internet verbinding extreem traag.

dus in mijn geval is beïnvloedt Bluetooth de snelheid van downloaden en uploaden op een dramatische wijze.

Nu nog een oplossing vinden….

Over dit topic

Gestart op 13 februari 2013 door dijkie

Laatste reactie door jobnl

Je kunt alleen reageren met een gratis OMT account.
Log in.

Inloggen