One More Thing » Community » Forum » Mac Software » OS X » iMac is zeer traag geworden

iMac is zeer traag geworden

fabian

fabian op 09 september 2010 #

Mijn computer is zeer traag geworden(imac 2.16Ghz intel core 2 duo),geheugen 2GB,en werk met airport.Versie 10.6.4
De films komen regelmatig schokkerig over,laadtijden zijn langer.scrollen blijft hij achter…Kortom traag geworden
Is het technisch?Of kun je de imac opfrissen,een soort van reset geven zodat al de vuiligheid weg is?En hoe doe dat als het kan?
Dank bij voorbaat

Hansi2124

Hansi2124 op 09 september 2010 #

Je zal misschien iets hebben geïnstalleerd wat deze traagheid veroorzaakt. Wij kunnen dat hiervandaan niet zien natuurlijk, zonder te weten wanneer hij zo is geworden en of je zelf enig idee hebt waardoor dat zou kunnen komen.
Kortom: graag meer info….

fabian

Heb niets geïnstalleerd de laatste tijd.Laats een update van itunes 10 gedaan.dat is alles.safari versie 5.0.1
Vertragingen is sinds begin deze week begonnen.Ook als ik de imac opstart duurt het wel erg lang.Maar dat was sinds de laatste updates al zo.

Hansi2124

Hoeveel ruimte heb je nog op je hd?
Heb je externe apparaten aangesloten op je iMac? Zo ja, koppel deze dan eens los.
Ook geen Utility-programma geinstalleerd zoals CleanMyMac, Onyx, Cockail of zo voor “onderhoud” aan je Mac?
Zijn er items die worden opgestart als je je iMac aanzet of inlogt? Zie Systeemvoorkeuren/accounts.
Is je geheugen nog okay? Je kan dat testen o.a. met Memtest.
Ook opstarten van je laatste installatie-dvd met de D-toets ingedrukt (AppleHardwareTest) kan eventuele problemen naar boven halen.

Vinhelper

Vinhelper op 09 september 2010 #

Ik weet niet precies hoeveel programma’s je tegelijk draait, maar het kan goed zijn dat 2GB ram wat aan de weinige kant is.

Al eens Activiteitenweergave bekeken op het moment dat het traag gaat? Staat in de map “Programma’s/Hulpprogramma’s”

Maar in dat geval zou het nooit traag mogen gaan vlak na het starten van de Mac.

Kijk maar even:wink:

feconsul

feconsul op 09 september 2010 #

Hansi: jij stelt vragen over CleanMyMac in je correspondentie. Is er iets bijzonders met Clean my Mac? Ik heb volop problemen met Office: het invullen van Excel geeft regelmatig de draaiende vuurbal en alles loopt zeer irritant. Ik draai nu je memtest om te zien of ik daar problemen heb. Of is er een bug bekend tussen Office en MaxOSX 10.6.4 die dit veroorzaakt ? Dit lijkt een beetje op het topic hier…..

Vinhelper

Vinhelper op 09 september 2010 #

Clean My Mac en al dat soort programma’s nooit gebruiken! Ze sturen alleen maar dingen in war, waardoor je Mac vreemd kan gaan doen.

Excel staat bekend als een geheugenvreter, en daarnaast is het normaal dat dat wel eens traag reageert.
Zeker met wat minder ram-geheugen merk je dat al snel.

katteman

katteman op 09 september 2010 #

@Vinhelper, bedankt voor de tip ivm cleanmymac en consoorten.
                    Die memtest ga ik ook eens uitvoeren.
                    Mijn MacBook is mid 2007 met maar 1GB aan RAM en vind weinig
                    problemen.

feconsul

feconsul op 09 september 2010 #

Bedankt Vinhelper, ik heb net MEMtest gedraaid en de test op zich was goed. Alleen zie ik dat MEMtest ongeveer 2GB test terwijl ik er 4GB heb en mijn SystemProfile ook zegt dat er 4GB in zit en ok zijn. Zie onder.Werkt er dus nu maar 2 GB of zijn die 4GB toch in orde ?

Mac OS X 10.6.4 (10F569) running in multiuser mode
Memory Page Size: 4096
System has 2 Intel core(s) with SSE
Requested memory: 2178MB (2284806144 bytes)
Available memory: 2178MB (2284806144 bytes)
Allocated memory: 2178MB (2284806144 bytes) at local address 0×0000000101000000
Attempting memory lock… locked successfully
Partitioning memory into 2 comparison buffers…
Buffer A: 1089MB (1142403072 bytes) starts at local address 0×0000000101000000
Buffer B: 1089MB (1142403072 bytes) starts at local address 0x000000014517b000

Hansi2124

In je eerste post zeg je dat je geheugen 2GB is……
Als je inderdaad 2 bankjes van 2GB hebt, kan je proberen of je een verschil merkt als je er 1 uit haalt en dan opstarten. Vervolgens haal je die andere eruit, terwijl je de eerste weer terug op z’n plek doet.

Wat er allemaal mis kan gaan met tools als CleanMyMac, kan je terugvinden als je in het zoekveld Cleanmymac typt.
Maar je hebt nog niet gezegd of je dit soort programma’s inderdaad gebruikt en op een aantal andere vragen geen antwoord gegeven…..

fatboysmart

fatboysmart op 09 september 2010 #

Ik kan je uit ervaring vertellen dat een opeens trage Mac vaak veroorzaakt wordt door een harde schijf die bijna aan het eind van z’n leven is. Maak dus goede backups!

fabian

Bij de laatste diagnosetest van vandaag zijn er geen problemen(zelftest bij het inschakelen).
Harde schijf einde van zijn leven?Imac is amper 3 jaar oud?

hendrik ijzerbroot

hendrik ijzerbroot op 09 september 2010 #

Hansi2124 op 09 september 2010

In je eerste post zeg je dat je geheugen 2GB is……
Maar je hebt nog niet gezegd of je dit soort programma\’s inderdaad gebruikt en op een aantal andere vragen geen antwoord gegeven…..

Je haalt twee namen door elkaar geloof ik. fabian (de TS) heeft 2GB, maar de post direct boven die van jou en waar je op reageert is van iemand anders en die zegt 4GB te hebben. (feconsul)

hendrik ijzerbroot

hendrik ijzerbroot op 09 september 2010 #

fabian op 09 september 2010

Bij de laatste diagnosetest van vandaag zijn er geen problemen(zelftest bij het inschakelen).
Harde schijf einde van zijn leven?Imac is amper 3 jaar oud?

Heb je de hd al gecontroleerd met schijfhulpprogramma? Wat is b.v.b. de SMART status?
Je kunt ook even in safe-mode opstarten (shift ingedrukt houden van af de boing totdat de voortgangsbalk verschijnt). Tijdens een safe-boot wordt er het een en ander hersteld en daarom duurt dit vrij lang, dus niet onderbreken! Daarna gewoon opstarten.

Hansi2124

hendrik op 09 september 2010

Je haalt twee namen door elkaar geloof ik. fabian (de TS) heeft 2GB, maar de post direct boven die van jou en waar je op reageert is van iemand anders en die zegt 4GB te hebben. (feconsul)

Ja, je hebt gelijk. Ik had te snel gelezen denk ik ;-)

fatboysmart

fatboysmart op 09 september 2010 #

Een harddisk kan elk moment kapot gaan, zelfs na 1 dag. Ik heb harde schijven die het al meer dan 10 jaar volhouden, maar ook schijven gehad die het na 6 maanden al begaven.

Ik kan me herinneren dat er ooit eens een onderzoek geweest is bij de servers van Google (?), waaruit bleek dat ze gewoon ‘random’ kapot kunnen gaan, zonder dat leeftijd of gebruiksintensiteit een grote rol speelde.

1984

1984 op 09 september 2010 #

Vinhelper op 09 september 2010

Clean My Mac en al dat soort programma\’s nooit gebruiken! Ze sturen alleen maar dingen in war, waardoor je Mac vreemd kan gaan doen.

Dat geld ook voor onzorgvuldig gebruik van de Terminal, Onyx is een gratis programma waarmee je je Mac kunt optimaliseren, onderhouden en schoonmaken. Met Onyx kun je niets meer dan wat je met de mogelijkheden op je Mac ook kan doen, alleen Onyx heeft al die opties voor jou gebundeld in een programma. Je kunt Onyx gebruiken voor allerlei systeem onderhoudstaken, het controleren van je harde schijf,  het herstellen van permissies, het aanpassen van allerlei systeem instellingen van de Finder, Dock, Dashboard, Safari en veel meer. Ondanks dat Onyx één van de meest gebruikte programma’s is voor de Mac, is niet iedereen even enthousiast over het programma. Voordat je Onyx loslaat op je systeem is het handig je eerst een beetje te oriënteren. Net zoals het gebruik van de Terminal

fabian

fabian op 10 september 2010 #

Heb schijfhulp programma gebruikt,maar dat heeft ook niet veel geholpen,zal ‘onyx’ later is proberen,maar dat programma moet ik eerst eens goed lezen,want sommigen op de forum hebben er problemen mee gehad.
Ziet er naar uit dat m’n harde schijf aan het begeven is denk ik,en het hardware matig is.

hendrik ijzerbroot

hendrik ijzerbroot op 10 september 2010 #

Wat was het resultaat dan van de hd controle? Kreeg je een foutmelding?

Een tool als Onyx zal hier ook niet veel baat hebben. Haast alle onderhoudsfuncties die je ermee kunt uitvoeren worden eigenlijk al automatisch gedaan door Mac OS-X zelf. En opstarten in safe-mode (zie eerdere post van mij) voert ook enkele Onyx “features” uit.
Er is een simpele “truc” om te testen of de oorzaak het systeem of een harddisk is. Maak even een nieuw account aan en log daar op in. Is dat account óók traag, dan zit de oorzaak in het systeem of is het hardwarematig. Werkt dat account goed, dan zit de boosdoener in je huidige account (dus de thuismap). Maar je zegt dat ook het opstarten lang duurt, en dat is nooit een goed teken…

hendrik ijzerbroot

hendrik ijzerbroot op 10 september 2010 #

fatboysmart op 09 september 2010

Een harddisk kan elk moment kapot gaan, zelfs na 1 dag. Ik heb harde schijven die het al meer dan 10 jaar volhouden, maar ook schijven gehad die het na 6 maanden al begaven.
Ik kan me herinneren dat er ooit eens een onderzoek geweest is bij de servers van Google (?), waaruit bleek dat ze gewoon \’random\’ kapot kunnen gaan, zonder dat leeftijd of gebruiksintensiteit een grote rol speelde.

Dat kan best kloppen. Ik heb op dit moment 5 externe schijven. Drie daarvan zijn betrekkelijk nieuw omdat ze dus 3 hd hebben vervangen die achter elkaar stuk gingen (2 merken en verschillende symptomen overigens) binnen 1,5 – 2 jaar van elkaar.
Eentje kon/kan ik nog aan de praat krijgen door hem eerst een uurtje of 2 in de ijskast te zetten.
Er staat er echter 1 tussen die inmiddels ±6 jaar oud is nog nooit kuren heeft vertoond en o.a. gebruikt is voor torrents (24 uur 7 dagen in de week gedurende enkele maanden)

Ik heb het overigens maar 1 keer gehad in een periode van ±15 jaar dat een interne het begaf.

fabian

fabian op 11 september 2010 #

Bestaat dat een zwanenzang van een harde schijf?
ik bedoel paf boem gedaan of langzaam uitdoven?
En als je internet veel gebruikt.In hoeverre is je harde schijf ermee bezig?(teksten bezien,foto’s,youtube filmpjes,enz.)

fatboysmart

fatboysmart op 11 september 2010 #

Harddisks kunnen ‘ineens’ kapot gaan zonder waarschuwing, maar vaak merk je al enige tijd daarvoor dat er ‘iets mis’ is. Het bekendste symptoom daarvan is een langzaam systeem. Ouderdom en gebruik is daarvoor van weinig tot geen belang… het is gewoon pech hebben.

Zorg gewoon voor goede backups (Time Machine), en doe ze iets vaker dan je normaal gewend bent.

Vinhelper

Vinhelper op 11 september 2010 #

Ik volg je tekst niet helemaal, maar ik ga proberen er wat uit te halen:lol:

Als een harde schijf fysiek (qua hardware) tegen zijn einde gaat lopen, gaat ie traag reageren en tikjes/piepen geven.
Maar als het probleem in de voeding ligt, kan ie er in 1 keer mee ophouden. De data is dan meestal nog wel te redden met een andere voeding o.i.d.

Mocht er een softwarefout in lopen is de data backuppen en opnieuw formateren de oplossing.

Tijdens internetten wordt alleen de geschiedenis weggeschreven. Hoe intensief een taak is, maakt voor de levensduur van een harde schijf niet veel uit. Het vaak aan- en uitschakelen en op snelheid komen kan ook de levensduur bekorten, maar het hoeft niet perse. En als laatste is het het beste als een harde schijf niet boven de 40 graden Celsius komt.

Maar je hoeft echt niet perse sterk erop te gaan letten, gewoon laten draaien die handel. :wink:

hendrik ijzerbroot

hendrik ijzerbroot op 11 september 2010 #

Je zou even de trial van Smart Utility kunnen proberen. Dit programma doet het zelfde als schijfhulpprogramma (de S.M.A.R.T. status controleren) maar dan met wat krappere criteria en extra controles. (geeft dus eerder een waarschuwing dat de hd aan het afsterven is)

fabian

fabian op 12 september 2010 #

Hoe doe je het best een backup van je interne Hd naar je externe schijf?
Ik bedoel er zijn een paar honderd duizend onderdelen die moeten overgeheveld worden.Dat kan wat tijd vergen,maar is er in één,twee,drie,een methode?

fatboysmart

fatboysmart op 12 september 2010 #

Als je Leopard of Snow Leopard hebt, gewoon Time Machine gebruiken. Gewoon een lege Externe schijf koppelen en Time Machine activeren. Even geduld (eerste keer kan wel 2 uur duren) en je hebt een perfecte kopie.

Let er wel op dat de externe schijf ‘Mac’ geformatteerd moet zijn. Is hij dat niet dan formatteert Time Machine hem opnieuw, waardoor je dus wel alles kwijt bent op deze schijf.

Andere optie is om een kloon van de complete schijf te maken met bijvoorbeeld superduper. Deze maakt een complete kloon van de harde schijf, die je dus ook weer terug kunt klonen.

Persoonlijk zou ik in jouw geval voor Time Machine kiezen aangezien jouw interne harddisk misschien niet helemaal te vertrouwen meer is, en de kloon dan misschien ook wat foutjes bevat.

hendrik ijzerbroot

hendrik ijzerbroot op 12 september 2010 #

Het hoeft niet persé een lege te zijn hoor. Zolang er maar beduidend meer vrij is dan de grootte van je interne en hij dus HFS+ geformatteerd is.

Hansi2124

Hansi2124 op 12 september 2010 #

fabian op 12 september 2010

Hoe doe je het best een backup van je interne Hd naar je externe schijf?

Als je even de zoekfunctie gebruikt, kom je het antwoord ook tegen. Het is iets wat al vaker is gevraagd namelijk.

fabian

fabian op 13 september 2010 #

Ik heb time machine gebruikt,kende het nog niet daar ik versie 10.6.4 pas heb,dus eigenlijk mag m’n computer kapot gaan zonder iets te verliezen:-).

fatboysmart

fatboysmart op 13 september 2010 #

Prima. Ik zou nu gewoon de time machine schijf elke paar dagen even aankoppelen. De backups die dan gemaakt worden duren maar heel kort omdat alleen de wijziging t.o.v. de laatste backup gekopieerd worden. Je krijgt overigens na 10 dagen een melding dat het weer eens tijd wordt. Negeer je die melding dan krijg je hem weer na 30 dagen.

Mocht je harddisk het nu echt begeven, dan koop je een nieuwe, installeer je het systeem opnieuw van de snow leopard schijven, en dan krijg je vanzelf de vraag of je een Time Machine backup wilt terugzetten.
Koppel je harddisk dan aan de computer en klik op ja, en na een poosje ben je weer precies waar je was op het moment van je laatste Time Machine backup.

Ik kan je uit ervaring (2x) vertellen dat het feilloos werkt.

Over dit topic

Gestart op 09 september 2010 door fabian

Laatste reactie door fabian

Je kunt alleen reageren met een gratis OMT account.
Log in.

Inloggen