One More Thing » Community » Forum » Pro » Grafisch & Fotografie » Superzoom of Spiegelreflex?

Superzoom of Spiegelreflex?

SanneTerpstra.com

SanneTerpstra.com op 30 juni 2009 #

Hallo allemaal,

Ik ben dol op fotograferen, dit doe ik dan ook met de camera van mijn vader.. een Canon EOS 400D
Dit is dus een spiegelreflex camera. Nou komt het vrij vaak voor dat mijn vader de camera wil gebruiken, als ik hem ook wil gebruiken. Daarom zoek ik nu naar een eigen camera.

Met een spiegelreflex camera kan ik al vrij goed overweg, ik weet wat het diafragma is de sluitertijd en de ISO waarden, en hoe deze in te stellen bij bepaalde momenten.

Nou zit ik te twijfelen tussen een spiegelreflex en een superzoom. Als ik zeg spiegelreflex bedoel ik de Nikon D60, en als ik zeg een superzoom bedoel ik de Panasonic DMC-FZ28 (dus niet zo’n superzoom waar je niks op kunt instellen)

Nadelen van de superzoom: Geen optische zoeker en geen mogelijkheid tot verwisselen van lenzen.
Nadelen spiegelreflex: Niet echt compact, lenzen zijn erg duur.

Ik fotografeer vooral natuur, maar ben zo langzamerhand ook aan het experimenteren met andere onderwerpen om te fotograferen.

Wat denken jullie dat het beste is, een superzoom of een spiegelreflex? Mijn budget ligt rond de 300/400 euro.

Bvd!

olbo

olbo op 30 juni 2009 #

Ik zou voor een spiegelreflex gaan. Daar kun je toch altijd later de zoom aan toe voegen? En je kunt je lenzen delen met die van je vader.

Jelle Ages

Jelle Ages op 30 juni 2009 #

Ik twijfelde ook erg sterk tussen een spiegelreflex en de Panasonic FZ28. Uiteindelijk ben ik toch gegaan voor de spiegelreflex, omdat je dan sowieso lekkerder fotografeert (klikken is maken) en je hebt de optie nieuwe lenzen te kopen. Ik heb de Canon EOS 1000D gekocht, ik heb een tijdje met de meegeleverde lens (18-55 IS) gespeeld en dit beviel heel goed. Een tijdje later heb ik het uitgebreid met een groothoek-zoomlens van Sigma (18-200 OS). Geen moment heb ik hier spijt van gehad!

Succes!

Jelle

bladerunner

bladerunner op 30 juni 2009 #

Mijn vrijblijvend advies is ook een spiegelreflex. Als het dan toch een superzoom wordt dan zou ik voor de Canon SX10 IS of Panasonic FZ28 gaan.

Zie ook: http://www.dpreview.com/reviews/Q109superzoomgroup/

Happy Switch

Happy Switch op 30 juni 2009 #

Hi Sanne,

Als ik jou was zou ik voor de spiegelreflex gaan, je noemt zelf al de voordelen op.
En als je wilt experimenteren, heb je veel meer mogenlijkheden.

En zou dan toch voor een Canon gaan, niet dat Nikon beter of slechter is,
maar aangezien je vader al een Canon bezit lijkt me dit wel zo makkelijk, kun je de lenzen uitwisselen.

queenfan

queenfan op 30 juni 2009 #

Spiegelreflex zeker betere beeldchip waarbij je betere en mooiere foto’s kan maken.

En het aantal pixels niet naar kijken.

driesdk

driesdk op 30 juni 2009 #

Een canon reflex. Zoals al aangehaald kan je dan lenzen uitwisselen, en je gaat na een tijdje vanzelf toch een reflex kopen als je die superzoom beu bent denk ik. Dan geef je uiteindelijk dubbel geld uit. en dat geld kan je beter gebruiken voor een toffe lens voor op je reflex.

Als je toch voor Nikon zou gaan, de d90 is een fantastisch toestel qua prijs/kwaliteit.

Edit: sorry had het budget niet gezien, wel canon heeft budget reflexcamer’s van iets boven de 400 euro met een 18-55 kitlens. Beter heel even langer sparen en echt tevreden zijn.

fozzy

fozzy op 30 juni 2009 #

Superzoom geen zoeker?? Kijk dan eens naar de Canon SX1 of SX10??
je kan switchen, of via LCD, of zoeker, in zoeker kan je ook het ‘raster’ weergeven, zodat je onderwerp gecentreerd op de foto staat, en LEGIO instelmogelijkheden in de handmatige stand.

heb dr zelf ook 1 inmiddels, de SX10is, en maakt superplaatjes, 20x zoom, 80x digitaal zoom, en dat is nog redelijk scherp.
SX10 koste me 340 eurie, incl. oplader/batterijen, 4gb disk, lowepro tas.

Simon90

Simon90 op 30 juni 2009 #

Fozzy: Sanne heeft het over een optische zoeker.

Dan zal ik ook nog even: ga voor de reflex. Zo’n superzoom ben je heel snel zat en ze behouden hun waarde slecht. Zonde van het geld dus. De instap spiegelreflexen kosten bovendien geen drol meer tegenwoordig. Je kan ook voor een tweedehands gaan, ben je nog goedkoper uit.

Een paar jaar geleden heb ik de de fout wel gemaakt en de Fuji s5600 (superzoom) aangeschaft. Niet veel later heb ik een 350D tweedehands op de kop getikt. Het beeldkwaliteitsverschil was aanzienlijk. spiegelreflex -> grotere sensor -> minder ruis -> scherpere beelden.
En dan hebben we het nog niet eens over het glaswerk.

computer space

computer space op 30 juni 2009 #

Superzoom is maar voor 2 dingen goed: voor natuurfotografie en papparazi. In alle andere gevallen krijg je vaak betere foto’s als je naar het onderwerp toe loopt en contact maakt. 28mm-200mm kleinbeeldequivalent (7x zoom) is zat bereik voor 99,9% van normaal fotowerk. Op een spiegelreflex is dit bereik bij voorkeur opgedeeld in 2 of meer lenzen, een alles in 1 is te veel compromis.

fozzy

fozzy op 30 juni 2009 #

Op een spiegelreflex is dit bereik bij voorkeur opgedeeld in 2 of meer lenzen, een alles in 1 is te veel compromis.

Ja en dus zit je al snel aan een paar lensen die niet goedkoop zijn dus.
Toevallig bevalt mij de SX10 prima, voor de huis/tuin/keukenfotografie.

SLR is natuurlijk beter, maar je moet het geld er ook maar voor (over) hebben.

sysop

sysop op 30 juni 2009 #

En dan is er nog de “bridge” camera zoals de Fuji Finepix s100fs die aanvoelt (en uitziet) als een “echte SLR”.
Als je niet van plan bent om lenzen te wisselen dan is alleen de kleinere sensor (minder scherptedieptebereik) een minpuntje, verder maakt deze Fuji prima foto’s (als je de witbalans in orde hebt)  :)
Voordeel van z’n electronische viewfinder is dat je een live histogram kunt tonen.

Rob Taal

Rob Taal op 30 juni 2009 #

Spiegelreflex heeft mijn voorkeur.
Met zo’n superzoom kan je wel vaak diafragma instellen, alleen zijn ze in waardes veel beperkter dan een spiegelreflex.
Verder vind ik de onscherpte van de reflex mooier.

olbo

olbo op 30 juni 2009 #

"Rob

Verder vind ik de onscherpte van de reflex mooier.

Ik probeer juist altijd scherpe foto’s te maken  :P

JOR

JOR op 30 juni 2009 #

Kieken zit niet perse in de scherpte :wink:

fozzy

fozzy op 30 juni 2009 #

haha ..Olbo. :evil:  

Er zijn ook foto’s die er super uitzien als de omgeving scherp is, en de persoon waar het om draait juist niet!

Zie deze foto van mijn zoontje met de Banthumloop….. Natuurlijk heb ik de originele jpg file officieel gekocht van de fotograaf voor eigen gebruik..

olbo

olbo op 30 juni 2009 #

Ik begrijp. De kwaliteit van een spiegelreflex ligt iets hoger, dus zal dit ook in de scherptediepte terug te zien zijn.

MacAanZee

MacAanZee op 30 juni 2009 #

Ik zou altijd gaan voor de spiegelreflex en dan zou ik een Nikon nemen. Zelf heb ik al vijf jaar een Nikon D70 met een zoomlens, die me erg goed bevalt. Ik heb er in allerlei landen intussen zo’n 12.000 foto’s mee gemaakt en hij doet het nog steeds prima. De accu gaat enorm lang mee voordat je ‘m weer hoeft  te laden. Dan kan je honderden foto’s maken zonder tussendoor te laden. Is dus erg makkelijk in het gebruik. Je hebt op het ogenblik ook een lens die van groothoek naar zoom gaat. Weet niet precies het typenummer, maar dat vind je wel op internet.  Of op de site van Nikon zelf.  Is een keer een flinke aanschaf, maar dan hoef je dus niet steeds andere lenzen te kopen en heb je aan een lens genoeg. Zelf vind ik Nikon het beste. Maar ja er zijn altijd een beetje twee kampen:  Het Canon kamp en het Nikon kamp. Toch zie ik bij professionals heel veel Nikon camera’s. En zelf vind ik dat beter.  De prijzen zijn de laatste jaren erg gedaald.

Pieterr

Pieterr op 30 juni 2009 #

@Sanne: Misschien te proberen (ik ken vaders die hier ingetrapt zijn; de echte barriere is misschien je moeder):
Overtuig je vader ervan dat die Canon EOS 400D van hem écht niet meer kan. Laat hem een nieuwe DSLR kopen. Bij voorkeur weer een Canon zodat jij zijn lenzen kunt blijven gebruiken. Want jij kunt daarna voor een zacht prikkie zijn 400D overnemen (krijgen?). En zo slecht is die 400D natuurlijk helemaal niet. Maar dat moet je hem natuurlijk niet vertellen… ;-)

Wat zeg je, leest je vader ook mee op dit forum? Tja…

Happy Switch

Happy Switch op 30 juni 2009 #

Zelf vind ik Nikon het beste. Maar ja er zijn altijd een beetje twee kampen:  Het Canon kamp en het Nikon kamp. Toch zie ik bij professionals heel veel Nikon camera’s. En zelf vind ik dat beter.  De prijzen zijn de laatste jaren erg gedaald.

Zelf gebruik ik ook een Nikon D200, Nikon en Canon verschillen echt niet veel in kwaliteit, en zeker de instap modellen doen niets voor elkaar onder.
Aangezien paps al een Canon heeft, en naar ik aanneem dus ook lenzen, zou ik toch echt voor een Canon kiezen.

SanneTerpstra.com

SanneTerpstra.com op 30 juni 2009 #

Hallo allemaal,

Heel erg bedankt voor alle nuttige reacties! Als ik de reacties zo bekijk zal ik moeten gaan voor een spiegelreflex, dan weet ik dat in ieder geval.

Nu is nog de vraag welke.. Zoals ik al zei ligt mijn budget rond de 300/400 euro. Voor dit geld kun je een leuke instap-camera kopen, gezien de vergelijkingssite kieskeurig.

Ik denk dat ik sowieso voor een Nikon ga, omdat de Canon van mijn vader de grote zoomlens (een Sigma) niet ondersteunt bij bepaalde modes.. Wil je een foto maken in bijvoorbeeld de M stand of Auto stand dan geeft hij de melding: “Kan opname niet maken. Schakel de camera uit en weer in, of herplaats de batterij”. Op deze manier raak ik wel een beetje het vertrouwen kwijt van Canon, vandaar dat ik voor een Nikon ga (denk ik!)

Alle suggesties zijn welkom! Ik heb namelijk geen ervaring met Sony of Pentax camera’s. Welke spiegelreflex zou ik volgens jullie moeten nemen met een waarde tussen de 300/400 euro?

Opnieuw bij voorbaat dank! :)

Oh en Pieter, mijn vader heeft geen behoefte aan een nieuwe camera, deze vind hij prima.. :cry:   :P

fozzy

fozzy op 30 juni 2009 #

ieder heeft persoonlijke voorkeur denk ik..

Begin hier dan eens met een vergelijk:  kan je tenmisnte alvast huiswerk doen, of ga langs een goede shop en laat je voorlichten, maar niet gelijk het duurste aansmeren.

http://www.letsgodigital.org/nl/camera/specification/compare.html

Simon90

Simon90 op 30 juni 2009 #

Als je niet voor Canon gaat moet je maar een Nikon nemen.
Beide merken hebben een zeer groot arsenaal aan kwaliteitslenzen.

Dbakker

Dbakker op 30 juni 2009 #

Gewoon ter discussie een redenatie die ook te houden is.
Ruil ‘m graag in tegen een betere…

Alle goeds over de Nikon, Canon, Sony etc. dslr’s.
Maar toch zou ik nu in jouw schoenen zou staan voor de Panasonic gaan.

In alle eerlijkheid is dat gezien zijn prijs rond de ca 290,– een prachtige camera.
Daarvoor heb je
a. nog geen body (beetje instapper body = ca 300,- tot 350,-)
b. al helemaal geen goede lens, gemiddelde 50 mm lens 1.4 is als gauw ca. 290,-

Ga je dan toch al in kwaliteit iets minder doen dan zou je als volgt kunnen redeneren.
Body 350,– + kit lens 45,– (28-55 mm) = 395,–
Je hebt dan nog helemaal niets. Gewoon een standaard camera zonder serieuze zoom, zonder echt mooie lichtsterke lenzen.

De Panasonic heb je voor ca. 300,–, met zoom, lichtsterke lens en nog veel meer.

Dslr body’s schrijf je in nog geen 5 jaar af.
Immers de techniek van 5 jaar geleden is nu al redelijk achterhaald.
Denk maar aan de dingen van toen: het kleine scherm, andere lichtmeting, lage iso, klein dynamisch bereik, minder kleurdiepte etc.
Denk aan de dingen van nu: hoge iso, het steeds meer verdwijnen van de zoeker, betere lichtmeting, HR, groot scherm, etc.
Denk aan de ontwikkelingen binnenkort: nog hogere iso’s (minder lichtsterke lenzen nodig), prachtig grote schermen, HR+, groot dynamische bereiken, meer technieken als face detection op reflexen, verdwijnen van de spiegel, nog grotere sensors, minder ruis etc..

Verder zijn lenzen de afgelopen jaren erg aan prijscurrosie onderhevig geweest.
Een 70-200 IS koste 4 jaar geleden 1800,– en nu rond de 1200,–
Hmmm…. voor’t verschil kun je makkelijk een mooie body kopen.

Stelling is dan ook. Koop gewoon een lichte leuke camera all in one en geniet van alle mogelijkheden daarvan.
Wacht 5 jaar tot je echt het grote geld binnen handbereik hebt en koop dan beter spul voor veel minder.
Kun je verder je hobby verder uitdiepen, uitwerken en kijken of je’t echt leuk vindt.

Succes met je keuze.
Douwe-Jan

p.s.
Oh, ja, ik was het nog vergeten… tegen die tijd (over 5 jaar) ruil je toch je body in waarvoor je toendertijd bij een dslr 60 euro meer had betaald.

mark-a-mac

mark-a-mac op 30 juni 2009 #

"SanneTerpstra.com"

Ik denk dat ik sowieso voor een Nikon ga, omdat de Canon van mijn vader de grote zoomlens (een Sigma) niet ondersteunt bij bepaalde modes.. Wil je een foto maken in bijvoorbeeld de M stand of Auto stand dan geeft hij de melding: “Kan opname niet maken. Schakel de camera uit en weer in, of herplaats de batterij”. Op deze manier raak ik wel een beetje het vertrouwen kwijt van Canon, vandaar dat ik voor een Nikon ga (denk ik!)

Dat ligt eerder aan de Sigma dan aan de Canon. De zogenaamde vreemdmerk-objectieven hebben nu eenmaal niet de elektronica/firmware die Canon en Nikon wel in hun objectieven stoppen. En dat levert wel eens problemen op. Ik heb jarenlang met veel plezier met Tamrons, Tokina’s en Sigma’s (altijd de duurdere en betere) gefotografeerd, maar inmiddels kom ik daarop wel terug. Hoewel ze optisch en mechanisch vaak net zo goed of beter zijn dan de originele C of N-variant en in elk geval meestal goedkoper, gaat het op het vlak van elektronica gewoon niet altijd goed. Zelf heb ik met twee lenzen (Sigma en Tamron) al problemen gehad. Dus…

Pieterr

Pieterr op 30 juni 2009 #

Eens met mark-a-mac.

"SanneTerpstra.com"

Ik denk dat ik sowieso voor een Nikon ga, omdat de Canon van mijn vader de grote zoomlens (een Sigma) niet ondersteunt bij bepaalde modes.

Heb je al getest of deze lens in die modes op een Nikon body wel probleemloos werkt?

Rob Taal

Rob Taal op 01 juli 2009 #

Heb je al getest of deze lens in die modes op een Nikon body wel probleemloos werkt?

Camera heeft een andere vatting, lukt dus niet.
Waarschijnlijk is het Sigma objectief nog uit het analoge tijdperk en heeft een ander motortje.
Om dit op te lossen moet de motor vervangen worden door Sigma

Michaeldw

Michaeldw op 01 juli 2009 #

Wou net zeggen, dat probleem ligt niet aan Canon, maar ligt bij Sigma.

SanneTerpstra.com

SanneTerpstra.com op 01 juli 2009 #

Oke bedankt.

Nog een vraagje. Ik weet dat ik nu een spiegelreflex ga kopen, hartstikke mooi.

Wat is jullie advies, nu een instapcamera kopen of nog even doorsparen en een midden-klasse camera kopen. Ik hoorde dat de body niet zo belangrijk, maar juist de lens belangrijk is. Dat zou dus betekenen dat ik een (relatief goedkope) Nikon D60 body kan kopen, maar dan een wat duurdere lens?

Of kan ik toch beter een Nikon D90 kopen, met zijn standaard lens?

Alle advies is welkom!

Pieterr

Pieterr op 01 juli 2009 #

Als de keuze is tussen een D60 en een D90 zou ik gaan voor de Nikon D90 + AF-S 18-105mm VR kit voor 900 euro.

[size=9:ae580a103a]Maar ik heb zelf een Canon…[/size:ae580a103a]

Over dit topic

Gestart op 30 juni 2009 door SanneTerpstra.com

Laatste reactie door Pieterr

Je kunt alleen reageren met een gratis OMT account.
Log in.

Inloggen