One More Thing » Community » Forum » Pro » Audio & Video » Stem uit een nummer halen (garageband)

Stem uit een nummer halen (garageband)

Eple

Eple op 03 oktober 2010 #

Luitjes,

Binnekort heb ik een feestje waar we met z’n alle een stukje doen. Dit onder een heel fout nummer alleen moet ik de stem van de artiest uit het nummer krijgen. Ik kan namelijk geen karaoke versie van het nummer vinden.

Is dit uberhaupt mogelijk in garagband? Of heeft iemand een site waar ik het nummer ” Tony Marshall – Schone maid ” in karaoke versie kan downloaden?

Gr. Eple

Poezenbeest

Poezenbeest [moderator] op 03 oktober 2010 #

Letten we er even op dat het helpen bij verspreiding van auteursrechtelijke werken op OMT niet toegestaan is? Misschien zijn er gratis karaoke-versies te krijgen, maar het antwoord op de eerste vraag is natuurlijk interessanter.

Eple

Eple op 03 oktober 2010 #

Haha ja. Ik ben gewoon bereid om het nummer te kopen als het er is, dus dat is geen probleem. Maar ik snap het. Het is dezelfde melodie van ” Hey Marloes ” alleen daar zijn ook geen karaoke versies van en daar snap ik echt niks van.

Pieterr

Pieterr op 03 oktober 2010 #

Heerlijk nummer! :lol:

Facundo

Facundo op 03 oktober 2010 #

Nee, dat is niet mogelijk in GB. GB is geen editor. De enige ‘optie’ is in een music editor frequenties gaan uitfilteren, maar echt bruikbaar? Dat vergt veel tijd en een prof met professionele software. GB zou alleen zijn te gebruiken als je de stem op een apart spoor zou hebben staan.

hendrik ijzerbroot

hendrik ijzerbroot op 03 oktober 2010 #

Heb je hier iets aan? (ze bestaan wel, alleen niet gratis, is alleen een kwestie van goed googelen)

hendrik ijzerbroot

Facundo op 03 oktober 2010

GB zou alleen zijn te gebruiken als je de stem op een apart spoor zou hebben staan.

En dat betekend dat het MIDI bestand voorhanden moet zijn, want dat is de enigste import mogelijkheid van GB.

Facundo

Facundo op 03 oktober 2010 #

Ook nooit naar op zoek geweest, maar nooit geweten dat er muziek in MIDI te koop is op internet.

mark-a-mac

mark-a-mac op 03 oktober 2010 #

Hmmmm, IMGTFY

KarelWillem

KarelWillem op 03 oktober 2010 #

hendrik op 03 oktober 2010

GB zou alleen zijn te gebruiken als je de stem op een apart spoor zou hebben staan.

En dat betekend dat het MIDI bestand voorhanden moet zijn, want dat is de enigste import mogelijkheid van GB.

Wat zeg jij nou voor vreemde dingen?
Dat is onzin
Je kunt een complete audiomix binnenhalen.
Er zijn zelfs artiesten die hun mix aanboden in Garageband formaat.
Daar kon je de stem dus eenvoudig verwijderen, door een compleet spoor er uit te halen.

chatsmit

chatsmit op 03 oktober 2010 #

Er zijn zelfs artiesten die hun mix aanboden in Garageband formaat.

Oh? Waar kun je die mixen aanvragen, persoonlijk bij de bands zelf of is er een shop/ database van? Ben serieus benieuwd, is wel handig soms namelijk.

hendrik ijzerbroot

@KarelWillem:

Ten eerste: een “Audiomix” is geen formaat. Een audio mix is een proces waarbij meerdere geluidsbronnen gemixed worden tot (meestal) 2 kanaals stereo in b.v.b. MP3, AAC, AIFF of WAV formaat, wat dan niet meer makkelijk bewerkt kan worden. Als je een GB project gaat “mixen” en naar iTunes stuurt (dus deelt), kun je dus een stem niet meer verwijderen. De meeste artiesten zullen juist trouwens niet willen dat men hun werk kan aanpassen. Ten tweede: het GB formaat (een GB project bestand dus) is specifiek en geen algemene standaard. Aangezien MIDI dit wel is, wordt de kans al veel groter (zie mijn link in mijn eerste post) dat je iets bruikbaars vindt. Ik denk niet dat er van “schone maid” iets anders is te vinden dan in MIDI (het moet immers multi-track zijn wil je de stem kunnen verwijderen)
—————————————

Volgens de link van marc-a-mac schijnt het te kunnen met het programma Audacity. Maar dan moet je wel wat ervaring hebben in het editen van audio signalen. Facundo gaf dat ook al aan, en je kunt je afvragen of het op korte termijn lukt, want het frequentiespectrum bepaald hier de “moeilijkheidsgraad” van het uitfilteren. (vooropgesteld natuurlijk dat je het juiste audio bestand vindt.)
Ik heb zelf wel eens geprobeerd om (met GB) in een mono opname van oude TV tunes aparte frequentie gebieden te isoleren van de rest zodat je b.v.b. 8 losse signalen krijgt en dan hier weer een stereo bestand van maakt. Ik kan je vertellen dat dat monnikenwerk is.

Faure

Faure op 04 oktober 2010 #

De link die door marc a mac gegeven wordt is allerminst een garantie tot succes. Wat je doet is je zet de stereo uit fase en filtert daardoor mono signalen weg. De stem zit vaak in het midden dus die verdwijnt inderdaad, maar daarnaast neem je meestal kick en snare drum mee, en eventueel de bas, tenzij je filters gaat toepassen op frequenties. Het eindresultaat blijft in ieder geval een track van mindere kwaliteit en je hebt geen stereo meer. Vaak hebben tracks bovendien een reverb die wel stereo is, dus je hoort dan nog steeds de echo van de stem door je muziek heen.

Kortweg; het is onmogelijk om van een mp3tje (of cd track) de stemmen er goed uit te halen en een echte karaoke track van te maken. Daarentegen zijn er bedrijven die deze tracks professioneel na maken zonder zang (orkestbanden genaamd) en als je dus echt werk ervan wilt maken kan je die aanschaffen.

het verhaal van karel willem: ik denk dat het aantal mensen dat hun opnames (oftwel de multitrack) beschikbaar stelt, in ieder geval met commercieel uitgebrachte muziek (commercieel is hier muziek waaraan verdiend wordt, geen top40), gering zal zijn. Zoals hierboven aangegeven wordt, wil je als artiest niet dat opeens iedereen aan je liedje gaat sleutelen.

Gezien het type liedje dat door topicstarter gewenst is, zou ik gewoon op zoek gaan naar iemand die die orkestbanden maakt en er een bestellen.

Afroman

Afroman op 04 oktober 2010 #

Nee, dat is niet mogelijk in GB. GB is geen editor. De enige \’optie\’ is in een music editor frequenties gaan uitfilteren, maar echt bruikbaar? Dat vergt veel tijd en een prof met professionele software. GB zou alleen zijn te gebruiken als je de stem op een apart spoor zou hebben staan.

Wat je eigenlijk zegt is dat het wel kan met bijvoorbeeld Logic, Protools, of Ableton?

imaccer2

imaccer2 op 04 oktober 2010 #

Hoi het nummer kun je vinden op deze link ( site )http://www.instrumental.net
Groetjes  Fijne dag nog  Marc ben zelf een karaokee man maar had het nummer niet in bezit.
http://www.instrumental.net/sample.php?products_model=33207 Stukje dat je kan horen is van goede kwaliteit

KarelWillem

KarelWillem op 04 oktober 2010 #

hendrik op 03 oktober 2010

…Ten eerste: een “Audiomix” is geen formaat. Een audio mix is een proces waarbij meerdere geluidsbronnen gemixed worden tot (meestal) 2 kanaals stereo in b.v.b. MP3, AAC, AIFF of WAV formaat, wat dan niet meer makkelijk bewerkt kan worden. …

Het ging meer om het feit dat je MIDI als enige optie aangaf.

Dit maakt mijn reactie misschien wat duidelijker:

http://www.macupdate.com/info.php/id/17745/the-hand-that-feeds-garageband-song

Losse sporen voor alle instrumenten en stem.
Het leven zou makkelijk zijn als alle artiesten hun muziek zo afleverden. :lol:

chatsmit

chatsmit op 04 oktober 2010 #

imaccer2 op 04 oktober 2010

http://www.instrumental.net/sample.php?products_model=33207 Stukje dat je kan horen is van goede kwaliteit

Oh God oh God, ik ga echt nooit trouwen! Dan maar geregistreerd partnerschap..
Trouwens, ik ken het origineel niet, maar als je die sample een stuk of 6x loopt dan heb je het hele nummer toch? Sample eindigt precies op de maat… En de eerste 3 maten knip je er af.

Faure

Faure op 04 oktober 2010 #

KarelWillem op 04 oktober 2010

Losse sporen voor alle instrumenten en stem.
Het leven zou makkelijk zijn als alle artiesten hun muziek zo afleverden. :lol:

Ik denk hier dat je zowel de kracht, noodzaak als kunst/kwaliteit van mixen onderschat ;-).

hendrik ijzerbroot

hendrik ijzerbroot op 04 oktober 2010 #

KarelWillem op 04 oktober 2010

Het ging meer om het feit dat je MIDI als enige optie aangaf.

Ik sprak ook in de context van dit topic. :wink:

hendrik ijzerbroot

chatsmit op 04 oktober 2010

Oh God oh God, ik ga echt nooit trouwen! Dan maar geregistreerd partnerschap..

:lol:  :lol:
Ik heb wel eens masochistische neigingen, dus wilde ik weten om welk liedje het nu eigenlijk gaat. Brrrr, :sick:  en dan te bedenken dat ik van klassiek hou… :lol:

p.s: waar is de TS? Gaat het feest niet door of zo?

hendrik ijzerbroot

Afroman op 04 oktober 2010

Wat je eigenlijk zegt is dat het wel kan met bijvoorbeeld Logic, Protools, of Ableton?

Logic e.d. hebben meer mogelijkheden op dit gebied, maar het blijft een moeilijk proces om bij 1 audiosignaal specifieke geluiden er uit te filteren. Helemaal 100% lukt niet zonder ook de overige geluiden in dat zelfde frequentie gebied aan te tasten.

piddy4888

piddy4888 op 04 oktober 2010 #

Het is een beetje Microsoft Paint met Adobe Photoshop CS5 vergelijken… Tuurlijk kan je die stem eruit filteren met Garageband, als je de goeie frequenties er maar uit haalt. Dat is alleen ontzettend lastig en makkelijker te doen in een fatsoenlijk audio-edit programma.

chatsmit

chatsmit op 04 oktober 2010 #

Vergis je niet in die Garageband, kun je meer mee dan je denkt! De kracht zit hem uiteindelijk toch in de plugins die je gebruikt en er zitten notabene al standaard goede effecten in! GB is juist erg eenvoudig te bedienen, dat wekt de indruk dat het een slap programma is, maar ik vind dit juist de kracht ervan. Vind het een belediging als je het vergelijkt met MS Paint :lol:

hendrik ijzerbroot

Helemaal mee eens! Ik heb er o.a. een symfonie mee gecomponeerd en een viool concert.

Over dit topic

Gestart op 03 oktober 2010 door Eple

Laatste reactie door hendrik ijzerbroot

Je kunt alleen reageren met een gratis OMT account.
Log in.

Inloggen