One More Thing » Community » Forum » Mac Hardware » Desktop » SSD in 27" Imac medio 2010

SSD in 27" Imac medio 2010

mrdavidoff

mrdavidoff op 28 november 2012 #

de een zegt dat het niet kan, de ander zegt dat het wel kan,zelfs de verschillende APR’s spreken elkaar tegen.
Daarom mijn vraag, heeft iemand hier op het forum een ssd ingebouwd.
Groet.

TomStapels

TomStapels op 28 november 2012 #

kan gewoon hoor.

Hier een how to: http://ryantrotz.com/2011/09/ssd-upgrade-on-a-mid-2010-imac/

TomStapels

TomStapels op 28 november 2012 #

Hier nog alle stappen in een video.
http://www.youtube.com/watch?v=kYZLqLDx2f8

mrdavidoff

alle video’s op internet zeggen dat het kan met een imac 27″ medio 2010. maar dat APR’s verschillende
verhalen vertellen blijf ik vreemd vinden.
de orginele HD moet blijven zitten, ook de Superdrive.
het gaat dus niet om de superdrive of hd te vervangen voor de ssd.
ik zou graag een officieel uitsluitsel willen hebben van iemand die bij apple werkt.

polansky

polansky op 28 november 2012 #

Het kan!

Maar er één dingetje dat je NIET moet vergeten en dat is dat je de temp sensor van je oude HDD even kortsluit. Doe je dat niet dan gaan je ventilatoren op volle toeren loeien en dat is nou net niet de bedoeling.

De orginele HDD is namelijk voorzien van een speciale firmware die kijkt of er een fan is aangesloten. Is die kabel niet aangesloten, denkt je mac dat de drive oververhit is en gaat de ventilator loeien als een gek. Door het kortsluiten van de temp sensor is dit ‘probleempje’ eenvoudig te verhelpen.

Wil je de orginele HDD blijven gebruiken dan kun je gebruik maken van de ‘extra’ aansluiting die aan de achterzijde van het moederboard nog beschikbaar is. In dat geval hoef je de temp sensor niet kort te sluiten en kun je gebruik maken van die vrije poort. De SSD plak je dan vast met ducktape of je koopt er een speciale bay voor.

LET WEL!!!!! Het is héél, héél lastig om bij die vrije poort te komen. Ik heb me destijds rot gefreubeld en was bang om het moederboard te breken. Dat is een waarschuwing die je serieus moet nemen!!!

Het klusje wat je wil uitvoeren is niet echt heel eenvoudig, ik zou op zoek gaan naar een APR die dit voor je wil doen, zodat je in ieder geval niet zelf schade aan je imac hebt veroorzaakt.

mrdavidoff

bedankt polansky, hier heb ik wat aan…heb inmiddels ook een mail naar macrepair gestuurd in a’dam.
benieuwd wat zij zeggen. ik hoop ook dat apple medewerkers mee lezen op dit forum en een reaktie willen geven.las macrepair een video zouden kunnen maken van de inbouw weet ik zeker dat de klanten zullen toestromen….:)

polansky

polansky op 28 november 2012 #

Je kunt er ook aan denken om de orginele HDD als externe schijf te gaan gebruiken via een firewire 800 kastje en enkel de HDD te vervangen door een SSD. In dat geval blijft het een flinke operatie, maar de kans dat er iets misgaat is een stuk kleiner. Kijk ook eens bij iFixit.com hoe je de iMac moet openen.

mrdavidoff

ifixit.com is kind aan huis hiero…….:)

computer space

computer space op 28 november 2012 #

TomStapels op 28 november 2012

Hier nog alle stappen in een video.

http://www.youtube.com/watch?v=kYZLqLDx2f8

Is er ook een voor de 27 inch?

An3s

An3s op 29 augustus 2013 #

wat is het geworden? Ik zit namelijk aan hetzelfde te denken

joram

joram op 29 augustus 2013 #

Ik heb ‘t destijds met m’n eigen 21.5″ iMac uit 2010 zelf gedaan. Qua te nemen stappen is ‘t erg vergelijkbaar met de 27″ iMac uit 2010, en ‘t neemt ongeveer een uurtje in beslag als je ‘t voor het eerst doet. Het moeilijkste vond ik nog de kabeltjes weer aansluiten op de achterkant van de monitor, maar verder was ‘t eigenlijk heel makkelijk te doen. Superdrive eruit, Optibay met SSD erin, en knallen maar :)

Over dit topic

Gestart op 28 november 2012 door mrdavidoff

Laatste reactie door joram

Je kunt alleen reageren met een gratis OMT account.
Log in.

Inloggen