One More Thing » Community » Forum » Mac Software » Mac Apps (Overige) » Spellingcontrole in Office Word

Spellingcontrole in Office Word

SoSuMe

SoSuMe op 19 november 2003 #

Ik heb onlangs het Office pakket geïnstalleerd op mijn imac.
Nou ben ik al dagen bezig om de spellingscontrole in Word actief te maken, maar het wil maar niet lukken.
Ook als ik de taal omzet naar ’Dutch’ lukt het maar niet, hij houdt deze instellingen niet vast.
Is er iemand die dit probleem ook gehad heeft en er wel uitgekomen is??

Prodoc

Prodoc op 19 november 2003 #

Als Windows gebruiker kan ik alleen een suggestie geven. Ik heb namelijk absoluut geen verstand van Mac OS. Laat staan dat ik wist dat er uberhaupt een Mac OS versie voor Word was.

Onder Windows is de taal waarop ie de spelling controleerd afhankelijk van de taal waarop je besturings systeem is ingesteld. Onder Windows moet je volgens de Microsoft “logica” dat instellen bij je toetsenbord instellingen. Daar geef je dan de layout van je toetsenbord op en de taal.

Wat je kunt proberen is te kijken op welke taal jou Mac OS staat ingesteld. Het is waarschijnlijk vast wel mogelijk een Engelse Mac OS versie te hebben en de taal waarmee je werkt op Nederlands te zetten.

Frans

Frans op 19 november 2003 #

Heb je de woordenboeken ook geinstalleerd ?

Ga daarvoor naar de map Valuepack op de installatie CD.

Klik op de installer en ga dan het rijtje af tot je bij proofing tools komt.

Klik daar Dutch aan en klaar ben je .

Groeten,

Frans

KeKo

KeKo op 19 november 2003 #

"Prodoc"

Als Windows gebruiker kan ik alleen een suggestie geven. Ik heb namelijk absoluut geen verstand van Mac OS. Laat staan dat ik wist dat er uberhaupt een Mac OS versie voor Word was.

Onder Windows is de taal waarop ie de spelling controleerd afhankelijk van de taal waarop je besturings systeem is ingesteld. Onder Windows moet je volgens de Microsoft “logica” dat instellen bij je toetsenbord instellingen. Daar geef je dan de layout van je toetsenbord op en de taal.

Wat je kunt proberen is te kijken op welke taal jou Mac OS staat ingesteld. Het is waarschijnlijk vast wel mogelijk een Engelse Mac OS versie te hebben en de taal waarmee je werkt op Nederlands te zetten.

ik ben wel benieuwd wat je hier dan doet? niet dat ik je wil weghebben ofzo. maar dit werkt niet voor de mac versie en naar mijn weten ook niet voor de standaard versie op windows. Heb op mijn stage een windowsbakstaan met engels OS maar nederlandse spellingscontrole…

bassbug

bassbug op 19 november 2003 #

"Prodoc"

dit soort uitspraken kom ik dus regelmatig tegen he? Of ik ook Word heb. Ik zeg dan dat complete Office pakket ook in een Mac versie bestaat. Neeeeeeee…dat kon volgens de PC’er niet… zucht…

Deskman

Deskman op 19 november 2003 #

Word onthoud in het document met welke taal het is gemaakt. Als het geen taal is gaat hij niet vanzelf een NL spellingscheck doen.

Wil je NL als standaardtaal instellen dan moet je in je voorkeuren instellen en ook in je basisdocument.

Maak een nieuw leeg document, kies je taal en klik onderin op ‘default…’ Van nu af aan moeten al jouw nieuwe docs in een NL gecontroleerde versie gemaakt worden, ook down under…

Prodoc

"kokothebird"

ik ben wel benieuwd wat je hier dan doet? niet dat ik je wil weghebben ofzo. maar dit werkt niet voor de mac versie en naar mijn weten ook niet voor de standaard versie op windows. Heb op mijn stage een windowsbakstaan met engels OS maar nederlandse spellingscontrole…

Ik heb me bij dit forum aangemeld vanwege een onderzoek waar ik op dit moment mee bezig ben, ik zat met enkele vragen wat betrefd MacOS en op aanraden van een vriend van mij (wel een Mac gebruiker) ben ik bij dit forum terecht gekomen.
Dit werkt zeer zeker voor Windows systemen. Wat ik ook al aangaf kun je best een Engelse Windows versie hebben, alles wordt dan in het Engels weergegeven maar de taal waarin je werkt kun je alsnog op Nederlands zetten. Deze instelling neemt Word over voor zijn standaard taal voor de spellingscontrole.

"bassbug"

dit soort uitspraken kom ik dus regelmatig tegen he? Of ik ook Word heb. Ik zeg dan dat complete Office pakket ook in een Mac versie bestaat. Neeeeeeee…dat kon volgens de PC’er niet… zucht…

Ik zeg niet dat ik het niet geloof, het verbaasde mij alleen omdat ik het nog niet eerder had gehoord en dus ook niet had verwacht.
Persoonlijk snap ik niet helemaal waarom Mac gebruikers kiezen voor Micro$oft Office, dit pakket werkt alles behalve goed/logisch. Er zijn betere alternatieven beschikbaar met goede Word export mogelijkheden die tevens ook nog eens gratis zijn. OpenOffice is daar een voorbeeld van welke tevens ook mijn standaard wordproccesing programma is.

PeterK

PeterK op 19 november 2003 #

In Office v. X kun je voor diverse talen de spellingscontrole instellen. Ongeacht de taal van het OS. Bij mij dus gewoon OSX in het nederlands, maar ik kan nin Office v. X (niet alleen Word, maar ook de andere onderdelen) kiezen voor welke taal ik de spellingscontrole wil toepassen. Ik heb nederlands, frans en engels geinstalleerd. Op de Office v. X installatie cd staat dat bij de proofing tools. Eeven de gewenste talen installeren en klaar.

Heel handig als je een brief in het engels of frans schrijft. Zeker frans want dan worden meteen ook al die speciale tekens gecorrigeerd.

En even voor Prodoc. Je wist niet eens dat er een versie van Office voor OSX was. Hoe kun je nu zeggen dat het niets is als je het nog nooit gezien hebt. Het klinkt gek misschien, maar Office v. X van Microsoft vind ik beter en mooier dan de versie van Office onder windows.  En daar werk ik op mijn werk dus dagelijks mee en weet waar ik het over heb.

SoSuMe

Ik als mac-gebruiker werk met een programma als word omdat mijn kinderen vaak teksten voor werkstukken op school uitwisselen met PC’s en die zijn bijna allemaal in Word opgemaakt.
Maar goed,
Frans deze tip lijkt mij wel waardevol, bedankt zal het vanavond even proberen!

PeterK

SoSuMe, installeer dan meteen meer talen, altijd handig als de kinderen werkstukken moeten maken in een vreemde taal, zoals engels, frans of duits.

SoSuMe

Het klinkt gek misschien, maar Office v. X van Microsoft vind ik beter en mooier dan de versie van Office onder windows. .[/quote]

Daar sluit ik mij geheel bij aan!!

Deskman

Wij, van de Mac-clan, weten dat natuurlijk al heel lang. Toen jullie, van de PC-clan, nog achter een groen scherm in WordPerfect zaten te klooien hadden wij, van de Mac-clan, al een versie Word 4 met een keurige grafische interface, waar jullie, van de PC-clan, altijd een beetje miezerig over deden: in WP heb je een splitscreen en dan zie je PRECIES wat je doet, waar je tabs staan en hoe je opmaak wordt.

Wijsheid komt met de jaren…

SoSuMe

Goed idee Peterk, Doe ik, Thankzzz

Prodoc

"PeterK"

En even voor Prodoc. Je wist niet eens dat er een versie van Office voor OSX was. Hoe kun je nu zeggen dat het niets is als je het nog nooit gezien hebt. Het klinkt gek misschien, maar Office v. X van Microsoft vind ik beter en mooier dan de versie van Office onder windows.  En daar werk ik op mijn werk dus dagelijks mee en weet waar ik het over heb.

Omdat ik aan nam dat Micro$oft meer moeite in zijn Windows versie van Office zou steken dan in de Mac versie. De reden daarvoor hoef ik waarschijnlijk niet te geven…
Ook was mijn mening niet gebaseerd op het uiterlijk van het programma maar op de werking. Iets wat ik bij Office vaak onlogisch en omslachtig vind.
Ik heb het persoonlijk niet op puur gelikte uiterlijken van programma’s, vaak wordt de overzichtelijkheid er niet beter op.
Ik geef toe dat bv MacOS er wel goed uit ziet maar echt nodig vind ik het niet.

Dit kan op deze manier wel een eindeloze discussie worden. Wat dat betrefd zullen Mac en PC users het waarschijnlijk nooit 100% met elkaar eens worden.
Met mijn eerste post wou ik alleen maar een suggesties geven waar SoSuMe misschien wat aan zou hebben, ik las de post toch toevallig. Dit bleek voor MacOS niet zo te zijn en dat is dus ook gecorrigeerd.

PeterK

Het is ook niet de bedoeling om een discussie te voeren hoor ProDoc. En ik bedoelde ook niet alleen het uiterlijk van Office v. X maar ook de werking.
Overigens: het oog wil ook wat.

Deskman

Ik heb jaren op allerlei BMW motorfietsen rondgereden. Die hadden en hebben één ding wat erg afwijkt van de standaard die op alle japppen gebruikt wordt; de knipperlichtbediening.

Links zit een knop voor links, rechts een voor rechts. Als je altijd Jappen test is dat heeeel moeilijk, je moet er aan wennen. In elke test lees je dan ook weer dat de BMW zulke rare en onhandige schakelaars heeft. Maar dat IS niet zo. Ze zijn heel handig alleen niet standaard. Dit is een eindeloze discussie. Net als de interface van Apple en Windhoos. Hoewel die van  :apple: veel consistenter is dan Windhoos zijn er ook rariteiten, zoals het naar je prullenbak slepen van een CD. Eenmaal gewend is er niks aan de hand, maar laat het een PC gebruiker doen en die is bang de boel te deleten…

was frans

was frans op 04 februari 2004 #

"Frans"

Heb je de woordenboeken ook geinstalleerd ?

Ga daarvoor naar de map Valuepack op de installatie CD.

Klik op de installer en ga dan het rijtje af tot je bij proofing tools komt.

Klik daar Dutch aan en klaar ben je .

Groeten,

Frans

dit werkt! bedankt frans, frans

;)

awwexl

awwexl 7 jaren geleden #

Ik heb een vraagje over hoe je een bepaalde invoer van spelling kan herstellen. Ik heb namelijk per ongeluk client toegevoegd zonder puntjes op de e. Nu komt er dus geen rode streep onder client te staan als ik aan het typen ben en kan ik hem ook niet corrigeren. Wat ik dus wil is dat wanneer ik client typ dit automatisch wordt gezien als fout en dat dus dit moet hersteld worden.
Hoe pak ik dit aan?

Strifer

Strifer [moderator] 7 jaren geleden #

mooi oud topic zeg!

in mijn office gaat het zo:

voorkeuren >> spelling en grammatica-controle >> custum dictionary selecteren >> klikken op woordenlijsten >> aanvinken met taal nederlands >> klik op bewerken

zo moet ie vast lukken!

rhvh

rhvh op 19 maart 2007 #

Briljant!!!

Het antwoord van ‘Deskman’ was voor mij echt dé lang gezochte oplossing… Een paar weken terug heb ik mijn pc met alle microsoft rommel de deur uit gedaan. Omdat ik meende toch niet zonder MS word te kunnen heb ik de studenten versie via surfspot.nl besteld. En toen wekenlang lopen kloten, alles geprobeerd maar niets hielp. Nu eindelijk is dit probleem (wat nog steeds fijn veroorzaakt werd door mister Gates) dankzij deze eenvoudige tip opgelost. Ben helemaal blij!

Ronald

Over dit topic

Gestart op 19 november 2003 door SoSuMe

Laatste reactie door rhvh

Je kunt alleen reageren met een gratis OMT account.
Log in.

Inloggen