SMB probleempje

McJohn

McJohn op 21 juni 2012 #

Eerst en vooral, ik ben ook maar DTP’er, dus van netwerken en dergelijke heb ik niet behoorlijk veel kaas gegeten!

Situatie: Recentelijk hebben we de iMac toestellen (een 3 tal in totaal) op onze bescheiden prepressafdeling een upgrade gegeven van Leopard (10.5.8) naar Snow Leopard (10.6.8).  Deze upgrade was noodzakelijk omdat we gelezen hadden dat CS6 enkel en alleen maar wil werken vanaf Snow Leopard. Alhoewel we momenteel met CS5 nog aan de slag zijn, sluiten we niet uit dat de upgrade naar CS6 nog dit jaar een feit is.

Probeem: Al onze grafische bestanden, staan bewaard op en LaCie Raid systeem die via een webinterface gesharede mappen heeft.  We mounten deze mappen via het smb protocol in op de desktop zodat we aan de opdrachten kunnen werken en achteraf bewaren.  Nu verloopt het browsen op dergelijke smb volumes VERSCHRIKKELIJK traag. Zelfs het doorbrowsen van een gesharede map op een computer in de drukkerij met Windows XP duurt lang. Zo duurt het som bijna 1 minuut alvoren een mapje met bv de letter A (waar al onze klanten die met een A beginnen staan) zichtbaar wordt.  Met Leopard hadden we dit niet.

Wat ik wel al weet is dat Snow Leopard qua netwerken en dergelijk anders is dan Leopard en dat het traag browsen van smb mounts inderdaad een gekend probleem is.  Ik heb al het Internet afgeschuimd en heb op het bedrijf op mijn Mac (bij wijze van test) een aantal waarden via de Terminal in de smb.conf file aangepast die blijkbaar zouden moeten werken, doch ik merkte er in eerste instantie erg weinig van.

Is er toevalllig een techneut(e) in de zaal die me me misschien in mensentaal kan uitleggen wat ik nog meer kan doen?  Mochten we ooit van hardware (op serverniveau) veranderen, hoe kan ik dergelijk probleem vermijden?

Bedankt.

Ir.Bob op 22 juni 2012 #

Het kan zijn dat Snow Leopard een ‘delayed acknowledgment  response’ stuurt naar de Lacie machine. SL pooled dan een paar responses en stuurt die in een keer naar de Lacie machine, en spaart hiermee overhead op het netwerk. Het kan zijn dat de Lacie machine daar niet zo goed mee overweg kan.

Dat gedrag is uit te zetten, maar gaat niet heel gemakkelijk. Je moet ervoor het programma Terminal gebruiken. (dat staat standaard al op de Mac) Tik daarin de volgende regel:

<br />
sysctl net.inet.tcp.delayed_ack<br />

druk daarna op enter. Is het antwoord

<br />
net.inet.tcp.delayed_ack: 3<br />

Toets dan de volgende code in en kijk of de boel verbeterd:

<br />
sudo sysctl -w net.inet.tcp.delayed_ack=0<br />

Het systeem zal vragen om een password. Voer hier het beheerderswachtwoord in. Let op je ziet niks gebeuren als je je wachtwoord invoert. Druk gewoon op enter nadat je het hebt ingevoerd.
Gaat het goed, dan zegt het systeem

<br />
net.inet.tcp.delayed_ack: 3 -&gt; 0<br />

Werkt deze oplossing, dan kun je hem permanent maken door het volgende (Zorg uiteraard eerst voor een goede backup.):

<br />
sudo bash -c "echo net.inet.tcp.delayed_ack=0 &gt; /etc/sysctl.conf"<br />

iep op 22 juni 2012 #

Ter toevoeging: wijzigingen zijn weg als je reboot. Erg handig om te testen. Krijg je meer problemen dan is het een kwestie van rebooten en alles is weer zoals het was. Daarom moet je het ook in dat /etc/sysctl.conf bestand vastleggen als het wel werkt, dan blijft het na een reboot ook bestaan.

Het probleem hoeft hiermee niet opgelost te zijn. Het kan ook komen door de grootte van de files en de hoeveelheid in zo’n map. Ook dingen als de netwerksnelheid zelf hebben een invloed op het verhaal. Als ik lees dat een Windows XP machine er ook last van heeft denk ik niet dat het aan die delayed acks zal liggen maar aan iets anders. Kun je wat meer vertellen over wat voor soort files, grootte, hoeveelheid?

McJohn

McJohn op 23 juni 2012 #

Bedankt voor de antwoorden.  Het gaat om bestanden die al bij al samengeteld een slordige 400 GB in beslag nemen. Dit is voor sommige mensen niet overdreven veel, doch groot genoeg als je bedenkt dat pakweg een 5 tal jaar terug we nog met 80 GB aan ontwerpfiles zaten.  De bestanden zelf zijn hoofdzakelijk .ai, .eps, .tiff .pdf en .jpg bestanden.

Ik heb eventjes mijn licht opgestoken bij een bedrijf die bij ons de Macs en dergelijke verkoopt.  Ik heb het probleem zo grondig mogelijk uitgelegd en zij vertellen mij dat Snow Leopard gewoon botst met de oudere hardware en dat de samenwerking via het SMB protocol op oudere hardware inderdaad een gekend probleem is.

Nu, een concrete oplossing is er niet in de huidige situatie. Het is dan ook een ruim probleem waarbij veel oorzaken aan de basis kunnen liggen.  Ik kan inderdaad nog meer gaan prutsen via de Terminal, had ik reeds gedaan, maar deze lapmiddeltjes (want dat zijn ze ook) brengen geen concrete oplossing voor nu en de toekomst (Lion, Mountain Lion,…)

Het bedrijf stelt voor om de huidige hardware een upgrade te geven en dit lijkt de beste oplossing te zijn. Men spreekt over een Drobo systeem die kan worden aangestuurd met een Mac Mini met eventueel OSX Server en backupsystemen.

Gelukkig hebben mijn oversten oor naar mijn verhaal en zal een concrete oplossing er zowiezo komen. Nu nog gewoon kijken wat voor ons de beste oplossing kan zijn.

Over dit topic

Gestart op 21 juni 2012 door McJohn

Laatste reactie door McJohn

Je kunt alleen reageren met een gratis OMT account.
Log in of registreer.

Inloggen