One More Thing » Community » Forum » Mac Software » Mac Apps (Overige) » Smalfilm Digitaliseren

Smalfilm Digitaliseren

Profielfoto van pensioen

pensioen op 21 oktober 2010 #

Ik wil mijn oude smalfilms laten Digitaliseren, en ze daarna op de Apple bewerken.
Bijvoorbeeld in iMovie, naar welk formaat kan ik dan de films het beste laten overzetten ?
Wie heeft daar goede ervaringen mee, er zijn zoveel bedrijven dat ik door de bomen het bos niet meer zie.

Profielfoto van Wiki Post

Wiki Post op 21 oktober 2010 #

Profielfoto van Dick de Roos

Dick de Roos op 21 oktober 2010 #

Wat je precies bedoelt met overzetten weet ik niet, maar een (handige en eenvoudige) workflow kan zijn:
1.  Zoek een kamer die goed verduisterd kan worden.
2.  Span een groot wit vel papier op een vlak (een wand ofzo).
3.  Zet een filmprojector recht voor het papier en zorg dat het geheel beeldvullend op het papier komt.
4.  Zet een videocamera naast de projector en zorg dat het videobeeld gevuld is.
5.  Doe de lampen uit.
6.  Draai de film af en neem de film op met de videocamera.
7.  Zet de opgenomen videofilm op iMovie.

Zoiets dus.

En je kunt het ook uitbesteden. Dat kost wat, maar je hoeft dan weer geen filmprojector te huren. :nerd:

Profielfoto van Pieterr

Pieterr op 21 oktober 2010 #

@Dick: En misschien heeft de TS met een boel filmpjes zelf ook nog wel de bijbehorende projector.

Mijn vader (zelf pensionado) heeft destijds alles door een hobbyist (ook pensionado) laten omzetten naar DVD. Waarschuwing hierbij: DVD’s hebben niet het eeuwige leven, dus let op hoe je de boel gaat bewaren.

Profielfoto van Mac Daddy

Mac Daddy [moderator] op 21 oktober 2010 #

Er bestaan ook speciale converters hiervoor. Mijn oom is ooit aan zo’n apparaat gekomen om de oude vakantiefilms van de familie vakanties om te zetten.
Op deze site staat er een artikel over: http://www.iclassifieds.com/forsale/photo-video/601464761/film-converter-transfer-box-8mm-super-8-movie-slide-projector-editor.html
Je kan aan de de ene kant de projector erin stoppen en aan de andere kant de video camera.

Maar als je zoekt op Google naar: ‘8mm film converter’ vind je ook genoeg bedrijfjes die dat voor je kunnen doen.

Profielfoto van Berrt

Berrt op 21 oktober 2010 #

Jullie geven Pensioen geen antwoord op zijn vraag.
Hij vraagt naar welk formaat hij zijn filmpjes moet laten overzetten om ze zelf in iMovie te kunnen bewerken.
Dat vind ik ook interessant om te weten.

Profielfoto van Pieterr

Ik weet niet in hoeverre de TS het exacte formaat kan bepalen. Dat zal ook wel afhangen van degene die het werk doet. En als je Dick z’n aanpak volgt zit je vast aan de formaten van de camcorder.

Als alles vrij te kiezen zou zijn:
Framerate: 24p. (de native framerate is 24Hz)
Resolutie: 960×540 (hoger is niet zinvol; beter misschien nog de juiste aspectratio bv 720×576)
Codec: H.264 (in ieder geval een codec die “progressive” ondersteunt)

Profielfoto van Berrt

Berrt op 21 oktober 2010 #

Hij bedoelt b.v. AVI of Quick Time of DV of Mpeg 2 of 4 enz.

Profielfoto van Pieterr

@berrt: Jij noemt nu merendeels namen van “containers”. Dat zegt nog niks over het formaat van het filmpje wat er in die container  zit.

En als je een antwoord wilt op jouw vraag (welke container): QuickTime (bv .MOV of .M4V)

Profielfoto van Dick de Roos

Dick de Roos op 21 oktober 2010 #

Berrt op 21 oktober 2010

Jullie geven Pensioen geen antwoord op zijn vraag.
Hij vraagt naar welk formaat hij zijn filmpjes moet laten overzetten om ze zelf in iMovie te kunnen bewerken.

Een codec (videoformaat) die door iMovie kan worden ingeladen lijkt mij.
Om die reden heb ik (in mijn voorbeeldadvies) ook gekozen om de opname via een videocamera te laten doen.
Die worden door iMovie meestal zonder problemen begrepen.
In alle andere gevallen moet er weer een omzetting plaats vinden, wat in de meeste gevallen weer beeldverlies betekent, of kan betekenen.

Over dit topic

Gestart op 21 oktober 2010 door pensioen

Laatste reactie door Dick de Roos

Je kunt alleen reageren met een gratis OMT account.
Heb je geen OMT account? Registreer je dan nu gratis!

Inloggen

of Wachtwoord resetten?