27 berichten aan het bekijken - 1 tot 27 (van in totaal 27)
  • Q:
    Bijdrager
    Claudia9

Sluimer en harde schijf (Lion)

Beste allemaal,

Sinds ik Lion heb geïnstalleerd op mijn iMac heb ik een probleem met de sluimerstand. Ik hoop dat jullie mij hiermee kunnen helpen.

Allereerst even wat info: ik heb een iMac 3.06 intel core 2 duo (eind 2009) met 8 GB geheugen en Lion 10.7.1 geïnstalleerd. Aangesloten via bluetooth zijn magic mouse, magic trackpad en toetsenbord. Aangesloten via USB zijn een HP printer (die altijd uit staat) en een time machine schijf Western Digital Elements 1 TB.

Mijn probleem is het volgende:
    Als ik via het apple menu de iMac in sluimer zet, doet hij dit altijd netjes. Echter na verloop van tijd (meestal na een paar uur) hoor ik ineens de harde schijf gaan lopen. Het beeldscherm blijft gewoon uit. De harde schijf gaat ook niet meer vanzelf uit en blijft alsmaar lopen. Als ik probeer de iMac uit de sluimerstand te halen dan lukt dit niet via toetsenbord of muis. Ik moet dan de powerknop van de iMac indrukken. Dan gaat het beeldscherm aan maar dat staat dan helemaal vast. Ik zie wel mijn cursor maar als ik mijn muis beweeg of toetsenbord gebruik, doet het niets op mijn beeldscherm. De iMac staat dus helemaal vast. Enige wat ik dan nog kan doen, is de powerknop ingedrukt blijven houden totdat de iMac afsluit.

Dit probleem heb ik nooit met Snow Leopard gehad. Ik heb al geprobeerd of het aan mijn time machine schijf ligt door deze te ontkoppelen. Echter, dan blijft het probleem zich nog steeds voordoen.

Vanwege het probleem met de sluimerstand zet ik nu maar steeds de iMac helemaal uit maar ik vraag me wel af of dat wel goed is voor de iMac (het steeds opnieuw afsluiten en weer opstarten). Dit is mijn eerste iMac en de sluimerstand vind ik juist zo handig en baal er van dat ik deze nu niet kan gebruiken.

Wat denken jullie: waar kan het aan liggen en wat kan ik er aan doen? Ik heb het forum/internet al doorzocht maar ben niemand tegengekomen met dit probleem. Ik heb geen vreemde software geïnstalleerd en koop alle programma’s altijd via de app store.

Ik hoop dat jullie wat tips voor mij hebben. Ben benieuwd naar jullie reacties.

Claudia

Bijdrager
    Hansi2124

Hallo Claudia,

Welkom op dit Apple forum.
    Het zou te maken kunnen hebben met je hd die toevallig net op dit moment van overgang van SL naar Lion trekjes begint te vertonen van het kaduuk gaan.
    Dat je je Mac niet meer aankrijgt met je toetsenbord en muis kan wijzen op een probleem met Bluetooth. Als dat uit staat, kunnen deze apparaten geen contact meer meakn met je iMac natuurlijk. Heb je misschien een bedraad toetsenbord wat je even van iemand kan lenen om dit uit te testen?

Bijdrager
    johnkeates

Het aan en uit zetten is niet schadelijk, het apparaat is immers gemaakt om aan en uit te kunnen gaan.
    Je zou je harde schijf met SMART Utility kunnen controleren om te kijken hoe de gezondheid er aan toe is. Schijven gaan nou eenmaal niet eeuwig mee, dus het is altijd iets om in de gaten te houden.

Bijdrager
    Claudia9

Bedankt voor jullie reacties.

Ik heb gelijk vandaag bij mijn ouders even een bedraad toetsenbord geleend dus zal binnenkort kunnen uitproberen of het niet meer reageren van mijn muis en toetsenbord aan de bluetooth ontvangst ligt.

Ik ben wel geschrokken van jullie opmerking over de harde schijf. Het zou toch niet zo kunnen zijn dat ie nu al kapot aan het gaan is? Ik heb deze iMac pas 1,5 jaar en heb hem alleen ’s avonds en in het weekend af en toe aan. Ik zal morgen ook eens smart utility proberen. Ik hoop dat ik daar uit kom want ik heb niet erg veel ervaring met dit soort programma’s.

Bijdrager
    Hansi2124

Een hd kan ook na 1 dag al kapot gaan…. We horen het wel hoe het met het toetsenbord is gegaan.

Bijdrager
    chatsmit

stel het is de harddisk die niet helemaal lekker meer is, dan zou dat niet kunnen verklaren waarom een imac na bepaalde tijd vanzelf uit sluimerstand ontwaakt. Althans, half ontwaakt.. Immers is er tijdens het slapen geen activiteit van en naar de harddisk. Doet me dus meer vermoeden dat er softwarematig iets niet goed is met de sluimerfunctie. Ook omdat ik zelf ook merk dat ik sinds Lion vreemde sluimer gedragingen opmerk. Dus ik hoop voor je dat het een Lion probleem is en dat dit zich bijvoorbeeld ook oplost door een kale installatie Lion uit te voeren, of door een nog te komen software update. Ben benieuwd.

Moderator
    Strifer

Uit en aanzetten is natuurlijk geen probleem, maar ik kan me voorstellen dat je de sluimer functie erg handig vindt. Ik zet mijn MBP ook alleen maar uit als ik er langere tijd mee reis. Verder heb ik hem altijd aan en in sluimerstand. Maar goed, uit en aanzetten gaat je probleem niet oplossen, dus zou ik alleen als tijdelijke oplossing gebruiken.

Als andere oplossingen geen werking hebben of niet het gewenste resultaat hebben kan het wellicht helpen om een SMC reset uit te voeren. Gekke probleempjes met sluimeren, voeding en ventilatoren en dergelijke worden hierdoor weleens opgelost:

http://support.apple.com/kb/HT3964?viewlocale=nl_NL

De SMC opnieuw instellen op een Mac Pro, Intel-gebaseerde iMac, Intel-gebaseerde Mac mini of Intel-gebaseerde Xserve

1. Schakel de computer uit.
    2. Koppel het netsnoer van de computer los.
    3. Wacht vijftien seconden.
    4. Sluit het netsnoer van de computer aan.
    5. Wacht vijf seconden en druk vervolgens op de aan/uit-knop om de computer in te schakelen.

Bijdrager
    Undaunted

Kan het door een bepaald programma komen?
    Ik had dit ooit met Leopard en een bepaalde versie van Logic Pro. Als ik die eerst afsloot ging het wel goed.

Probeer eens al je applicaties af te sluiten voor j’m laat slapen en kijk eens of ie dan wel gewoon wakker wil worden?

Bijdrager
    Claudia9

Ik heb vandaag weer het één en ander geprobeerd:

Het niet meer reageren blijkt inderdaad met de bluetooth te maken te hebben. Een bedraad toetsenbord reageert namelijk wel. (+1 Hansi2124)

Maar daarmee is mijn probleem nog niet opgelost. Ik heb m.b.v. smart utility de harde schijf gecontroleerd en die bleek helemaal in orde te zijn: “completed without error” en een groen kader met “passed”.

Daarna heb ik nog de SMC reset gedaan. Maar helaas blijft de harde schijf ontwaken.

Door de opmerking van Undaunted moest ik ineens aan het volgende denken:

Dit zijn de programma’s die automatisch geladen worden bij opstarten (systeemvoorkeuren/gebruikers en groepen/inloggen). Er staat een uitroepteken achter de iTuneshelper. Zou dit de veroorzaker kunnen zijn? Ik durf het niet zomaar te verwijderen.

Ik kan mij wel herinneren dat toen ik Lion had geïnstalleerd, iTunes het de eerste keer niet deed (foutmelding) en dat het programma of een onderdeel ervan opnieuw moest worden geïnstalleerd. Nadat ik dat gedaan had, werkte iTunes weer normaal.

Bijdrager
    Hansi2124

Klik dan op iTunesHelper en dan op het minnetje. Eventueel kan je dit weer teruginstalleren, maar dat hoeft niet per se:

iTunesHelper

Bijdrager
    johnkeates

En als je Caffeine nou eens wegdoet. En gewoon vertelt wat er in je logboek staat.

Bijdrager
    Claudia9

@johnkeates: logboek? Waar kan ik dat vinden en hoe doe ik dat?

Bijdrager
    Macosxachist
    Claudia9 op 10 september 2011

Als ik via het apple menu de iMac in sluimer zet, doet hij dit altijd netjes. Echter na verloop van tijd (meestal na een paar uur) hoor ik ineens de harde schijf gaan lopen. Het beeldscherm blijft gewoon uit. De harde schijf gaat ook niet meer vanzelf uit en blijft alsmaar lopen.

Dit lijkt gewoon de netwerkcheck, maar dan zou de harde schijf nadien weer uit moeten gaan… Probeer het eens hiermee: http://hints.macworld.com/article.php?story=20100401103451497

Bijdrager
    Undaunted

Ik weet niet wat iTunesHelper precies doet, maar ik heb die maanden geleden al eens verwijderd uit nieuwsgierigheid. (ik dacht, in het ergste geval werkt iTunes niet meer).

Tot op heden heb ik nog niet gemerkt waar dat programma goed voor is. iTunes functioneert hier prima, dus ik kan je garanderen dat je dat zonder risico eens kan verwijderen uit je opstartproces.

Hoe dan ook, het heeft betrekking op iTunes, ik durf te wedden dat wanneer je iTunes opnieuw installeert je gewoon weer die iTuneshelper terugkrijgt.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke
    Undaunted op 12 september 2011

Ik weet niet wat iTunesHelper precies doet

Dat kijkt of er een iPod/iPhone/iPad aan de computer gehangen wordt.

Bijdrager
    Claudia9

Ik heb iTuneshelper en caffeine verwijderd uit de op te starten programma’s en heb caffeine afgesloten voordat ik de machine in sluimer heb gedaan. Helaas geen goed resultaat. De harde schijf blijft ontwaken en het beeldscherm blijft zwart.

Naar aanleiding van het bluetooth verhaal heb ik nog wat op het forum zitten zoeken en het blijkt in combinatie met Lion bij meerdere mensen problemen te geven (en ook in combinatie met sluimerstand).

Ik ga vanavond proberen om al mijn bluetooth apparatuur uit te zetten en een bedraad toetsenbord aan te sluiten en tevens een bedraade muis. De muis moet ik nog even ophalen bij mijn ouders. Ik hoop dat ie werkt want het is een oude (van een eMac volgens mij). En dan eens kijken of de iMac goed in sluimer blijft.

Ik heb zelf toch het idee dat het een Lion-software probleem is.

Bijdrager
    Claudia9

Ok, ik weet nu wat de oorzaak is dat de harde schijf steeds uit sluimer komt. Het heeft dus inderdaad met bluetooth i.c.m. Lion te maken.

Ik heb alle bluetooth apparatuur (muis/trackpad/toetsenbord) uit gezet en ook de bluetooth op mijn iMac uitgezet. Daarna een bedraade muis en toetsenbord aangesloten en de iMac blijft dan wel goed in sluimer.

Ik ga nu maar wachten op een Lion update van Apple want er zijn voor zover ik kon zien op de diverse sites geen goede definitieve oplossingen op dit moment.

Bedankt voor jullie hulp!

Moderator
    Strifer

Gelukkig heb je ’t probleem gevonden. Beetje lastig dat er nog geen oplossing is, maar dat zal wel komen met de volgende OSX update.

Succes ermee.

Bijdrager
    Nielson30

Tja, ik heb precies hetzelfde probleem en begin steeds meer mensen te vinden via Google met hetzelfde probleem.
    Hoop dat er snel een update komt, en dat het bekend is bij Apple, want het is best irritant;-)

Gr. Nie,s

Bijdrager
    Nielson30

Ik had gehoopt dat het na de update van vorige week voorbij zou zijn, helaas.
    Als hij lang in slaapstand staat herkend mijn Mac noch de muis, noch het toetsenbord.

Ik moet hem dus hardhandig uit en aan zetten.

Andere ervaringen na de update?

Gr. Niels

Bijdrager
    Hansi2124

Misschien de Combo update uitvoeren?
    Hoewel in de omschrijving van 10.7.2 niet vermeld staat dat dit probleem is opgelost. Maar het kan nooit kwaad…..

Bijdrager
    Claudia9

Bij mij is het helaas ook niet opgelost. Ik ga van de week maar eens de combo update proberen.

Wat is eigenlijk het verschil met de gewone 10.7.2 update?
    Edit: laat maar, al gevonden hier

Bijdrager
    Hansi2124

Dat staat o.a. hier uitgelegd.

Bijdrager
    Claudia9

Vandaag de combo update gedaan maar helaas is het nog niet opgelost.
    Dus wachten op update 10.7.3 dan maar:sad:

Bijdrager
    pieterjanp

Mijn iMac en Macbook Pro hadden hetzelfde probleem (beide draaien Lion en zijn 2011 uitvoering), waarbij men niet meer in sluimer wou gaan.
    Het probleem bij mij deed zich voorzodra ik ofwel de software van WD (smartware) of die boost drivers voor FireWire van WD had geïnstalleerd.
    Het deïnstalleren loste dit probleem meer op alsook beide resets hielpen niet.
    Ik heb ze dan maar allebei volledig opnieuw geïnstalleerd en de software van WD achterwege gelaten en dit heeft het probleem wel verholpen. (beetje lange weg om zo’n klein ongemak op te lossen):smile:

Bijdrager
    Claudia9

Hoi pieterjanp, dank voor je reactie. Ik heb niet hetzelfde probleem als jij maar juist het tegenovergestelde.

De iMac ontwaakt na een sluimer van een paar uur spontaan waarbij het beeld zwart blijft, de harde schijf blijft draaien en alle aangesloten bluetooth apparatuur niet reageert. Op dat moment kan ik dus niets anders dan de iMac met de powerknop weer uitzetten.

Je hebt het over WD, ik neem aan dat je Western Digital daarmee bedoelt? Voor zover ik weet heb ik nog nooit extra drivers of andere software daarvoor geïnstalleerd. Ik heb trouwens ook getest of het aan de WD schijf lag, maar dat was niet het geval (zie mijn eerdere posts).

Bijdrager
    Claudia9

Volgens mij heb ik inmiddels de (tijdelijke) oplossing gevonden:

Ik heb eerst van mijn draadloze toetsenbord, muis en trackpad alle bluetooth verbindingen verwijderd en daarna alles opnieuw aangesloten. Als ik nu mijn trackpad helemaal uitzet, vóórdat ik de iMac in sluimer zet, dan blijft de iMac tot nu toe (een week inmiddels) wel in de sluimer :lol:. Voor de duidelijkheid, het toetsenbord en muis heb ik dus nog wel aan staan.

Zodra ik via het toetsenbord mijn iMac weer activeer, zet ik mijn trackpad weer aan. En als ik weer de sluimerstand wil, gaat de trackpad weer uit.

Tot nu toe werkt het maar ik vind het wel een tijdelijke oplossing. Ik blijf nog steeds hopen dat Apple hier wel wat aan doet met de volgende update. Het probleem zou wel bekend zijn namelijk.

Hopelijk werkt dit voor anderen ook.

27 berichten aan het bekijken - 1 tot 27 (van in totaal 27)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.