One More Thing » Community » Forum » Mac Hardware » Laptop » Schijfruimte vrij maken door foto's naar externe harde schijf verplaatsen

Schijfruimte vrij maken door foto's naar externe harde schijf verplaatsen

Profielfoto van Eric de Noorman

Eric de Noorman op 11 januari 2017 #

Beste OMT Forumleden,

Tot op heden kwam ik er wel uit zonder vragen en dit forum raadplegen maar nu wil ik graag even wat verifiëren.
Ik kom opslag te kort op mn MacBook Pro 13″ mid 2010 (Sierra). Nu maak ik al sinds de aanschaf met Time Machine reservekopie op een externe harde schijf. Ik dacht laat ik het grootste deel van mijn foto’s verwijderen van de MacBook om zo ruimte te maken. Maar ik ben er niet zeker van of ik dan de foto’s terug kan vinden in Time Machine op de externe HS. Ik heb voor de zekerheid al een export van “Alle Foto’s” gemaakt zonder Time Machine (waar ie overigens een hele nacht over 26.000 foto’s heeft gedaan…).
Wat is wijsheid? Alvast dank!

/uploads/community/97a4adf01b28e1786c1726986eb596fac96d0600_94683.tiff

Hoe komt het dat hier 322 GB totaal staat maar als ik alles optel in documenten is dat lang niet zo groot…

En heb ik nu drie foto bibliotheken? Waarschijnlijk met de OS update naar Snowleopard toen iPhoto niet meer werkte?

/uploads/community/bdec0a11c9b75674d1822291a486c9b88487809a_94683.jpeg

Profielfoto van iDog

iDog op 12 januari 2017 #

Ik loop een beetje tegen hetzelfde aan te hikken. Wil mijn Mac Mini 2012 voor een ander doel gebruiken en daarvoor in de plek mijn Macbook Pro late 2013 (500gb ssd) gebruiken. Maar inderdaad.. die foto’s. Wat is wijsheid… Ik heb de hele foto bibliotheek gekopieerd via FTP naar een schijf op mijn Ubuntu server.

Als je toch een externe harde schijf gaat gebruiken, zou ik gewoon de Foto library daarnaartoe kopieren. Die kun je vervolgens instellen als de standaard library voor de Foto app. Dus niet doen via Time Machine, maar gewoon via Finder. Als ik heel eerlijk ben, vertrouw ik externe harde schijven niet zo heel erg. Het gebeurt bij mij regelmatig dat een externe harde schijf na een dag onafgebroken aangesloten te zijn ineens een melding geeft (‘Schijf onjuist verwijderd’) terwijl de kabel er gewoon nog in zit. Met dat in het achterhoofd is het niet onverstandig om zelf een backup te nemen van de Foto library om de zoveel tijd.

Wat betreft de goede library ben ik in jouw geval geneigd te zeggen dat dat Foto’s bibliotheek 2 is, gezien de datum van laatste aanpassing.

Ben wel verbaasd dat die iPhoto library ook nog recent aangepast is, gebruik je zowel iPhoto als Foto’s ?

Ik ga zelf kijken naar een vervanger van Foto/iPhoto. Eentje die wel zonder problemen gebruik kan maken van een netwerkshare, want iPhoto/Foto’s is een ramp hiermee. Maar goed, dat verdient eigenlijk zijn eigen topic zonder het jouwe verder te kapen:)

Profielfoto van iDog

iDog op 16 januari 2017 #

Update : intussen toch maar (een nieuwe) externe harde schijf gehaald. Dan de Foto’s library via Finder gewoon gekopieerd van de oude Mac naar de externe harde schijf.

Dan op de nieuwe Mac de library op de externe harde schijf ingesteld in Foto’s als de te gebruiken bibliotheek (ook even als Systeembibliotheek aanvinken anders werken de iCloud-functionaliteiten niet) en klaar is kees.

Hopelijk ben je ermee geholpen:)

off-topic : wat is dat toch tegenwoording op het forum ? Dit is al het derde topic in een paar weken waar ik netjes antwoord geef om mensen te helpen en vervolgens komt er nooit meer feedback van TS. Zo krijg je een forum wel kapot hoor..:roll:

Eric de Noorman op 16 januari 2017 #

Dank voor je reacties!
Inmiddels ben ik weer wat verder (mede dankzij de reacties). Er wordt idd een oude iPhoto library bewaard bij conversie naar Foto en die neemt net zoveel in beslag als de nieuwe in mijn geval omdat ik iPhoto weer terug had gehaald via Timemachine destijds. Ik ben net als iDog voornemens de gehele bieb op de schijf te laten bestaan en dan als standaard bied (staat dat in voorkeuren?).
Toch maar eens rondkijken voor een iMac in de woonkamer, 2010 Macbook Pro draait wel maar wordt erg traag…

off-topic: Excuses iDog: niet veel tijd gehad, maar zeker bedankt voor de antwoorden!

Profielfoto van iDog

iDog op 16 januari 2017 #

No worries ! En ja, dat bestaat :

(daar is hij nu grayed out, maar als je een externe hdd wilt gebruiken, dan kun je die knop indrukken).

Ik had trouwens ook het fenomeen dat na de verhuis ineens mijn op de iPhone gemaakte/ontvangen foto’s niet meer automatisch in mijn fotostream verschenen. Even Mijn Fotostream uit- en aanzetten en ploep, daar waren ze weer. It’s the little quirks that make it interesting:)

Eric de Noorman op 18 januari 2017 #

Oude iPhoto is verwijderd, maar nu blijft ” Documenten (groene balk) op 226 Gb staan. Als ik in Finder Documenten bekijk is dat slecht 1,9 Gb. Waar kan ik “Documenten” opslag opruimen?

Over dit topic

Gestart op 11 januari 2017 door Eric de Noorman

Laatste reactie door Eric de Noorman

Je kunt alleen reageren met een gratis OMT account.
Heb je geen OMT account? Registreer je dan nu gratis!

Inloggen

of Wachtwoord resetten?