One More Thing » Community » Forum » Mac Hardware » Laptop » Retina Macbook Pro dead pixels

Retina Macbook Pro dead pixels

Vincentbosch

Vincentbosch op 18 juli 2012 #

Ok, sinds kort heb ik 2 witte stippen op mijn scherm van die mooie (en vooral DURE!) Retina MBP. Als ik er overheen ga voel ik echt iets op het scherm “zitten”, maar ik krijg het er met geen mogelijkheid af. Heb gekrabd, gepoetst met oneindig aantal schoonmaakmiddelen, maar het zit gewoon vast. Zijn dat opgeblazen pixels oid? Het valt alleen bij zwarte achtergronden op, dus aan de ene kant kan ik er mee leven, maar ik wil (en kan) hem ook omruilen voor een nieuwe, en eventueel meteen een stapje duurder zoals origineel van plan was. Maar dan komt de reis naar Amsterdam vanuit Zeeland weer om de hoek kijken. Iemand die ideeën heeft hoe dit gefixed kan worden?

Foto: http://twitter.com/vincentbosch/status/225683927178805248/photo/1

Hansi2124

Hansi2124 op 18 juli 2012 #

Vincentbosch - op 18 juli 2012maar ik wil (en kan) hem ook omruilen voor een nieuwe, en eventueel meteen een stapje duurder zoals origineel van plan was.

Je geeft zelf je wens aan. Apple komt hiervoor denk ik niet naar jou toe, dus zal je zelf de stap moeten zetten….

Vincentbosch

Ja, maar die wens vergt weer een hele dag erop uit, en mochten het geen dode pixels zijn is het weer verspilde moeite… Een idee wat het is? Misschien ingebrand vuil (netzoals dat spoken van het scherm), of kunnen dode/stucked pixels zich opblazen?

Hansi2124

Hansi2124 op 18 juli 2012 #

Ik heb dat nieuwe scherm nog nooit gezien, dus kan er eigenlijk ook verder weinig zinnigs over zeggen…. Misschien morgen toch maar even bellen met Apple?

Vincentbosch

Heb gebeld met de Apple Store A’dam. Maar de Genius moet hem eerst controleren natuurlijk. Mocht het te maken zijn maken ze hem en anders mag ik omruilen. Maar wat doen dode/stucked pixels in het algemeen. Kunnen ze zich opblazen/opzetten, of ligt iets “op het scherm” toch meer voor de hand?

Haike

Haike op 18 juli 2012 #

Het hoort iig niet. Dus ik denk toch dat terug gaan met het ding het beste is wat je kan doen. Misschien is het een kinderziekte…

Vincentbosch

Ok, dan toch maar even tijd vrij maken. Nog 1 laatste dingetje proberen en hopen dat het toch vuil is, en anders toch maar omruilen

Haike

Haike op 18 juli 2012 #

Ik zou er niet teveel meer aan prutsen, straks zeggen ze dat je door je schoonmaak woede zelf het scherm hebt beschadigd, en dat het je eigen schuld is.

Shmoo

Shmoo op 18 juli 2012 #

De meeste mensen zouden nu heel erg blij zijn als ze zonder problemen hun Mac mogen ruilen in dit soort gevallen.

Ik heb ooit het zelfde gehad met één dode pixel in een MacBook Air (1st Gen) gekocht op de dag van release en toen ik hem thuis uit de doos haalde en op de Power knop drukte zag ik het probleem gelijk zonder te installeren heb ik hem weer netjes in de plastic gedaan en terug naar de Reseller gebracht die vervolgens zei. Leer er maar mee leven want het zijn geen twee dode pixels binnen 1 cm.

Dat heeft nog veel aangetekende brieven heen en weer gekost om een nieuw scherm te krijgen. Maar uiteindelijk kon ik na drie weken dan toch mijn MacBook Air installeren en gebruiken met een nieuw scherm dat ze erin hadden gezet. Je moest wel genoegen nemen met een lelijke ‘service’ sticker aan de onderkant op je MacBook Air geplakt die nu na 2 a 3 jaar natuurlijk zo vettig is als je maar kan bedenken.

Dat was gelijk de laatste keer dat ik ooit een Mac heb gekocht bij een Reseller in het algemeen. Jammer voor de andere die wel hun best doen. Maar dit heeft dus duidelijk mijn ogen doen openen en toen kwam pas het besef dat je niet bij Apple kocht maar bij een winkelier die Apple producten verkocht.

Dus mijn advies direct er mee terug, het is geen speelgoed dat je koopt.

hendrik ijzerbroot

hendrik ijzerbroot op 18 juli 2012 #

Vincentbosch - op 18 juli 2012Maar wat doen dode/stucked pixels in het algemeen. Kunnen ze zich opblazen/opzetten, of ligt iets “op het scherm” toch meer voor de hand?

Zonder meer het laatste. Een ‘stuck’ pixel betekent dat deze de vorige RGB kleur waarden (te) lang vast houdt en dat kan soms herstelt worden door deze via een hulpprogramma snel wisselend een kleur te geven zodat de pixel weer reageert. (als het ware ‘wakker’ wordt). En een dead pixel laat geen enkele kleur zien (is dus zwart) en kan dus niet op deze wijze herstelt worden.

Het zal dus eerder gewoon een oneffenheid op het scherm zijn i.p.v. een niet goed werkende pixel. Maar het effect is er natuurlijk niet minder om want het gaat irriteren natuurlijk en vermoedelijk schermt het meer dan 1 pixel af.

Cest Mac

Cest Mac op 19 juli 2012 #

Mocht je er niet gezamenlijk uitkomen, dan is de uitleg van Arnoud Engelfriet zeker interessant om te lezen. Hij geeft op basis van een uitspraak van de Geschillencommissie uitleg dat je geen dode pixels hoeft te accepteren.

Voor de volledige tekst: http://blog.iusmentis.com/2008/10/15/hoe-veel-dode-pixels-moet-ik-accepteren-op-mijn-lcd-scherm/

Vincentbosch

Vincentbosch op 19 juli 2012 #

Dus (zoals te verwachten) heeft apple klasse 1 schermen ,die dus geen dode pixels, oneffenheden of wat dan ook tolereren? En inderdaad, beide stippen bedekken wel meer dan één pixel, zeker met zo’n hoge resolutie natuurlijk.

Cest Mac

Cest Mac op 19 juli 2012 #

Ik ga ervan uit dat je mag concluderen dat je geen dode pixels hoeft te accepteren. Dit baseer ik op het feit dat Apple een premium merk is en de prijs van de MacBook Pro ook erg hoog is. Deze twee feiten laten mij concluderen dat er dan sprake moet zijn van klasse 1. Maar dat is mijn eigen interpretatie.

In ieder geval zou ik het zelf niet accepteren bij een Apple product. Maar ik zou dit alleen als achtergrond informatie gebruiken. Zodat je in het geval van een probleem kunt gebruiken.

Vincentbosch

Vincentbosch op 19 juli 2012 #

Ok, topic gevonden op Apple Forum : https://discussions.apple.com/thread/4042189?start=15&tstart=0
Schijnen dus “Mura’s” te zijn, en die worden gewoon (zoals al gezegd door een medewerker daar) vervangen. Dan toch maar even tijd vrij maken om dat te doen, en weer even langs de bank….

Haike

Haike op 19 juli 2012 #

En je bent je machine dus minimaal 2 weken kwijt als ik dat zo lees, tenzij je meteen een nieuwe mee krijgt.

Vincentbosch

Vincentbosch op 21 juli 2012 #

Zit op dit moment in de Apple Store te installeren. Hij is succesvol omgeruild, en tevens een stapje duurder :)  Hebben nu het high-end model.

studiogarvan

studiogarvan op 26 februari 2013 #

Vincent, mijn rMBP had na 1 maand (nov 2012) hetzelfde probleem: opeens witte pixels, redelijk gecentreerd op het scherm, dus zeer irritant bij retouche werk in PhotoShop, of bij het kijken van een film met veel donkere passages. Ook ik dacht in eerste instantie dat ik zelf iets verkeerd had gedaan, misschien dichtgeklapt met een scherp object ertussen. Het werden echter steeds meer kleine en grotere clusters van witte pixels. Goed te zien op een pikzwarte achtergrond met volle helderheid. De LED schijnt er dus gewoon doorheen. Sterker nog er zijn minuscule gaatjes te zien bij elke witte pixel.

Naar Amac in ‘s-Hertogenbosch gegaan, het scherm is onder garantie vervangen. Super. Helaas mijn machine twee weken moeten missen, tijdelijk op mijn oude MBP 2008 gewerkt, CS6 moeten deactiveren, back-up terugzetten, wordt je allemaal niet blij van.

Wel blij werd ik van mijn gloednieuwe scherm, zoals bekend wordt de hele unit vervangen. Tot vandaag…….
Jawel alweer twee witte pixels ontdekt, weer redelijk in het midden. Weer met de minuscule gaatjes in het “glas”.

Na wat Google-werk kwam ik er achter dat hier wellicht sprake is van exploderende pixels!
Apple zegt er niet veel over, maar er is heel wat over terug te vinden. Google maar eens op “white pixels retina”.

Ik ga, als het er weer meer dan 5 zijn maar weer een nieuw scherm halen, maar dit is natuurlijk belachelijk. Deze schermen hadden nooit in productie genomen moeten worden.

Ik raad iedereen met een retina MacBook Pro aan eens goed te kijken tegen een zwarte achtergrond met volle helderheid. (of beter van niet….)

annemarie72 op 04 mei 2013 #

Hallo allemaal,
Ik heb sinds december 2012 een nieuwe macbook pro met retina display 15 inch. Mooi apparaat maar kreeg binnen drie weken na levering ongeveer 20 pixels op mijn scherm. Bij wit scherm zijn ze zwart en bij zwart scherm zijn ze wit. Macro foto van gemaakt en wat te zien is zijn dan ongeveer vier pixels bij elkaar dan zie je ook op de foto dat er nog meer dode pixels zitten.
hiermee terug gegaan. nieuw scherm is erin gezet en een nieuw moederboord (daar bleek ook wat mee te zijn)
Laptop terug, toen deed de laptop niet meer opstarten, wederom macbook opgestuurd en er was een nieuw moederboard in gezet.
Nu jazeker nu……weer dode pixels op mijn scherm meer dan 20…… ben het behoorlijk zat. Ik ben zelf nogal apple gek en vind ( nu vond) het altijd geweldige computers.
Ik ga weer nu binnen vijf maanden mijn macbook pro met retina display voor de derde keer weg brengen en oja….
Mogelijk dat ze bij de derde keer een nieuw macbook geven maar……dan moet het wel hetzelfde probleem zijn (het zal wel niet gebeuren dat ik een nieuwe macbook)
Ik vind het nogal wat, ik betaal 2300 euro voor een macbook pro en heb er alleen maar ellende mee gehad. Voorheen nam ik een apple product zodat ik niet zoveel ellende zou hebben maarja dat heb je niet voor het zeggen.
Nu denk ik echt geen macbook pro met retina display aangezien ze waarschijnlijk met de technologie nog niet ver genoeg zijn dat het product ook werkelijk goed is. (mogelijk komt dit aangezien samsung de beeldschermen niet meer lever)
jammer…jammer…ik ga maar eens duidelijk uitleg vragen aan apple en of ik een nieuwe laptop krijg want dit ben ik behoorlijk zat en ik wordt er nog moe van ook.

Over dit topic

Gestart op 18 juli 2012 door Vincentbosch

Laatste reactie door annemarie72

Je kunt alleen reageren met een gratis OMT account.
Log in of registreer.

Inloggen