One More Thing » Community » Forum » Pro » Audio & Video » Rechtenvrije muziek

Rechtenvrije muziek

Profielfoto van rolenco

rolenco op 15 juni 2008 #

weet iemand waar je mooie rechtenvrije muziek kan vinden?
Om onder en filmpje te zetten voor youtube?
liefst acoustisch, geen rare beats?

Profielfoto van NickSmits

NickSmits op 15 juni 2008 #

http://freeplaymusic.com/

Profielfoto van barto7

barto7 op 15 juni 2008 #

Houdt ook http://www.tribeofnoise.com/ in de gaten…

Profielfoto van timmyboy

timmyboy op 05 mei 2009 #

Ik stuitte op dit topic en heb een vraagje.
Er staan wel wat dingen op FreePlay die ik kan gebruiken, maar het toch niet helemaal rechtenvrij volgens mij

http://freeplaymusic.com/about/

”Freeplay’s Terms Of Use, Freeplay offers free network synchronization to all BMI/ASCAP & SESAC, national network content broadcasts in exchange for music cue sheet compliance. (Domestic and International). Other commercial uses of Freeplay, are usually subject to fees and must be negotiated in advance. “

Ik ben op zoek naar muziek die 100% procent gratis is voor onder een no budget  film van een non profit organisatie.

Profielfoto van barto7

barto7 op 05 mei 2009 #

Dan moet je toch echt op tribeofnoise.com kijken!

Profielfoto van timmyboy

timmyboy op 05 mei 2009 #

Was ik nog even aan het doorlezen ja, dit kan ook gewoon voor commerciele doeleinden worden gebruikt?

Profielfoto van barto7

barto7 op 05 mei 2009 #

Check goed de licentie, maar volgens mij wel.

Profielfoto van Hajo Telding

Hajo Telding op 11 mei 2009 #

Totdat de fanatici van Buma Stemra je in het vizier krijgen natuurlijk….

Profielfoto van barto7

barto7 op 11 mei 2009 #

Als de muzikanten hun muziek zelf overdragen aan het publieke domein, via een creative commons licentie, dan heeft buma stemra daar niets mee te maken.

Hajo Telding op 12 mei 2009 #

Misschien niet voor zover het compositie en opname betreft, maar als je het gaat ‘verspreiden’ via internet dan ruikt Buma weer geld… hoor de meest bizarre verhalen de laatste tijd van freelancers in de culturele sector die enorme facturen van Buma krijgen omdat ze een fragmentje video op hun website hebben staan met een muziekje eronder.

http://www.bumastemra.nl/nl-NL/MuziekgebruikOpgeven/WanneerBetalen.htm

Profielfoto van MrAcid

MrAcid op 12 mei 2009 #

”Hajo

Misschien niet voor zover het compositie en opname betreft, maar als je het gaat ‘verspreiden’ via internet dan ruikt Buma weer geld… hoor de meest bizarre verhalen de laatste tijd van freelancers in de culturele sector die enorme facturen van Buma krijgen omdat ze een fragmentje video op hun website hebben staan met een muziekje eronder.

http://www.bumastemra.nl/nl-NL/MuziekgebruikOpgeven/WanneerBetalen.htm%5B/quote:4af71ab911%5D

Dat geldt toch echt niet voor rechtenvrije muziek hoor. Buma/Stemra zorgt ervoor dat artiesten hun geld krijgen, maar natuurlijk wel alleen voor artiesten en muziekstukken die geregistreerd zijn.

Zou een mooie boel worden anders.

Hajo Telding op 12 mei 2009 #

Buma weet wel wat te verzinnen hoor. Zie faq pagina op hun website…

Is er ook rechtenvrije muziek?
In principe niet. De oorspronkelijke muziek kan weliswaar vrij van muziekauteursrecht zijn, maar vaak gelden nog andere rechten dan het oorspronkelijke auteursrecht.

Iemand die muziek componeert of een songtekst schrijft, heeft automatisch het auteursrecht op die muziek. Voor gebruik van die muziek is altijd toestemming nodig van de auteur. Meestal loopt dat contact via Buma/Stemra of andere, buitenlandse auteursrechtorganisaties. Zeventig jaar na het overlijden van een muziekauteur vervalt het auteursrecht op zijn creatie. De beschermingstermijn verloopt dan en de muziek wordt deel van het ‘publiek domein’.

Let op: er kunnen andere rechten gelden op muziek, bijvoorbeeld ‘naburig recht’. Naburig recht beschermt de artistieke uitvoering van de artiest en de producent van een cd. Stichting SENA behartigt de belangen van mensen met naburige rechten. Een andere vorm is auteursrecht op een bewerking van een muziekstuk.

Profielfoto van Sjon

Sjon op 09 augustus 2010 #

Hey

Probeer eens http://www.buyoutmusic.nl voor rechtenvrije muziek
Ze hebben wel een aardige formule dat je medeeigenaar wordt en je muziek niet hoeft op te geven
Ik gebruik het vaker..

Greetzzz

Profielfoto van MouseMighty

MouseMighty op 09 augustus 2010 #

“Wij van WC Eend…..” :slant: Ben je alle NL talige Mac forums aan het afstruinen om te spammen?

Profielfoto van musica

musica op 29 september 2010 #

Check http://www.soundtaxi.net voor rechtenvrije muziek

Greetz

Carlo

Profielfoto van sjaakdebakker

sjaakdebakker op 19 juni 2011 #

Ik heb ervaring met rechtenvrije muziek en kan je vanuit die ervaring vertellen dat er bijna geen gratis rechtenvrije muziek is, zeker niet muziek die dan ook nog eens goed klinkt. Je kunt overal en nergens goede en goed geprijste rechtenvrije muziek verkrijgen, gewoon een kwestie van zoeken!!

Profielfoto van timmyboy

timmyboy op 04 maart 2012 #

ter info: link

Profielfoto van VideoBoss

VideoBoss op 02 oktober 2012 #

Voor wie zoekt en niet vindt: rechtenvrije muziek
Niet gratis, maar wel goed en goedkoop. Heb het pakket zelf ongeveer een jaartje terug
gekocht, en al veel kunnen gebruiken.

Profielfoto van Dr. User

Dr. User op 02 oktober 2012 #

<verkeerde topic>

VideoBoss op 03 oktober 2012 #

@jeroenjk

Wat een lullige reactie is dat!
OK, ik heb me geregistreerd om te kunnen reageren.
Dat is toch niet abnormaal?
En ik plaats een link naar iets waar ik heel tevreden mee ben?
Wat is daar  mis mee?
Ik heb soundtaxi.net en freeplaymusic.com ook geprobeerd. Wat een lachertje.
Kijk om te beginnen maar eens goed naar de prijzen… per nummer
Daar is niemand iets mee. Vandaar dat ik iets deel
waar mensen die echt constructief bezig zijn ook echt iets aan hebben.

En hoe meer we profiteurs als Buma, Stemra, Sabam een hak kunnen zetten, hoe beter.

Profielfoto van shanna61

shanna61 op 03 oktober 2012 #

Ik gebruik smartsound en dat is zo ver ik weet wel rechtvrij.
Bovendien hebben ze een groot arsenaal aan recht vrije samples die je voor dit programma kunt gebruiken.

Profielfoto van fenkikon

fenkikon op 03 oktober 2012 #

Er stond laatst een interessant artikel over rechten vrije muziek in het Parool. Het ging over Blender, de software en het fonds dat zich bezighoudt met het produceren van animatiefilms. Nu hebben zij een film gemaakt en wilde muziek onder deze film. De artiest in kwestie gaf toestemming, maar Bumra Stemra ging niet akkoord met rechten vrije muziek. Om uiteindelijk toch muziek te kunnen leveren heeft de artiest zich uitgeschreven bij Bumra Stemra. Dit is de enige oplossing als je rechten vrije muziek wilt maken en niet wilt dat Bumra Stemra zich er mee bemoeit.

VideoBoss op 03 oktober 2012 #

@jeroenjk: ik vind het eigenlijk wel positief dat je die zaken een beetje opvolgt.

@shanna61: bedankt voor de tip

@fenkikon: ik weet dat dit topic uit 2008 is, maar het probleem rond rechtenvrije muziek
en de zogenaamde beheersvennootschappen is, zoals je ziet, actueler dan ooit.
Zeker nu deze semi-legale maffia meer en meer het internet viseert.

Kijk dus goed uit welke muziek je gebruikt. Of er zou wel eens een dure rekening kunnen volgen.
En als er van dat bedrag dan 10% naar de artiest gaat zal het al veel zijn.
De rest verdwijnt allemaal in de zakken van profiteurs. Nee, liever niet dus.

Profielfoto van averrechts

averrechts op 31 januari 2013 #

Hallo,

Een website met links naar Rechtenvrij muziek….je mag altijd websites door mailen van rechtenvrij muziek die worden dan er op geplaatst. Bedankt!

http://www.everyoneweb.be/rechtenvrijmuziek/  

Jamendo is mijn voorkeur site lees de voorwaarden a.u.b.

Mvg,

Profielfoto van shanna61

shanna61 op 31 januari 2013 #

Bedankt voor de link, heb hem meteen bij favorieten geplaatst.

Zonder dank Shanna61 ik dacht er een gat in de markt was voor zo een website waar je een beetje muziek kan vinden voor amateurfilm of diaporama zonder Sabam of  Buma Stemra problemen.

Mvg,
averrechts…8-)

Profielfoto van Hansi2124

Hansi2124 op 31 januari 2013 #

Wij Mac-gebruikers (die geen IE gebruiken) vinden dat echt niet leuk…
Ik kan helaas geen duim naar beneden vinden.

Sorry de duim zal ik volgende keer bij plaatsen…ie is verwijderd….maar het ging rechtenvrij muziek links.

Profielfoto van Hansi2124

Hansi2124 op 31 januari 2013 #

Begrijp ik natuurlijk wel.;-)

Profielfoto van KarelWillem

KarelWillem op 01 februari 2013 #

Cool. Altijd mooi om te zien dat mensen echt ALLES wat lelijk is in 1 site kunnen combineren.
Dat is ook een soort gave.

Maar het is een handige site.

Nu nog even die frames uit 1993 verwijderen, en het kan wel wat worden.:-D

Over dit topic

Gestart op 15 juni 2008 door rolenco

Laatste reactie door KarelWillem

Je kunt alleen reageren met een gratis OMT account.
Heb je geen OMT account? Registreer je dan nu gratis!

Inloggen

of Wachtwoord resetten?