16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)
  • Q:
    Bijdrager
    vlecht

PowerBook G4 ná schoonmaakbeurt: 1 januari 1970.

Ik had weer eens een lumineus idee: omdat mijn PowerBook G4 (1,67 GHz, 2 GB RAM, Leopard) wel verdacht warm werd de laatste tijd, wilde ik eens kijken of stof hier misschien de oorzaak van was. Eerst heb ik de PB volgens de aanwijzingen van http://www.ifixit.com/Guide/Repair/Installing-PowerBook-G4-Aluminum-15-Inch-1-67-GHz-Upper-Case/627/1 opengepeuterd. Vervolgens met geperste lucht de boel eens wat doorgewaaid en de PB weer dichtgeschroeft. Bar weinig stof aangetroffen, overigens.
    De PB weer opgestart vanaf de batterij [van belang?] en alles leek goed te gaan, totdat het scherm op zwart ging. Lukraak wat toetsen ingedrukt, maar geen sjoege. Powerknop langere tijd ingedrukt gehouden, in de hoop dat de PB zich hopelijk uit zou schakelen. Opnieuw (moeizaam) opgestart met de netadapter ingeplugd. Uiteindelijk was alles geladen, maar de klok stond opeens ingesteld op 1 januari 1970. Tevens was Airport niet meer ‘in de lucht’. Ik heb zo’n bruin vermoeden dat er nog meer systeeminstellingen pleite zijn.
    Iemand een idee wat er gebeurd is en welke stappen ik moet ondernemen? De antwoorden zullen waarschijnlijk wel iets van doen hebben met de letters P, R, A en M.

Update: Airport heb ik weer aan de praat gekregen en alles lijkt het wel weer te doen na een quick scan (dus even o.v.b.), maar desalniettemin zou ik toch wel verrotte graag willen weten wat er nou precies gebeurd is.

Bijdrager
    Yaris

De Power Management Unit (PMU) van de PowerBook en de iBook opnieuw instellen

Na het opnieuw instellen, wordt de systeemklok van sommige iBooks en PowerBooks opnieuw ingesteld op 00:00 (GMT), 01 jan 1970 bij computers met Mac OS X

Bijdrager
    Hansi2124
    vlecht op 26 augustus 2010

De antwoorden zullen waarschijnlijk wel iets van doen hebben met de letters P, R, A en M.

Als dat zo voor de hand ligt, heb je dat toch zeker al gedaan?

Bijdrager
    timmiex

ja hoi ik heb ook een paar keer gehad dat ik mn laptop moest herstarten en toen stond ie weer aan en toen stond ie op een hele rare datum, ook iets van 1900 ofzo. dat is ook een ibook g4 heel oud

Bijdrager
    Yaris

1904, staat ook in mijn link.

Bijdrager
    vlecht

Als dat zo voor de hand ligt, heb je dat toch zeker al gedaan?

Als ik het zeker wist, zou ik het natuurlijk al gedaan hebben ;o)

Allereerst dank voor de reacties tot dusver.

Nadat Airport weer van zich liet horen, deed de klok het ook meteen weer. Alle systeemvoorkeuren lijken ook als vanouds te zijn afgesteld, dus is het dan wel zo’n goed idee om alsnog de PRAM te resetten? Is dat dan niet een olifant naar een mug werpen, om boter bij de vis te krijgen? Oftewel: is dat geen erg brute actie dan?

Bijdrager
    Yaris

Is dat dan niet een olifant naar een mug werpen om boter bij de vis te krijgen?

Wat een heerlijke zin.

Bijdrager
    Oppie

Ach, geef het een shot; PRAM reset doet niks fout en kost niks.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Gezien de ouderdom (G4) denk ik dat de PRAM batterij aan het afsterven is. De symptomen die je beschrijft (zwart scherm, de datum) die wijzen daar op. Een reset kan (even) helpen, maar wat je feitelijk moet doen is de batterijen vervangen.

Bijdrager
    vlecht

Deze PB G4 is van februari 2006, dus zo’n vierenhalf jaar oud. Ik denk niet dat de vorige eigenaar de PRAM-batterij ooit vervangen heeft, dus misschien kan het sowieso geen kwaad om er eens een nieuwe in te hangen, ook om toekomstig (onduidelijk) leed voor te zijn.

Vanavond viel het me ook op dat Airport pas een kleine minuut na het opstarten daadwerkelijk actief wordt. Wellicht ook een symptoom van een PRAM-batterij die op zijn tandvlees loopt?

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Mogelijk, maar dat weet ik niet zeker.
    In ieder geval is het zo dat een slecht werkende PRAM batterij afhankelijk van het Mac model voor allerlei vreemde symptomen kan zorgen. Je hebt het over “de vorige eigenaar”, dus deze PB was tweede hands?
    Als dit b.v.b. de eerste G4 PB was, is hij inmiddels ±8 jaar oud, en dat is langer dan de door Apple geclaimde levensduur van de PRAM batterij.

Bijdrager
    vlecht

Ik heb deze PowerBook anderhalf jaar geleden overgenomen. De PB zélf is vierenhalf jaar oud. Dit was het laatste model PB G4 van Apple. TechTool Pro geeft als fabricagedatum februari 2006 aan, dus dat zal dan wel kloppen.

Afgezien daarvan, hoe lang zou een PRAM-batterij van dit model het normaliter uit moeten houden?

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Dat is eigenlijk moeilijk te zeggen. Apple houdt zelf vast aan een maximum van 6 a 7 jaar. (ongeacht het model)
    Maar de feitelijke levensduur wordt bepaald door het gebruik van de Mac. Een Mac die vaak (of altijd) aan staat en verder alleen maar in sluimer gaat verslijt de batterij minder dan een Mac die elke avond uit gaat (of lang uit staat).
    M.a.w: in het laatste geval kan de levensduur slinken naar b.v.b. 4 a 5 jaar. Grote kans dus dat in dat geval je batterij aan vervanging toe is.

Bijdrager
    vlecht

Ik knal hem inderdaad elke avond uit. Ik ben bekend met de discussies over al dan niet laten sluimeren, maar dat doe je met een stofzuiger toch ook niet? Althans, ik hoop van niet voor de directe omgeving van de gebruiker :o)

Afgezien daarvan, de vraag die ik mezelf niet durf te stellen: is er misschien wat kapot gegaan tijdens die schoonmaakbeurt en zo ja, wat dan? Ik ging er van uit dat perslucht bij uitstek geschikt is voor computers en aanverwante meuk.

Nou ja, alles doet het nog, alleen niet meer zo ‘smooth’ als voor de schoonmaakbeurt.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Bij het reinigen van elektronica moet je in ieder geval altijd even de statische elektriciteit ontladen door zelf even iets (geaard) aan te raken (een leiding of zo).
    Ik denk niet dat er iets stuk is gegaan op deze manier, want in 99% van de gevallen is de schade veroorzaakt door een te groot potentiaal verschil ernstig en start er niks meer op.

Voor eigenlijk alle elektronica geldt dat daadwerkelijk uitzetten voor grotere slijtage zorgt dan bij sluimer stand. Elke keer dat een apparaat wordt aangezet ontstaat er een “surge” in de componenten. En juist bij een computer ligt dat erg gevoelig. Naast dit heeft de sluimerstand natuurlijk als voordeel dat je gelijk aan de slag kan. Opstarten doe je dan alleen nog als het een en ander niet meer naar behoren werkt.
    De stroom die een Mac verbruikt in de sluimerstand is erg laag, maar natuurlijk moet een laptop wel aan de adapter blijven als hij lang in de sluimer gaat.

OS-X zelf dat dus gebaseerd is op UNIX is overigens ontworpen om 24uur 7 dagen in de week in gebruik te zijn. Daarom is OS-X geschikt voor bedrijfscritische toepassingen en Windows niet. Softwarematig is er dus ook niets aan de hand als je hem aan laat.

Bijdrager
    vlecht

Voordat ik het vergeet: allereerst dank voor je reacties.

Airport blijft me verrassen. Na een sluimerstand had ik ineens geen internetverbinding meer. Mij werd via Systeemvoorkeuren > Netwerk te verstaan gegeven dat “Airport een zelftoegekend IP-adres heeft”. WTF?

Nadat ik de Firewall even helemaal ‘open’ had gezet, kreeg ik Airport weer aan de praat. Let wel: al die tijd geeft het menulet aan dat er gewoon een signaal is, terwijl er geen webpagina’s geopend kunnen worden.

Ik weet niet meer precies wat ik allemaal uitgevroten heb, maar volgens mij heb ik een beetje een soepzooitje gemaakt van de Airport-instellingen. Ik ga eerst maar eens snuffelen op het forum of het bekend voorkomt. Ja, ik weet, de omgekeerde volgorde, maar de ziel is nu eenmaal zwak.

16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.