pdf verkleinen

mi-cha

mi-cha op 16 augustus 2010 #

Weet iemand hoe je een pdf van een aantal pagina’s
(indesign document met wat ps foto’s en pdf’s in geimporteerd)
kan verkleinen voor mail, maar zodat de kwaliteit toch nog allemaal scherp blijft?
Mijn pdf is nu 4,4mb en misschien is dit iets te groot om door te mailen.

Danku!

vishaakje

vishaakje op 16 augustus 2010 #

In Acrobat pro heb je een optie “Document verkleinen” dan comprimeert hij een heel eind.

Ook kan je het document nogmaals door distiller heen halen (naar “pdf printen”) met een setting als “Smallest file size” ofzo, die zat er wel tussen.

MacMini_Ragazza

MacMini_Ragazza op 16 augustus 2010 #

Wat bij mij wel eens wil helpen is het PDF bestand openen in Voorvertoning en vervolgens weer opslaan (kan onder dezelfde naam). Dan is hij vaak wel kleiner dan via Photoshop, Illustrator of Indesign.

Overigens vind ik 4,4 mb niet eens zo groot voor een PDF met meerdere pagina’s, dat moet toch wel kunnen via mail.

j.appleseed

j.appleseed op 16 augustus 2010 #

4.4 MB valt nog wel mee voor een PDF. Als je Gmail hebt kan je bestanden t/m 25 MB mailen. Maar als je een PDF kleiner wil maken is dit misschien handig? http://www.panic.com/blog/2010/02/shrinkit-1-0/

Veel succes!

mi-cha

mi-cha op 16 augustus 2010 #

Als antwoord op ‘vishaakje’ en ‘macmini_ragazza’ wordt de file bij ‘verkleinen’ alleen maar groter in mb ..

iquik

iquik op 16 augustus 2010 #

In “Voorvertoon” op je mac kun je ook pdf’s verkleinen. Opslaan als… en dan een een van de filteracties kiezen.

Dr. Maddox

Dr. Maddox op 16 augustus 2010 #

Een PDF met daarin geplaatste PDF bestanden (vanuit inDesign) is niet de manier van doen wanneer je een klein export bestand wilt hebben. Dan moet je het helemaal vanaf nul weer opmaken. Comprimeren heeft dus geen zin omdat de “ingebakken” PDF-jes niet worden meegenomen. Wat je eventueel kan proberen is om de geplaatste PDF bestanden flink te comprimeren en alsnog te plaatsen in inDesign om vervolgens weer te exporteren. En anders maak je er toch een JPG van? Of is het heel veel kleine tekst?

Night

Night [moderator] op 16 augustus 2010 #

Openen in Acrobat Pro en kiezen voor ‘optimize PDF’ en daar je instellingen kiezen. De enige juiste optie.

vishaakje

vishaakje op 16 augustus 2010 #

mi-cha op 16 augustus 2010

Als antwoord op \’vishaakje\’ en \’macmini_ragazza\’ wordt de file bij \’verkleinen\’ alleen maar groter in mb ..

Vreemd, een fatsoenlijk pdfje met wat foto’s en dergelijke gaat hier van zo’n 40 Mb druk klaar naar 800 Kb e-mail klaar…. Denk dat je de instellingen dan moet veranderen.

Dr. Maddox

Dr. Maddox op 16 augustus 2010 #

(indesign document met wat ps foto’s en pdf’s in geimporteerd)

ronald

ronald op 16 augustus 2010 #

een goed programma is PDF Schrink van Apago

syltheboy

syltheboy op 19 februari 2011 #

Voor m’n iPad heb ik 2 tijdschriften van groter dan 100mb, maar hoe verklein ik deze? Ze laden namelijk aardig langzaam op mijn iPad.

ronald

ronald op 19 februari 2011 #

Als je het programma pdf shrink hebt kan je je pdf daarin laden en vervolgens aangeven volgens welke methode deze verkleind moet worden. je kan kiezen web formaat, print formaat, schermformaat e.a. alsook zelf aangeven hoe je het wilt verkleinen en met welk ereaders je het bestand wilt kunnen zien

Let op, teksten worden natuurlijk nauwelijks verkleind, gaat vaak om plaatjes ed. in pdf’s.

Je moet dit wel op je mac doen, en daarna kan je bestand op je iPad zetten.

syltheboy

syltheboy op 19 februari 2011 #

Oké, bedankt! Ik zal het proberen. :wink:

Dick de Roos

Dick de Roos op 19 februari 2011 #

Misschien heb je iets aan het draadje op deze buursite

Over dit topic

Gestart op 16 augustus 2010 door mi-cha

Laatste reactie door Dick de Roos

Je kunt alleen reageren met een gratis OMT account.
Log in.

Inloggen