One More Thing » Community » Forum » Pro » Grafisch & Fotografie » Paginanummering Indesign

Paginanummering Indesign

XeQtoR

XeQtoR op 02 februari 2006 #

Bestaat er een manier om een paginacijfer over te slaan. Wat bedoel ik hiermee…

Ik heb een boek in spreads. Ik wil dat er op mijn linker pagina een paginacijfer komt. Op de rechter pagina mag geen paginacijfer komen… tot hier toe geen probleem natuurlijk…

Maar… de rechterpagina mag ook niet meetellen in de nummering. Paginacijfer op de linkerpag. van de eerste spread is dus 1, paginacijfer op de linkerpag. van de tweede spread is 2. (Normaal is dit dus 3), paginacijfer op 3de spread is 3 (normaal is dit 5).

Heeft iemand hier een oplossing voor? (Naast iedere spread manueel nummeren natuurlijk)

Anoniem op 02 februari 2006 #

Das een goeie, wil ik ook wel weten!

was frans

was frans op 02 februari 2006 #

kun je hem ook niet als spreads opmaken dan?
Dus stel je pagina’s zijn A4 staand, kun je dan niet een losse pagina opmaak maken bestaande uit liggende A3′s? dan heb je dus in je opmaak telkens 1 pagina waar 2 pagina’s opstaan.

Grrromit

Grrromit op 02 februari 2006 #

Dat kan.

Je hebt in je stramien pagina’s aangegeven dat je automatisch paginanummer wil.
Maak nu een andere master/stramien pagina zonder pagina nummering en pas deze toe op de pagina’s die geen nummering behoeven.

Klaar! :D

edit: Je kan gewoon 2 A4 pagina’s naast elkaar zetten en de optie ‘spreads bijeen houden’ aanvinken. En alle linkerpagina’s het basisstramien toepassen met pag. nummer en de rechterpagina’s een basis stramien toepassen zonder pagina nummer.

computer space

computer space op 02 februari 2006 #

Tip voor CS3: rechterklik paginaicoon nummeropties -> venster waar je ieder willekeurig getal, letter of wat dan ook als paginanummer kunt opgeven waarbij mbv een formule de waarde van een deel kan worden bepaald. Negatief, hexadecimaal, binair, oma-namen, nummerborden: alles moet gewoon kunnen!
Op die manier kun je bijvoorbeeld ook het boek “2 Kilo” van kesselskramer automatisch nummeren (geen normale nummering, maar het gewicht van alle pagina’s tot het punt waarop je in het boek bent).

forum romanum

forum romanum op 02 februari 2006 #

"Grrromit"

Dat kan.

Je hebt in je stramien pagina’s aangegeven dat je automatisch paginanummer wil.
Maak nu een andere master/stramien pagina zonder pagina nummering en pas deze toe op de pagina’s die geen nummering behoeven.

Klaar! :D

edit: Je kan gewoon 2 A4 pagina’s naast elkaar zetten en de optie ‘spreads bijeen houden’ aanvinken. En alle linkerpagina’s het basisstramien toepassen met pag. nummer en de rechterpagina’s een basis stramien toepassen zonder pagina nummer.

ja dat zegt XeQtoR ook. Maar hij wil dat ze juist niet meetellen in de nummering. En dat gaat op jouw manier niet m.i. Dus ik ben benieuwd

was frans

was frans op 02 februari 2006 #

"Martiniman"

Op die manier kun je bijvoorbeeld ook het boek “2 Kilo” van kesselskramer automatisch nummeren (geen normale nummering, maar het gewicht van alle pagina’s tot het punt waarop je in het boek bent).

gaaf idee overigens

EagerB0bNerd

EagerB0bNerd op 02 februari 2006 #

"was
"Martiniman"

gaaf idee overigens

ja zeker origineel idee
de uitvoering is niet heel moeilijk, daarvoor hoef je niet op CS3 te wachten.
Het kan met window>automation>data merge

forum romanum

"EagerB0bNerd"
"was
"Martiniman"

gaaf idee overigens

ja zeker origineel idee
de uitvoering is niet heel moeilijk, daarvoor hoef je niet op CS3 te wachten.
Het kan met window>automation>data merge

?? Hoe dan? Die is toch voor importeren van bijv. excelbestanden in een tabel?

EagerB0bNerd

"forum

?? Hoe dan? Die is toch voor importeren van bijv. excelbestanden in een tabel?

ja, Excell, textedit bestanden of comma-gescheiden bestanden.
Maar niet alleen in een tabel, ook in een tekst of illustratiekader kan je gegevens importeren.
Indesign maakt dan een nieuw document met elk record op ee nieuwe pagina.

Hier staat een stap voor stap tutorial . Wat nog het lastigst is is het plaatje, maar die kun je weglaten dus het is nóg makkelijker  :D

forum romanum

ja die ken ik op die manier – maar om dat nou te gaan gebruiken voor paginanummering?
Da’s met een kanon op een mug schieten lijkt me.
Als ik je goed begrijp: eerst zelf een bestand aanmaken in excel met oneven paginanummers, dan tabelletje op basispagina en dan functie datamerge????? Of begrijp ik je nou verkeerd want dat gaat m.i. niet goed.

EagerB0bNerd

"forum

ja die ken ik op die manier – maar om dat nou te gaan gebruiken voor paginanummering?Da’s met een kanon op een mug schieten lijkt me.

LOL, om zo oneven pagina nummering te maken lijkt me idd nogal omslachtig. Het was een tip voor Martijn, die pagina’s zou willen voorzien van een optelsom van de gewichten van de afzondelijke pagina’s. (uiteraard zonder dat pagina voor pagina te hoeven uitrekenen en intypen)

"forum

Als ik je goed begrijp: eerst zelf een bestand aanmaken in excel met oneven paginanummers, dan tabelletje op basispagina en dan functie datamerge????? Of begrijp ik je nou verkeerd want dat gaat m.i. niet goed.  

Je hoeft het niet op een basispagina te zetten, kan gewoon op lege pagina. En ook niet in een tabel maar in gewoon tekst of illustratiekader.
Maar dat weet je toch, je hebt het nota bene zelf hier uitgelegd   :D

computer space

computer space op 03 februari 2006 #

Kun je in CS 1 ook al met XML data werken? Ik zag dat op een CS2 demo, maar daar lieten ze wel meer dingen zien dat ook al in CS1 zat. En met een intelversie aan de (verre) horizon, wilde ik CS 2 maar ff overslaan.

EagerB0bNerd

EagerB0bNerd op 03 februari 2006 #

XML weet ik niet, maar Data Merge kon in CS1 ook, maar daarvoor  had je het Pagemaker Plug-in pack nodig.

forum romanum

forum romanum op 03 februari 2006 #

"EagerB0bNerd"

[LOL, om zo oneven pagina nummering te maken lijkt me idd nogal omslachtig. Het was een tip voor Martijn, die pagina's zou willen voorzien van een optelsom van de gewichten van de afzondelijke pagina's. (uiteraard zonder dat pagina voor pagina te hoeven uitrekenen en intypen)

Je hoeft het niet op een basispagina te zetten, kan gewoon op lege pagina. En ook niet in een tabel maar in gewoon tekst of illustratiekader.
Maar dat weet je toch, je hebt het nota bene zelf hier uitgelegd   :D

ehhh fijn dat datamerge je gelukt is met mijn uitleg. Maar ik begrijp nog steeds niet de toepasbaarheid voor de eigenlijke vraag en voor Martijn.

In beide gevallen gaat het om een oplopende reeks die automatisch geplaatst moet worden. En dat doe je via een automatische nummering op de basispagina m.i. Hoe dat met een tekstkader op een losse pagina zou moeten gaan is me echt een raadsel – maar het is nog ochtend…

Grrromit

Grrromit op 03 februari 2006 #

ja dat zegt XeQtoR ook. Maar hij wil dat ze juist niet meetellen in de nummering. En dat gaat op jouw manier niet m.i. Dus ik ben benieuwd

forum romanum, dat gaat wel op deze manier. Probeer het maar.

Groet, Grrromit

Over dit topic

Gestart op 02 februari 2006 door XeQtoR

Laatste reactie door Grrromit

Je kunt alleen reageren met een gratis OMT account.
Log in.

Inloggen