17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)
  • Q:
    Bijdrager
    Wess

Packard Bell Viseo 200t (multi-touchscreen) op Mac OSX

Beste OMT’ers,

Ik heb recent voor een mooie prijs de Packard Bell Viseo 200t aangeschaft, en heb deze aangesloten op mijn iMac. Hier gaat echter iets niet goed. Het touch-gedeelte werkt niet naar behoren (gek genoeg wel als ik random op het scherm tik, verschuiven al mijn vensters naar buiten en zie ik mijn bureaublad – er wordt dus wel een tik gedetecteerd op het scherm met als gevolg dat een van mijn actieve beeldhoeken wordt geactiveerd) en ik kan de resolutie niet op de goede krijgen (1600×900)

Google kan me helaas niet verder helpen.
    Nu de vraag: Hoe krijg ik dit scherm werkend op mijn iMac?

Alvast bedankt,

Wessel

Bijdrager
    cids

Volgens mij heb je specifieke Mac OS X drivers nodig… maar ben benieuwd of dit gaat lukken!

Bijdrager
    Wess

…en die heb ik totnogtoe helaas niet kunnen vinden.

De oplossing kan toch haast niet ver weg zijn als je je bedenkt dat het aanraken van het scherm wel gedetecteerd wordt.

Bijdrager
    cids

Weet je welk scherm Packard Bell gebruikt…? Wellicht werkt deze driver:

http://www.apple.com/downloads/macosx/drivers/itmtouchbridge.html

Bijdrager
    Wess

Volgens het boekje is het een scherm van Acer.
    In de handleiding staat iig: “Uw Acer aanraakscherm kan bepaalde bewegingen op het oppervlak van het scherm herkennen(…)”

Moet ik dan misschien op zoek naar een Acer driver voor OSX?

De driver die je noemde heb ik geïnstalleerd, maar deze lijkt het scherm niet te detecteren. Ik ga er dus vanuit dat de driver niet werkt.

Bijdrager
    cids

Ik vermoed dat er van een “generiek” scherm gebruik wordt gemaakt wat door een LCD fabrikant wordt geproduceerd (bijv. LG). Als je een driver kan vinden voor zo’n scherm dan is er de kans dat dit ook met jouw scherm werkt… voor zover ik weet produceert Acer geen LCD schermen…

Bijdrager
    Wess

Is er een manier om erachter te komen wat voor scherm Packard Bell hier heeft gebruikt?
    (zonder de behuizing los te hoeven schroeven)

Ik zoek nog even door.

Bijdrager
    cids
    Bijdrager
    ernst.

@Wess : Hier ben ik erg benieuwd naar. Kun je als alles gelukt is wat foto’s laten zien van dit alles?

Bijdrager
    Wess

@cids: Die driver lijkt helaas niet te werken…

Tot nog toe heb ik geen andere drivers kunnen vinden voor bijv. een LG scherm.

Ik overweeg nu Win7 met Bootcamp te installeren, maar zie natuurlijk liever dat het onder Mac gewoon werkt. Als is het maar alleen maar single-touch, dat zou voor mij voldoende zijn.

Bootcamp geeft ook al een foutmelding dat ik de schijf eerst moet formatteren omdat ‘ie geen partitie kan maken. Dus daar begin ik liever nog niet aan.

Wel win7 nu draaien via Parallels maar ook dan krijg ik de touch-functie niet aan de praat.

Bijdrager
    Wess

Ik vermoed dat de Packard Bell gebruikt maakt van het touchscreen van de “Acer Gateway All-in-one met touch screen”

Dat is ook een 20 inch scherm met een resolutie van 1600×900.

Echter zijn hier ook geen drivers voor te vinden…

Bijdrager
    Ostinato

Ik lees ook aardig wat Windows7 gebruikers die problemen hebben met dat scherm, met name dat de resolutie niet goed komt. PB is niet zo actief met z’n drivers zo te zien.

Bijdrager
    Wess

Dat lees ik inderdaad ook veel. Ik heb Win7 nog niet via Bootcamp draaien, maar ik ben erg benieuwd of ik de resolutie wel goed krijg. Laat ik weten.

Toch vreemd dat PB niet gewoon drivers levert.

Bijdrager
    Wess

Hele boeiende ontdekking: Ik zag bij Systeemvoorkeuren dat er een nieuw dingetje bij was gekomen: Ink.
    Niet zoveel mee gedaan, ik dacht dat het niet werkte.

Echter, als ik met mijn vingers (meerdere!) over het touchscreen beweeg verschijnt er op mijn iMac (het touchscreen hangt aan mijn iMac) een soort notitieblaadje met daarop strepen die mijn bewegingen volgen die ik maak op het touchscreen. Ik kan er helaas verder niets mee…

Oftewel: de oplossing moet toch haast wel ontzettend dichtbij zijn!

Bijdrager
    Wess

Ongelooflijk maar waar: beetje klooien met ‘Ink’ zorgt ervoor dat het touchscreen werkt, maar met 2 vingers. Klikken is een beetje raar, werkt de ene keer wel en de andere keer niet.

Het scherm weet wel precies waar mijn 2 vingers zich bevinden…

Bijdrager
    Ostinato

Ink is een System Preference voor tablets (handschriftherkenning):

http://docs.info.apple.com/article.html?path=Mac/10.6/en/8138.html

Bijdrager
    Wess

Het is me gelukt een geschikte driver te vinden.
    Uiteindelijk bleek dat de controller die in de Packard Bell zit de “Quanta Computer, Dual, USB” is.

Als je op touch-base.com bovenstaande controller invult (en voor de rest natuurlijk dat je Mac OS X draait) dan krijg je de juiste driver toegestuurd.

Helaas is dit geen freeware: de driver krijg je op proef tot 100 aanrakingen, daarna moet de driver €180,- kosten. Voor mij te prijzig. Maar voor mensen die de driver absoluut nodig hebben / willen hebben dus bovenstaand een oplossing.

Ik ga persoonlijk voor ‘the-time-being’ Win7 installeren via BootCamp en hoop dat het scherm in de toekomst gaat werken met Mac OS X Lion.

17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.