One More Thing » Community » Forum » Mac Software » Mac Apps (Apple) » Overstappen van POP naar IMAP

Overstappen van POP naar IMAP

Profielfoto van ReneSegers

ReneSegers op 12 augustus 2014 #

Ik heb een paar mailadressen die ik (op me.com na) allemaal als POP in Mail heb staan. Nu wil ik overstappen naar IMAP vanwege de broodnodige automatische synchronisatie met alle andere apparaten.

Mijn vraag is of ik iets handigs en snels kan doen waardoor ik geen opgeslagen mails verlies. Of kan ik beter van alle accounts 1 keer een back-up maken en die dan wegzetten als oude mails en gewoon ‘from scratch’ opnieuw instellen als IMAP?

Alvast veel dank voor de tips!

Profielfoto van Ir.Bob

Ir.Bob op 12 augustus 2014 #

Een backup maken kan sowieso nooit kwaad. Verder hangt het antwoord op deze vraag vooral af van jouw e-mail provider. Staat alle POP mail nog op de server, dan hoef je alleen maar de instellingen in jouw mail client te veranderen.

Anders moet je de oude e-mail met een mail client terug zetten op de IMAP server. Klinkt ingewikkelder dan het is, het is gewoon sleuren-en-pleuren van het ene mapje naar het andere mapje (wat dan op de server staat) waar je het in wilt hebben.

Als het heel veel mail is, dan kan dat behoorlijk wat tijd in beslag nemen. Dus misschien wil je ook niet alles terug zetten, ook vanwege potentieel ruimte gebrek op de server.

Profielfoto van dutch_garfield

dutch_garfield op 12 augustus 2014 #

Hi Rene,

Er zijn natuurlijk meerdere mogelijkheden en de vraag is wat je precies wilt bereiken.
Je kan ook je huidige POP-email adressen laten forwarden door je provider naar je me.com account.
Dan krijg je 1 email adres waar alleen als IMAP aanwezig is.

Het is een keuze :-).

Profielfoto van goosse

goosse op 12 augustus 2014 #

Volgens mij wil hij zijn oude email op de imap server hebben en dat is eenvoudig te doen. Maak een imap account in je mail programma aan voor de provider/server waar je de mail wilt hebben. Sleep de pop mail naar je imap account en het mailprogramma zorgt dat alles netjes op de desbetreffende server komt te staan.
Daarna op de server van je pop account je mail laten forwarden en klaar is het…..

Profielfoto van GoeieDag

GoeieDag op 12 augustus 2014 #

Je kunt alle mailtjes in een ‘lokale’ map zetten in Mail; dan de account omzetten van POP naar IMAP en vervolgens de mailtjes die je wilt weer slepen naar bv Inkomend. Easy.

Profielfoto van ReneSegers

ReneSegers op 13 augustus 2014 #

Heel veel dank! Het is helemaal netjes gelukt!

Profielfoto van wouterw

wouterw op 25 maart 2015 #

Heren, al even geleden maar hopelijk kunnen jullie nog helpen.
Ik heb de stappen gevolgd die jullie beschrijven, dus kopiëren naar een map ‘Op mijn mac’ en dan een iMap aanmaken en alles terugzetten.
Dat gaat goed en alle mails verschijnen in mijn Mailprogramma. Maar nu zie ik op mijn webmail dat een bericht 4 keer is geplaatst.

Ik wil meerdere emailadressen overzetten naar iMap en begon met een kleintje: 25 mails. Ik heb ze over gezet, zie in mijn Mail programma dat het er 25 zijn, maar in mijn webmail zijn het er 28.
Ook als ik kijk bij accountinfo, staat dat het 28 mails zijn.

Straks wil ik een mailaccount met 2000 mails doen, als sommige mails dan 4 keer op de webmail staan, zit hij snel vol.

Enige idee hoe dit kan?

Profielfoto van Renée Gallé

Renée Gallé op 17 februari 2017 #

Ik probeer ook om de popmail op mijn imac met Sierra om te zetten naar imap. Alles lokaal opgeslagen. Mijn provider is KPN. Het lukt me voor geen meter om de popaccount om te zetten in imap. Steeds wordt aangegeven dat er al een account actief is. Ik kom er gewoon niet doorheen. Moet ik eerst het popaccount verwijderen ofzo? Ik vind dat wat rigoreus, hou hem liever nog even achter de hand tot ik zie dat alles goed functionerrt… Wat doe ik verkeerd?

Profielfoto van Mac Daddy

Mac Daddy [moderator] op 17 februari 2017 #

Je kan niet een mail account wijzigen van POP naar IMAP. Je zal een extra account moeten aanmaken voor IMAP. Het verstandigste is om eerst ervoor te zorgen dat alles in het IMAP account werkt, voordat je uberhaupt je POP account verwijderd.

In de basis werken POP en IMAP als volgt.
POP haalt mail van de server af en slaat het lokaal op. IMAP laat zien wat er op de server staat, maar laat het daar ook staan.

Daarom is het niet verstandig om in 1 keer van IMAP naar POP te gaan, want zodra je je POP account verwijdert, is er kans dat je mail kwijt raakt. Je kan POP instellen dat ie de mail ook op de server laat staan, maar dat werkt vanaf het moment dat je dat instelt en hij zal niet oude mail terugzetten. Let daar dus goed op. Je kan oude mail wel in een aparte map weer op de server opslaan, maar dat is veel handwerk.

Profielfoto van GoeieDag

GoeieDag op 17 februari 2017 #

Je moet wel degelijk eerst de POP account verwijderen uit Mail, voordat je dezelfde account weer invoert als IMAP.
Als je alle mail lokaal hebt opgeslagen, zul je ook niks kwijt raken.

Profielfoto van Mac Daddy

Mac Daddy [moderator] op 17 februari 2017 #

Niet als je ervoor zorgt dat je POP account geen mail ophaalt.

Ik heb tijdens mijn Xs4all tijd vaak genoeg mensen gehad die eerst hun POP account verwijderen en dan naar ons belden omdat alle email weg was. Wellicht hadden ze meer gedaan dan alleen het account verwijderen, maar het is veiliger om eerst je POP account inactief te maken en dan een IMAP account aan te maken.

Profielfoto van lengerke

lengerke op 17 maart 2017 #

Kan het onderstaande ook werken?
Je hebt een iCloud-account en je hebt b.v. 1 POP-account die je wilt omzetten naar IMAP.
Maak in het iCloud-mailaccount een extra postbus aan met de naam oudePOP, met daarin weer 2 extra postbussen met de naam POPIn en POPUit.
Versleep alle (CMD+a) mail uit de oude POP-accountinbox (met ALT ingedrukt voor de zekerheid) naar POPIn.
Versleep alle (CMD+a) mail uit de oude POP-accountuitbox (met ALT ingedrukt voor de zekerheid) naar POPUit.
Deactiveer (of verwijder??) het oude POP-account en maak een nieuw IMAP-account aan.
Versleep alle (CMD+a) mail uit de iCloud POPIn postbus (met ALT ingedrukt voor de zekerheid) naar de IMAP-inbox.
Versleep alle (CMD+a) mail uit de iCloud POPUit postbus (met ALT ingedrukt voor de zekerheid) naar de IMAP-uitbox.

Over dit topic

Gestart op 12 augustus 2014 door ReneSegers

Laatste reactie door lengerke

Je kunt alleen reageren met een gratis OMT account.
Heb je geen OMT account? Registreer je dan nu gratis!

Inloggen

of Wachtwoord resetten?