One More Thing » Community » Forum » Mac Software » OS X » OSX upgraden: Hoe werkt dat tegenwoordig?

OSX upgraden: Hoe werkt dat tegenwoordig?

Witte Haai

Witte Haai op 20 juni 2012 #

Hallo mensen,

Ik kan mogelijk een macmini 2.4 GHz (met 10.7 lion) ovenemen. Op m’n huidige ppc-mac ging het upgraden naar een hogere osx-versie vanaf een installatie-cd en later -dvd die ik inde winkel kocht.

Nou heb ik begrepen, dat apple osx niet meer op dvd, maar via de appstore levert. Mag ik aannemen dat je daar een apple-id voor nodig hebt?  En die gedownloadde osx-upgrade moet ik dan natuurlijk op dvd branden, voor als ik in de toekomst mogelijk osx opnieuw zou moeten installeren. Want ik mag denk ik wel aannemen; Dat stel dat ik dat dvdtje nou kwijt ben, dat ik die osx-upgrade niet opnieuw gratis kan downloaden? Lijkt eigenlijk wel voor de hand te liggen, anders zou ik natuurlijk een handeltje in osx-dvdtjes kunnen beginnen.

Kortom, mogelijk heb ik al duidelijk hoe het osx upgraden tegenwoordig werkt. Maar ik ben zeker blij met alle aanvullingen die jullie kunnen toevoegen.

Bij voorbaat dank voor de antwoorden. :wink:

mtooster

mtooster op 20 juni 2012 #

De upgrade naar een andere OSX versie (10.x) gaat inderdaad via de app-store, verdere updates (10.x.x) gaan via sofware-update zoals je gewend bent.

Je kan hem inderdaad op cd branden maar dat is niet nodig.
Zolang je een internet-verbinding hebt en het wachtwoord van je Apple-ID dan kun je Lion gewoon opnieuw installeren. Er wordt bij de installatie een verborgen herstelschijf aangemaakt waarmee je op kunt starten en vanuit daar de installatie ook kan starten.

En ja, je kunt hem gewoon opnieuw downloaden, en je zou inderdaad een illegaal handeltje in OSX dvd’s kunnen beginnen. Maar ik denk niet dat je daar rijk van gaat worden ;)

Ik heb hem trouwens op een USB-stick gezet, waarmee ik dus ook Lion snel kan installeren… Aangezien ik het nogal vaak doe is dat wel wat sneller dan steeds downloaden.

fred44nl

fred44nl op 20 juni 2012 #

OS X Lion heeft een herstelpartitie.

http://support.apple.com/kb/HT4718?viewlocale=nl_NL

die partitie kun je met het hulpprogramma Recovey Disk Assistant op een usb-stick zetten.
dat heb je alleen nodig als je een nieuwe HD geplaatst zou hebben.

youp.c

youp.c op 20 juni 2012 #

mtooster - op 20 juni 2012De upgrade naar een andere OSX versie (10.x) gaat inderdaad via de app-store, verdere updates (10.x.x) gaan via sofware-update zoals je gewend bent.

En vanaf Mountain Lion gaan alle updates/upgrades via de App Store

Witte Haai

Witte Haai op 20 juni 2012 #

Heel verhelderend allemaal!

Nog 1 vraag om alle obstakels uit te sluiten: Zou het mogelijk nog lastig kunnen worden als ik een mac mini overneem (waar dus een 10.7 osx-versie met het apple-id van iemand anders op staat); Waar ik vervolgens van de zomer een upgrade naar 10.8 mountain lion (met dus m’n ander apple-id) op wil gaan zetten?

Ik heb vernomen dat je om naar osx 10.7 up te graden ook 10.6 snow leopard moest hebben, of die tenminste moest aanschaffen. Kortom als ik van de zomer naar 10.8 mountain lion wil upgraden, vereist apple dat er op m’n apple-id ook de aanschaf van 10.7 lion staat?

Hansi2124

Hansi2124 op 20 juni 2012 #

mtooster - op 20 juni 2012Aangezien ik het nogal vaak doe

Je zal het wel makkelijk vinden, maar ik vind het op het eerste gezicht erg bijzonder……. Nog nooit heb ik een OS X herinstallatie gedaan, behalve bij verkoop van mijn Mac aan iemand anders of een nieuw uitgebracht OS installeren.

SunKeeper

SunKeeper op 22 juni 2012 #

Apple heeft in de voorwaarden gezet dat alle Macs die met Snow Leopard of een eerdere versie van OS X geleverd zijn, niet aan iemand anders verkocht mogen worden met Lion erop. Je zou dan Snow Leopard moeten installeren wanneer je van plan bent die Mac te verkopen.

Op zich natuurlijk geen probleem, want als nieuwe eigenaar neem ik aan dat je in de meeste gevallen toch een nieuwe schone installatie zult doen, met je eigen Apple ID.

Let er in dat geval op dat de licentie niet aan de Mac gebonden is, maar aan de eigenaar, wat dus inhoudt dat je Lion moet kopen voor € 23,99.
Je hebt dan wel 5 licenties, waardoor je het op 5 verschillende Macs kan installeren zonder opnieuw kopen. Voor alle 5 (als je zoveel Macs hebt) geldt: opnieuw installeren is onbeperkt, dus al download je het iedere dag opnieuw, voor die 5 Macs heb je daarvoor al eenmalig die € 23,99 betaald.

Hoe het straks gaat met de upgrade naar Mountain Lion weet ik niet precies. Als het klopt zoals eerder in dit topic gezegd, dat de systeemupdates via de Mac App Store komen, moet je waarschijnlijk voor installeren daarvan inloggen met het Apple ID waarmee Mountain Lion gekocht is. Zeker weet ik het niet, het is even afwachten.

corneeltje op 24 juni 2012 #

Hallo,

Ik zou graag van Snow Leopard naar Mountain Lion gaan, maar blijkbaar kan ik dat niet combineren met een vlotte overgang van MobilMe naar iCloud tegen eind deze maand (dan sluit MobileMe volledig af)… Om alles mooi over te zetten naar iCloud moet ik Lion hebben. Maar dan moet ik 20 dagen nadien ook nog eens overschakelen naar Mountain Lion om op het laatste OSX te zitten. Twee keer kosten, veronderstel ik… Dus ik zou meteen naar Mountain Lion willen, maar dan overschrijd ik de MobilMe-limiet en verloopt de overgang naar iCloud wellicht moeilijker… Of zou er zo een regeling zijn als je net Lion heb gekocht dat je dan gratis naar Mountain Lion mag overstappen? Weet iemand meer?

SunKeeper

SunKeeper op 24 juni 2012 #

Eigenlijk had je dan iets eerder naar Lion moeten gaan…eigenlijk idd een beetje onhandige timing van de releases.

Kun je aangeven wat je verwacht dat er moeilijker verloopt als je heel even zonder MobileMe en zonder iCloud werkt? Op iDevices met iOS 5 heb je natuurlijk al wel een iCloud-mogelijkheid.

Mensen die nu Lion gebruiken hebben daar ook voor betaald, al is het enige tijd geleden. De keuze wordt dus: of een tijdje zonder MobileMe/iCloud, of toch Lion kopen.

alli232343

alli232343 op 26 juni 2012 #

Als je dan bent geupgrade en je doet CMD + r dan heb je de mogelijkheid om je OS X opnieuw te installeren. (os x 10.7 of later)

Groetjes en succes

alli232343

alli232343 op 26 juni 2012 #

Als je dan bent geupgrade en je doet CMD + r dan heb je de mogelijkheid om je OS X opnieuw te installeren. (os x 10.7 of later)

Groetjes en succes

Over dit topic

Gestart op 20 juni 2012 door Witte Haai

Laatste reactie door alli232343

Je kunt alleen reageren met een gratis OMT account.
Log in of registreer.

Inloggen