30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 54)
  • Q:
    Inactief
    Anoniem

OS X Lion: wat werkt er bij jou niet

Misschien handig: een topic over Lion waar iedereen in kan zetten wat er niet werkt / bugs / klachten.

Misschien ook handig: als er iets wordt vermeld en je hebt er ook last van, dit ook even te melden. Zo kan een twijfelende switcher goed bepalen wat er echt niet werkt en wat er incidenteel niet werkt.

Ik ben zelf na wat haperingen eigenlijk wel tevreden. Afgezien van FCP X wat er af en toe mee ophoudt, heb ik geen klachten (meer).

Bijdrager
    nickwenneker

Goedemorgen,

Ik werk nu 1 maand met een nieuwe iMac en heb sinds 3 ook Lion er op zitten.
    Het werkt allemaal fantastisch. Ik had wat problemen met het opstarten, maar ik ben er achter wat het is en heb dat doormiddel van dit forum en de reacties kunnen oplossen.

Als je Windows gewend bent, gaat het nu allemaal zo snel, makkelijk en is het allemaal verschrikkelijk mooi weer gegeven. Ook de extra programma’s zoals Garageband en iWeb zijn fantastisch.

Ik ben meer dan tevreden

Groetjes Nick

Bijdrager
    KarelWillem

Safari onder Lion hangt bij mij regelmatig; strandbal, reageert nergens op.

Bijdrager
    Nick Nack

Ik kan gewoon niet wachten tot .1…

Bijdrager
    Racketeers

Sinds gisteren een nieuwe mini met Lion met de bedoeling die met HDMI aan de tv te hangen. Let op, het werkt in vrijwel alle gevallen niet kwam ik achter na aansluiten. Blijkt nu dat het support forum wordt overspoeld met HDMI gerelateerde klachten. De gesuggereerde resets helpen bij mij in ieder geval niet. (Philips 37″ en dan een heel lang nummer).

Tevreden ben ik niet omdat ik het ding heb gekocht met als doel aan de tv te hangen. (wat ik eerder met een (snow) leopard machine wel probleemloos werkend had)

update 11:30 uur: Apple maar ’s gebeld… ze weten precies wat er aan de hand is en de meldingen stromen binnen. Er is kennelijk een case aangemaakt en bla bla bla update wanneer dan ook…. sigh

Bijdrager
    poing

Alles werkt goed behalve 5.1 weergave met de vlc player werkt nog niet op dit moment alleen stereo. Volgens VLC zit de fout in Lion.

Bijdrager
    Steven Paul

Bestandsdeling werkt niet goed…

Bijdrager
    tipex

Als ik meerdere desktops/spaces gebruik dan werkt alles veel trager dan wanneer ik alles op 1 desktop draai, maar dat gedrag had ik ook met snow leopard. Voorlopig dus maar 1 desktop gebruiken.

Bijdrager
    thijsvanzwam

mijn Samsung CLP310 laser printer via airport is waardeloos geworden. nieuwe drivers doen helemaal niets. of zou dit te maken hebben met de strijd tussen apple en samsung;)

Bijdrager
    Furbz

Dit is er een die ik in de gaten houd. Goed initiatief!

Bijdrager
    Ravaso

SMB (Samba) werkt niet meer in Lion.
    Dit had ik nodig om met het programma TOMY mijn YAMJ op de Popcornhour te beheren..
    Nu doe ik dit weer met een oude windows pc:sad:

Voor de rest zeer tevreden over Lion incl. Trackpad.

Bijdrager
    madcat
    poing op 10 augustus 2011

Alles werkt goed behalve 5.1 weergave met de vlc player werkt nog niet op dit moment alleen stereo. Volgens VLC zit de fout in Lion.

exact hetzelfde probleem! Echter werkt Ac3 wel met quicktime bij jou?
    enkel met plex kan ik nu films kijken, heel irritant!

heb je hier al geklaagt: http://trac.videolan.org/vlc/ticket/5109

hier een intern draadje http://www.onemorething.nl/community/topic/ac3-onder-lion-kaput

Bijdrager
    wimbers

Safari hang regelmatig een seconde of 30, gelukkig werkt chrome als een zonnetje.

oh, en hij kan nog steeds geen koffie zetten!! :angry:

Bijdrager
    AppleStef

Videoproblemen met alle iMac’s uit 2011: bij het kijken van youtube, itunes films, quicktime, quicklook films, imovie playback. Dan loopt het systeem vast behalve de muis en muziek, soms komt er nog een kernel panic bij en er zit dan niets anders op dan de powerknop in te duwen, LET OP: dit is alleen bij de 2011 iMac’s.

Voor de rest draait het hier soepel en vlot en nog geen problemen tegengekomen.

Bijdrager
    websania

De meeste problemen, zoals het niet kunnen benaderen van een online repository in NetBeans, kunnen oplossen. Wat werkt nog niet goed: het incidenteel geen internet via Wifi meer hebben, wat dan op te lossen is door de Wifi (op de iMac) even uit en weer aan te zetten. Daarnaast kan ik nog steeds geen TM-backup maken naar mijn LaCie NetSpace2. Dit probleem zou LaCie denk ik moeten oplossen.
    Verder loopt het allemaal prima.

Bijdrager
    arieboomsma

Handmatig ingestelde VPN-server werkt niet meer. Deed het vlekkeloos in SL, maar nu dus niet meer. Wachten op een update denk ik…

Bijdrager
    alexvandersluijs

Ik ben super tevreden en Lion is fantastisch. Met name de fullscreens en swipen met 4 vingers van de 1 naar de andere. Ik heb de nieuwste MacBook Pro (net zelf van 4Gb nu naar 8Gb geupgrade), dus logisch dat het allemaal snel werkt. De vele voordelen wegen ruimschoots op tegen de beginnersfoutjes.

Maar ik heb de volgende fouten ontdekt:

Mijn Finder is af en toe zoek en kan ik niet meer terugkrijgen. Alleen door deze geforceerd af te sluiten, daarna werkt het weer.

Mijn adresboek klapt er regelmatig uit.

Beide bugs komen ook bij mijn broer voor die ook een zelfde laptop heeft. Dus het is geen toeval, al hebben we de oude content wel overgezet van de oude naar de nieuwe. Maar toen stond Lion er nog niet op en werkte alles als een zonnetje.

Bijdrager
    Bart01

Ik vind de Mac App Store gruwelijk werken. Altijd als ik hem opstart moet ik zo’n 10-15 seconden wachten voordat ik het kan gebruiken en áls ik het gebruik zie ik ook heel vaak de strandbal.

Ook duurt het opstarten bijna twee keer zo lang. Ik vind in principe SL sneller werken dan Lion.

Voor de rest ben ik heel bij met Lion:)

(en dan heb ik de nieuwste MBP..)

Bijdrager
    Franky Mac

Ik kan mijn laptop niet meer backuppen met Timemachine, totdat Iomega met een upgrade van de software voor mijn NAS komt.

Bijdrager
    Yggdrasil

Op websites als DeMorgen kan ik geen nieuwsvideo’s bekijken. Er verschijnt een zwart kader mét geluid maar geen beeld. Als het een YouTube-fragment betreft, dan opent het fragment in een soort van twee venstertje maar de controls vallen niet te bedienen, die moet ik al gokkend zien te vinden op het eerste scherm van Safari. Zowel in Safari, Mozilla als Chrome heb ik deze bug (?).

Verder heb ik nog andere websites waarbij scripts niet zo goed werken zoals bijvoorbeeld Facebook.

Bijdrager
    IBram15
    Bart01 op 10 augustus 2011

Ik vind de Mac App Store gruwelijk werken. Altijd als ik hem opstart moet ik zo\’n 10-15 seconden wachten voordat ik het kan gebruiken en áls ik het gebruik zie ik ook heel vaak de strandbal.

Ook duurt het opstarten bijna twee keer zo lang. Ik vind in principe SL sneller werken dan Lion.

Voor de rest ben ik heel bij met Lion:)

(en dan heb ik de nieuwste MBP..)

Ik kwam mooie en simpele teak tegen op Appletips, ik zoek ‘m even voor je op. Werkt bij mij!

Edit: Gevonden

Inactief
    Anoniem

Ik had wat problemen met YouTube filmpjes die niet meer in de browser wilden spelen. Oplossing bleek een recente update van de YouTube5 Safari extensie. Verder nog geen noemenswaardige problemen tegengekomen. En omdat PowerPC apps niet meer werken, heb ik eens even een grote schoonmaak gehouden en al die oude apps in de prullenmad gegooid.

Moderator
    unSOUND

Het ontbreken van Rosetta vind ik nog steeds belachelijk. Het is een applicatie van 800 kb, dat weghalen heeft niks te maken met optimaliseren, dat is gewoon de schepen achter je verbranden. En dan niet je eigen schepen, maar die van anderen zodat ze met jouw boot mee moeten.

Ander groot nadeel is dat Apple’s eigen Cinema tools niet wil starten onder Lion. Die gebruik ik nog geregeld, dus daar alleen al grijp ik terug naar Snow Leopard. Ook AAC bestanden met hoofdstukken maken is ineens niet meer mogelijk onder Lion.

Ook leuk is dat als ik nu in de Finder in kolomweergave de details van een bestand wil zien, ik de voorvertoning ook aan MOET hebben. Wat leuk is als je de info van WMV of MKV bestanden aan het bekijken bent, dan zie je dus veel draaiende strandballetjes. Onder Snow Leopard kon je wel de info tonen zonder gelijk een voorvertoning te moeten renderen.

Verder zit de frustratie in andere kleine dingetjes. Kleine instellingen die vroeger konen, maar nu niet meer. Dat 3rd party apps niet compatible zijn is nu lastig, maar dat ligt niet altijd aan Lion, hoewel het soms dus wel het gevolg is van het bewust weghalen van onderliggende functies uit OS X.

De gebruiker behandelen als kind vind ik ook enorm storend. Het verstoppen van de library, het onmogelijk maken van verwijderen van standaard Apps, en ga zo maar door. Als mijn account bekend staat als “beheerder”, wil ik ook als zodanig behandeld worden!

Verder is voor mij het visuele weg. Het monotone uiterlijk van de sidebar in de Finder vind ik bijvoorbeeld een gruwel, net als het contrastloze uiterlijk van de vensters en de 3 bolletjes.

Ander punt van irritatie is het inconsistente gebruik van knoppen en sneltoetsen. Wat in de ene App werkt, werkt niet in de andere. Fullscreen in Safari en Aperture bijvoorbeeld kun je verlaten via de Escape toets, maar diezelfde Escape werkt weer niet in iTunes.

Bijdrager
    websania

Lion gaat toch niet de “Vista” van Apple worden?

Moderator
    unSOUND

Volgens sommigen wel…

Lion is de Vista van Apple

:wink:

Bijdrager
    Ptrimbos

Bij mij Lion op MBP: Processor 2,53 GHz Intel Core 2 Duo, Memory 4 GB 1067 MHz DDR3, Software Mac OS X Lion 10.7 (11A511), en nagenoeg alles werkt zeer traag.
    In ieder geval Finder, Mail, Safari, iCal, Adress Book, eigenlijk te gek voor woorden.
    Vormgeving van diverse onderdelen zal ongetwijfeld ook kwestie van wennen zijn, maar iCal en Adress Book zijn gewoon lelijk, on-Apple.
    De user interface van iCal is aantoonbaar slecht. Hoop echt dat hier snel een oplossing komt anders ga ik terug naar 10.6.
    Wat niet werkt is de MyShare sectie van mijn LaCie NetworkSpace 2

Bijdrager
    Ewout

Time Machine maakt keurig netje ieder uur een back-up, maar als ik op het TM icoon in de Dock klik, gebeurt er niets. Ik heb de toegangsprivileges al bijgewerkt.

Zoeken in Mail is een drama. Waar Apple vroeger verbeterde is het nu maar zeer de vraag of veranderingen ook verbeteringen zijn.

Ewout

Bijdrager
    KR1275

Ik word horendol van de mappeninhoud. Met regelmaat staan de iconen ineens in een andere volgorde. Is daar een oplossing voor?
    Ook dat herstarten met ‘ Open vensters opnieuw…’ mag wat mij betreft via een voorkeur uitgezet worden.

Lion is zeker sneller, maar Apple besteedt veel te veel aandacht aan speledingetjes. De stabiliteit en betrouwbaarheid die een echte gebruiker (dus geen internetter of hobbyist) ervaart is na 10.4 deels verdwenen. Jammer.

Bijdrager
    AppleStef

@Richard Kruizinga

Ook dat herstarten met ‘ Open vensters opnieuw…’ mag wat mij betreft via een voorkeur uitgezet worden.

*Uhum..*

Of bedoel je je mac herstarten?

Bijdrager
    KR1275

Dat is wat anders. Ik bedoel het herstarten van de mac. Bij het uitzetten is dat automatisch aangevinkt. Ik ben gewend op dat moment een ram op de enter te geven. Nu kan dat niet meer.

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 54)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.