One More Thing » Community » Forum » Mac Software » OS X » Opstartschijf vol?!

Opstartschijf vol?!

Rebel

Rebel op 19 november 2008 #

Ik krijg ineens een bericht op mijn macbook pro:

De opstartschijf is bijna vol.

U moet ruimte vrijmaken op de opstartschijf door bestanden te verwijderen.

Wat is dat nou ineens??? Ik heb wel veel muziek en fotos op mijn mabook pro maar overload??
Hoe kan ik dit het beste oplossen???

Afroman

Afroman op 19 november 2008 #

Door.

-Bestanden weg te gooien,
-Een nieuwe schijf in je Mac te plaatsen.

Hoeveel Gb heb je nog over? Want Mac OSX geeft niet zomaar zo’n melding. Op mijn iMac G3 kreeg ik ook zo’n melding en toen bleek ik 200 MB over te hebben. Vrij logisch dus.

Pieterr

Pieterr op 19 november 2008 #

Kijk even met een van de vele tools waar je ruimte gebleven is: http://forum.onemorething.nl/viewtopic.php?t=128028

Monique

Monique op 19 november 2008 #

Kijk ook even of je toevallig je muziek die je in iTunes afspeelt automatisch kopieert naar je thuismap (thuismap, in /muziek/itunes/itunesmusic).

Rebel

die thuismap zie ik niet maar het valt me wel op dat ik idd heel veel liedjes dubbel op mijn computer lijk te hebben staan….

enig idee hoe dat kan én hoe dat in het vervolg voorkomen kan worden??

Rebel

zie net dat sommige liedjes én in mijn solarseek map staan én in mijn itunes map

kan ik die solarseek map wellicht helemaal weggooien…??

Misja

Misja op 19 november 2008 #

"Rebel"

kan ik die solarseek map wellicht helemaal weggooien…??

Ja, en als je deze vinkjes in de voorkeuren ook hebt aanstaan kan je in het vervolg alles na het toevoegen aan iTunes weggooien:

Rebel

zal ik die twee vinkjes niet beter weghalen??

Misja

Nee, want zo houd je ze op één plek, namelijk de iTunes map. Stel je hebt een een aantal liedjes op je bureaublad staan, dan selecteer je ze allemaal en kiest met een rechter muisklik, open met iTunes, dan kopieert ie ze keurig naar die map en kun je ze vanaf je bureaublad weggooien. Zo heb je nooit meer dubbele.  :)

Rebel

ah ok
net de map leeg gekieperd…dat moet toch opruimen :-)

Misja

Kijk ook nog even bij iTunes->Weergave->Toon dubbele

Rebel

hoe vind ik dat??

Rebel

heb ook nog ‘previous iTunes libarries…:|

Misja

Dan besluit ik met een Linkje :)

Monique

Monique op 20 november 2008 #

"Rebel"

die thuismap zie ik niet

De thuismap is die met het huisje zeg maar. De map met je eigen accountnaam op je opstartschijf.

Zwoej

Zwoej op 29 januari 2011 #

mag ik nog wat vragen?
als naar de thuismap gaat, dan vindt je daarin een map Muziek. Maar in hetzelfde rijtje waar de thuismap staat, daar staat ook een map muziek. maar dat is dezelfde toch?
En als je muziek niet daar moet staan, als die mappen weg kunnen, waar staat dan je muziek?
gr

unSOUND

unSOUND [moderator] op 29 januari 2011 #

Zwoej op 29 januari 2011

als naar de thuismap gaat, dan vindt je daarin een map Muziek. Maar in hetzelfde rijtje waar de thuismap staat, daar staat ook een map muziek. maar dat is dezelfde toch?

Dat is één en dezelfde map. Alleen via de kolom links ga je er direct heen.

Zwoej op 29 januari 2011

En als je muziek niet daar moet staan, als die mappen weg kunnen, waar staat dan je muziek?

Als je iTunes hebt ingesteld om de muziek voor jou te beheren, en te kopieren naar de iTunes library, staan deze in de map van iTunes.

Muziek > iTunes > iTunes Music of iTunes Media

Zwoej

Zwoej op 29 januari 2011 #

Hi unSOUND,

kan ik ook andersom redeneren? Als mij muziek in die map staat, dan heb ik iTunes ingesteld mijn muziek te beheren?

unSOUND

unSOUND [moderator] op 29 januari 2011 #

Nee. Je kunt immers ook met de hand muziek in de map van iTunes zetten, en iTunes de bestanden niet laten beheren.

Maar het is vrij simpel op te zoeken in de voorkeuren van iTunes. Bij het tabblad Geavanceerd moeten dan de vinkjes aan staan bij “Werk map iTunes Media bij” en bij “Kopieer bestanden naar iTunes Media…”

asha

asha op 20 november 2012 #

ik heb dus een probleem. als iiets in mijn prullenbak gooi dan moet ik eerst een wachtwoord invoeren, daarna gooit ie het per direct weg. ik heb er nooit zo op gelet maar nu kreeg ik laatst de melding opstartschijf vol, vond het al vreemd want had laatst 1 GB weggegooid aan foto’s. maar goed, meer programmas als photoshop enzo verwijderd (grote programmas) videos e.d. maar wat zie ik nu HD is niet leger, er gebeurd dus helemaal niets , niets gaat weg. heeft iemand enig idee? ik gebruik al utilities, onyx, niets helpt

Over dit topic

Gestart op 19 november 2008 door Rebel

Laatste reactie door asha

Je kunt alleen reageren met een gratis OMT account.
Log in.

Inloggen