One More Thing » Community » Forum » Mac Hardware » Laptop » Oplader Macbook – kabel gebroken.

Oplader Macbook – kabel gebroken.

Fontaholic

Fontaholic 5 jaren geleden #

De oplader van mijn bijna twee jaar oude Macbook is overleden..

Zo hardhandig ben ik niet, maar de oplader blijkt niet bestand tegen het oprollen van de kabel (altijd op een normale manier gedaan, met behulp van de ‘haakjes’ die aan de oplader zelf vastzitten. De kabel is gebroken op het punt dat hij uit de adapter komt en richting de macbook gaat.

Hij heeft het nog een weekje gedaan met een stevige ductape, maar sinds gisteren mijn collega er iets te hard aan trok heeft hij het helemaal begeven.

Ik lijk tot zover zo ongeveer de enige die dit probleem heeft, en ik vraag me af of ik me hier bij neer moet leggen en een nieuwe zal kopen (a 90 euri!), wellicht een neppert van 45 euro via marktplaats zal aanschaffen of me toch eens boos moet gaan maken bij Apple. Iemand bekend met het probleem?

unSOUND

unSOUND [moderator] 5 jaren geleden #

Het is wat mosterd na de maaltijd, maar toch nog even een tip voor je volgende adapter:

Kabels houden niet van scherpe bochten. Zeker niet bij de aanhechtingen. Als ik mijn kabel om de adapter rol, deed ik eerst een lus naar voren, en dan pas om de 2 haakjes, zodat de kabel niet gelijk een scherpe hoek maakt.

Ook aan de kant van de notebook heb je dat, en wat ik dan doe is de kabel daar ook in een lus rollen, en vastzetten met het klemmetje wat op de kabel zit. Als je adapter dan aan de andere kant van de poort zit, trekt hij niet gelijk aan de aanhechting, en ook niet aan de poort van het apparaat. Zelfde geldt eigenlijk voor andere kabels, dus die van iPods, GSM headsets, dergelijke.

Dus niet zo:

Maar zo:

Dr. Maddox

Dr. Maddox 5 jaren geleden #

Kabels mag je niet van oprollen in een kleine diameter en daar zijn ze ook niet voor gemaakt. Dat is 99% van de gevallen de oorzaak….

palahala

palahala 5 jaren geleden #

En dit helpt je nu ook niet, maar voor wie het leest: aan de MacBook kant van de kabel kun je het klipje ook fijn gebruiken om knikken te voorkomen:

EagerB0bNerd

EagerB0bNerd 5 jaren geleden #

"Fontaholic"

Ik lijk tot zover zo ongeveer de enige die dit probleem heeft, en ik vraag me af of ik me hier bij neer moet leggen en een nieuwe zal kopen (a 90 euri!), wellicht een neppert van 45 euro via marktplaats zal aanschaffen of me toch eens boos moet gaan maken bij Apple. Iemand bekend met het probleem?

tja,

je hebt hem gebruikt op de manier waarop dat bedoeld is (oprollen op de specaai daarvoor bestemde haakjes)
En je mag dan verwachten dat ie minimaal twee jaar meegaat, zeker ook gezien de prijs van het ding.
Maar denk dat je wel over wat doorzettingsvermogen moet beschikken om je gelijk te gaan  halen.

Ik zou zeker geen nieuwe kopen voor 90 euro, zit je over twee jaar weer met hetzelfde probleem.
Via amazon.co.uk vind je veel beter deals dan op marktplaats, vanwege het lage pond heel goedkoop en, omdat het binnen de EU is ook geen gedoe met invoerrechten BTW etc.

unSOUND

unSOUND [moderator] 5 jaren geleden #

"palahala"

En dit helpt je nu ook niet, maar voor wie het leest: aan de MacBook kant van de kabel kun je het klipje ook fijn gebruiken om knikken te voorkomen:

Inderdaad, dat beschreef ik ook al ( had alleen geen plaatje )  :)

Zakske

Zakske 5 jaren geleden #

Gewoon openbreken, fixen en dichtplakken met tape. Werkt prima, en kost niks.

-> http://theappleblog.com/2005/08/13/powerbook-65w-ac-adaper-repair/

Fontaholic

Ik heb ze altijd losjes opgerold. Ik begrijp goed dat ik er voorzichtig om mee moet gaan, ik vond het gewoon opvallend dat mijn oplader het zo snel begaf, terwijl collega’s die precies hetzelfde doen geen problemen mee hebben.
Daarnaast lijkt het me een interessant punt dat ik hem oprol zoals Apple dat bedoeld:

Deel het gewoon even hoor, verder geen azijnzeikerig gedoe, zal er morgen één halen!

Fontaholic

Dat openbreken werkt trouwens prima. Even knutselen, maar dan heb je ook wat.

Zakske

Zakske 5 jaren geleden #

Idd. Heb al een aantal van die krengen op die manier gerepareerd. Ziet er niet echt slick uit… maar who cares. In ieder geval beter dan 89 euro dokken voor een nieuwe.

bmwmaster

bmwmaster 5 jaren geleden #

"Fontaholic"

Ik heb ze altijd losjes opgerold. Ik begrijp goed dat ik er voorzichtig om mee moet gaan, ik vond het gewoon opvallend dat mijn oplader het zo snel begaf, terwijl collega’s die precies hetzelfde doen geen problemen mee hebben.
Daarnaast lijkt het me een interessant punt dat ik hem oprol zoals Apple dat bedoeld:

Deel het gewoon even hoor, verder geen azijnzeikerig gedoe, zal er morgen één halen!

Zo heb ik het ook altijd gedaan: ging niet goed. Ik heb dus een nieuwe gekregen van Apple -> gratis uiteraard :)

Rupert Nicolson

Rupert Nicolson 5 jaren geleden #

Bedoel je dit euvel? Dan kan je de defecte adapter ruilen: zie  http://www.onemorething.nl/?p=showarticle&art_id=3473

Volgens deze regeling kon ik zonder probleem de magsafe van mijn MBP (ruim twee jaar oud) ruilen, die ook een kapotte kabel had.

Raar, de link in het artikel werkt alleen niet meer…

nl-x

nl-x op 01 maart 2009 #

Ik ben wel erg ontevreden over de magsafe’s.
Dit is ondertussen mijn 3e adapter. En alweer begint deze stuk te gaan.
Bij de eerste had ik het probleem dat het ledlampje zeer dof brandde en het systeem bij aansluiten “laadt niet op” zei, terwijl het toch heeeel langzaam laadde.
De tweede kreeg op gegeven ogenblik dezelfde kuren, maar de isolatie van de kabel begon aan de kant van de magnetische kop uit het stekkertje vandaan op te schuiven, zodat je het metaal kon zien. Zeer kort daarop begaf de adapter het helemaal.
En nu met mijn derde kan ik weer het metaal van het kabeltje zien aan de kant van de magnetische kop.

Ik ben bang dat dit onheil voorspelt.
Die magsafe’s zijn echt inferieur opgebouwd. Grappig, innovatief, geil… Maar inferieur. De isolatie van de kabel zou op zijn minst een halve centimeter verder de stekker in moeten lopen, en ergens mee vastgeklemd moeten worden. Ik heb nog nooit dit soort problemen met normale adapters gehad. Ik ruk de kabel trouwens nooit uit mijn laptop, maar doe dit altijd zo voorzichtig mogelijk. Maar toch krijg je dan dit.

Edit: PS. De kabel is bij mij dus NIET gesmolten bij de magnetische kop. Alleen het rubber is gekrompen ofzo, waardoor het metaal er onder dus zichtbaar is geworden.

G-Force

G-Force op 01 maart 2009 #

Dat het led lampje zeer dof brandt heb ik ook gehad en dat lag niet aan de adapter maar aan het dc-in board in mijn MacBook.

Verder gebruik ik die haakjes eigenlijk nooit. De kabel is een beetje geribbeld en niet echt soepel meer maar werkt nog goed.  Het kabeltje van mijn oude laptop kon wel meer hebben.

Over dit topic

Gestart 5 jaren geleden door Fontaholic

Laatste reactie door G-Force

Je kunt alleen reageren met een gratis OMT account.
Log in.

Inloggen