One More Thing » Community » Forum » Mac Hardware » Airport & Netwerken » [OPGELOST!] verbinding maken met pc in netwerk

[OPGELOST!] verbinding maken met pc in netwerk

inflicted

inflicted op 21 februari 2005 #

Heb een netwerk met een pc. Vanaf de pc kan ik wel alles
vinden op m’n G5.

Ik zie in de Finder onder Netwerk de pc ook staan,
maar ik moet een gebruikersnaam en wachtwoord invoeren.
Ik weet de naam van de verbinding, maar vind nergens op die pc
een wachtwoord!

Wiet weet hoe ik dit kan fixen?

Erwin vd Leeden

Erwin vd Leeden op 21 februari 2005 #

Als je onder windows xp werkt moet je de naam van een account invoeren.
Bij mij is dat bijvoorbeeld:
- Beheerder
- Erwin

Als er een wachtwoord aan de account is gekoppeld moet je deze ook invoeren. Dan word gevraagd welke partitie je wil, hij alleen de gedeelde partities weer.

Als je nou niet weet wat je account naam is kijk je in het startmenu bovenin, daar staat het (op je pc)

succes

inflicted

Bedankt Erwin,

De pc draait op Windows 2000.
Waar kan ik ‘m daar vinden?

Erwin vd Leeden

ik weet het niet zeker, maar mischien bij configuratiescherm en dan gebruikers.

MacThijn

MacThijn op 21 februari 2005 #

mischien moet je dat op een windows forum vragen?! wand ik werk nooit op windows! :P

Erwin vd Leeden

maar ik wel!

inflicted

Als ik probeer in te loggen zegt m’n Mac:

De alias “Mijn Alias” kan niet worden geopend
omdat het originele onderdeel niet kan worden gevonden.

Enig idee hoe dit zit?

Erwin vd Leeden

Heb je de c of d enz. schijfen wel op share staan? zonee moet je dat wel even doen anders heb je geen permissie om op de schijven te kijken. Klik rechts op je c of enz.. schijf op je pc en ga naar delen, stel de schijf in op delen.

inflicted

Staat op delen.

Moet ik op de Mac iets veranderen?
Hij vind ‘m blijkbaar niet.

Erwin vd Leeden

Als je trouwens niet weet of je deelt kun je onder deze computer kijken of er onder de hardeschijf icoontjes een hand staat afgebeeld die alsware de hardeschijf vasthoudt. Als dit zo is dan is de schijf gedeeld en zou hij toegangkelijk moeten zijn. Zoniet even instellen

Erwin vd Leeden

mmmm, dan weet ik het ook niet
ze zitten wel in hetzelfde netwerk neem ik aan??

inflicted

Ja, via ethernet-modem.

De smb/cifs identiteitscontrole in Netwerk
herkent de gebruikersnaam en password niet!

Erwin vd Leeden

ik weet niet of ik je verder kan helpen. even voor de duidelijkheid:

Je mac vraagt om een werkgroep (laten staan) een gebruikersnaam (account naam op de windows pc, te vinden dacht ik in configuratiescherm, account) wachtwoord (zoals je die altijd invoert bij opstarten pc, als hij aanwezig is, anders niet invullen).

Als dit correct is vraagt je apple welke gedeelde schijf je wilt bekijken (alle schijven die gedeeld zijn). Dan komt er een icoontje op je desktop met de bijhorende schijf op je pc.

Lukt het nog niet wil ik een verzoek doen op andere windows gebruikers op dit forum

Succes…..

Hindo

Hindo op 21 februari 2005 #

Erwin zit erg in de goede richting. Ik heb zelf een winXP machine (daarvoor win2000) en een Powerbook in een netwerk zitten.

Op je PC kan je bij de systeem properties (in configuratiescherm) je w2000 werkgroep en win2000 naam opvragen. Er moet daar ook iets van een wachtwoord optie zitten, waar weet ik niet exact. Je wachtwoord raden kunnen we niet.

Alternatief, maar een beetje risicovol is via win2000 met ctrl-alt-del je win2000 vergrendelen. Vervolgens kan je een wachtwoord ingeven. Via trial & error kom je er dan hopelijk snel genoeg achter. Ik weet alleen niet zeker of die vergrendeling blijft als je opnieuw opstart? iemand? Dus even opletten hiermee….voor je het weet kan je je win2000 niet meer opstarten en ben je nog verder van huis.

Als je dan je naam en wachtwoord voor win2000 hebt kan je weer op de je Mac aan de slag om bestanden te delen.

succes

inflicted

Naam en wachtwoord zijn dezelfde die
ik gebruik bij het opstarten, toch?

Maar m’n Mac herkent die niet! Ik kan op m’n pc de files
van Mac vinden, maar ik kan op Mac niet inloggen
onder Netwerk.

Overigens staat de map van m’n pc er wel, maar alles in
hoofdletters, terwijl die op de pc niet allen met hoofdletters is.
Zeg maar Mijn-Map en in Netwerk MIJN-MAP.
???????

Hindo

normaalgesproken is dat ww gelijk aan die bij het opstarten (de meesten thuisgebruikers hebben windows op automatisch inloggen staan en loggen in als admin gebruiker).

Mits je niet meerdere gebruikers in win2000 hebt staan (configuratiescherm–> users/gebruikers). Het kan zijn dat je daar een gebruikers account hebt en een ook een admin account?? dan kan het daaraan liggen.

wellicht een firewall instelling op je windows PC?
[/u]

Hindo

Ik heb het net even gecontroleerd. die hoofdletters kloppen inderdaad. De servernaan en de gedeelde map naam zijn beiden in hoofdletters.

Ik moest trouwens een paar keer het netwerk icoon op mijn Mac aanklikken voordat ik de mappen zag verschijnen!

inflicted

Ik heb daar 3 accounts staan:

Administrators
Guest
eigen naam(ingesteld als administartor)

Hindo

Ben ook ingelogd onder een eigennaam (als  admin) en bij mij werkt dat ook??? weird

Heb je al geprobeerd te switchen via ctrl-alt-del naar de admin account en bijbehorend wachtwoord? is ook een optie?

Ik weet zeker dat je wachtwoord hoofdletter gevoelig is/blijft en niets te maken heeft met de HOOFDLETTERS voor je werkgroepen en servernaam. Dat is op mijn pc identiek

het is ook geen firewall op je windows pc (omdat je wel van PC naar Mac kan maar andersom niet)? bijvoorbeeld een instelling van je firewall –> inbound uit en outbound aan?

Hoe benader je trouwens je windows PC vanaf je Mac netwerk? je moet namelijk eerst de werkgroep selecteren en daarna de server pas (als het goed is zie je rechtstreeks onder server namelijk alleen je eigen Mac staan?)

inflicted

Als ik naar Network ga in de Finder zie ik:

LOCALHOST
Servers
PC NAAM

Heb ook even m’n router gecheckt en daar staat de pc
ook in onder DHCP tables.

Hindo

Dubbelklikken op PC NAAM levert niks op?

Hindo

Een router met DHCP is niet gelijk aan firewall op je windows PC

Een router laat alles door, een firewall kan juist je netwerk blokkeren

inflicted

Dan moet ik dus inloggen, en zegt m’n Mac:

De alias “PC NAAM” kan niet worden geopend
omdat het originele onderdeel niet kan worden gevonden.

En een firewall kan ik niet vinden op m’n pc.
:(

inflicted

Kan Norton Systemworks er iets mee te maken hebben?

Hindo

could be, ken zelf alleen systemworks niet zo goed. Even snuffelen of er in systemworks iets geblokkeerd wordt op het netwerk (op tcp/ip services of filesharing)

inflicted

Systemworks eraf gegooid, maar nog steeds niets….

inflicted

inflicted 9 jaren geleden #

Weet je wat nou zo dom is…Ik hoefde alleen
een folder “sharing” te maken!!!!!!!

Dus folder–> right-click–> properties–> sharing aanzetten!

Bedankt voor alles!

Hindo

Hindo op 23 februari 2005 #

Gefeliciteerd.

IK heb er ook niet aan gedacht omdat in XP standaard een gedeelde directory zit–> Shared documents

Over dit topic

Gestart op 21 februari 2005 door inflicted

Laatste reactie door Hindo

Je kunt alleen reageren met een gratis OMT account.
Log in.

Inloggen