One More Thing » Community » Forum » Pro » Grafisch & Fotografie » [opgelost] Lettertypes hernoemen

[opgelost] Lettertypes hernoemen

Jakko Westerbeke

Jakko Westerbeke op 24 juni 2009 #

Ik heb een paar dagen geleden een aantal TTF-bestanden gedownload van verschillende varianten van hetzelfde lettertype, maar omdat de namen ervan niet hetzelfde zijn, worden ze niet als één lettertype herkent (bijvoorbeeld: de schuine variant noemt zichzelf Oblique in de naam maar geeft als stijl “Regular” op). Dit is natuurlijk niet echt handig, want als ik dan schuine tekst wil moet ik een ander lettertype kiezen, en mocht ik later het lettertype van een stuk tekst veranderen in een totaal ander dan ben ik ook gelijk de schuine en vette tekst kwijt …

Dus: is er een eenvoudige manier om deze namen aan te passen? En dan doel ik niet op producten die honderden euro’s kosten zoals Fontographer ;)  Als ik zoek op het Internet kom ik namelijk eigenlijk alleen programma’s tegen die de bestandsnaam veranderen in die van het lettertype zelf …

KarelWillem

KarelWillem op 24 juni 2009 #

Ik… snap er helemaal niets van.

En namen van lettertypes hoor je niet aan te passen.
Die dingen zijn niet voor niets zo genoemd.

Jakko Westerbeke

Jakko Westerbeke op 25 juni 2009 #

Ik dacht toch dat ik het goed uitgelegd had … Tweede poging: Ik heb een Avantgarde lettertype gedownload, in verschillende varianten: vet, schuin, enz. Maar in plaats van dat er gewoon “Avantgarde” in het lijstje lettertypes staat, staan er verschillende: AvantgardeRegular, AvantgardeBold, AvantgardeItalic, enz. — die door het systeem allemaal als totaal andere lettertypes gezien worden, in plaats van als varianten van hetzelfde.

Het resultaat is dan dat ik een ander lettertype moet kiezen om vette of schuine tekst te krijgen, in plaats van op [command]B of [command]i te kunnen drukken. Daar komt bij dat, mocht ik later bedenken dat de tekst er toch beter uitziet in, laten we zeggen, Helvetica, ik dus ook gelijk de schuine en vette tekst kwijt zou raken.

Daarom wil ik ze nou net wel hernoemen — ik zit niet zomaar een eind ongeïnformeerd te klooien, ik weet waar ik mee bezig ben :)  Ik kan alleen geen manier vinden om het voor elkaar te krijgen.

Daysleeper

Daysleeper op 26 juni 2009 #

Avant Garde is een commercieel font. Misschien dat het daarom fout is gegaan?

KarelWillem

KarelWillem op 26 juni 2009 #

Anyway… misschien moet je dus niet zomaar in the blind fonts gaan downloaden?  :wink:  

Een lettertype heet zoals die heet. Daar ga je niet in zitten rommelen.

Ik heb geen problemen met mijn lettertypes i.i.g.

Ik weet niet in welk programma jij met je lettertypes werkt. En het trucje met appeltje-b en -i e.d. werkt misschien leuk.
Maar zodra ik in Indesign bijvoorbeeld een ander lettertype kies, staat alles weer fijn in Roman.

Jakko Westerbeke

Jakko Westerbeke op 27 juni 2009 #

Na de grote hulpvaardigheid hierboven heb ik Fontforge gevonden. Wat puzzelen met dit programma later heb ik m’n doel bereikt: de lettertypen worden nu door OS X gezien als één familie met verschillende stijlen. Toekomstige lezer, doe er je voordeel mee als je eenzelfde typografisch en/of dogmatisch probleem hebt :P

Poezenbeest

Poezenbeest [moderator] op 28 juni 2009 #

Van een hoop van die fonts zijn overigens duizenden versies in omloop. Als daarvan de font-ID’s niet kloppen, dan krijg je inderdaad dat ze niet tot één en dezelfde familie herkend worden. Wat dit programma doet (overigens ernstig bedankt voor de tip) is de font-ID’s matchen, waardoor bijvoorbeeld de Eras, de Eras Bold, de Eras Italic en de Eras Bold Italic gewoon in het menu bij elkaar komen.

Een ander voordeel is dat als je in een tekst van de Eras aangeeft dat er een woord cursief gemaakt moet worden, dat dan automatisch de Eras Italic voor de letters wordt gebruikt, in plaats van een schuingetrokken versie van de Eras. Voor de leek zal dit misschien niet uitmaken, maar veel fonts hebben voor bepaalde letters in de cursieve versie een ander model, dan voor de romeinse versie. Bij het printen met PostScript ga je dit ook merken, want doorgaans wordt bij het ontbreken van een juiste verwijzing naar een ita;ic- of bold-bestand, de cursieve tekst gewoon als romein afgedrukt.

Bovenstaande is om het verhaal van Jakko een beetje te verhelderen. Aangezien dit toch vooral een grafisch probleem is, zal ik het topic daarheen verplaatsen.

Pokerface

Pokerface op 28 juni 2009 #

Als je de Avant Garde gewoon gekocht had, was het probleem ook opgelost denk ik…

Jakko Westerbeke

Jakko Westerbeke op 28 juni 2009 #

"Zerk"

Wat dit programma doet (overigens ernstig bedankt voor de tip)

Geen dank, het was dat ik de naam ergens op een forum tegenkwam, anders was ik ook nog altijd zoekende :)

"Zerk"

Een ander voordeel is dat als je in een tekst van de Eras aangeeft dat er een woord cursief gemaakt moet worden, dat dan automatisch de Eras Italic voor de letters wordt gebruikt, in plaats van een schuingetrokken versie van de Eras.

Dat probeer ik ook al een tijdje duidelijk te maken, ja … En wanneer het systeem de lettertypes niet als dezelfde familie herkent, zullen sommige programma’s weigeren er een schuine of vette variant van te maken.

"Pokerface"

Als je de Avant Garde gewoon gekocht had, was het probleem ook opgelost denk ik…

Misschien wel, ja, maar ik zal heel eerlijk zijn en zeggen dat ik als amateur (in de originele betekenis van dit woord) geen €100+ over heb voor een lettertype in een paar varianten …

Komt nog bij dat het nu toevallig gaat om een lettertype dat je ook kunt kopen, maar ik kan me goed voorstellen dat je eenzelfde probleem tegen kunt komen met lettertypes die door de maker gratis weggegeven worden.

Pokerface

Pokerface op 28 juni 2009 #

Dat kan ik best begrijpen hoor, maar als je een font voor een klant nodig hebt, dan mag je dat ook doorberekenen. In ieder geval succes met je illegale, maar goed werkende font!

Jakko Westerbeke

Jakko Westerbeke op 29 juni 2009 #

"Pokerface"

Dat kan ik best begrijpen hoor, maar als je een font voor een klant nodig hebt, dan mag je dat ook doorberekenen.

In zo’n geval had ik dat ook wel gedaan, ja, maar niet iedereen wordt betaald voor de dingen die hij of zij maakt :)

Over dit topic

Gestart op 24 juni 2009 door Jakko Westerbeke

Laatste reactie door Jakko Westerbeke

Je kunt alleen reageren met een gratis OMT account.
Log in.

Inloggen