One More Thing » Community » Forum » Pro » Grafisch & Fotografie » Ontwerpen bewerken voor t-shirts

Ontwerpen bewerken voor t-shirts

toxief

toxief op 18 juli 2012 #

Ik zou graag enkele ingescande tekeningen (tif) bewerken om op t-shirts te laten drukken. Het zijn zwarte inkt tekeningen. Nu vroeg ik mij af hoe ik dit best kan doen. Ik gebruik Inkscape en Gimp.

Misschien weinig informatie maar alle tips zijn welkom om mij op weg te helpen.

Dr. Maddox

Dr. Maddox op 18 juli 2012 #

Zoek eerst een aanbieder die bij je budget past. Vraag daar vervolgens hoe je de bestanden moet aanleveren.

Je hebt twee soorten drukwerk voor op textiel:
Zeefdruk (dure opstart, goede kwaliteit en hoge oplages)
Aanleveren in losse lagen per drukgang/kleur. Bij voorkeur in 100% zwarte vectoren per drukgang

Nadeel: Moeilijke kleurmenging (rasters) en grover resultaat.

Fullcolor prints/transfers* (goedkoop, lage oplages, mindere goede kwaliteit)
Meestal aanleveren in CMYK als TIF, PDF of ander afbeeldingsformaat dat highres. CMYK ondersteunt.

Nadeel: Minder geschikt voor drukwerk op donker textiel. Op te lossen door de transfer rondom het artwork uit te snijden.

*Een transfer moet je zien als een stempel die je eerst in spiegelbeeld print op gecoat papier of op “transfer materiaal” en vervolgens onder druk en hoge temperaturen perst in de textiel.

“Transfer materiaal” is een soort gedroogde lijm waarop je print. Wanneer je deze verhit en perst op bijvoorbeeld katoen, plaatst je de “lijm” inlcusief drukwerk op het textiel. Deze techniek wordt het meest gebruikt voor jouw doel.

Bij transfers vanaf gecoat papier komt de inkt op het printpapier terecht en wordt onder een hoge temperatuur de textiel licht gesmolten waardoor de vezels de inkt opnemen en fixeren zodra de textiel afkoelt. Dit noem je sublimeren. Sublimatie kan je alleen toepassen op polyester stoffen en heeft een zeer hoge kwaliteit als het gaat om duurzaamheid. Bij prints op mode-textiel wordt deze laatste techniek zelden toegepast vanwege de beperkingen tov de keuze in textiel…

toxief

toxief op 18 juli 2012 #

Alvast bedankt voor die verduidelijking.
Mijn bedoeling is om de t-shirts te verkopen via spreadshirts, shirtcity,… Het gaat dus over minder goede kwaliteit. Ik vraag me af hoe ik die ‘minder goede kwaliteit’ zelf kan beperken?
De programma’s die ik gebruik zijn gelijkaardig aan die van Adobe. Ik heb al veel uitgetest maar ben nog steeds niet tevreden. Het zou kunnen dat het ook niet beter kan. Maar die tip over drukken op donker textiel ga ik onthouden. Wat bedoel je met de transfer rondom uitsnijden?

Alle tips over een mogelijke werkwijze zijn welkom.

Dr. Maddox

Dr. Maddox op 18 juli 2012 #

Vaak zit de moeilijkheid hem in de effecten die je gebruikt. Transparantie is tricky, verlopen ook. Het kan wel maar is vaak minder mooi in printwerk. Probeer je ontwerpen strak en simpel te houden en let op met details. Het is alsof je in 72 dpi print.

Een transfer rondom uitsnijden wil zeggen dat je het wit van de lijmlaag gebruikt als ondergrond van je print. Dit wordt vaak toegepast bij transfers op donker textiel. Je herkent het makkelijk door de witte rand van een paar millimeter rondom.

Zeefdruk:
Wanneer je bij zeefdruk op donker textiel drukt, druk je dus als eerst een witte laag als ondergrond. Een grondlaag. Dit is hetzelfde principe als waar de witte lijm bij transfers voor dient. Ik noem het “lijm” maar het is een soort schuimachtig materiaal dat smelt bij het overzetten van de print op een shirt en fixeert wanneer het afkoelt.

toxief

toxief op 18 juli 2012 #

Mijn ontwerpen zijn strak en simpel, maar ik gebruik wel veel transparantie. Meer inkleuren of een achtergrond gebruiken is beter voor de het resultaat?

marthijnhendriks op 01 mei 2013 #

Misschien kan deze website je verder helpen? http://www.shirtbee.nl

Over dit topic

Gestart op 18 juli 2012 door toxief

Laatste reactie door marthijnhendriks

Je kunt alleen reageren met een gratis OMT account.
Log in of registreer.

Inloggen