One More Thing » Community » Forum » Mac Software » macOS » OKI-scanner niet altijd te vinden

OKI-scanner niet altijd te vinden

Profielfoto van McMeller

McMeller op 10 januari 2017 #

Sinds een aantal maanden hebben wij op twee adressen dezelfde OKI MD562DNW all-in-one. Op beide adressen wordt zowel Windows als Mac gebruikt.

Vanuit Windows werkt het scannen altijd. Vanuit de Mac-computers wisselt dat. Vaak wordt de scanner niet gevonden in de Fotolader-app (Image Capture). Gek genoeg helpt een herstart van de Mac meestal. Soms moet ik de computer tweemaal herstarten voordat de scanner gevonden wordt.

Het kan geen toeval zijn dat we exact hetzelfde probleem op twee adressen hebben, op twee verschillende netwerken en op vijf computers.

We maken gebruik van de ICA-driver (Image Capture) van OKI. OKI biedt ook een TWAIN-driver, en het zou mogelijk moeten zijn om die op de Mac te installeren. Maar die TWAIN-driver kan ik alleen als EXE-file downloaden en daar kan ik op de Mac niks mee.

Heeft iemand een idee van een oplossing?

Profielfoto van gipsman

gipsman op 11 januari 2017 #

OKI is niet echt mac-friendly. Ik heb een Oki laserprinter gehad en had er altijd problemen mee, zowel mechanishe (vastlopend papier) als softwarematig (“printer niet gevonden”, alles alleen maar windows). Bovendien was de inkt razendsnel opgebruikt, dus zeer duur ook nog.
Het is behelpen…

Profielfoto van McMeller

McMeller op 11 januari 2017 #

Oh, wat verrassend. Ik heb dit merk juist gekozen omdat het goed wordt aangeschreven qua Mac-compatibiliteit. Bovendien heb ik eergisteren ook met de helpdesk van OKI gebeld.

Hoewel het probleem nog niet is verholpen vond ik de helpdesk zeer kundig op Mac-gebied. Ik heb althans nooit eerder meegemaakt dat een helpdeskmedewerker van een ‘extern merk’ uit zijn hoofd weet hoe de nieuwste versie van macOS heet, de weg in Systeemvoorkeuren goed kent, weet waar ik alle systeeminfo kan vinden, waar de drivers worden geïnstalleerd, etcetera.

Überhaupt lijkt het mij juist een zeer goed teken dat een fabrikant specifieke drivers voor Image Capture (fotolader) verzorgt. Het heeft duidelijk wel hun aandacht.

V.w.b. het verbruik hebben wij de printers te kort om al een oordeel te kunnen vellen. We printen vrij veel en binnen drie maanden zitten de cartridges in elk geval nog niet onder de 80% dus mijn eerste indruk is goed. Ook is dit de eerste printer die ik koop waarbij gewoon volledig gevulde cartridges inbegrepen zijn.

Profielfoto van gipsman

gipsman op 11 januari 2017 #

@mcmeller
Misschien ben ik wat vooringenomen en is intussen de Oki ondersteuning sterk verbeterd. Ik heb trouwens nooit naar de helpdesk gebeld. Ik had natuurlijk een goedkope printer, wat nooit een goed idee is. Het was zelfs zo dat de 4 cartridges samen ongeveer net zo veel kostten als de printer zelf. Maar ja, dat zal bij printers wel niet uitzonderlijk zijn.

Over dit topic

Gestart op 10 januari 2017 door McMeller

Laatste reactie door gipsman

Je kunt alleen reageren met een gratis OMT account.
Heb je geen OMT account? Registreer je dan nu gratis!

Inloggen

of Wachtwoord resetten?