One More Thing » Community » Forum » Pro » Software-ontwikkeling » objective c leren

objective c leren

l@f

l@f op 28 april 2012 #

ik wil graag leren programmeren in objective c maar ik kan het maar niet leren heeft iemand misschien een goede tip om het te leren (ik heb al ervaring met applescript)?

Jeroen0704

Jeroen0704 op 28 april 2012 #

Objective C leer je ook niet zomaar even. Je moet er veel tijd en geduld voor hebben. De eerste tip die ik voor je heb, is om beter te leren zoeken. Als je Objective C wilt gaan leren zul je veel dingen moeten opzoeken op het internet. Op dit forum zijn bijvoorbeeld al een hoop topics over het leren van Objective C of het programmeren voor iOS, dus ik neem aan dat je niet eerst even gezocht hebt…

Ik ben zelf begonnen met veel tutorials op het internet en van YouTube, later heb ik een boek gekocht om beter Objective C te leren. Ik heb zelf veel gehad aan de boeken “Beginning iPhone Development” van Apress en “Programming in Objective-C 2.0” van Stephen G. Kochen.

Succes ermee verder!

l@f

l@f op 28 april 2012 #

Dat weet ik maar(had ik een beetje met applescript) ik ben al een maand bezig en ik ken nog geen eens een zin

Jeroen0704

Jeroen0704 op 28 april 2012 #

Anders moet je eens beginnen met dit pdf door te nemen:http://www.cocoalab.com/BecomeAnXcoder.pdf

l@f

l@f op 28 april 2012 #

ik zal het proberen

l@f

l@f op 28 april 2012 #

ik heb een paar zinnen gelezen maar ik snapte er meteen weinig van. ik heb meer aan een (gratis)digitale cursus, ik heb van alles geprobeerd maar die video tutorials zijn niets voor mij net als zo’n boek. ik heb liever iets als codeacedemie maar dan voor objective c

koen

koen op 28 april 2012 #

Hier staan honderd topics met dezelfde vraag: http://www.onemorething.nl/community/forum/software-ontwikkeling

TheBigZ

TheBigZ op 28 april 2012 #

De beste tips zijn al gegeven:
(1) Leer goed zoeken. Dat heb je echt nodig als je wilt leren programmeren.
(2) Probeer door de “Become an Xcoder” tutorial heen te werken.
(3) Lees de topics uit het subforum van Koen door.
(4) Succes.

hendrik ijzerbroot

hendrik ijzerbroot op 28 april 2012 #

Naast bovengenoemde tips heb je nog iets nodig: talent en inzicht.
Het is niet de bedoeling jou te ontmoedigen, maar de pdf van Jeroen0704 begint behoorlijk basaal maar als je dat al niet snapt en afhaakt ben ik toch bang dat je jaren verder zal zijn voordat je jezelf een C programmeur kunt noemen.

Zelf begin ik er ook niet (meer) aan en voor mijn eigen gemaakte programma’s maak ik gebruik van een heel gemakkelijke script taal en programmeer omgeving met veel mogelijkheden en een user community. (Revolution)

l@f

l@f op 28 april 2012 #

bedankt voor jullie reacties maar ik had er weinig aan ik ga gewoon verder met objective c ik heb onderhand al een programma gemaakt (hij is niet beschikbaar want hij is prive)

koen

koen op 28 april 2012 #

l@f op 28 april 2012

bedankt voor jullie reacties maar ik had er weinig aan

Nou, graag gedaan dan maar :neutral:

dj bazzie wazzie

dj bazzie wazzie op 02 mei 2012 #

@l@f: Begin met C en leer voornamelijk heel goed hoe je aan de slag moet met structures en arrays, K&R The C Programming Language. Probeer dan pointers to functions te maken en deze op te slaan in een struct. Wanneer je dan OOP simuleert in C ben je al heel dicht bij de werkelijke werking van C++ en Objective-C. Alleen hebben deze talen een vereenvoudigde syntax eroverheen gegooid. Natuurlijk is dit in de loop der jaren niet zo simpel meer als ik het hier nu zeg maar zo zijn Bjarne Stroustrup (C++) en Brad Cox (Objective-C) wel begonnen. Wanneer je dit concept onder de knie hebt en even de documentatie van de Obj-C runtime doorneemt wordt alles heel duidelijk hoe Objective-C werkt. Je vlieg dan door al deze ‘moeilijke’ documentatie heen waar je het nu over hebt of heb je die zelfs niet meer nodig.

koen

koen op 02 mei 2012 #

Haha, probeer je ‘m weg te jagen? :lol:

Dr. User

Dr. User op 02 mei 2012 #

Lees gewoon BecomeAnXcode, is gratis en geen programmeerervaring vereist…

l@f op 28 april 2012

ik heb onderhand al een programma gemaakt (hij is niet beschikbaar want hij is prive)

wat voor programma? een programma die “Hello World” weergeeft? ;)

dj bazzie wazzie

dj bazzie wazzie op 02 mei 2012 #

koen op 02 mei 2012

Haha, probeer je \’m weg te jagen? :lol:

@koen: uitleggen kan soms lastig zijn, ik weet dat ik hierin soms faal :sad:. Goed dat je mij er even op wijst :lol:

W0utR

W0utR op 03 mei 2012 #

Even posten hoe ik het ervaren heb. (let wel op, ik heb een goede voorkennis van programmeren in andere talen)

Ik ben er gewoon ingevlogen, begonnen met te kijken hoe de standaard templates in elkaar zitten en daar verder mee gaan.
Mijn eerste ‘app’ was gemaakt met een storyboard, wat op zich niet zo heel moeilijk was, het bestond uit 3 tabs, in de eerste tab zat er een table view met wat custom cellen, in de 2 andere gewoon forms.
Dan ben ik gaan kijken hoe ik een table view kan vullen, eens dat gedaan gaan kijken hoe je custom cellen kan maken.

En zo werk je gewoon verder en uiteindelijk kom je tot een mooi resultaat.

Daarna heb ik ingezien dat een storyboard eigenlijk meer voor beginners is, die hele app heb ik dan omgezet door alles te programmeren.

Het verreist heel veel trial and error, heel veel opnieuw beginnen en heel veel zoeken.
Maar als je niet opgeeft kom je er wel.

Over dit topic

Gestart op 28 april 2012 door l@f

Laatste reactie door W0utR

Je kunt alleen reageren met een gratis OMT account.
Log in.

Inloggen