One More Thing » Community » Forum » Mac Software » Mac Apps (Apple) » Numbers – Totalen per categorie

Numbers – Totalen per categorie

spywurm

spywurm op 11 november 2012 #

Beste,

Ik ben (meer voor het uitproberen) een schema aan het bijhouden van mijn “fietsprestaties” :razz:
Nu heb ik een rij met een keuzemenu waar je twee keuzes hebt: A en S (Alleen of Samen).
Nu wil ik totalen aanmaken voor deze twee categorieën, iemand enig idee hoe je dit het beste kan doen?

Hier een afbeelding:

Bedankt bij voorbaat,
Spywurm

Jakko Westerbeke

Jakko Westerbeke op 11 november 2012 #

De makkelijkste manier is om Alleen en Samen elk in een eigen tabel te zetten en dan daarin afzonderlijk op te tellen. In een derde tabel kun je dan de algehele totalen bijhouden.

Als je het in één tabel wilt houden, kun je extra kolommen invoegen — bijvoorbeeld twee rechts van Afstand, waarin je in de eerste iets op kunt nemen als:

ALS(A="A";Afstand;"")

en in de tweede:

ALS(A="S";Afstand;"")

Op die manier komen in die kolommen de afstanden voor alleen rijden en voor samen rijden te staan, zodat je ze apart op kunt tellen en de waarden dan weer over kunt nemen in de cellen onderaan de kolom Afstand. Eventueel kun je deze extra kolommen verbergen als je ze niet wilt zien, maar zorg dan wel dat in élke cel van de kolom de formule staat, anders wordt die niet automatisch aangevuld als je de kolom verlengt.

O, en snelheden worden niet gemeten in lengtematen maar in lengtematen per tijdseenheid :)

spywurm

spywurm op 11 november 2012 #

Bedankt voor je reactie! Ja dacht al wel dat het let de als-formule Zou gaan maar was niet zeker hoe. Zal het morgen eens uittesten. Ahja en de snelheid is idd eoals je het zegt maar om overal km/u te noteren. Vond ik een beetje te onoverzichtelijk, of vedoelde je dat niet?

Groetjes,
Spywurm

Jakko Westerbeke

Jakko Westerbeke op 12 november 2012 #

Dat vedoelde ik inderdaad ;)

mtooster

mtooster op 12 november 2012 #

Ik ben even zo vrij geweest om je spreadsheet na te maken en de juiste formules erin te zetten.
Ook heb ik gelijk even voor de snelheid en afstand een ‘aangepaste celnotatie’ aangemaakt zodat de eenheid er automatisch bijgezet wordt…

Download numbers document

Dit gaat dus gewoon zonder extra of verborgen kolommen aan te maken. Je moet gewoon de juiste formule gebruiken. In dit geval waren dat ‘SOMMEN.ALS()’ en ‘GEMIDDELDEN.ALS()’

spywurm

spywurm op 12 november 2012 #

@Jakko Westerbeke: Ha ko, dan iz hed goet :lol:

@ mtooster: Je moest niet heel het document namaken hoor, de formule alleen was al meer dan genoeg. Maar toch bedankt voor al je moeite! Ik heb nu uw formule toegepast en het werkt perfect!

Bedankt voor jullie reacites!

Over dit topic

Gestart op 11 november 2012 door spywurm

Laatste reactie door spywurm

Je kunt alleen reageren met een gratis OMT account.
Log in of registreer.

Inloggen