One More Thing » Community » Forum » Mac Hardware » Randapparatuur » ntfs usbschijf probleem

ntfs usbschijf probleem

kokkie44

kokkie44 op 20 februari 2012 #

hoi
Ik kan niet schrijven naar een usbschijf.
Heb alleen lezen rechten zegt ie bij info.

De schijf is oorspronkelijk aan een windows pc gekoppeld geweest, maar nu ik overgestapt ben naar Mac
wil ik em ook gebruiken.
Kan em wel benaderen en alles bekijken, maar kopieeren naar eb vabaf die schijf lukt niet.

Wie kan me helepen dit op te lossen?

mjsanders

mjsanders op 20 februari 2012 #

Is veelvoorkomende vraag, zoek eens in het forum.
De Mac kan standaard NTFS schijven alleen lezen.
Je kan kiezen: de schijf wissen en formateren met Mac OS Extended (aanbevolen)
of diverse (shareware) NTFS tools installeren op de Mac.

tarun

tarun op 20 februari 2012 #

Zonder extra software kan een Mac inderdaad alleen lezen van een NTFS-schijf. Wil je ook schrijven dan zal je software moeten installeren. Lees de beschrijving hier, volg de drie stappen onder “Free NTFS Solution”.

www.project-euh.com

www.project-euh.com op 20 februari 2012 #

Of de schijf opnieuw formatteren naar Fat32 (of beter: exFat). Dan kunnen zowel mac als windows lezen en schrijven.

kokkie44

Bedankt voor de reacties, dat formatteren doe ik wel als ik datgene wat ik wil bewaren heb kunnen opslaan,
backup van mn iphone en nog wat zaken.

Ga het even proberen.

kokkie44

Het is gelukt met wat ik wilde, bedankt.

Jakko Westerbeke

Jakko Westerbeke op 20 februari 2012 #

Als je de schijf alleen wilt gebruiken aan een Mac, dan is het handiger hem te formatteren als Mac OS Uitgebreid (Journaled) in plaats van als FAT32/ExFAT.

kokkie44

Oke, en waarom is dat, als ik vragen mag?
Heb mn allereerste Mac pas een week, tis niet of je opnieuw in de schoolbanken zit. :sarcastic:

SunKeeper

SunKeeper op 20 februari 2012 #

FAT32 kan geen grotere bestanden aan de 4GB. Niet iedereen heeft die bestanden, maar je weet nooit of je ze toch nog eens wilt opslaan in de toekomst.

eXFat kent dat probleem niet.

Wat bovenstaande 2 formaten niet kunnen wat Mac OS Uitgebreid (journaled) wel kan, is Time Machine. Dat is de ingebouwde backupfunctie van Mac OS X.

Windows kan (zonder extra software) niets met Mac OS Uitgebreid (journaled). Natuurlijk wel met FAT32/eXFat.

Dat is dus de keuze die je moet maken.:smile:

kokkie44

Ik ben nog niet zover dat ik Time machine gebruik, maar kan maar beter voorbereid zijn op de nabije toekomst, bedankt voor de uitleg.

Jakko Westerbeke

Jakko Westerbeke op 21 februari 2012 #

SunKeeper op 20 februari 2012

Wat bovenstaande 2 formaten niet kunnen wat Mac OS Uitgebreid (journaled) wel kan, is Time Machine.

Daarnaast heb je met Mac OS Uitgebreid (journaled) nog andere voordelen: je kunt gebruikersrechten instellen (FAT-systemen kennen dat niet) zodat de bestanden van de ene gebruiker niet door de andere gebruikers van de computer te lezen zijn, en het bestandssysteem gebruikt journaling, wat helpt om de schijf weer in orde te krijgen wanneer bijvoorbeeld de computer vastloopt.

Over dit topic

Gestart op 20 februari 2012 door kokkie44

Laatste reactie door Jakko Westerbeke

Je kunt alleen reageren met een gratis OMT account.
Log in.

Inloggen