One More Thing » Community » Forum » Algemeen » Switchers » NL toetsenbord vs US toetsenbord

NL toetsenbord vs US toetsenbord

Kauwgomballen

Kauwgomballen op 17 oktober 2007 #

Het zit er binnenkort toch aan te komen… een Macbook Pro! (geen Wintendo meer! :))

Nou heb ik al aardig zitten klikken in de Apple Store om een mooie MBP samen te stellen, maar er is toch een optie waar ik niet helemaal durf… het toetsenbord.
Jaren geleden heb ik een IBM machine gekocht, met een zogenaamd Nederlands toetsenbord. Deze indeling is met name qua speciale tekens (boven de cijfertoetsen) erg verschillend van de US indeling. Nou typ ik zeg maar ‘half blind’, dat wil zeggen: ik weet de toetsen wel te vinden, maar doe het niet netjes met 10 vingers enzo (stuk of 6 schat ik :)). Eerste wat ik dus deed toen ik die IBM had, was een ander toetsenbord aanschaffen in US indeling. Voor een laptop is dat toch iets lastiger…

Vandaar nu mijn vraag: wat is het wezenlijke verschil tussen de NL indeling en US indeling die Apple aanbiedt? Heeft er misschien iemand foto’s van de toetsenborden van de MBP met NL en US indeling?

desafiadore

desafiadore op 17 oktober 2007 #

Hoi,

Er zit volgens mij geen verschil in de tekens bovenaan het toetsenbord.
Het verschil zit ‘m in de plaatsing van de ENTER toets en de  / en nog een paar toetsen zo uit m’n hoofd.
(bij NL toetsenbord is de entertoets klein, bij de US is die wat groter en moet de  toets ergens anders zitten)

Had je niet bij de IBM een UK toetsenbord? Zover ik weet hoor het ! op de 1, de @ op de 2, en de rest gebruik ik nooit.

1234567890-=  (toetsen)
!@#$%^&*()_+  (tekens op de toetsen)
(dit is de layout van mijn NL toetsenbord op mijn macbook)

En anders even googlen op een foto van het US versus NL toetsenbord.

Steff

Steff op 17 oktober 2007 #

http://en.wikipedia.org/wiki/Keyboard_layout

Meer informatie op één pagina is niet te vinden. Succes.

Kauwgomballen

Kijk, das mooi om te weten…

Ik zat net even te googlen op “nederlands toetsenbord”, en kwam daarbij bij wikipedia terecht. En zie hier: http://nl.wikipedia.org/wiki/Toetsenbord#Andere

Vooral IBM verkoopt relatief veel Nederlandse toetsenborden

Lijkt me duidelijk! :)

De toetsen die je opnoemt zitten precies zo op mijn huidige laptop, dus dat moet geen probleem vormen. Nog even een paar weekjes wachten, en dan gaan we maar bestellen! :)

Kauwgomballen

"Kriska"

http://en.wikipedia.org/wiki/Keyboard_layout

Meer informatie op één pagina is niet te vinden. Succes.

Vraag is natuurlijk of Apple doelt op de (nauwelijks gebruikte) layout genoemd op die pagina, of niet… ;)

desafiadore

desafiadore op 18 oktober 2007 #

Heb die wiki even doorgelezen.
De layout die ze daar weergeven voor het NL keyboard hebben
mijn ouders toevalig ook op hu IBM desktop ! (de @ zit op de meest linker toets boven).

Ik heb hier een powerbook g4, macbook en een imac, allen met NL toetsenbord en de layout van
de speciale tekens is volgens de standaad US, dus je kunt met een gerust hart het NL keyboard kiezen.

Kauwgomballen

Kauwgomballen op 18 oktober 2007 #

"desafiadore"

Heb die wiki even doorgelezen.
De layout die ze daar weergeven voor het NL keyboard hebben
mijn ouders toevalig ook op hu IBM desktop ! (de @ zit op de meest linker toets boven).

Ik heb hier een powerbook g4, macbook en een imac, allen met NL toetsenbord en de layout van
de speciale tekens is volgens de standaad US, dus je kunt met een gerust hart het NL keyboard kiezen.

Daar ga ik dan ook gewoon voor… Nog een paar daagjes wachten op Leopard, en dan gaan we maar bestellen! :)

BrechtV

BrechtV 7 jaren geleden #

Moest het je interesseren: dit heb je vanboven bij een BE-azerty:

#1234567890°_
@&锑(§è!çà)-

Sjoerd

Sjoerd op 07 november 2007 #

Heb de Nederlandse layout zoals daar ook nog nooit gezien eigenlijk. Maar wat je als Nederlands besteld is dus eigenlijk US als ik het goed begrijp?

desafiadore

desafiadore op 08 november 2007 #

Ja eigenlijk wel. Aleen dus het euro teken op de ’2′ en de enter toets die erg ‘dun’ is.

ommer_76

ommer_76 6 jaren geleden #

Ik heb een MacBook met US toetsenbord en mijn vraag is de volgende. Weet iemand hoe ik hier een euro (€) teken uit kan tikken? Hij zit niet onder [option] 2 (daar zit nl. deze: ™).

Alvast bedankt.

Pieterr

Pieterr 6 jaren geleden #

Mac OS: How to Type the Euro Glyph (€)

http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=61586

Voor jou dus; Option-Shift-2

Rivanov

Rivanov [moderator] 6 jaren geleden #

Ik heb m’n iMac bij de Apple Store op http://www.apple.nl besteld en heb een US toetsenbord.

ommer_76

ommer_76 6 jaren geleden #

€€€€€€€€€€€€€€€€€€€

Pieterr, mijn dank is groot.

unSOUND

unSOUND [moderator] 6 jaren geleden #

"Kauwgomballen"

Heeft er misschien iemand foto’s van de toetsenborden van de MBP met NL en US indeling?

( foto is klikbaar )

Stond reeds in dit topic:

http://forum.onemorething.nl/viewtopic.php?p=1485402#1485402

Rivanov

Waarom hebben ze eigenlijk de  :apple:  vervangen door CMD op de Command toets bij de Alu tobo?

Kobes

Kobes 6 jaren geleden #

"Rivanov"

Waarom hebben ze eigenlijk de  :apple:  vervangen door CMD op de Command toets bij de Alu tobo?

Consistentie? Nu staat er op elke toets een tekst en eventueel een symbool. Op de cmd toets stonden vroeger alleen 2 symbolen. Symbolen kun je zo moeilijk beschrijven in een tekst artikel (appeltjestoets tov cmd). En niet iedereen weet dat appeltjestoets gelijk staat aan cmd, waar dat nu voor iedereen duidelijk is. Zoiets denk ik.

Rivanov

Maar de Macbook Pro heeft nog wel gewoon een  :apple:
Of zou die ook verdwijnen bij de volgende upgrade..

kleini

kleini op 24 februari 2008 #

"Rivanov"

Maar de Macbook Pro heeft nog wel gewoon een  :apple:
Of zou die ook verdwijnen bij de volgende upgrade..

voor mensen die pas overschakelen is het idd zeer verwarrend wat die toets doet.

Maar ondertussen gebruik ik hem constant :)

Spideramn

Spideramn op 27 februari 2008 #

"Rivanov"

Ik heb m’n iMac bij de Apple Store op http://www.apple.nl besteld en heb een US toetsenbord.

Via de Nederlandse store van Apple kan je toch helemaal geen US indeling bestellen?
Ik bedoel dus exact hetzelfde toetsenbord als de onderste op deze foto.

Dat Nederlandse toetsenbord is lijkt me zo irritant!
Die ‘tetris’ enter lijkt me behoorlijk irritant, zo smal. Ook zit de tilde knop niet op de plek waar hij hoort en die gebruik ik toch regelmatig tijdens het programmeren…
De shift knop is ook smaller, maar dat lijkt me iets minder erg.

Ik wil graag overstappen naar mac, maar dat toetsenbord op de MBP houdt me nu nog tegen…
Heb A-Mac al gemaild of zij misschien een US International layout kunnen leveren, nog geen reactie gehad.

Spideramn

Spideramn op 28 februari 2008 #

A-mac kan deze niet leveren. Toen naar CARD Services (ook een AASP) gemaild en die kunnen wel een US international toetsenbord in een MacBook Pro monteren.

Vreemd dat A-mac dat niet kan / wil?

Rivanov

Rivanov [moderator] op 28 februari 2008 #

Welke is nu de US indeling? Want ik heb op bovenstaande foto, de bovenste versie..dus met de rechtopstaande Enter toets op mijn aluminium toetsenbord bij m’n iMac.

Spideramn

Spideramn op 28 februari 2008 #

Onderste is de US indeling, platte enter en de ` knop naast de 1 links bovenaan.

Rivanov

Rivanov [moderator] op 28 februari 2008 #

Dan heb ik NL indeling!  :wink:

william89

william89 op 28 februari 2008 #

Ik ben opzich wel benieuwd naar de mogelijkheden om in Nederland aan een US-indeling te komen. Ik heb nu een Mac (zie onderschrift) met US-indeling en ik wil eigenlijk niet meer terug naar NED-indeling…

RSc

RSc op 02 maart 2008 #

Ik zat met hetzelfde probleem bij de webshop van Apple. Ik weet niet of je hier iets aan hebt maar volgens mij geeft deze pagina wel in ieder geval een idee over de verschillen (in ieder geval voor desktop macs):

http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=304933

Als ik zo kijk naar de foto’s van andere posts komen de layouts redelijk overheen.

R-Flow

R-Flow op 02 maart 2008 #

Gewoon in de Apple Store bij het selecteren van een MacBook Pro…

Verschil tussen de US en Nederlandse toetsenbord indeling is echt minimaal.

Spideramn

Spideramn op 03 maart 2008 #

Welk toetsenbord krijg je bij de eerste optie?
De “Nederlandse” toch? Met Nederlands Mac OS?

Rivanov

Rivanov [moderator] op 03 maart 2008 #

Er is niet echt een NL Mac OSX, want je kunt iedere taal instellen die je wilt.

AST

AST op 30 december 2008 #

"R-Flow"

Gewoon in de Apple Store bij het selecteren van een MacBook Pro…

Verschil tussen de US en Nederlandse toetsenbord indeling is echt minimaal.

Das leuk, maar welke moet je dan kiezen voor US??

Over dit topic

Gestart op 17 oktober 2007 door Kauwgomballen

Laatste reactie door Precisieman

Je kunt alleen reageren met een gratis OMT account.
Log in.

Inloggen