One More Thing » Community » Forum » Mac Hardware » Laptop » Nieuwe 2e hands laptop (± begin 2013) crasht elke 2-2,5 weken

Nieuwe 2e hands laptop (± begin 2013) crasht elke 2-2,5 weken

Profielfoto van Fermon

Fermon op 20 maart 2017 #

Hoi allen

Ik heb een vreemd probleem:
eind december heb ik (onder garantie) een 2e hands laptop (15″ retina, 2,7 Ghz, 16 gig geheugen, 500Mb SSD HD) gekocht. Ik heb er een schone (officiele programma’s zoals office, CS6) er op geïnstalleerd. De Time Machine loopt via een iMac met daarop aangesloten een gedeelde USB schijf.
•    Na ± 2 weken crashte de laptop en kreeg ik een mapje met vraagteken. Ze hebben er een nieuwe schijf (SSD) in gezet en alles weer opnieuw geïnstalleerd. De Time Machine loopt via een iMac met daarop aangesloten een gedeelde USB schijf.
•    na weer 2 weken (tijdens het eten, ik wasdis niet met de laptop aan het werken) crashte deze weer. De laptop startte opnieuw op en ik kon net een screendump maken
Het bleek dat het moederboard defect was, is vernieuwd met ook een nieuwe schijf, deze heb ik met Time machine geïnstalleerd.
•    Na weer 2 weken kreeg ik weer hetzelfde euvel, weer een mapje met vraagteken. In de regen en storm teruggegaan (wat resulteerde in een longontsteking) en ik kreeg een andere laptop (bijna zelfde specs). Deze weer met Time Machine geïnstalleerd en na 2 weken dacht ik nou wordt het spannend en ja hoor na 2,5 weken was ik bezig in Safari een WordPress site te maken en crashte die weer en kreeg ik een mapje met een vraagteken.

Al met al heel erg balen, kost veel tijd en irritatie. Het bedrijf waar ik ‘m kocht kan mij niet vertellen wat er gebeurd is (natuurlijk wel de vragen of ik illegale programma’s gebruik etc etc.)

Heeft iemand een idee, ik ben het helemaal niet gewend van Apple computers waar ik nu met veel plezier ± 22 jaar mee werk. Moet ik geld terug vragen en bij een ander bedrijf er een kopen?? Ik weet het echt niet meer

Profielfoto van janbertwedman

janbertwedman op 20 maart 2017 #

Is die TM misschien corrupt?

Profielfoto van MEEUW

MEEUW op 20 maart 2017 #

1 je goed kleden, tegen hollands weer. (na 61 jaar zou u dat toch moeten weten.)
-schone installatie, niet van time machine.
-Installer alle updates.
-installeer de basis wat je nodig heb. echt de basic wat je gebruik (geen firewall of anti virus software (hands off )
-time machine niet via de imac usb laten lopen.

Profielfoto van Fermon

De TimeMacine dBase kan ik nog gewoon openen
Ik heb natuurlijk alle updates uitgevoerd

De volgende keer zal ik de backup niet via de iMac USB laten lopen (had het wel gevraagd bij de verkoper en die vond het geen probleem)

En goed kleden… had wel een dikke regen/winter jas aan maar was dus idd niet voldoende

Profielfoto van MEEUW

MEEUW op 20 maart 2017 #

Paprika’s eten, meeste vitamine c en goed voor de weerstand. Bij storm achtig weer, om de dag halve paprika.

De volgorde is belangrijk. Eerst installatie, dan updates, dan programma’s. (en nogmaals geen firewalls of al die andere onzin programma’s)
Puur programma’s die er nodig zijn.
de Timemachine dbase kan misschien wel gewoon openen, maar betekend niet dat er installatie fout in zit.

Aan de andere kant, is ook optie om gewoon geld terug te vragen. Er is al genoeg vervangen. Alhoewel ik meer naar software matig probleem neig.

Profielfoto van MEEUW

MEEUW op 20 maart 2017 #

IN logbooks staan ook vaak hints. Die zou u eens kunnen bekijken.
https://support.omnigroup.com/console-osx/

Profielfoto van Fermon

Hoi allen

Bedankt voor het meedenken (2 gr vit c per dag neem ik in de winter;)

ik kan niet bij de logs komen omdat bij een crash de geheel laptop onbruikbaar is, de harde schijf is onleesbaar/onbruikbaar geworden.
En dat is het grote punt: hoe kante elke keer bij zo’n crash de laptop onbruikbaar worden. Meestal is (als ik een enkele keer een crash heb) gewoon 2x opstarten voldoende om verder te gaan eventueel met PR zappen.

Profielfoto van GrannySmith

GrannySmith op 20 maart 2017 #

Longontsteking krijg je van een virus of een bacterie. Niet van het weer.

Als er steeds een moederboard en meer (SSD) echt technisch defect is dan zou ik gaan denken aan de stroomvoorziening. En dan dus de lader… misschien geeft die teveel spanning?

De fout treed op in iokit en de trace laat zien in de grafische afhandeling. Dan denk je toch aan de grafische processor, maar dat was vooral de MacBook Pro 2011 die daar last van had. En dan is niet direct ook de SSD defect.

Ik heb wel recent gemerkt bij onze MacBook Pro (op internet al ruimschoots genoemd) dat Apple spare parts vaak niet nieuw zijn. Dus wellicht is dit gewoon ook domme pech en gaat er steeds een moederboard in met dezelfde fout. Onze MacBook Pro (2011) had na vervangen van het moederboard na twee maanden weer last van crashes…

Enfin, raar probleem.

Gezondheid verder weer goed?

Profielfoto van MEEUW

MEEUW 4 maanden geleden #

GrannySmith op 20 maart 2017

Longontsteking krijg je van een virus of een bacterie. Niet van het weer.

Gezondheid verder weer goed?

En hoe zorg je voor dat je bacterie en virus bestendig ben ? Door goede weerstand en op de juiste manier te kleden ;).
Het is altijd combinatie in de winter krijg je sneller long ontsteking dan in de zomer.

Profielfoto van Fermon

Fermon 4 maanden geleden #

Hoi allen

gezondheid gaat gelukkig beter dankzij colloïdaal zilverwater (was vroeger het antibioticum)

Vandaag de laptop weer terug gebracht en ze vonden inderdaad dat het waarschijnlijk de voeding is geweest (die was nl niet vervangen) die de boosdoener was. Volgende week krijg ik een ander (nieuwer) toestel met een nieuwe voeding. Ik hoop dat die het langer volhoud dan 2-2,5 weken

Profielfoto van MEEUW

MEEUW op 25 maart 2017 #

Nog dan een laatste tip :P. Veel knoflook eten, dat is de natuurlijke antibiotica ;). Sorry Maar fijn dat je probleem waarschijnlijk is opgelost:D

Over dit topic

Gestart op 20 maart 2017 door Fermon

Laatste reactie door MEEUW

Je kunt alleen reageren met een gratis OMT account.
Heb je geen OMT account? Registreer je dan nu gratis!

Inloggen

of Wachtwoord resetten?