One More Thing » Community » Forum » Mac Hardware » Randapparatuur » Niet originele lichtnetadapter

Niet originele lichtnetadapter

tvdb314

tvdb314 op 21 april 2012 #

Zou er een technisch verschil zijn tussen de door Apple aangeboden adapter:

http://store.apple.com/nl/product/MC556Z/B?fnode=MTY1NDEwMQ

En deze?

http://bizzix.myshopify.com/collections/adapters/products/copy-of-magsafe-macbook

Ik zie dat het Apple logotje ontbreekt en dat de vorm wat anders is. Zou er in de Apple variant nog extra electronica zitten?

unSOUND

unSOUND [moderator] op 21 april 2012 #

Zo te zien is hij niet geaard. Of dat voor jou een gemis is, hangt van jou af.

KarelWillem

KarelWillem op 21 april 2012 #

Zo te zien is die van Apple ook niet geaard. :lol:

unSOUND

Die is wel geaard als je het meegeleverde geaarde snoer gebruikt. Wat dus niet werkt bij de imitatie.

KarelWillem

Er gaat toch gewoon zo’n euro-kabeltje in?

Waar zit die aarding dan?

Lauwrence

Lauwrence op 21 april 2012 #

Ik vermoed dat unSOUND onderstaande variant van het netsnoer bedoelt…

unSOUND

KarelWillem op 21 april 2012

Er gaat toch gewoon zo\’n euro-kabeltje in?

Nee. Het snoer wat Lauwrence hierboven toont zit erbij. Daar zit een aarde-aansluiting op die contact maakt met de stalen pin op de adapter, die ook te zien is op jouw foto. Op de imitatie is die te zien als een wit plastic pin, die dus geen aarde-functie kan hebben.

tvdb314

Nou zou dat op zich niet zo’n groot probleem zijn omdat de meeste stopcontacten die ik gebruik niet geaard zijn maar wel scherp opgemerkt!

Ik twijfel nog maar krijg het idee dat voor een extra adapter de prijsstelling wel erg gunstig is van de imitatie. :confused:

Mono1

Mono1 op 21 april 2012 #

Ik heb ook zo’n “niet originele” voeding. Werkt perfect. Scheelt mooi € 44,00 ;-)
En wat de aarding betreft: ook bij de originele wordt de aarde niet gebruikt als je het verlengsnoer niet gebruikt maar de “duck-head”. Kan dus blijkbaar zonder aarde.

tvdb314

Heb de ‘gok’ maar genomen :)  €42,- inclusief bezorgen.

Ik laat nog even weten of het allemaal werkt!

unSOUND

Mono1 op 21 april 2012

Kan dus blijkbaar zonder aarde.

Natuurlijk kan dat. Het gaat er om dat als je met aarde zou willen werken, dat niet gaat met de imitatie.

En discussies over de kwaliteit zijn altijd lastig. Er zijn imitaties die sneller kapot gaan dan de originele, maar er zijn ook mensen die binnen een jaar hun originele oplader al kapot kregen…

Overigens koopt die webwinkel ze waarschijnlijk weer gewoon bij DealExtreme voor  25 euro incl. bezorging

KarelWillem

Dat weet ik wel zeker ja. :lol:

unSOUND

Het prijsverschil met de originele is overigens iets kleiner, want het netsnoer zit er niet bij bij de imitatie, die kost je dan nog 15 euro extra. Bij de originele krijg je die er wel bij.

Mono1

Mono1 op 21 april 2012 #

De zwakke plek van de MagSafe is eigenlijk de magnetische stekker. Door buigen van de draad bij de stekker verbinding raakt die draad vaak defect. En helaas is zo’n kabeltje niet los verkrijgbaar. Ik heb dat wel eens opgelost door een tweede hands MagSafe bekopen met een stekker die nog goed was. Kabeltjes doorgeknipt van de oude en vervangende MagSafe en die weer aan elkaar gezet. Niet mooi, wel effectief. Ik heb trouwens wel het idee dat de nieuwe (haakse) stekker bij b.v de Mac Book Pro veel sterker is.
O, en zo’n netsnoer is volgens mij bij iedere electra winkel voor een een paar euro te koop. Misschien niet Apple-wit, maar wel functionerend. En die dingen liggen toch vaak onder het bureau, dus onzichtbaar.

unSOUND

Mono1 op 21 april 2012

O, en zo\’n netsnoer is volgens mij bij iedere electra winkel voor een een paar euro te koop. Misschien niet Apple-wit, maar wel functionerend.

En dus zonder randaarde…

Mono1

Mono1 op 21 april 2012 #

Klopt, maar die randaarde heb je bij een “niet originele” toch niet nodig ;-)

unSOUND

Daar zeg je wat… :lol:

tvdb314

unSOUND op 21 april 2012

Overigens koopt die webwinkel ze waarschijnlijk weer gewoon bij DealExtreme voor  25 euro incl. bezorging

Volgens mij moet er nog wel douanerechten, omzetbelasting, accijnzen en inklaringskosten over betaald worden of je moet het risico nemen zoals ze voorstellen.

Uit de FAQ:

Statistically, well less than 1% percentage of all DX orders have ever got opened by the Customs in customers’ countries. If the package is checked by their country’s customs office when the item arrives in their country, however, customers are responsible for import duties, tariffs, and taxes.

unSOUND

tvdb314 op 21 april 2012

Volgens mij moet er nog wel douanerechten, omzetbelasting, accijnzen en inklaringskosten over betaald worden

Belasting is alleen vanaf een bepaald bedrag, en de duoanekosten zijn zoals gezegd maar bij een fractie van de pakketjes van toepassing. Dus als je er een zwik verkoopt heb je die kosten er zo uit.

tvdb314

Klopt maar voor degene die er over denkt om er zelf eentje te importeren houd wel rekening met de extra kosten.

Zelf ophalen in Tilburg is mogelijk het voordeligst.

unSOUND

Ik bestel daar bijna elke week wel wat, heb nog nooit extra’s hoeven te betalen… :smile:

tvdb314

unSOUND op 21 april 2012

Ik bestel daar bijna elke week wel wat, heb nog nooit extra\’s hoeven te betalen… :smile:

Ok! Ik lees hieronder dat boven de €22,- er in ieder geval 19% BTW betaald moet worden en nog flink wat meer dacht ik. Maar misschien is de pakkans klein of als je onder de €22,- blijft ?

http://financieel.infonu.nl/belasting/28070-importeren-over-invoerrechten-en-btw.html

unSOUND

Die extra kosten zijn dus alleen van toepassing als het pakket door de Douane als steekproef wordt bekeken. De waarde staat immers niet op de buitenkant. Mijn pakketjes liggen meestal rond de 100 euro.

tvdb314

Als je minder risico wilt lopen is dit ook een goed alternatief als je de 60Watt versie zoekt. Deze komt uit de UK wel van het bedrijf dat je noemde. Interessante site trouwens ;)

http://www.dealextreme.com/p/replacement-60w-power-supply-ac-adapter-for-apple-macbook-904434973

KarelWillem

KarelWillem op 22 april 2012 #

tvdb314 op 21 april 2012

…Ik lees hieronder dat boven de €22,- er in ieder geval 19% BTW betaald moet worden en nog flink wat meer dacht ik. ….
http://financieel.infonu.nl/belasting/28070-importeren-over-invoerrechten-en-btw.html/quoteIk kreeg laatst nog een briefje dat ik de waarde van mijn pakket moest opgeven.
Ze zetten alleen een verzendnummer in die brief, zodat je geen idee hebt over welk pakket het gaat, als je er elke maand diverse binnen krijgt.

Een kwestie van gewoon op de gok wat roepen. Daarna moest ik 17,50 betalen aan de deur.
Compleet natte vinger werk dus, want het pakket was ook niet geopend.
Gelukkig was het een doos die helemaal propvol zat, en was die 17,50 dus peanuts. :lol:

Dit was de derde keer dat we er tussen uit gepakt zijn. Waarvan één keer het pakket vernietigd is.

Zijn het kleine(re) pakketjes, da is de kans echter bijna nul dat ze het gaan controleren.

MBPuser

MBPuser op 22 april 2012 #

unSOUND op 21 april 2012

Ik bestel daar bijna elke week wel wat, heb nog nooit extra\’s hoeven te betalen… :smile:

Nou begrijp ik waarom jou rekening op nul staat het einde van de maand :wink:

unSOUND

unSOUND [moderator] op 22 april 2012 #

Niet alleen daardoor…

http://www.onemorething.nl/community/topic/yeah-ik-heb-een-nieuwe-gekocht/page/2319

:sealed:

tvdb314

tvdb314 op 26 augustus 2012 #

Toch even een waarschuwing. Ik heb een lichtnetadapters voor de ipad vergeleken met de originele en kwam de volgende verschillen tegen:
1-de niet originele is veel goedkoper
2-de niet originele maakt dat mijn iphone en mijn ipad nu en dan zeggen ‘opladen uit’
3-de niet originele blijkt bij openmaken ongeveer de helft van het aantal componenten te bevatten en bij navraag blijkt het gedeelte dat de schakelende voeding reguleert er niet in te zitten. Meestal vangt de iphone dat wel op (zo goed is die ontworpen) maar toch.
4-op de onderstaande foto van het scherm van mijn oscilloscoop zie je duidelijk een zaagstand spanning op de gelijkspanning.

Neev

Neev op 09 januari 2013 #

Tja toch wel interessant wat ik hier nu lees. Ik ben gaan zoeken op dit onderwerp omdat ik mijn goedkope lichtnet-adapter van Bizzix niet vertrouw.

Soms lijkt mijn MacBook onder stroom te staan. Gisteren zat mijn zoon van 11 er aan te werken. Zijn handen lagen op mijn MacBook. Toen ik zijn nek aanraakte leek hij zelfs onder stroom te staan. Doodeng.

De adapter wordt ook loeiheet trouwens.

Over dit topic

Gestart op 21 april 2012 door tvdb314

Laatste reactie door Neev

Je kunt alleen reageren met een gratis OMT account.
Log in.

Inloggen