One More Thing » Community » Forum » Mac Software » OS X » Muziekbestanden verwijderen

Muziekbestanden verwijderen

Macboekje

Macboekje op 13 januari 2012 #

Mijn harddisk loopt veel te vol. Daarom heb ik laten controleren waar eventueel ruimtewinst was te boeken. Ik bleek in mijn eigen account twee directories te hebben met muziek: één met de naam Muziek (waaronder iTunes) en één met de naam iTunes (ook met muziek, maar minder). Al mijn muziek en podcasts in iTunes zelf bleken in Muziek te staan. Daarom heb ik de aparte iTunes-directory in de prullenbak gedumpt en die daarna geleegd. Wat schetst mijn verbazing dat de vrije ruimte op de harddisk daarna ongeveer even klein is als voorheen? Ook de prullenbak nog eens veilig geleegd, maar het maakt geen verschil. De enige verklaring die ik kan bedenken is dat bij een nieuwe iTunes of OSX-versie er een nieuwe directory Muziek is aangemaakt waarin dezelfde muziek staat waarnaar ook de weggegooide directory iTunes verwees.
Is er een andere mogelijkheid om er zeker van te zijn dat de weggegooide muziek ook echt geen ruimte meer inneemt?
Dank voor adviezen.

tarun

tarun op 13 januari 2012 #

Een beetje te laat mo te vragen frees ik, maar wat stond er in die map iTunes eigenlijk? Was die gevuld met muziek en apps of voornamelijk leeg?

Macboekje

Dank voor je reactie. Er stond een map in met Album Artwork, een map iTunes Music, een map Previous iTunes Libraries, een document iTunes Libraries en een Excelbestand iTunes Music Library.xml.
In de map iTunes Music stonden inderdaad muzieknummers, die ook in de map Muziek > iTunes staan.
Voor zover ik me herinner waren het geen aliassen.
Kan het zijn dat de muziek uit die map nog steeds ruimte inneemt in de prullenmand zonder dat de bestanden daar zijn te zien?

tarun

tarun op 13 januari 2012 #

Volgens mij herinner ik me dat ik ook zoiets heb gehad. De vrijwel lege map is waarschijnlijk een overblijfsel van een oudere iTunes-versie.

Als je echter een map verwijdert waar vrijwel niets in staat dan helpt dat niet bij het creëren van ruimte. Ga na wat het meeste ruimte inneemt (video, apps) en verplaats of verwijder dat wat je niet of nauwelijks gebruikt. Je kan b.v. overwegen om weinig gebruikte zaken op een externe harde schijf te zetten.

Macboekje

Maar het was vreemd dat ik in die mao iTunes Music wel voor GB’s aan muziek zag staan, die overigens ook in de map iTunes onder Muziek stond. En DupeGuru vond een heleboel muzieknummers dubbel … Ik zal DupeGuru nog eens draaien.
En voor de rest ben ik al een tijd bezig bestanden die niet direct nodig zijn op een externe harddisk te zetten; maar kennelijk gaat het niet hard genoeg of er komt te snel weer wat bij.

Dank voor je adviezen!

Macboekje

Macboekje op 16 januari 2012 #

Vandaag een interessante ontdekking: de vrije ruimte op mijn harde schijf is ongeveer tweemaal zo groot als een paar dagen geleden. Kan het zijn dat de prullenmand écht wordt geleegd door een onderhoudsscript dat OSX automatisch activeert?

tarun

tarun op 16 januari 2012 #

Nee, maar misschien “bleef er een bitje hangen”. Daarmee bedoel ik dat je Mac direct de juiste hoeveelheid vrije ruimte moet geven, maar ook een Mac maakt wel eens een foutje.

koen

koen op 16 januari 2012 #

Nooit zelf gaan lopen klooien in je iTunes folder. Je kunt beter de muziek direct vanuit iTunes naar de prullenbak slepen.

Over dit topic

Gestart op 13 januari 2012 door Macboekje

Laatste reactie door koen

Je kunt alleen reageren met een gratis OMT account.
Log in.

Inloggen