21 berichten aan het bekijken - 1 tot 21 (van in totaal 21)
  • Q:
    Bijdrager
    vincex86

Mini review – Lion.. voorlopig niet.

Dat nieuwe ‘Mission Control’ is echt vreselijk.

Spaces werkte heerlijk, 9 spaces aan maken en elke app die ik gebruikte op een vaste plaats in mijn scherm.
    Space 1: Safari
    Space 2: Email
    Space 3: finder
    etc.

In ‘Mission Control’ heb je echt te weinig controle over welke ‘Desktop’ waar komt te staan. Full screen apps gaan standaard allemaal naar rechts, nieuwe apps gooien zich overal tussen etc.

Ook behoorlijk vervelend dat m’n dock (met auto-hide aan) niet tevoorschijn komt in een full screen app. Nu heb ik dus weer een extra toetsaanslag nodig om ergens heen te gaan.

Ik blijf de moed er nog even inhouden en blijf hem op mijn thuis computer proberen, maar Lion komt voorlopig niet bij mijn werkcomputer. De dingen die een Mac voor mij zoveel productiever maakten (spaces) zijn echt verpest.

Mijn mening over de andere nieuwe features:
    – Airdrop werkt niet op mijn 2008 Mac Pro (met 2 quadcores en 10gb geheugen nou niet bepaald achterhaald).
    – Fullscreen = overbodig op een groot scherm
    – Launchpad = overbodig, het dock werkt nog steeds prima, 2 opstart plaatsen verwart alleen
    – Gestures op een magic mouse zijn ZEER beperkt en niet zelf in te stellen
    – Resume is alleen maar irritant – ik start liever met een schone lei
    – Autosave zal vast fijn zijn, ik gebruik voornamelijk pro apps en die deden het toch al
    – Versions is overbodig, gebruik ik nooit en in extreem zeldzame gevallen gebruik ik m’n time capsule wel

Zodra ze ‘Mission Control’ fixen wil ik het best nog een kans geven, tot die tijd hou ik Lion ver weg van m’n werkstation.

Ben erg benieuwd naar jullie mini-reviews. Hoe bevalt Lion jullie tot nu toe?

Bijdrager
    PBP

Geef het even de tijd, het is net pas uit.

– Apps in Spaces kan je wel vastzetten.
    – Dock kan je ook benaderen in fullscreen apps (even 2keer naar beneden met je muis).
    – Dat door elkaar gaan van spaces moet je instellen bij Systeemvoorkeuren>Mission Control. En dan ‘wijzig volgorde van spaces op basis van meest recente gebruik’ uitvinken.

Bijdrager
    AppleStef

BTW : je kunt resume uitschakelen zie afb

vind het tot nu toe super alleen is launchpad te groot op een 27″ display. maar wel beter als rechtonderin je dock wat je kunt kiezen wat waar staat en voor elke catogerie een appare ‘screen’ hebben.
    spaces vind ik veeeeeeeeel beter ik gebruik het nu veel meer als ervoor.
    resume vind ik ook lastig maar dat kan je afzetten.
    het is inderdaat spijtig met het weinige instellen van de magic mouse je kan bv je scrolsnelheid aanpassen…

maar in het algemeen vind ik het fantastisch . even prob met safari scrollen gehad maar dat kwam door een extensie. (heb ik nu verwijderd)
    ook is het swipen in safari GEWELDIG en ook retesnel!

Inactief
    Anoniem

Mijn bijdrage in deze is als nutteloos gekwalificeerd door iemand die er verstand van schijnt te hebben.

Bijdrager
    AppleStef

@meh1965

wat is er sorry meh? ik snap het niet.

Bijdrager
    vincex86

Ik vind het echt vervelend dat wanneer ik op Desktop 1 finder heb staan en 2 full screen apps heb (safari, mail), Desktop 2 zich tussen Desktop 1 en de full screen apps propt.

Het zou intuïtief zijn als je je muisklik op Desktops zou kunnen inhouden om ze vervolgens te ordenen (1: Finder, 2: Safari, 3: Mail, 4: Desktop 2) zoals dat in Launchpad kan.

Het feit dat je niet even snel de orde van je desktops kunt aanpassen met een paar muisklikken en slepen is echt ontzettend frustrerend.

Bijdrager
    PBP

Lees mn post anders ff. Je kan wel alle bureaubladen naast elkaar hebben en daarnaast fullscreen apps.

Sowieso zijn fullscreen apps ook niet echt bedoeld op grote schermen zoals de iMac 27inch. Volgens mij heeft Apple het meer bedoeld voor kleine laptopschermen.

Als je meerdere spaces heb kun je met rechtermuisknop>optie in het dock de applicaties toewijzen aan een space.

Inactief
    Anoniem

Mijn bijdrage in deze is als nutteloos gekwalificeerd door iemand die er verstand van schijnt te hebben.

Bijdrager
    AppleStef

ik zal het even uileggen (sorry dat het niet duidelijk was)

ik vind launchpad te groot op een 27″ display maar het is tog beter als het programma’s mapje in je dock want bij launchpad kun je je app slepen en organiseren waar je maar wil, en bij het programma’s mapje in je dock kan je alleen maar sorteren op naam,bewerkingsdatum,… en bij launchpad kun je het ook gwn handmatig sorteren.

snap je het nu?

Inactief
    Anoniem

Bijdrager
    AppleStef

@meh1965

Ik zal volgende keer proberen duidelijker proberen te zijn.;)

Bijdrager
    vincex86

@PBP, die optie had ik al gevonden:)

Echter, ook daarmee kun je je vensters niet opnieuw ordenen. Er is geen snelle manier om bijvoorbeeld de desktop met Photoshop voor of achter de desktop met Finder te zetten.

Ze zouden een drag-and-drop functie in moeten bouwen om desktops naar de gewenste plek te slepen om ze zo te ordenen. De Mission Control interface werkt totaal niet zoals een gebruiker dat zou verwachten (de interface van Launchpad werkt WEL zoals verwacht).

Overigens zie ik graag nog reviews van anderen! Ben benieuwd hoe anderen het ervaren, ook al is het erg vroeg.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot
    Meh1965 op 20 juli 2011

Als je nu ook nog even al die taalfouten er uit haalt en wat komma\’s, punten en hoofdletters gebruikt, is het denk ik wel duidelijk.

Ha Ha! Ik heb al meerdere keren gezien dat AppleStef steeds “tog” intypt i.p.v. “toch:grin:

Bijdrager
    AppleStef

Ok, Ok ik zal er op letten maar ‘tog’ typt sneller als ‘toch’, maar ik zal er iets aan doen.

Bijdrager
    joostwijnglas

Sorry AppleStef, het is niet alleen toch, maar bij vergelijkingen is het ook dan in plaats van als;)

Bijdrager
    vincex86

Altijd fijn als je topic verandert in een spelling en grammatica wedstrijd.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Ik denk dat je met reviews van gebruikers beter even kunt wachten totdat iedereen er een tijdje mee gewerkt heeft. (Dat doen redacties van sites en tijdschriften ook). De meeste zijn pas enkele uren bezig met Lion. Nu loopt men het gevaar ten onrechte iets af te kraken van Lion omdat ze het zelf niet goed doorhebben.
    Mede daardoor is de interesse kennelijk nog niet groot genoeg om serieus ervaringen uit te wisselen en krijg je dit soort ‘uitspattingen’.

Inactief
    Anoniem

Moderator
    unSOUND

Mijn voorlopige conclusie:

Apple heeft naar eigen zeggen weer honderden nieuwe functies ingebouwd. Voorlopig lijkt het echter alsof ze bestaande functies hebben verwijderd om daar plek voor te maken…

Ander probleem ligt niet aan Apple, maar aan de 3rd party software. De software die ik dagelijks gebruik werkt niet goed, dus is het geen optie om Lion als main-OS te draaien. Maar dat verwachtte ik ook niet, Leopard voldeed pas sinds versie 10.5.4, en Snow Leopard pas sinds 10.6.7…

Bijdrager
    CambridgeComma

Ik ben er echt klaar mee, met Mission Control.

Het overzicht is totaal verdwenen met de nieuwe Spaces. Ik heb Steve maar even een e-mail gestuurd:

http://www.facebook.com/pages/Dear-Mr-Jobs-Could-I-please-have-the-Snow-Leopard-Spaces-back-in-Lion/167233123348526?sk=photos

Bijdrager
    Hansi2124

Jammer dat ik geen Facebook heb. …..;-)

21 berichten aan het bekijken - 1 tot 21 (van in totaal 21)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.