One More Thing » Community » Forum » Algemeen » Switchers » Meshnetwerken

Meshnetwerken

Profielfoto van iSuedehead

iSuedehead op 16 maart 2017 #

Hoi,

Ik vroeg me af of iemand hier ervaring had met mesh netwerken? Ik ben al geruime tijd op zoek naar een oplossing voor onze WiFi-issues. Ik heb nu een aantal Powerline-adapters, maar ik ben op zoek naar iets wat meer betrouwbaar is. Wat zijn jullie ervaringen met meshnetwerken en apple devices?

Profielfoto van TheBigZ

TheBigZ op 16 maart 2017 #

Netgear Orbi ervaringen:

https://www.onemorething.nl/community/topic/nieuwe-router-airport-of-vreemdgaan/

Profielfoto van fixar

fixar op 17 maart 2017 #

In dat draadje is dit de meest interessante bijdrage:

JJmac op 28 januari 2017
TheBigZ 2 maanden geleden

https://www.smallnetbuilder.com/wireless/wireless-reviews/33028-netgear-orbi-reviewed
Wel fraai, die Orbi. Maar ook prijzig.
https://tweakers.net/pricewatch/580365/netgear-orbi-router-ac3000.html

Interessant, dit kwam ik ook nog tegen,

Orbi is toch een meshproduct?

In dat geval staat of valt alles met de verbinding tussen de Orbi router en de satellite. Die dingen zijn in de VS gemaakt voor Amerikaanse muren en vloeren (luciferhoutjes met nul isolatie…) en zijn zelden berekend op het gewapend beton en uitgebreide folielaagjes ter isolatie wat hier gangbaar is.

Begin eens met je huis te beschrijven:
– bouwjaar?
– vloer/muurmateriaal
– evt isolatielagen onder vloer/in muur (incl badkamertegels!)
– andere zaken die tussen router en satellite in zitten

Heb van de week gesproken met iemand die dit spul bedrijfsmatig test. Hij was bezig met vergelijking van meshproducten. Z’n voorlopige oordeel was vernietigend: geen van allen geschikt voor een standaard NL eengezinswoning sinds 1965. Mijn onderbuik geeft hem groot gelijk.

Profielfoto van Thoomas

Thoomas op 17 maart 2017 #

Ik heb goede ervaringen met de Linksys Velop, met drie nodes. In het huis waar ik de oplossing heb geïnstalleerd was nooit goed bereik te krijgen (het huis is ± 250 m2). De internetprovider Ziggo leverde een theoretische snelheid van 150 MB/s, maar uiteindelijk werd er daadwerkelijk maar vaak 20MB/s gehaald. Tevens viel het internet vaak weg.

Een Apple Time Capsule hadden we al geprobeerd, maar die had een beperkt bereik door het huis (dikke betonnen muren). Powerline-adapers waren oké, maar ook daar werd aan de andere kant van het huis nog maar 11 MB/s gehaald.

Na heel veel reviews gelezen te hebben uiteindelijk de Linksys Velop (met drie nodes) aangeschaft. Uit reviews bleek dat de Linksys Velop sterkere Wifi-antennes heeft dan de Netgear Orbi, en ook zonder problemen een groot aantal apparaten tegelijk van internet kon voorzien. Tevens is het bij de Netgear Orbi (nog) niet mogelijk om meer dan twee nodes te gebruiken, waardoor je niet echt een mesh-netwerk hebt. Ook is de Linksys Velop aanzienlijk compacter dan de Netgear Orbi.

De Linksys Velop is nu twee weken geïnstalleerd, en werkt echt perfect. Bijna overal in het huis haal ik nu 155 MB/s, echt bizar. Op zowel iPhones als Macs. Bij Windows computers heb ik de snelheid niet getest, maar die functioneren er ook perfect op. Op verre plekken van de nodes af haal ik nog steeds overigens 50 MB/s (dat is wanneer de node je op de 2,4GHz frequentie zet).

Een groot voordeel ten opzichte van Powerline-adapers of internet repeaters is dat je bij de Linksys Velop maar één draadloos netwerk hebt. Het apparaat bepaalt ook zelf of hij je de 2,4 Ghz frequentie voorschotelt of de 5 Ghz frequentie (afhankelijk van hoe ver je van de dichtstbijzijnde node af zit). Je hoeft echt nergens meer naar om te kijken.

Wel een belangrijk punt is dat je de Bridge-modus op de modem inschakelt. Hierdoor zorg je ervoor dat de Linksys Velop het enige apparaat is dat alle IP-adressen uitgeeft. Ik had namelijk de eerste dag af en toe het probleem dat ik wel verbonden was met het draadloze netwerk, maar ik geen werkend internet had. Dat kwam omdat zowel de Ziggo modem als de Linksys Velop IP-adressen aan het uitgeven waren. Dat gaf conflicten. Dat is nu helemaal opgelost.

Via de Linksys app kan je verschillende router-instellingen wijzigen, zoals port forwarding, DHCP-configuratie en het instellen van een gast-netwerk. Let erop dat het instellen van custom IP-ranges niet mogelijk is! Je kan bijvoorbeeld niet aangeven dat je de lokale IP-adressen in de range van 10.0.1.1-10.0.1.255 wilt hebben, ze zullen altijd in de 192.168.1.1-192.168.1.255 range zitten. Dit maakt voor de meeste mensen echter niks uit (en vermodelijk komt de mogelijkheid in de toekomst nog middels een firmware-update).

Een groot nadeel is wel de prijs. De oplossing van drie nodes kost maar liefst € 600. Het voordeel is wel dat al je Wifi-problemen in één klap opgelost zijn, hoe groot je huis ook is, en hoe dik je muren ook zijn heb ik gemerkt. Bij een kleiner huis voldoen twee nodes ook, en ben je voor € 409 klaar. Je moet je wel bedenken dat je € 200 per apparaat betaalt, en een Airport Extreme ook gewoon € 200 kost. Dus dat de prijs van de Linksys Velop ook weer niet zo gek is, aangezien je er een veel beter werkend iets voor terugkrijgt.

Heb van de week gesproken met iemand die dit spul bedrijfsmatig test. Hij was bezig met vergelijking van meshproducten. Z’n voorlopige oordeel was vernietigend: geen van allen geschikt voor een standaard NL eengezinswoning sinds 1965. Mijn onderbuik geeft hem groot gelijk.

Uit ervaring kan ik nu bevestigen dat dit niet klopt, en de Linksys Velop echt perfect werkt, waarbij ik overal topsnelheid haal. De begin-node (waar het internet binnenkomt) staat in de ene kant van het huis, en de derde node aan de uiterste andere kant van het huis, met in totaal 5 dikke muren ertussen. Halverwege staat dan de tweede node, als doorgeefluik. En bij de uiterste node haal ik dus nog steeds zonder problemen ruim de 150 MB/s die die provider levert. Je betaalt er dus alleen wel flink voor..

Toch blijft de Linksys Velop een betere oplossing dan overal een Ethernet-kabel aanleggen met een access point, aangezien de Linksys Velop dynamisch schakelt tussen de verschillende nodes. Bij een normale situatie waarbij je meerdere routers hebt die hetzelfde SSID uitzenden probeert je laptop of telefoon zo lang mogelijk met dat ene netwerk verbonden te blijven waarmee hij verbonden is, ook al is er intussen (omdat je verplaatst bent) een ander access point in de buurt waarbij de verbinding veel sterker is. Je wordt dan pas met het dichtstbijzijnde netwerk verbonden zodra je je WiFi opnieuw aan- en uit zet (of uit slaapstand komt). Bij de Linksys Velop gebeurt het schakelen realtime, waardoor je altijd een sterk signaal hebt.

Profielfoto van fixar

fixar op 17 maart 2017 #

Bedankt voor je uitgebreide relaas! Dat geeft de burger moed.

Als TS slim is bestelt ie een dergelijke set bij een gerenommeerde webshop. Op die manier kan de werking van de units worden uitgeprobeerd. Als het onverhoopt niet bevalt kan hij alles binnen 14 dagen (soms 30) terugzenden naar de webshop.

Profielfoto van iSuedehead

iSuedehead op 20 maart 2017 #

@thoomas

Bedankt voor je uitvoerige uitleg, je post wordt aan deze kant van het scherm erg gewaardeerd.

Ook goed dat je vermeldt dat de Netgear Orbi nog geen true mesh systeem is. Ik dacht dat het ook te maken had met een software update die er nog zat aan te komen, maar waar nog geen datum op geplakt werd. Het is wel zo dat de het product geadverteerd wordt als mesh. Een beetje kopersbedrog eigenlijk. Dat gezegd, ik heb wel ook goede dingen gelezen over de Orbi.

Mijn interesse ging ook uit naar de Linksys Velop. En dankzij jouw uitgebreide relaas sta ik weer een stapje verder in het beslissingsproces. Het enige wat me een beetje tegenvalt bij de Velop is dat het toestel maar met twee ethernetpoorten komt. Dat was dan weer een plus voor de Airport Extreme.
En zoals fixar aangeeft: kopen bij een degelijke winkel, zodat je het product kan terugsturen als het niet voldoende blijkt. Ik heb goede ervaringen met Coolblue, dus ik vermoed dat ik via hun ga bestellen.

Ik volg ook regelmatige updates over Eero, Luma, Plume, Ubiquiti & Amplifi, maar de meeste daarvan zijn in Europa nog niet te krijgen of krijgen mixed tot minder goede reviews (Ubiquiti AmpliFi). Het probleem met die al die nieuwe producten is dat je bij reviews ook altijd de bedenking moet maken dat ze in Amerikaanse (lees: veelal hout & Gyproc) huizen getest worden en er voorlopig nog weinig of geen reviews te vinden zijn over huizen met dikke stenen/betonnen muren.

Bedankt voor je update!

Profielfoto van Thoomas

Thoomas op 22 maart 2017 #

Het staat mij inderdaad ook bij dat de Netgear Orbi in de toekomst een firmware-update krijgt, waarbij het wel een écht meshnetwerk wordt. Echter vraag ik mij af hoe lang dat nog gaat duren.

Het hebben van maat twee ethernetpoorten kan inderdaad wel een nadeel zijn aan de Linksys Velop. Dat is opzich wel weer op te lossen met een ethernet-switch van € 15 / € 20, maar ziet er wel minder ‘strak’ uit: https://tweakers.net/categorie/311/netwerk-switches/producten/

Ik heb de Linksys Velop ook gekocht via Coolblue, altijd erg tevreden over. Het blijft echter wel een duur product. Een tip daarvoor is om in de ‘Tweedekans’-producten gaten te houden. Dat zijn producten die Coolblue van klanten teruggestuurd heeft gekregen (zonder beschadigingen, tenzij aangegeven). De Linksys Velop heb ik via ‘Tweedekans’ vaak voor € 530/570 voorbij zien komen (i.p.v. nieuw € 600). Ik heb hem zelf ook voor € 570 als ‘Tweedekans’-product gescoord. Alles zat nog nieuw in het plastic, er was geen spoor van gebruik te bekennen. Het enige verschil was dat er een ‘Tweedekans’-sticker op de doos zat. Een aanrader dus om hem voor een iets vriendelijker prijsje te scoren! Je hebt bij ‘Tweedekans’-producten nog steeds gewoon 30 dagen retourrecht, en twee jaar garantie.

Over dit topic

Gestart op 16 maart 2017 door iSuedehead

Laatste reactie door Thoomas

Je kunt alleen reageren met een gratis OMT account.
Heb je geen OMT account? Registreer je dan nu gratis!

Inloggen

of Wachtwoord resetten?