24 berichten aan het bekijken - 1 tot 24 (van in totaal 24)
  • Q:
    Moderator
    unSOUND

Meest gestelde video-vragen…

Films hebben geen beeld en/of geen geluid

Een film bestaat meestal uit 2 delen. Een videospoor met het beeld, en een audiospoor met het geluid. Soms zitten er nog andere sporen bij voor bijvoorbeeld de ondertiteling of hoofdstukmarkeringen. Deze sporen zitten vervolgens opgelsagen in een container. Deze container heeft meestal de extensie .AVI, .MOV, .MKV of .WMV. De extensie alleen zegt dus nog niet welke codec je nodig hebt. Dat is helemaal afhankelijk van wat voor sporen er in de container zitten. Om te zien met welke codering ( DivX, MPEG4, H.264 e.d. ) de sporen zijn opgelsagen, kun je het programma MediaInfo gebruiken. Deze laat zien met welke codering de film is opgeslagen.

Vervolgens moet je de juiste codecs ( ook wel plugins genoemd ) installeren om de films in QuickTime te kunnen kijken. De meest gebruikte plugins heb ik verzameld en op mijn website geplaatst. ( Laatste update: 24 Oktober 2009 )

Andere optie is een andere mediaspeler te gebruiken. Ik ben daar zelf geen voorstander van, maar je moet uiteindelijk natuurlijk zelf kiezen wat je doet. Wel adviseer ik om ook dan de plugins voor QuickTime te installeren, omdat ook andere programma’s ( iMovie, iDVD, Final Cut ) deze plugins kunnen gebruiken om videomateriaal te openen…

Andere mediaspelers zijn onder andere:
    VLC player
    Mplayer OS X

Moderator
    unSOUND
    Moderator
    unSOUND

Videobanden / Hi8 cassettes op DVD zetten

Met de juiste apparatuur kun je je oude videobandjes of VHS cassettes opnemen met je Mac. Je hebt daar wel wat extra spullen voor nodig. Een zogenaamde analoog-digitaal-converter. Deze kan videosignalen omzetten naar het dignaal van een videocamera, waardoor je met iMovie de film kunt opnemen en bewerken.

Een aantal voorbeelden van converters:

DataVideo DAC100 ( ± 220 euro)
    Canopus ADVC-110 ( ± 280 euro )
    Miglia Director’s Cut SCART ( ± 300 euro)
    Miglia Director’s Cut Take 2 ( ± 400 euro )

Of een interne/externe TV tuner… Deze hebben meestal hun eigen opneem-software, want ze worden vaak niet herkend door iMovie. Je hebt ze in alle soorten en maten, als interne kaart, maar ook als USB of FireWire kastje.

Alchemy TV DVR ( interne PCI kaart, ± 175 euro )
    Elgato Eye TV ( USB kastje, ± 175 euro )
    Elgato Eye TV 200 ( Firewire kastje, ± 375 euro )

Relevante topics:
    http://forum.onemorething.nl/viewtopic.php?t=37426

Moderator
    unSOUND

Welke CD’s, DVD-R’s of DVD+R’s gebruik jij ?

Online winkels:
    http://www.bigdennis.com/
    http://www.cdrwinkel.com/

Moderator
    unSOUND

DVD’s rippen / verkleinen / branden

DVD’s rippen:
    Mac the Ripper ( Werkt op Lion )
    Rip it ( kost 19 dollar )
    OSeX ( PPC )
    FairMount

DVD’s verkleinen naar 4 GB:
    DVD2oneX
    ffmpegX
    Roxio Popcorn
    ( De laatste versies van Roxio Toast kunnen het zelfs tijdens het branden )

Verkleinen naar AVI / Mov : DivX of MP4:
    Handbrake
    Mac DVD ripper
    DVD ripper for Mac

Relevante topics:
    http://forum.onemorething.nl/viewtopic.php?t=4294
    http://forum.onemorething.nl/viewtopic.php?t=39085
    http://forum.onemorething.nl/viewtopic.php?t=4345

Moderator
    unSOUND
    Bijdrager
    bitsflew

Er zijn nog twee mogelijkheden om DVD’s te rippen:

1) Handbrake (VLC moet ook geïnstalleerd zijn)
    2) MakeMKV

Ook mis ik MKVtoolNix in het overzicht

Moderator
    unSOUND
    bitsflew op 19 april 2012

Er zijn nog twee mogelijkheden om DVD\’s te rippen:

1) Handbrake (VLC moet ook geïnstalleerd zijn)
    2) MakeMKV

Ook mis ik MKVtoolNix in het overzichtHandbrake kan geen DVD rippen, enkel omzetten naar een ander formaat. En bij dat onderdeel staat Handbrake er gewoon bij. MakeMKV staat er inderdaad niet bij, maar tegelijk is dat dus een half betaalde versie ( sommihge zaken werken alleen tijdens de beta ), terwijl het niks meer doet dan in feite de gratis alternatieven.

Bijdrager
    bitsflew

Handbrake kan geen DVD rippen, enkel omzetten naar een ander formaat.

Ik denk dat we een misverstand hebben over wat een DVD ripper doet.

Volgens Wikipedia:

“A DVD ripper is a software program that facilitates copying the content of a DVD to a hard disk drive. They are mainly used to transfer video on DVDs to different formats, to edit or back up DVD content, and to convert DVD video for playback on media players and mobile devices.”

Formeel is Handbrake (i.c.m. VLC) dus een ripper EN converter.

MakeMKV staat er inderdaad niet bij, maar tegelijk is dat dus een half betaalde versie ( sommihge zaken werken alleen tijdens de beta )

MakeMKV is al jaren beta en gratis, er is op dit moment dus geen “half” betaalde versie!

Op de website staat ook duidelijk dat het rippen van DVD’s gratis zal blijven en dat je in de toekomst alleen moet betalen voor de Bluray functionaliteit.

BTW wel vreemd dat je valt over het gegeven dat je voor een toekomstige versie moet betalen terwijl lang niet alle software in je overzicht gratis is.

terwijl het niks meer doet dan in feite de gratis alternatieven.

Nogmaals de DVD rip functionaliteit is en blijft gratis en op dit moment is het de enige gratis BD ripper.

Moderator
    unSOUND
    bitsflew op 20 april 2012

Ik denk dat we een misverstand hebben over wat een DVD ripper doet.

Rippen is het onveranderd kopiëren van de DVD naar de harde schijf. Dat is iets wat Handbrake niet kan. Daarom staat handbrake dus niet vermeld bij de rip-software. Wat het wel kan, is de DVD film comprimeren naar MKV of MP4, en daarom staat het dus wel bij de converteer-software.

bitsflew op 20 april 2012

BTW wel vreemd dat je valt over het gegeven dat je voor een toekomstige versie moet betalen terwijl lang niet alle software in je overzicht gratis is.

Omdat voor bijna alle betaalde software die genoemd wordt geen gratis alternatief is. Als er een gratis programma is, heeft een demo, beta of betaalde App die hetzelfde biedt weinig meerwaarde. Als je op softpedia of MacUpdate kijkt zie je tientallen codeer-programma’s die hier niet genoemd staan, om de simpele reden dat ze niks meer bieden dan de hier genoemde gratis software.

Bijdrager
    bitsflew

Rippen is het onveranderd kopiëren van de DVD naar de harde schijf.

Wat ik al schreef, we verschillen van mening wat rippen is:)

Omdat voor bijna alle betaalde software die genoemd wordt geen gratis alternatief is.

MakeMKV (gratis voor DVD’s) kan een DVD rippen (volgens jouw definitie, dus zonder transcoding) naar MKV.

In het overzicht staat nog een programma waarmee dat kan, namelijk RipIt maar die is dus niet gratis.

m.a.w. ik blijf van mening dat MakeMKV in het lijstje thuishoort.

Moderator
    unSOUND

Hij is dan toch bij deze genoemd ? Of het vervolgens zin heeft om een DVD naar MKV om te zetten is een volgende discussie, aangezien dit formaat op geen enkel device van Apple te spelen is zonder Jailbreaken of 3rd party software, dit in tegenstelling tot de software die er een mpeg4 bestand van maakt…

Bijdrager
    bitsflew

quote]Hij is dan toch bij deze genoemd ?[/quote]

Niet n het overzicht.

Of het vervolgens zin heeft om een DVD naar MKV om te zetten is een volgende discussie

Er zijn genoeg Mac gebruikers die gebruik maken van 3rd party software als XBMC of Plex.
    Daarnaast zijn er Mac gebruikers die een standalone mediaplayer gebruiken.
    Voor beide is MakeMKV de snelste methode om een DVD te rippen.

aangezien dit formaat op geen enkel device van Apple te spelen is zonder Jailbreaken of 3rd party software

Ik wist niet dat het overzicht alleen bedoeld was voor gebruikers van iTunes/Quicktime player en/of een iDevice.

Moderator
    unSOUND
    bitsflew op 21 april 2012

Ik wist niet dat het overzicht alleen bedoeld was voor gebruikers van iTunes/Quicktime player en/of een iDevice.

Het is een overzicht met antwoorden van de meest gestelde vragen… Van de 100 topics over rippen en/of coderen van video gaan er 99 en een half over omzetten voor de iPad, iPhone of AppleTV… Dat vooral die opties dus hier genoemd worden is dan logisch, dacht ik.

Bijdrager
    viero

Video converteren

Naar aanleiding van mijn eigen topic om naar mpeg2 te kunnen converteren:

Apple’s eigen Compressor

Simpel programma, niet gratis maar voor de prijs zeer krachtig.

Bijdrager
    Beebo

Ondertussen enkele jaren later voor zelfde topic!
    Wat zijn nu bruikbare software paketten om video_ts te converteren naar iets dat in iMovie bruikbaar is?
    iMovie ’09 en Mac OS 10.7 op iMac van 2009
    De mpeg4 van MacTheRipper of Handbrake wordt niet herkend:-(

Bijdrager
    Mike3380

Ook ik ben benieuwd: hoe krijg ik mijn dvd collectie films en series op de NAS? Ik heb n Imac, afspelen gaat via een mediaplayer.

Bijdrager
    Beebo

Ik heb de oplossing gevonden bij Bigasoft.
    iMovie Converter doet het tot nu toe probleemloos maar daar hing natuurlijk weer een leuk prijskaartje aan.
    Hopelijk kan ik er toch nog een tijdje gebruik van maken, voor er een OS komt dat met deze versie weer niet overweg kan;-)

Nog veel Mac-plezier!

Bijdrager
    TheBigZ
    Beebo op 04 december 2012

Wat zijn nu bruikbare software paketten om video_ts te converteren naar iets dat in iMovie bruikbaar is?

Uit de HandBrake FAQ:

How do I use HandBrake to import my DVD into iMovie / Final Cut or other Video Editing software?

We strongly recommend against doing this.

HandBrake does not currently support any lossless intermediate codecs for encoding, therefore, if you convert video with HandBrake you will be throwing away quality for no reason.

Instead, we recommend use of another tool (?MPEG Streamclip is one solution) to convert your DVD to a less-lossy intermediate format called DV, which will import into most editing softare but result in far less generational loss (thus improving the quality of the final output). There are no plans to introduce DV output in HandBrake.

Bijdrager
    TheBigZ
    Mike3380 op 01 januari 2013

Hoe krijg ik mijn dvd collectie films en series op de NAS? Ik heb n Imac, afspelen gaat via een mediaplayer.

Als je de films niet in iMovie gaat bewerken, dan is HandBrake verreweg het simpelst. Je maakt dan MPEG4 bestanden van je DVDs. Lees ook even deze posting als je met HandBrake aan de slag gaat.

Bijdrager
    Mike3380

Mac Mini Media Center (deel 1): DVD’s rippen

Mag dit? Vond t wel n handige handleiding…

Bijdrager
    TheBigZ
    Mike3380 op 01 januari 2013

http://www.appletips.nl/mac-mini-mediacenter-deel-1-dvds-rippen/

Mag dit? Vond t wel n handige handleiding…

Dat is een artikel van een OMT forumlid: http://www.onemorething.nl/profiel/sascha-1

Er staat een nieuwere versie van het artikel op zijn eigen website:
    http://www.macmediacenter.be/macmediacenter/Overzicht.html

Bijdrager
    Mike3380

:lol: dank je!

Bijdrager
    Pickles420

Handbrake is een heel groot hulpmiddel voor het rippen van dvd’s, maar het kan niet rippen de CSS-beschermde commerciële dvd.
    AppGeeker is wat ik gebruik om DVD rippen verwerken. kan het converteren zowel commerciële en zelfgemaakte dvd-films naar MP4, AVI, MOV, enz. ..
    http://www.ilikemall.com/convert/rip-dvd-to-mp4-mac.html

24 berichten aan het bekijken - 1 tot 24 (van in totaal 24)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.