17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)
  • Q:
    Bijdrager
    jonavrc

MBPr slomer sinds ML + strandbal!

Hallo allemaal,

Ik heb sinds mijn update naar Mountain Lion een aantal probleempjes met mijn retina.
    – Safari is vooral bij de eerste keer gebruiken na sluimerstand super sloom. Dat is na een minuut of wat verholpen. (Heeft niet met internet te maken, want mijn 5 jaar oude HP gaat tegelijkertijd als een malle hier thuis).
    – Als ik bij de agenda van maand naar maand blader, krijg je de pagina-omslaan animatie. Deze hapert licht en gaat in ieder geval niet vloeiend.
    – Bij het aansluiten van mijn iPhone met iTunes krijg ik even de strandbal te zien eveneens bij het openen van iPhoto. Dit had ik eerst never nooit en nu gewoon vrijwel altijd.

Het is vaak allemaal voor een korte periode, maar ik stoor me er vreselijk aan omdat ik weet dat het niet hoort.
    Wat moet ik hier nu aan doen (heb pas sinds de retina een mac).

Inactief
    Anoniem

Kijk eens in de activiteiten weergave of er processen zijn die veel CPU vreten.

Bijdrager

Mijn rMBP kent de zelfde problemen. Erg warm zelfs als je er bijna niets mee doet. En vooral bij Safari loopt het allemaal minder soepel. Die gebruikt bij mij ook erg veel CPU. Na het afsluiten ‘onthoud’ hij ook niet de openstaande vensters. Erg irritant allemeaal.
    Daarnaast heeft mijn rMBP erg veel moeite om uit slaapstand te komen.

Bijdrager
    App-ie

10.8.1 komt er al snel aan. Wie weet lost dit jullie problemen op.

Verder is een “reset permissions” altijd goed om gedaan te hebben na een update.

Inactief
    Anoniem
    App-ie op 10 augustus 2012

Verder is een “reset permissions” altijd goed om gedaan te hebben na een update.

Waarom?

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Apple beveelt aan om zowel voor als na een grote upgrade de bevoegdheden te herstellen. In de meeste gevallen is het niet erg als je het vergeet, maar soms kloppen de bevoegdheden van een systeem component niet en dat leidt wel eens tot vreemde symptomen. (Safari b.v. gebruikt systeembestanden en daarom is na een update van safari ook een herstart nodig)

Uiteraard geldt dit alleen bij een upgrade en niet bij een clean install.

Inactief
    Anoniem

Uit de Apple docs: “U moet schijfbevoegdheden niet herstellen voordat u Mac OS X over een eerder geïnstalleerde OS installeert. Het installatieprogramma doet dit automatisch.”

Bijdrager
    jonavrc

Mijn laptop wordt niet perse echt warm en hij vreet ook geen CPU’s..
    Moet je die permissions wel of niet resetten en waar doe je dat?

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Sinds 10.6 gaat het dus kennelijk automatisch zodat je het niet zelf hoeft te doen, maar dit is niet altijd zo geweest. Punt blijft dat het herstellen van de bevoegdheden een onderdeel is van het hele installatie proces.

Maar aangezien dit nu automatisch lijkt te gebeuren kan het geen oplossing zijn voor de TS om het nog een keer te doen. Het zijn eerder de PRAM reset en de Safe boot die soms helpen bij vreemde symptomen.

Bijdrager
    Brainy

Heb je een clean install gedaan of een update vanaf Lion?

Ik heb zelf een clean install gedaan en heb nergens last van. Hoewel je vaak hoort dat er geen noodzaak is tot een clean install voorkom je volgens mij toch rare onverklaarbare strandballen…

Bijdrager
    jonavrc

Ik heb niet zoveel verstand nog van OS omdat dit mijn eerste mac is.
    Ik heb gewoon geupgrade uit de app store en ik heb ook nog geen backup gemaakt.
    Ik ben nu bezig om een Timemachine backup te maken. Als je dan een clean install doet is het dan ook echt clean of neemt hij dan weer alles mee?Moet ik als nog een clean install doen of wachten op 10.8.1

Bijdrager
    Brainy

Als je een clean install doe moet dat via een usb stick. Als eerste formatteer je dan de schrijf, daarna doe je de installatie. Alles staat er dan nieuw op. Pas wel op wat je vervolgens van je time machine back up terug zet want anders zet je je fout weer terug op je schone installatie.

Het ligt eraan hoe erg je je stoort aan het probleem. 10.8.1 gaat nog wel een maandje duren voordat die uitkomt en dan is het afwachten of je probleem verholpen is. Dat geldt trouwens ook als je een clean install doe.

Begin er alleen aan als je denk dat je dat kan, je kan het ook nog erger maken.

Bijdrager
    jonavrc

Het zijn geen grote problemen meer dat het gewoon niet hoort bij een dure nieuwe laptop…
    dus ik laat het voorlopig mar zo dan

Bijdrager
    jonavrc

hoe werkt dat vanaf de USB stick..??
    ik heb geen idee waar de fout zit want het is gewoon een software matig iets wat alleen een reactie geeft in mountain lino..

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Wat problemen betreft gerelateerd aan mountain lion ben je niet de enige. Bij meer mensen (eentje schijnt Peter R de Vries te zijn) treed er o.a. een hitte probleem op sinds ML:
    http://www.onemorething.nl/community/topic/macbook-temperatuur-en-snelheid-problemen

Mountain Lion veroorzaakt hitte!

Bijdrager
    Brainy

Hier wordt het installeren mbv een usb stick uitgelegd Klik

Ook hier wordt het uitgelegd, met afbeelding erbij Klik

Bijdrager
    intruder1400

Ook hier last van een traag wakker wordende mbpr 13 inch. Ik vind het erg irritant. Mijn vorige macbook pro (2010) startte sneller uit slaapstand. Vind dit erg hinderlijk.

Weet iemand of dit al op te lossen is?

17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.